Toon posts:

Vertraging harde schijf door DMA???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een snelle 30,7Gn IBM harddisk en natuurlijk zet ik DMA aan, want dat is hij het snelst, maar als ik dat doe, dan tiert hij soms als een gek (geen lawaai, maar HD ledje knippert heel erg) en staat mijn systeem ff stil, meestal tussen de 5 en 10 seconden schat ik. Dat is heel irritant, mijn muispointer vertraagt dan, ik kan niets aanklikken, programma's doen ff niets meer. Als ik DMA weer uit zet, is het probleem weg. Maar goed, dan is mijn harddisk niet optimaal qua snelheid. Ik snap er niets van. Is het een driverprobleem ofzo? Ik heb ooit een gare CD-rom-speler gehad die ook de boel vertraagde een tijdje als ik die op DMA zette.
Als iemand weet hoe dit in elkaar zit, dan hoor ik het graag!
Ik heb overigens ook al mailtje naar IBM gestuurd, daar krijg ik binnenkort wel antwoord op.

DMA staat voor Direct Memory Access, dat weet ik wel. Het schijnt harde schijven en CD-romspelers sneller te maken, maar bij mij veroorzaakt die IBM dan tijdelijke vertragingen van het systeem en dat is klote! Iets loopt dus niet lekker.
Ik heb een Abit KT7 met Duron 800 en de nieuwste 4 in 1 VIA drivers geinstalleerd.

Iemand???

Verwijderd

Topicstarter
Heeft geen zin, is ook mijn topic en antwoord daar heb ik niets aan. Ik wil weten wat er gebeurt tijdens die vertragingen!

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:21
Waarschijnlijk wordt een buffer weggeschreven naar de HDD. Ik had zelf ook zon probleem met Win98 op mijn AMD-K62-350. Als ik daar die rukkende Via IDE driver installeerde 'haperde' mijn systeem ook als in het door jou genoemde probleem. Met de standaard Via Win98 drivers werkte alles wel goed.

Het is wel iets anders natuurlijk want bij mij ging het om een driverprobleem met win98 en beide keren DMA aan. En een Socket7 mobo.

Maar ik denk dat het aan een buffer ligt ofzo die die wegschrijft waardoor je systeem even hangt. (Zou niet moeten overigens maar oplossing weet ik ook niet)

• Meuk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 13:08
die via drivers zijn inderdaad niet allemaal even goed. maarja daar heb ik geen last van met mn intel chipset en adaptec scsi kaart :)

ASUS TUF Gaming Z690-PLUS WIFI D4, Intel Core i5-12600KF, Kingston Fury Beast KF432C16BB1K2/32, Gigabyte AORUS GeForce RTX 3070 Master, Lexar NM790 2TB

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga wel ff die VIA IDE-drivers deinstalleren, want ik kan me inderdaad nit herinneren dat het voor de installatie daarvan ook al mis was. Heb mailtje van IBM teruggekregen dat sommige combinaties van chipsets, harddisks en motherboards problemen geven. En jahoor, wie heeft weer zo'n toevallige combinatie???
Anyway, ik haal de VIA IDE driver ff weg (weet niet helemaal hoe dat moet, maar daar kom ik wel achter).

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-08 13:28

EaS

Harde schijf en CD-ROM speler op zelfde poort hangen ?? Ja ??

Ondersteund CDROM speler DMA ??
[trouwens: U-66 en hoger alleen mogelijk met 80-aderige kabel.]

Welk OS ?? Win2K ??
Welke southbridge 686B ??

Ietspiepietsie meer gegevens.

Verwijderd

Hee Moondust, goed je weer op de forums te zien. :)

Probeer ff het volgende. Haal je geluidskaart eruit, start pc op en controleer of het probleem weg is.

Het probleem wat jij hebt had ik een tijdje terug ook. Het is 90% zeker een driver-probleem. Ik weet niet helemaal zeker meer hoe ik het opgelost heb :( . Ik geloof dat het bij mij te maken had met de drivers voor mijn geluidskaart of voor m'n USB muis.
Zodra ik thuis ben kijk ik het ff na.

Zitten er op het IDE kanaal waar je IBM aan hangt nog andere devices?
Deelt je IDE kanaal een IRQ met een ander device?
Pagina: 1