Toon posts:

[Server] Thuisserver hardware

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zou graag wat willen experimenteren met een thuisserver die ik voornamelijk zal gebruiken voor wat filesharing en was hem bovendien niet van plan 24/7 aan te laten. Maar omdat ik nogal een noob ben qua servers heb ik geen idee of ik hier het beste een pc systeempje voor moet samenstellen of dat ik eventueel mijn pc kan gebruiken hiervoor.

M'n pc ziet er als volgt uit:
E6600
Asus P5W DH
1 gig ram
(Komt waarschijnlijk binnenkort nog 2 gig bij aan RAM binnenkort en wat extra opslagruimte)

Ik ben een beetje aan het zoeken geslagen overal en nergens maar vooralsnog heb ik niet iets doorslaggevends gezien. |:( Dus wat hulp en/of info zou mij erg blij maken :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Wat wil je er precies mee ?

Filesharing kan met ongeveer alles (letterlijk) en lukt nog met een Pentium 1 (ga er even van uit dat alle 486 uit Nederland zijn...?).

Je zou bijvoorbeeld ook met behulp van een virtuele omgeving een server OS installeren om daar eens mee te spelen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Alle proemn in n drek

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
lier schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 10:57:
Filesharing kan met ongeveer alles (letterlijk) en lukt nog met een Pentium 1 (ga er even van uit dat alle 486 uit Nederland zijn...?).
Inderdaad, kan vrijwel met elke pc. Maar is toch wel lekker als je minimaal ATA33 hebt. Hoewel dat met een extra controller ook wel valt op te lossen.

Verwijderd

er is gewoon geen verschil tussen desktop hardware en server hardware. het verschill zit in de support en garanties maar kwa hardware kan je elke computer inzetten als server.

over het algemeen is hardware zoals een oude P3 733Mhz, die je niet meer zou gebruiken als desktop juist uitermate geschikt en zelfs lichtelijk overkill voor veel thuis server taken. de echte power die servers van SUN, HP en IBM etc mee krijgen is omdat deze duizenden handelingen tegelijk moeten doen maar dat zijn situatsies die in een thuis situatie zich nooit tot zeer zelfden zullen voordoen.

dus pak die ouwe computer beet er zet er wat leuke server software op en klooi maar raak. vooral als je een linux distro er op zet kun je nog erg veel vermogen uit zo'n computer halen. ik zelf gebruik debian.

@lier: ik heb nog 486SX @50Mhz met 20Mb edo ram hier staan hoor en ook nog wel 3x P1 133Mhz.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 11:35
Mja voor 24/7 download, e-mail, website, branden, antivirus etc heb ik een

Athlon 3000+
1GB Ram
3 harde schijven
Asus plankje

Is meer dan genoeg......
Het is geen werkstation, dus uitpakken van downloads etc hoeft neit super vliegensvlug te gaan

/edit: Hoort eigenlijk niet in NW thuis denk ik?

[ Voor 9% gewijzigd door LiquidSmoke op 27-02-2007 11:14 ]

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-02 07:32

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Ik denk dat dit overkill is. Ik heb dit als werk en gamepaardje draaien. Server draai ik op mijn oude P4 2,8. Maar mijn 1,4 Athlon zou ook nog ruimschoots voldoen.

Misschien als je es aangeeft wat je allemaal wil gaan serveren? Data? Multimedia? Websites? Backup? Installatie server? Game server?

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• Noork
  • Niet online
Als je alleen files wilt delen, kun je ook rekening houden met het stroomverbruik. Onzinnig om dan een dikke Athlon of P4 in te zetten. Een leuke P2, P3 of Via (eventueel teruggeklokt) is volgens mij voldoende.

Verwijderd

Topicstarter
Waar ik hem precies voor wil gebruiken is voor data; dat deze toegangelijk is voor thuisnetwerk. Doe er waarschijnlijk ook een gedeelte voor backup van mijn pc bij. Daarnaast lijkt het me ook handig om op den duur deze bestanden extern te kunnen benaderen.
En voor de rest wil ik er lekker mee klooien met domeinen etc.

@ lier: Daar had ik nog niet aan gedacht zou idd ook een oplossing kunnen zijn.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 07:30
Noork schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 11:39:
Als je alleen files wilt delen, kun je ook rekening houden met het stroomverbruik. Onzinnig om dan een dikke Athlon of P4 in te zetten. Een leuke P2, P3 of Via (eventueel teruggeklokt) is volgens mij voldoende.
Zelfs een NAS zou dan voldoende zijn.

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 11:06:

@lier: ik heb nog 486SX @50Mhz met 20Mb edo ram hier staan hoor en ook nog wel 3x P1 133Mhz.
[OT]Wow kom jij uit de toekomst of zo een echte 486 @ 50 Mhz
Daar kan mijn 386@ 16Mhz met 4 MB alleen nog maar van dromen. (droom gaat niet sneller als 0.3 fps :) )

Of een P3 nog kan voldoen hangt natuurlijk vanaf wat er precies geserveerd moet worden.
Als je een software RAID5 wilt draaien een een Gbit netwerk wilt voltrekken heb je eer goede computer nodig.

Wat ik van TS begrijp is dat hij gewoon wat wil spelen om eens te kijken hoe het werkt en eens wat documenten en mp3 op een "server" te zetten.
Hiervoor zou een P2 echt voldoende zijn. Aangezien je een P3 al gratis kan krijgen en deze toch een betere ondersteuning voor ATA66/100 heeft en vaak al een ingebouwde netwerk controller en toch een laag energie verbuik is dit een zeer goede keuze.
Ook hebben de P3 systemen vaak net wat meer geheugen, 128-256 MB is wel prettig voor de meeste besturings systemen.
Maar kijk eens naar iets als FreeNAS dit is volledig web gestuurd simpel te installeren en onderhouden veel mogelijkheden voor het serveren van files en nog gratis ook.

MAW have fun with it :)

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor een thuisserver die dag en nacht aanstaat zou ik energieverbruik veel belangrijker vinden dan performance.
Ik heb zelf een P3 600je staan, op een Aopen AX3S (sweetkiss) moederbord. Ding heeft integrated VGA, wat weer een losse AGP kaart scheelt. Verder zuipt een p3 600 vrij weinig.
Daar zit nu 512MB ram op (chipset support niet meer, maar pak je een BX kun je makkelijk tot 1GB gaan) en dat is meer dan zat voor fileserver, ftp/webserver en DC++download bak :)
Een P4 slurpt redelijk veel stroom, dus zoiets zou ik zelf nooit als server gebruiken.

Verwijderd

Als het om filesharing en eventueel wat websitehosting/ftp gaat zou ik voor de Synology CubeStation gaan.
500 euro voor de cubestation en zet er 4 500GB schijven in Raid5 in voor 600 euro en je hebt 1,5TB aan opslag in een zeer compacte behuizing die ERG weinig stroom verbruikt.
Check de specs en ik weet bijna zeker dat je voor minder geld niet snel iets soortgelijks kan vinden.

Verwijderd

nou, op mijn P3 733Mhz krijg die gigabit lijn nog niet vol, zelfs de cpu load is dan nog maar 30%. bottleneck zit hem in dat ik er geen snelle raid opstelling aan heb vast zitten. dus voor gigabit is een P3 733Mhz meer dan voldoende. mischien dat bij 10Gigabit de cpu de packetjes niet meer kan volgen maar tot dan...

via epia bordje is erg zuinig. je zou zo een fileserver kunnen maken die minder als 10watt gebruikt in idle modus, en dat zie je terug op je jaarlijkse stroomrekening. zelfs voor software raid5 is zo'n epia cpu nog overkill en anders kun je met de 2pci risercard zowel een gigabit realtek kaartje als een pci raid controller er in kwijt. mooi leuk klein kastje uitzoeken wat je mooi weg kunt zetten en zoals hierboven al werdt gezegd een paar 500GB schijven erin.

het is maar net wat je wil, maar alles wat boven de 1GHz is geklokt is pure overkill voor een fileserver wat niks meer doet dan een beetje bestanden versturen en ontvangen.

tevens moet je niet vergeten: RAID IS NOOIT EEN VERVANING VOOR REGELMATIGE BACKUPS.
zeker als je ook nog wat gaat klooien met die computer kun je maar beter je backups ergens anders bewaren.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Heb een Core 2 Duo E6400 als server en moet zeggen dat het mij goed bevalt. Samen met 6 hardeschijven, totaal 2 terabyte, heb ik er een veelgebruikte server van. De cpu-power is altijd handig bij dingen als het tarren en gzippen van een paar backupjes (zeg een paarhonderd gigabyte) en dergelijke, iets wat met een piii of lager niet te doen is.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-03 14:12

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Inderdaad voor een zo zuinig mogelijk systeempje gaan. Dan zal een NAS systeempje waarschijnlijk het zuinigste zijn, maar ook het meest beperkt in functies. Er zijn tegenwoordig ook routers waar je een USB drive aan kan hangen, en eventueel zelfs de mogelijkheid hebben om als Bittorrent downloadertje te spelen...

Maar in principe, je eigen systeem is ruim voldoende, alleen niet super zuinig... Maar je hebt em niet 24/7 aan staan, dus sja...

Qua hardware maakt het niet veel uit, mijn oude PII 300Mhz uit '96/'97 (meen ik?) is router, fileserver, web/db server, d.net proxy en het werkt allemaal al jaren als een trein... :)

[ Voor 44% gewijzigd door Rowdy.nl op 27-02-2007 13:46 ]

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-03 21:02
Ik heb hier nog mijn oude thuisservertje staan die ongeveer deed wat jij ermee wilt gaan doen. Celeron 1,2 GHz, 768 MB geheugen en momenteel 200GB over 2 harddisks (maar die zijn makkelijk vervangbaar). Hij verbruikt ongeveer 50W en is tamelijk stil. Ik heb zelf een nieuwe omdat ik ook met zaken als WebSphere Portal aan de slag wil gaan, maar voor wat ik ermee deed: Fileserver, Domain controller, FTP server, Download server en Lotus Domino server voldeed ie prima. Zoals hierboven al aangegeven heb je dus echt geen heel zware hardware nodig voor wat jij wilt.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
is het voor de ts misschien een optie om een hdd met een netwerkaansluting te kopen? of moet het echt een pc zijn...

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:35

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Wat heeft dit met Netwerken te maken dan.. :?
Het bouwen van een servertje is denk ik al 512.487 keer besproken op GoT, dus het lijkt me sterk dat je daar niets over kan vinden.
er is gewoon geen verschil tussen desktop hardware en server hardware. het verschill zit in de support en garanties maar kwa hardware kan je elke computer inzetten als server.
Technisch gezien heb je gelijk. Er zit echter heel wat verschil tussen een € 100,- mainboard voor een desktop en een € 1000,- mainboard van een server. Vele malen stabieler. En dan heb ik het natuurlijk over een merk server als HP/SUN/etc..

Server hardware is bedoeld om 24x7 te draaien, en een desktop is dat gewoon niet. (alhoewel de huidige generatie desktop's behoorlijk mee lopen)

Maar genoeg gezever nu.. @TopicStarter.. Zoekt en gij zult vinden..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.