Upgraden of Nieuw systeem?

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 17:34
Hallo iedereen,

Na veel zoek werk ben ik er nog steeds niet uit wat goed voor me is.

Mijn huidig systeem
CPU: AMD64 3700+ Socket 939
Geheugen: 2x 512 DDR400 Twinmos in dual channel
Moederbord: Gigabyte GA-K8NSC-939
Hardeschijf: 1x 250GB ATA133 16MB cache, 1x 300GB ATA133 16 mb cache (beide maxtor)
Videokaart: AGP Geforce 6600 (geen GT en ddr3) (Asus)

Laatste tijd merk ik steeds dat mijn videokaart het niet "trekt" Ik moet dan de grafische opties op low zetten en dan kan ik wel soepel gamen.

De vraag is:
Is het rendabel om nog een AGP kaart te kopen en voor anderhalf/2 jaar mee te gaan, of gelijk een nieuwe CPU, Moederbord en PCI-Express kaart?

Er is laatst een AGP kaart door nvidia uitgebracht (geloof een 79xx serie) die bijna net zo snel is als zijn PCI-express variant.

Mijn eisen:
Ik download veel met usenet, speel af en toe een spelletje (RPG/MMORPG/RPS) en doe veel met photoshop en dreamweaver 8. Alle spelletjes wil ik graag vloeiend spelen met goede details(niet op zijn hoogst, dat maak me niet uit) zeg maar Middle/high als optie.

Mijn volgende schijf word zeker een S-ATA schijf. Het huidige moederbord ondersteunt alleen S-ATA 1 en geen S-ATA II

Ivm met sparen voor de vakantie en verdere uitgaven wil ik maximaal 250-300 euro uitgeven.

Voor mij zijn er denk ik 2 keuzes:
Dat ik beter nog even kan door sparen en dan gelijk een nieuwe CPU, moederbord (met S-ATA II en PCI-Express), DDR2 geheugen en een PCI-Express kaart.

of

Omdat ik toch niet zo vaak een spelletje speel en andere dingen doe nog een snelle AGP kaart kopen (die nVidia laatst uitbracht)

Mud

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Als je niet zo vaak een spelletje speelt lijkt mij relatief veel geld uitgeven aan een AGP kaart een beetje zonde. Als je intensief photoshopped dan is een snellere processor en meer geheugen ook niet onhandig. Wat dat betreft zou je beter meteen het hele zaakje kunnen upgraden inclusief PCI-E kaart.

Vraag is meer iets voor Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 14 btw :)

• Mud
Intensief gamen heb ik gedaan, maar dat is de laatste tijd veel minder geworden. Speel nu ongeveer 4-10uur per week(verschillend nogal per week).

Doe nu veel meer met photoshop, dreamweaver 8 etc..
Maar als ik een spel speel wil wel natuurlijk dat het lekker vloeiend loopt met middle/high settings

Denk dat het maar even wachten word op een nieuw systeem ;)

Verwijderd

Maar als ik een spel speel wil wel natuurlijk dat het lekker vloeiend loopt met middle/high settings
Misschien ook een stomme vraag, maar heb je al gechecked of het een hardware matig tekort is, of een software matig?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 18:02:
[...]

Misschien ook een stomme vraag, maar heb je al gechecked of het een hardware matig tekort is, of een software matig?
Videokaart: AGP Geforce 6600 (geen GT en ddr3) (Asus)
Durf toch wel te zeggen dat die kaart gewoon te traag is, vooral voor de nieuwste games.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:50
Bwa, zou ik niet meteen de vuilbak in knikkeren. Vervang die videokaart door een X1950pro op AGP en je kunt weer een tijdje vooruit. Daarna eens gaan denken aan een nieuwe bak idd :)

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Die cpu is nog meer dan snel genoeg. Een gigje ram en een 1950 pro en je bent klaar voor minder dan 300 euro.

http://specs.tweak.to/16567

• Mud
Waarom de kaart?
- Als er extra weers effecten(sneeuw, regen, zandstormen) in beeld komen gaat alles schokkend.
Schakel ik de weerseffecten uit. Loopt het soepel
- Als er veel mensen/poppetjes in beeld komen (10 tallen) gaat het ook schokkend moet ik de details etc op low zetten, dan gaat het weer soepel.

Dit is bij alle spellen zo, Lineage II, Empire Earth II.

Bij NFS Underground II en de nieuwe NFS moet ik zowiezo alles op low zetten en gaat nog niet echt soepel

• Mud
Ik heb besloten wat ik ga doen:

Mijn moederbord, cpu, geheugen en videokaart verkopen (voor 350/400 euro)
Moet ik zelf wel 150/200 euro bij leggen maar dan heb ik wel een gloed nieuw systeem ;)

Van dat geld kan ik dit systeem kopen:
Athlon 64 X2 5200+ 2.6GHz HT 2MB AM2 Box 222,-
Asus M2N4-SLI nForce 4 SLI, SATA, GLAN, 8CH 78,-
Asus Videokaart PCI-e GeForce 7900GS 256MB DDR3 DVI/HDTV 187.00,-
TwinMOS 2x512MB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 66,-

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 20:59
Mud schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 09:29:
Ik heb besloten wat ik ga doen:

Mijn moederbord, cpu, geheugen en videokaart verkopen (voor 350/400 euro)
Moet ik zelf wel 150/200 euro bij leggen maar dan heb ik wel een gloed nieuw systeem ;)

Van dat geld kan ik dit systeem kopen:
Athlon 64 X2 5200+ 2.6GHz HT 2MB AM2 Box 222,-
Asus M2N4-SLI nForce 4 SLI, SATA, GLAN, 8CH 78,-
TwinMOS 2x512MB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 66,-
Ik denk dat je je hardware eerder voor een lagere prijs moet verkopen. Ik dacht eerder aan 200-250.
350/400 is beetje aan de hoge kant.. gezien de hardware prijzen

• Mud
Als ik er 250 voor vraag dan moet ik 300 bijleggen, beetje te duur

• keanu_
Mud schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 10:24:
Als ik er 250 voor vraag dan moet ik 300 bijleggen, beetje te duur
Ja ok, dat kan wel zo zijn. Maar je oude systeem is gewoon niet meer waard.
Je kan het natuurlijk altijd wel proberen op marktplaats...

512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos) € 72,95
AMD Athlon 64 3700+ San Diego (S939, 2.2GHz, 1MB, 400MHz Bus, 89W) € 67,90
Gigabyte GA-K8NSC-939, nForce3 (Sound, LAN, SATA, RAID) € 83,24 (Nog maar 1 winkel in de pricewatch..)

Totaal € 224,09

Dan natuurlijk die videokaart nog.. zo'n 50-75,-.
Dus dat is al maximaal 300 (en is alles nieuw).
Snap je zelf ook wel, dat je nooit 350 kan vragen :+

[ Voor 39% gewijzigd door keanu_ op 28-02-2007 10:34 ]

• Mud
hmm hmm, ik heb een mogelijke koper voor me systeem. Als ik mijn mobo etc aan hem verkoop moet ik zowiezo daar windows etc opnieuw instaleren.

Dan reken ik het in elkaar zetten van de pc + installeren etc wel als extra (boven die 300)

• keanu_
Mud schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 10:49:
hmm hmm, ik heb een mogelijke koper voor me systeem. Als ik mijn mobo etc aan hem verkoop moet ik zowiezo daar windows etc opnieuw instaleren.

Dan reken ik het in elkaar zetten van de pc + installeren etc wel als extra (boven die 300)
Ik weet niet hoeveel jij kost per uur?:p
Zit de pc al niet in elkaar? En is die windows wel legaal..

Maargoed dat terzijde. Doe wat jou het beste lijkt.. Als je een koper vindt die het voor dat bedrag wilt kopen dan heb je geluk.

Persoonlijk vind ik het nogal een oplichting. Het is wat je over hebt voor een nieuw systeem ;)

• Mud
De mobo, videokaart etc moeten dan overgezet worden naar een andere kast. Over windows ga ik maar niet praten ;)

Vraag 10 euro per uur, dus totaal overzetten systeem + installeren windows, andere programma's etc etc, zeg maar 3 uurtjes max? kom ik op 330 euro uit. (300 euro systeem, 30 euro installeren )

Verwijderd

Het feit dat je nu al een koper hebt betekend dat dit een bekende van je is... Persoonlijk zou ik bekenden NOOIT 300 euro voor zo een systeem vragen, voor dat geld kan je vast wel een beter systeem krijgen bestaande uit nieuwe apparaten :-/

En ga GEEn illegale windows leveren:o

• Mud
ze hebben nu een windows xp die illegaal is ;) maar goed. Dat is het punt niet.

Het is iemand die ik van vorig jaar mijn stage ken, zo bekend is die ook weer niet ;)

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
AM2 moederbord: 50 euro
Processor 3600X2: 85 euro
DDR2-geheugen: 70 euro
videokaart 7300GT: 75 euro

280 euro voor nieuwe spullen.
Iemand is dus gek als hij 300euro voor jouw upgrade-setje betaald. En ik hoop al helemaal dat hij de boel niet in elkaar laat zetten door een oplichter die er 30 euro voor vraagt.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-12-2025
Moraalridders to arms!! De nieuwprijs vragen voor een tweedehands systeem, zonder garantie. En dan wel geld voor het installeren van een illegale windows en assemblage met garantie tot aan de drempel. Ik vind € 200 echt een redelijke prijs hiervoor, met harde schijf erbij een 240 ofzo.

Ga je schamen..

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:34

bakvis

Tweakers.Nerd

Mud schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 11:36:
De mobo, videokaart etc moeten dan overgezet worden naar een andere kast. Over windows ga ik maar niet praten ;)

Vraag 10 euro per uur, dus totaal overzetten systeem + installeren windows, andere programma's etc etc, zeg maar 3 uurtjes max? kom ik op 330 euro uit. (300 euro systeem, 30 euro installeren )
Maak het jezelf makkelijk en reken gewoon 50 euro voor het ombouwen en de installatie, 4 uurtjes ben je dr wel mee kwijt als je rustig aan doet (denk ook aan drivers, software documenten van de betreffende persoon die je mischien overzet enz enz
). En dat maakt een mooi rond bedrag met meer winst :).

[ Voor 4% gewijzigd door bakvis op 28-02-2007 11:59 ]

Mijn Specs

• Mud
breekbrood schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 11:54:
Moraalridders to arms!! De nieuwprijs vragen voor een tweedehands systeem, zonder garantie. En dan wel geld voor het installeren van een illegale windows en assemblage met garantie tot aan de drempel. Ik vind € 200 echt een redelijke prijs hiervoor, met harde schijf erbij een 240 ofzo.

Ga je schamen..
het moederbord en cpu is een 1 jaar en maand oud, het geheugen is 2 jaar oud. Er zit dus gewoon garantie op.

Ik lever natuurlijk alles erbij, de doos incl boekjes, garantiebonnen etc.

illegale windows vinden mensen in mijn omgeving helemaal niet erg. Ik vraag vaak, moet er een legale op (a 60 euro) of illegaal (gratis) dan kiezen ze altijd voor de illegale versie omdat ze een pc al duur genoeg vinden.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Mud schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 09:29:
Kun je beter voor een X1950 Pro gaan volgens mij

Verwijderd

illegale windows vinden mensen in mijn omgeving helemaal niet erg. Ik vraag vaak, moet er een legale op (a 60 euro) of illegaal (gratis) dan kiezen ze altijd voor de illegale versie omdat ze een pc al duur genoeg vinden.
En wijs je daarbij wel even op de gevolgen en gevaren van een illegale versie? Humz??

/offtopic; qua regelgeving, zit er nog een verschil in zelf illegale windows gebruiken en het installeren van illegale versies op computers van derden?

• TetsuoShima
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Kijk, daarom moet je dus nooit iets kopen zonder dat je zelf eerst precies uitzoek hoe alles zit. Anders word je toch maar belazerd. :D
Ik vind het wel een grappige conversatie, maar dat ter zijde.

EDIT: @Denniswerf:

Als je zelf een illegale windows draait en je kan aantonen dat je betaald hebt hiervoor, dan is degene die 'em erop gezet heeft nog niet klaar met justitie, terwijl je zelf korting krijgt op een legale versie. :)

[ Voor 36% gewijzigd door TetsuoShima op 28-02-2007 12:08 ]

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Mud
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 12:01:
[...]

Kun je beter voor een X1950 Pro gaan volgens mij
wat zijn je argumenten hiervoor?

Tot nu toe heb ik altijd nvidia gehad en vind het harstikke fijn en goed werken.

Zelf vind ik de driver support van ATI niet echt goed

Verwijderd

Wat je natuurljik ook kan proberen is je moederbord en geheugen verkopen (~100eu?) en dan een socket 939 pci-e moederbord en 2x 1gb geheugen kopen. bijv:
MSI K8N Neo4-F (€69)
Geil 2gb kitje (€149)
XFX 7600 GT/560 (€119)
Totaal 337 eu minus die 100 eu die je voor je moederbord en geheugen kan vangen is 237 eu en je bent meteen klaar voor de toekomst met een pci-e kaart.
(prijzen zijn van Alternate, dus het moet nog goedkoper kunnen) :)

• Mud
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 12:02:
[...]

En wijs je daarbij wel even op de gevolgen en gevaren van een illegale versie? Humz??

/offtopic; qua regelgeving, zit er nog een verschil in zelf illegale windows gebruiken en het installeren van illegale versies op computers van derden?
Ik wijs daar niet op, zelf gebruik ik al jaren illegale versies. Nooit problemen mee gehad (lang leve OEM versies, lol)

Welke gevaren en gevolgen zouden thuisgebruikers(geen bedrijven) daar nou van hebben ? Ze gebruiken namelijk zelf altijd automatische updates en niet via de windows update site.

Maar goed. Het topic gaat zelf ergens anders over ;)

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Mud schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 12:06:
wat zijn je argumenten hiervoor?
Hij scoort dacht ik in benchmarks beter en hij wordt in 99% van de topics aangeraden als de videokaart in die prijsklasse. Driver support van Ati is volgens mij ook altijd goed geweest, dus daar hoef je volgens mij niet bang voor te zijn.

• Mud
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 12:07:
Wat je natuurljik ook kan proberen is je moederbord en geheugen verkopen (~100eu?) en dan een socket 939 pci-e moederbord en 2x 1gb geheugen kopen. bijv:
MSI K8N Neo4-F (€69)
Geil 2gb kitje (€149)
XFX 7600 GT/560 (€119)
Totaal 337 eu minus die 100 eu die je voor je moederbord en geheugen kan vangen is 237 eu en je bent meteen klaar voor de toekomst met een pci-e kaart.
(prijzen zijn van Alternate, dus het moet nog goedkoper kunnen) :)
Dan heb ik nog steeds socket 939. Dat vind ik aan de ene kant wel goed, maar wil ik dan mijn cpu nog upgraden, moet ik alsnog upgraden naar AM2 ;)

• Mud
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 12:09:
[...]

Hij scoort dacht ik in benchmarks beter en hij wordt in 99% van de topics aangeraden als de videokaart in die prijsklasse. Driver support van Ati is volgens mij ook altijd goed geweest, dus daar hoef je volgens mij niet bang voor te zijn.
Ik zal eens op tomshardware kijken :)

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Mud schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 12:12:
[...]

Ik zal eens op tomshardware kijken :)
Volgens mij scoort de X1950pro net iets beter dan de 7900GT en jij wilde voor de 7900GS (het kleine broertje) gaan. Dus lijkt mij dat de X1950pro de betere keuze is :)

[ Voor 8% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 28-02-2007 12:14 ]

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-12-2025
Om je even te helpen: kijk in het crash topic van de x1950 pro, over wat problemen die tweakers hiermee hebben. Ik heb de kaart (AGP) zelf, en heb geen problemen. Je voeding wordt bij zo'n kaart ook belangrijk.

• Mud
ik heb een 420 Watt Zalman voeding. Zal even in dat topic kijken ;)

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Koop iig geen Sapphire, want die crashen dacht ik het vaakst.

• Mud
Ondanks dat die ATI kaart net iets sneller is blijf ik bij nVidia *topic doorgelezen*

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Mud schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 12:09:
[...]

Ik wijs daar niet op, zelf gebruik ik al jaren illegale versies. Nooit problemen mee gehad (lang leve OEM versies, lol)

Welke gevaren en gevolgen zouden thuisgebruikers(geen bedrijven) daar nou van hebben ? Ze gebruiken namelijk zelf altijd automatische updates en niet via de windows update site.
Tot dat de update van Explorer wordt gedownload en ze meldingen gaan krijgen dat ze de illegale windows gebruiken. Ik vind sindsdien illegale windows geen goed idee om bij computers van nitwits te installeren. Voor je het weet mag je het weer komen herstellen...

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Mud
Quacka schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 12:43:
[...]

Tot dat de update van Explorer wordt gedownload en ze meldingen gaan krijgen dat ze de illegale windows gebruiken. Ik vind sindsdien illegale windows geen goed idee om bij computers van nitwits te installeren. Voor je het weet mag je het weer komen herstellen...
Lang leven *warez* waarbij IE7 je pc niet valideert ;)

• Mud
Ik heb een keuze gemaakt ;)
Nog even doorsparen, me cpu+mobo+mem+vid. verkopen en dan zelf een nieuw systeem kopen.

Iedereen bedankt voor het meedenken ;)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

upgradevragen horen dus in Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 14 omdat het al opgelost is gaat deze dicht :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.