Toon posts:

Mobo met SATA-controller en automatische herkenning WinXP

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een dringende vraag over Socket 775 moederborden.

Ik zoek namelijk een moederbord die een SATA-controller heeft die standaard wordt herkent door een 32-bit Windows XP SP2 installatie. Zodat je niet hoeft te kloten met een oude diskdrive en drivers op een diskette. Ik weet dat sommige SATA-controllers wel automatisch door Windows XP bij de installatie worden herkent.

De keuze is tussen een Asus moederbord en MSI, in de prijsklasse tussen de 80 en 180 euro. Iemand een idee welke ik moet nemen die deze functie heeft?

Mijn dank is alvast groot :) !

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2007 17:09 ]

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-02 10:45
Voor zover ik weet wordt mijn ICH5 (intel) controller gewoon standaard herkend (zonder bijkomende drivers).

Ik heb die op een i865 gebaseerd mobo (een Asrock C2D bord). Weet niet of dat bij latere incarnaties van de Intel southbridge nog steeds zo is...

BTW: het zal je trouwens veel meer mogelijkheden geven van gewoon je sata drivers in je XP install cd te streamen met nLite. Heel gemakkelijk en presto, je kan alle soorten mobos kiezen...

[ Voor 27% gewijzigd door DexterBelgium op 19-02-2007 17:11 ]

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Verwijderd

een unattend cd die bijna alle moederboarden ondersteund is te maken
daar hoef je geen speciaal moederboard voor te hebben

• mad-dog
  • Laatst online: 24-02 21:23
Alle Intel gebasseerde moederborden(ICH5/6/7/8) hebben een SATA-controller die zonder driver gebruikt kan worden.
Ook moederborden gebasseerd op de VIA VT8237R Plus chipset kunnen zonder driver worden gebruikt

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Slipstream je die driver er toch even bij in :?

Verwijderd

je kan er ook een losse sata controller erin stoppen natuurlijk:
bijvoorbeeld deze :
http://www.promise.com/ma...ile/SATA150_DS_101703.pdf

voordeel : je hoeft geen nieuw moederboard te kopen

Verwijderd

Topicstarter
mad-dog schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:08:
Alle Intel gebasseerde moederborden(ICH5/6/7/8) hebben een SATA-controller die zonder driver gebruikt kan worden.
Ook moederborden gebasseerd op de VIA VT8237R Plus chipset kunnen zonder driver worden gebruikt
http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=744

Dus bij deze mobo moet dat het geval zijn?
• SATAII controller integrated in ICH8/JMicron JMB361
- Up to 300MB/sec transfer speed.
- 4 SATAII ports by ICH8.
- 1 SATAII port by JMicron JMB361.
En iemand een idee waarom 1 SATA poort een andere controller is??

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2007 17:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:13:
je kan er ook een losse sata controller bij kopen natuurlijk:
bijvoorbeeld deze :
http://www.promise.com/ma...ile/SATA150_DS_101703.pdf

voordeel : je hoeft geen nieuw moederboard te kopen
Ik ga een hele nieuwe pc kopen, dus vandaar. Het zou veel ellende besparen als de SATA-controller automatisch herkent wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Fairy schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:12:
Slipstream je die driver er toch even bij in :?
Ehm, niet iedereen is een Tweaker ;( :+

Verwijderd

Of je koopt een asus p5b de luxe.

superstabiel moederboard

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:15:
Of je koopt een asus p5b de luxe.

superstabiel moederboard
Ik ga niet overclocken, dus ik neem aan dat elke mobo stabiel werkt. De enige eisen die ik heb zijn:

- minimaal 1 keer PCI-E 16x, 1 keer PCI-E 1x, 1 keer PCI
- minimaal 4 SATA poorten, automatisch door Windows XP install herkent
- ehm... that's it.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2007 17:17 ]

• mad-dog
Yup.

En in tegenstelling tot wat sommigen nog steeds schijnen te denken, het maakt niks uit of hier Windows XP zonder SP1/2 gebruikt wordt.

[ Voor 36% gewijzigd door mad-dog op 19-02-2007 17:17 ]

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Waarom moet ik dan nog een aparte floppy disk pakken voor de driver van mij ICH5 bij de installatie? Anders kom ik er echt niet in, tenminste niet in RAID. Misschien dat daar het probleem dan zit.

Verwijderd

Topicstarter
mad-dog schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:15:
[...]

Yup.
Hou er wel rekening mee dat de SATA-controller in IDE-mode moet draaien. Het is hierbij ook niet mogelijkheid om een RAID-opstelling te maken zonder Windows opnieuw te installeren vanwege de switch van de SATA-mode. VIA chipsets hebben hier geen last van, maar presteren ook wel wat minder
RAID ga ik niet gebruiken. Met IDE mode bedoel je dat je gewoon geen RAID moet gebruiken toch, of doel je op wat anders?

In principe wil ik 2 HD's op SATA en 1 DVD-drive op SATA. Ik neem aan dat je gewoon Windows XP via een SATA DVD kan installeren met die controller?

• mad-dog
Xtresis schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:16:
[...]

Waarom moet ik dan nog een aparte floppy disk pakken voor de driver van mij ICH5 bij de installatie? Anders kom ik er echt niet in, tenminste niet in RAID. Misschien dat daar het probleem dan zit.
Voor RAID moet er altijd een driver gebruikt worden. Voor een losse disk-opstelling niet. TS zal daar ook geen last van hebben aangezien een RAID-opstelling alleen mogelijk is met de J-Micron controller(combi SATA en PATA) en niet met de Intel controller

• mad-dog
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:18:
[...]

RAID ga ik niet gebruiken. Met IDE mode bedoel je dat je gewoon geen RAID moet gebruiken toch, of doel je op wat anders?

In principe wil ik 2 HD's op SATA en 1 DVD-drive op SATA. Ik neem aan dat je gewoon Windows XP via een SATA DVD kan installeren met die controller?
Had het al weggehaald dat laatste stukje, aangezien RAID met de normale ICH8 van de P965 Neo niet mogelijk is :)
Is uiteraard gewoon mogelijk

Verwijderd

Topicstarter
mad-dog schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:18:
[...]

Voor RAID moet er altijd een driver gebruikt worden. Voor een losse disk-opstelling niet. TS zal daar ook geen last van hebben aangezien een RAID-opstelling alleen mogelijk is met de J-Micron controller(combi SATA en PATA) en niet met de Intel controller
Ah, die 5e SATA poort is voor RAID? Maar dan kan je alleen RAID draaien met het oude PATA-slot en 1 SATA-slot? Raar, ik dacht dat je 2 identieke HD's moest hebben voor RAID :+

Kun je soms in de BIOS die 5e SATA poort uitschakelen?

• mad-dog
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:21:
[...]

Ah, die 5e SATA poort is voor RAID? Maar dan kan je alleen RAID draaien met het oude PATA-slot en 1 SATA-slot? Raar, ik dacht dat je 2 identieke HD's moest hebben voor RAID :+

Kun je soms in de BIOS die 5e SATA poort uitschakelen?
Die 5e kan idd gebruikt worden voor een RAID-opstelling. RAID vereist geen identieke disks, maar dit is wel ten zeerste aan te raden

Verwijderd

Topicstarter
mad-dog schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:23:
[...]

Die 5e kan idd gebruikt worden voor een RAID-opstelling. RAID vereist geen identieke disks, maar dit is wel ten zeerste aan te raden
Waarom dan maar 1 SATA RAID poort? Of is dat een rare vraag??

Verwijderd

Mijn Asus P5LD2-VM DH heeft 4 x SATA en ik heb nog nooit problemen gehad bij het installeren van windows. Heeft ook RAID, en de slots die je nodig hebt (pci-e 16x, pci-e 1x, pci).

• mad-dog
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:27:
Mijn Asus P5LD2-VM DH heeft 4 x SATA en ik heb nog nooit problemen gehad bij het installeren van windows. Heeft ook RAID, en de slots die je nodig hebt (pci-e 16x, pci-e 1x, pci).
Dus ? Die heeft dan ook een ICH7 controller
Is daarbij wel wat langzamer dan 965 chipset

[ Voor 6% gewijzigd door mad-dog op 19-02-2007 17:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties, en zeker mad-dog :*) _/-\o_ !

Het wordt het genoemde MSI mobo, en nu maar hopen dat ie 'm inderdaad automatisch herkent :X .

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:14:
[...]

Ehm, niet iedereen is een Tweaker ;( :+
Toch hopelijk wel op dit forum :z

Slipstreamen is trouwens voor wel meer dingen handig (alle updates een beetje bij elkaar hebben ipv na install en SP2 nog 5x te moeten rebooten), gelukkig staat er op www.microsoft.com een goede howto en meerdere anderen op andere sites :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt perfect inderdaad, inclusief de SATA DVD.

Intel chipsets :9~ :9~

Gouden tip: koop nooit moederborden met onboard VIA of Promise of weet ik veel welke troep aan SATA-controllers! Dit bespaart zóvéél ellende.

Iedereen nogmaals bedankt voor de reacties!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 20:59:
[...]

Gouden tip: koop nooit moederborden met onboard VIA of Promise of weet ik veel welke troep aan SATA-controllers! Dit bespaart zóvéél ellende.
Vreemde tip. Bij mij is Promise weliswaar zo nu en dan een valse belofte gebleken, maar VIA werkt de laatste 2 generaties op zn minst toch alweer vlekkeloos met SATA. Zowel VIA als Promise staan overigens niet echt als leveranciers van troep bekend. Overigens had ik laatst voor een wat oudere nVidia chipset (ook geen troep), een losse diskette nodig. Daar zelfs een tweaker zijn computer niet elke dag herinstalleert, is dat ook geen groot probleem. Slipstreamen heb ik zelf nog nooit gedaan, maar is ongetwijfeld nauwkeurig beschreven.

Verwijderd

warg... ik zie hier VIA en "is geen troep" in 1 zin staan... nou ik kan me een aantal chipsets herinneren...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit is eerder SATA-controller-specifiek dan mobo-specifiek. Zoek gewoon in de HCL van Windows XP welke SATA controllers standaard worden ondersteund en zoek vervolgens een moederbord met zo'n SATA controller :Y)

Processors, Mobo's & Geheugen » Opslagmedia & I/O Controllers

[ Voor 58% gewijzigd door BalusC op 26-02-2007 08:49 ]

• Crackman
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:24:
[...]

Waarom dan maar 1 SATA RAID poort? Of is dat een rare vraag??
De 6de poort zit (bij mijn p5b) aan de achterkant van het mobo. Met een vrij rommelige RAID opstelling als gevolg... Je moet dan namelijk een kabel naar de buitenkant van de kast trekken.

Verwijderd

Topicstarter
mae-t.net schreef op zondag 25 februari 2007 @ 22:52:
[...]

Vreemde tip. Bij mij is Promise weliswaar zo nu en dan een valse belofte gebleken, maar VIA werkt de laatste 2 generaties op zn minst toch alweer vlekkeloos met SATA. Zowel VIA als Promise staan overigens niet echt als leveranciers van troep bekend. Overigens had ik laatst voor een wat oudere nVidia chipset (ook geen troep), een losse diskette nodig. Daar zelfs een tweaker zijn computer niet elke dag herinstalleert, is dat ook geen groot probleem. Slipstreamen heb ik zelf nog nooit gedaan, maar is ongetwijfeld nauwkeurig beschreven.
Mijn topic en reacties zijn niet meer dan logisch na 2 maal een moederbord te hebben gehad met VIA SATA controllers die gewoon niet herkent werden door Windows. Wat een ellende!

Slipstreamen mag op Tweakers misschien wel mainstream zijn, maar de gemiddelde computergebruiker (lees: 90%) snapt daar niets van.

En als het niet hoeft, dan is dat al helemaal mooi meegenomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2007 09:00 ]

Pagina: 1