Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Bbfreak
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 10:58
Wat ik me afvraag en bij deze neerleg bij mijn mede-tweakers. Hoe zien jullie de toekomst van de PDA?

En dan bedoel ik de apparaten met de grote schermen waar je niet mee kunt bellen.
Ik zit nu met een zakelijke telefoon, K800i, waarvan de agenda functionaliteit mij niet aanspreekt.
Ik wil graag een today scherm, overzicht over mijn afspraken etc.
Nu kom ik bij de PDA uit, de K800i moet namelijk nog wel even mee.
Waarom zou ik dit doen? Waarom zou ik dit laten? Kan van een collega een Axim X50 overnemen
en de X51v is ook tegen een redelijke prijs te krijgen. Deze discussie gaat niet over welke PDA maar de PDA in het algemeen.

Graag jullie ideeen hierover.

Twitter @cmeerbeek / Halo Waypoint Profile

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:56

ralpje

Deugpopje

De PDA verdwijnt, en gaat meer richting de apparaten die er nu al zijn, zoals de Qtek's (MDA's): een combinatie van telefoon en PDA. Mensen bellen vanuit je contacts, mail kunnen lezen, etc.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:02

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het probleem bij dergelijke hybride apparaten blijft dat het scherm te klein is of het apparaat te groot. Een collega van mij heeft een iMate jasjar nog wat, maar als hij daarmee aan het bellen is is het echt weer back to the 90's koelkast aan je hoofd zetten. Daarnaast is het gewoon niet handelbaar om het ding altijd bij je te hebben. Overdag misschien nog wel, maar met zo'n bakbeest wil je bijvoorbeeld niet op stap meenemen.

Nu moet je eigenlijk of een pda en een telefoon hebben, of een dual sim oplossing. Het wordt denk ik pas echt interessant wanneer de oprolbare schermen wat meer mainstream worden. De afmeting van je PDA wordt dan niet meer beperkt door de afmeting van je scherm.

Ikzelf heb nu nog gewoon een losse PDA en telefoon. Contactlist synchroniseer ik wel via blauwtand.

(alhoewel de samsung software de grootste bagger is die ik heb gezien en zelfs meerdere keren mijn adresboek heeft verneukt. Melden van deze bugs heeft geen enkele zin. Na meerdere keren gemaild te hebben ben ik nooit terug gebeld en het enige dat de helpdesk medewerker kon zeggen was dat ze wel nieuwe firmware gingen inspoelen terwijl het probleem toch duidelijk bij de pc-studio software lag... Helaas hoor ik om mij heen dat de software van andere aanbieders niet veel beter is)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• j_v_malsen
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 13:45
Ik denk ook dat de grens tussen PDA en GSM steeds kleiner zal worden. Persoonlijk denk ik dat de keuze straks zal worden.

1. Een PDA-GSM device voor de personen die graag een alles in één apparaat willen hebben om hun sms / e-mail / gesprekken / agenda etc te beheren.

2. Een Losse GSM en iets van een UMPC device. Voor de personen die wel mobiel willen genieten van de mogelijkheid tot hun e-mail / internet / films / muziek / etc. Maar daarnaast wel een elegante compacte gsm willen hebben om te bellen en te sms'en.

Maar dat is mijn gedachte erover.

For rent

• Timmey
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik denk dat je de PDA al niet echt meer kan zien zoals deze een paar jaar geleden was. Het is nu gewoon de smartphone geworden met alle functies die daarbij komen.

Wel ben ik heel benieuwd naar hoe hoe die smartphone zich verder gaat ontwikkelen. Want het blijft toch nog vaak een groot apparaat om ook in je weekend mee te slepen wanneer je de meeste functies eigenlijk niet gebruikt. De telefoons van normaal formaat hebben ook steeds meer functies maar de grootte van het scherm blijft hierbij toch een probleem om enigszins fatsoenlijk e-mail etc. te kunnen lezen. Ik denk dat de ontwikkeling zich hier verder op zal gaan richten in de toekomst. Het sneller én gemakkelijker communiceren met een zeer klein mobiel apparaat.

• Bbfreak
Ik heb een smartphone prive en kan hier goed mee uit de voeten. Ook qua email maar dan is het allemaal binnen proporties. Als ik mijn werk email hiernaar sync dan lijkt me dat ik dit overzicht kwijt ben door het te kleine scherm.
Zakelijk wordt ik naar een PDA gedreven omdat ik een telefoon heb die niet de functionaliteit bevat die ik wens. Moeilijk :D

Graag hoor ik van iemand die een PDA nog vollop gebruikt wat zijn beweegredenen zijn om dit niet op een smartphone te doen. Ben benieuwd :)

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe in ieder geval.

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-10 22:13

ScSi

Belg.

Ik heb een Pocket Loox N560 en binnenkort een Nokia 6300. De PDA gebruik ik voor al wat 'zakelijk' is, afspraken, wifi, e-mail, spelletjes (handig als je ergens moet wachten) en af en toe een serie (ook weer om de tijd te doden) Dat lukt me niet op een GSM (te beperkt, klein scherm en te duur (gprs, geen WiFi). De 2 worden up-to-date gehouden via Outlook (contacten ed syncrhoniseren)
Als ik mijn PDA niet nodig heb (stappen bijvoorbeeld) dan kan ik gewoon een GSM meenemen van nog geen 100g met afmetingen die binnen proportie zijn. Als ik mijn PDA nodig heb, neem ik die ook gewoon mee.
Daarenboven is Windows Mobile en 'call-management' echt om te huilen, zeker in tegenstelling tot Symbian (specifiek voor telefoons en doet perfect wat het moet doen)
Vandaar dus de keuze voor 2 aparte apparaten.

Het ideale apparaat heeft:
  • goede proporties (niet groter dan de huidige PDA)
  • lange standbytijd een PDA
  • een Symbian-like besturingssysteem (iig dat zowel handig is voor het zakelijke als voor het bellen),
  • eventueel met een vga-out
  • touchscreen zoals de iPhone (meerdere plaatsen aanraakbaar
  • (vul verder aan)

Verwijderd

Bbfreak schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 11:32:
Graag hoor ik van iemand die een PDA nog vollop gebruikt wat zijn beweegredenen zijn om dit niet op een smartphone te doen. Ben benieuwd :)
Reden waarom ik nog geen smartphone maar PDA gebruik is vanwege de schermresolutie en afmeting. M'n huidige PDA (Acer N311) is erg klein en heerlijk dun en heeft een groot scherm (VGA) Maar, WM is om te huilen, zoals hierboven ook al beweerd wordt maar met behulp van Wisbar Advanced 2 + Desktop (wat de grafische interface volledig veranderd) valt er mee te leven. Snelheid zit er nu niet meer in maar het wordt er wel een stuk gebruikersvriendelijker door wat voor mij toch echt heel belangrijk is.
PocketBreeze bijvoorbeeld is stukken gebruikersvriendelijker dan die standaard meuk van WM maar door al die programma's die niet optimaal zijn afgesteld op de hardware is er altijd snelheidverlies en instabiliteit.

Een smartphone zou ik nog niet willen omdat die voor mij nog niet goed (genoeg) doorontwikkeld zijn. VGA is iets wat ik erg belangrijk vind. Ook goede kwaliteit foto's vind ik belangrijk. 2.0 MP is gewoon te weinig. 3.2 met xenon-flitser is acceptabel.
Verder natuurlijk de spec's als WiFi, BT 2.0 (A2DP), UMTS en liefst ook GPS zodat het echt alles-in-1 is.

Waar ik dus vanaf wil is Windows Mobile en wat ik graag wil is een klein smartphone'tje met een groot VGA scherm waar Symbian op staat. Op dit moment zou qua uiterlijk alleen de SE M600i aan mijn wensen voldoen en qua spec's de SE P990i (op de 2.0 cam en QVGA-scherm na)
Wat ik dus wil zien is slimme smartphone; een iPhone (multi-touching) met een 3.2 Mp camera, van SonyEricsson!

Dat zal dus nog wel even duren maar m'n K800i & N311 moeten nog even mee dus ik heb geduld.

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Bbfreak schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 10:02:
...
Ik zit nu met een zakelijke telefoon, K800i, waarvan de agenda functionaliteit mij niet aanspreekt.
Ik wil graag een today scherm, overzicht over mijn afspraken etc.
...
Niet helemaal ontopic, maar dit leek me toch een nuttige link voor de topicstarter:

Mobytoday

• Bbfreak
Beuzelarij schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 17:12:
[...]
Niet helemaal ontopic, maar dit leek me toch een nuttige link voor de topicstarter:

Mobytoday
Bedankt voor de link. Gedeeltelijke oplossing. Ik kan nog steeds niet door mijn agenda bladeren zoals een PDA. Ik ben een zeurpiet ik weet het ;)

Voor TinuX: De nieuwe Nokia varianten, N73 bijv, komen dicht bij jou wensen in de buurt maar dat off topic. Mooie Acer btw.

Jullie geven eigenlijk aan dat er wel redenen zijn voor een PDA. Gebruikersgemak en snelheid van werken vooral.
Ik heb Windows Mobile 5.0 op een smartphone gehad , Orange SPV C600, en vond dit goed werken maar misschien is dit geen referentiemateriaal voor een PDA.

Ik hoop dat meer mensen hun uitleg willen geven in dit topic. ben benieuwd.

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-11 09:21

Padvinder

doet z'n best

Ik heb nu een half jaar een Qtek S200 (PDA+GSM), welke ik alleen prive gebruik. Ik lees m'n e-mail, internet, navigatie, etc. Maar om eerlijk te zijn vind ik het niet handig als telefoon.

Mijn plus en min punten:
- Je moet met 2 handen werken.
- Standbytijd is om te huilen (max 3 dagen)
- Te groot voor normaal gebruik
- Geluidskwaliteit is slecht
- Traag
+ groot scherm in vergelijking met een telefoon
+ veel mogelijkheden, veel software (gratis) beschikbaar
+ je kunt er echt mee browsen, een website wordt redelijk "normaal" weergegeven
+ synchronisatie met Outlook werkt goed

Ik kan nu waarschijnlijk binnenkort een nieuwe telefoon uitzoeken (EDGE van Telfort, de moeite waard?) en dat wordt waarschijnlijk een Sony Ericsson W850i. Wellicht koop ik ooit nog eens een losse PDA erbij... maar de combinatie vind ik niks.

Verwijderd

Bbfreak schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 18:08:
Voor TinuX: De nieuwe Nokia varianten, N73 bijv, komen dicht bij jou wensen in de buurt maar dat off topic. Mooie Acer btw.
Ik zie geen touchscreen vga scherm en geen WiFi op de N7x zitten hoor! N95 komt wel aardig in de buurt maar daarop mis ik nog steeds het vgascherm. En, die had dan ook nog wel iets minder dikke randen gemogen. Dat dat op dit moment onmogelijk is weet ik; het moet gewoon nog verder doorontwikkeld worden voordat ik een smartphone interessant vind.

Verwijderd

Toekomst? PDA`s zie je nu al nauwelijks meer, zeker niet degene waar je niet mee kan bellen.

Kijk bijvoorbeeld naar een nokia E50/E60, dit is een standaard formaat telefoon met alle functies van een PDA (symbian OS) en eventueel voor de liefhebbers van grote schermen heb je deze ook.

Waarom zou je dan nog met een extra apparaat gaan lopen, echte PDA`s gaan gewoon uitsterven.

• Bbfreak
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 19:57:
Toekomst? PDA`s zie je nu al nauwelijks meer, zeker niet degene waar je niet mee kan bellen.

Kijk bijvoorbeeld naar een nokia E50/E60, dit is een standaard formaat telefoon met alle functies van een PDA (symbian OS) en eventueel voor de liefhebbers van grote schermen heb je deze ook.

Waarom zou je dan nog met een extra apparaat gaan lopen, echte PDA`s gaan gewoon uitsterven.
Ik begrijp. Toch kan ik het me voorstellen zoals een tweaker boven ons dat je een PDA prefereerd voor zijn grote scherm en zodra je thuis bent een kleine mobiel pakt voor prive gebruik. Vooral met stappen enzo.

Het blijft natuurlijk ook een beetje wat je zelf het prettigst vind :)

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

wat mij een goed idee lijkt is een PDA/MDA waarbij je de telefoon los kan bedienen en die is klein en robuust terwijl je een extern scherm etc hebt dat voor PDA functies optimaal is, en een draadloze verbinding tussen die 2...

Het telefoon gedeelte moet je wel vast kunnen klikken op het base station en synct dan beperte hoeveel heid info (contacts,SMS) met base...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:02

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ToolkiT schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 18:34:
wat mij een goed idee lijkt is een PDA/MDA waarbij je de telefoon los kan bedienen en die is klein en robuust terwijl je een extern scherm etc hebt dat voor PDA functies optimaal is, en een draadloze verbinding tussen die 2...

Het telefoon gedeelte moet je wel vast kunnen klikken op het base station en synct dan beperte hoeveel heid info (contacts,SMS) met base...
Je bedoelt een PDA met telefoon functionaliteit in combinatie met een (eventueel iets uitgebreide) bluetooth headset?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Bbfreak
Janoz schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:08:
[...]

Je bedoelt een PDA met telefoon functionaliteit in combinatie met een (eventueel iets uitgebreide) bluetooth headset?
Volgens mij bedoeld hij een smartphone waar je een scherm van een PDA aan kunt koppelen om het een PDA te maken. Moet je wel weer een extra device meenemen.
Wel goed voor je gadget gehalte op je afdeling / klas / whatever :)

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 16:23:
[...]
Waar ik dus vanaf wil is Windows Mobile en wat ik graag wil is een klein smartphone'tje met een groot VGA scherm waar Symbian op staat. Op dit moment zou qua uiterlijk alleen de SE M600i aan mijn wensen voldoen en qua spec's de SE P990i (op de 2.0 cam en QVGA-scherm na)
Wat ik dus wil zien is slimme smartphone; een iPhone (multi-touching) met een 3.2 Mp camera, van SonyEricsson!
Dat zal dus nog wel even duren maar m'n K800i & N311 moeten nog even mee dus ik heb geduld.
Palm Treo 650/680? Heerlijk OS, alleen geen wifi en weet-ik-veel-hoeveel mp camera, maar daar krijg je wel een berg gebruiksvriendelijkheid voor terug.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 16:23:
Waar ik dus vanaf wil is Windows Mobile en wat ik graag wil is een klein smartphone'tje met een groot VGA scherm waar Symbian op staat.
Dat dacht ik vorig jaar ook (ik was WM2003 zat), en heb nu een Nokia 7710 (Symbian + 640x320 touchscreen). Op papier een topper: prachtig scherm en vol handige functies. In de praktijk retetraag, vol bugs, crappy sync en een waardeloze mediaspeler. Symbian is wat mij betreft volledig door de mand gevallen, volgende phone wordt weer Windows Mobile. Het gras bij de buren is niet toch zo groen als het leek...

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Janoz schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:08:
[...]

yup, maar wel een headset waar je ook standalone de basic funties (i.e. nunner draaien) mee kan uitvoeren.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Artcore schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 08:58:
[...]

Palm Treo 650/680? Heerlijk OS, alleen geen wifi en weet-ik-veel-hoeveel mp camera, maar daar krijg je wel een berg gebruiksvriendelijkheid voor terug.
I second de treo... heb ook een 650 maar wegens waterschade en suffe IT afdeling ben ik nu overgestap t op een blackberry. Dat werkt qua outlook sync perfect maar daarna houd het toch echt op.. mijn 650 deed veel veel meer :|

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Bbfreak schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 23:22:
[...]

Volgens mij bedoeld hij een smartphone waar je een scherm van een PDA aan kunt koppelen om het een PDA te maken. Moet je wel weer een extra device meenemen.
Wel goed voor je gadget gehalte op je afdeling / klas / whatever :)
beetje daar tussen in eigenlijk.. een PDA/subnotebook waar je een dumbphone mee linked.
Het zijn dan wel wel 2 losse apparaten maar als je het zo ontwerpt dan kan je de phone attachement vast klikken aan de hoofdunit zodat het 1 virtueel geheel word..
Zo heb je het beste van 2 werelden.. kleine basic phone als je het nodig hebt, en een goede PDA/smartphone/subnotebook voor de rest..

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat ik verwacht van de toekomst voor PDA's is dat UMPC's als de oqo 2 nog kleiner worden en samensmelten met de huidige PDA vorm.

Onderweg heb je een "mobile" GUI op het kleine schermpje (dat is waar de huidige UMPC's falen, die proberen het allemaal met een "normale" Windows desktop op postzegelformaat). Thuis of op werk klik je een monitor (de PDA van de toekomst heeft DVI) + bluetooth muis/keyboard eraan, en werk je met een volwaardige Windows/OSX/Linux desktop. Hiervoor moeten er 2 belangrijke dingen gebeuren:
- een OS met switchbare GUI (voor MS: WM GUI + Windows desktop, voor OSX: ? + de OS X desktop, voor Linux: Linux Mobile GUI + KDE/Gnome, voor Symbian: huidige GUI + een eigen desktop).
- genoeg power om als redelijk volwaardige PC te functioneren: grofweg 700 MHz P3/256 MB dus: het niveau dat UMPC's nu hebben maar in een kleiner kastje.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:56

TheVMaster

Moderator WOS
Op dit moment ben ik zeer tevreden met mijn HTC P3600 (Orange SPV M700). Die heeft echt alles wat ik er graag in wil hebben : UMTS, GPS, GPRS, WiFi, Touchscreen, 400Mhz Proc., Handschriftherkenning.

Persoonlijk vind ik die Nokia toestellen maar niets. 'k weet niet waarom maar Symbian vind ik dus NIET fijn werken. 'k heb eigenlijk ook al jaren een Windows Mobile toestel. Zelf zou ik wel graag Windows Mobile 6 voor mijn HTC hebben omdat hier een ingebouwde SIP (VOIP) Client inzit. Da's eigenlijk het enige wat ik nog mis.

En voor de toekomst? Spraakherkenning en dan niet de spraakherkenning die er al in zit (en die je eerst moet inspreken) maargewoon spraakherkenning als ik ik dictuur de telefoon typt. (SMSjes, Word documenten, etc).

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik hoop dat we met onze schermen nog eens de 3d lucht in gaan en zo meer ruimte creeren. Bijvoorbeeld een holografische oplossing. Gelijk bruikbaar als beamer voor vergaderingen.

Dit in samenwerking met de nieuwste ledtechnologie.. zodat energie en licht top zijn.

* Falcon ziet wel mogelijk heden

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

De inovatie in de technologie is hierin belangrijk.
Kijk dus niet raar op als er binnen nu en 7 jaar een uitrekbaar scherm geintregeerd zit.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ToolkiT schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 10:25:
[...]

beetje daar tussen in eigenlijk.. een PDA/subnotebook waar je een dumbphone mee linked.
Het zijn dan wel wel 2 losse apparaten maar als je het zo ontwerpt dan kan je de phone attachement vast klikken aan de hoofdunit zodat het 1 virtueel geheel word..
Zo heb je het beste van 2 werelden.. kleine basic phone als je het nodig hebt, en een goede PDA/smartphone/subnotebook voor de rest..
Zoiets loop ik een tijdje mee in mijn hoofd. Ik gebruik altijd de Gameboy (of nu psp dan) als voorbeeld. De cartridge achterin is je mini telefoon, opzak als je alleen moet bellen. psp/gameboy is je PDA, minitelefoon erachter in klikken en alles wordt even gesynced en je hebt een full PDA. Hoog blingbling gehalte en nog (imho) handig ook. Door de groote van de PDA zou het zelfs als laadstation voor je minitelefoon kunnen dienen.

Vorige week zag ik zoiets voor de PSP, een soort van telefoon-cartridge waarmee je dan kon bellen met je PSP :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Mijn Nokia 9300i bevalt me perfect.

Ik heb al meerdere WM smartphones versleten en dat beviel me helemaal niet, ze zijn erg onstabiel en de belfuncties zijn er gewoon bij aan geprutst.
De Nokia is niet de kleinste maar wel erg stabiel en lekker snel, ook de WLAN functie is perfect.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

SinergyX schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 15:23:
[...]
Vorige week zag ik zoiets voor de PSP, een soort van telefoon-cartridge waarmee je dan kon bellen met je PSP :P
dat soort oplossingen had de handspring visor met de visorphone jaren geleden al..

met een PSP bellen doet me een beetje denken aan die sidetalking spoof site een poos geleden.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Op dit moment heb ik een Palm Tungsten T naast mijn Nokia 6100 (beide oude beestjes ;) ). Ze werken beide perfect, alleen zit ik (helaas) met een (grote) beperking in het kiezen van een nieuwe PDA: Linux. Alle Windows smartphones vallen dus af, aangezien die vrijwel onmogelijk met Evolution zijn te synchroniseren. En een simpele all-in-one solution (alleen bellen, contacten en agenda; klein ding dus) maakt de keuze niet gemakkelijker.

Helaas, maar met de opkomst van Linux smartphones wordt er denk ik weer een nieuwe impuls gegeven. Aangezien de software compleet open zal zijn, zullen alle tweakers en nerds zich vreselijk ergeren aan niet goed werkende software. Ik denk dus dat dat probleem nauwelijks zal ontstaan: ieder die wil en kan, zal (kunnen) helpen aan het verbeteren van gebruiksgemak en functionaliteit :)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
De PDA is dood, alleen nog niet begraven. Omzetten duikelen bij alle merken, en niet zo'n beetje ook. De vraag is niet of eem smartphone een perfecte vervanging is. Als een smartphone goed genoeg is in klassieke PDA-taken, dan wint de smartphone het daarna vanwege de convergence en gemak van één apparaat op zak.

Een mogelijke opvolger is de HTC Athena. Met een 624 Mhz processor zou spraakherkenning niet zo'n probleem moeten zijn; nummers bellen met een BT headset wordt dan praktisch genoeg. Tegelijkertijd is het een meer capabele PDA dan de meeste: 10Gb opslag, GPS, UMTS, WiFi, etcetera.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 15:24

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Ik ben ook aan het twijfelen.
Ik ben aan een nieuwe telefoon toe en neig heel erg naar de PDA-achtige smartphones. Ik vind ze alleen gewoon te groot/lomp. Het liefst heb ik een smartphone die even dik is als een razr, een touchscreen heeft ongeveer even groot als een iphone, maar wel 640x480 aankan, 320x240 is gewoon te weinig.
Tegelijkertijd moet is niet al te groot zijn, want ik ga niet in de kroeg met een bakbeest van een ding aan mijn oor hangen.
Ik denk dat mijn ideale telefoon nog toekomstmuziek is, hoewel die chinese iPhone clone wel in de buurt komt van wat ik zoek :)

[ Voor 6% gewijzigd door StarLite op 02-03-2007 01:18 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
MSalters schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 00:00:
Een mogelijke opvolger is de HTC Athena. Met een 624 Mhz processor zou spraakherkenning niet zo'n probleem moeten zijn; nummers bellen met een BT headset wordt dan praktisch genoeg. Tegelijkertijd is het een meer capabele PDA dan de meeste: 10Gb opslag, GPS, UMTS, WiFi, etcetera.
Voor een toestel dat je continu bij je draagt heeft dat ding natuurlijk mooie eigenschappen.
Probleem is alleen dat ie voor de meesten simpelweg net te groot is om de hele dag mee te slepen, ook wanneer je het toetsenbord loskoppelt. M.a.w., dit zal (buiten werktijd) niet of nauwelijks als telefoon, noch als PDA worden gebruikt. Als je dan toch een toestel gaat meenemen wat niet fatsoenlijk in je broek- of jaszak past, dan kun je m.i. beter een UMPC of een mini-laptop nemen, met een "volledig" OS. Die zijn weliswaar vaak nog net iets groter, maar omdat je het toestel toch niet in je kleding meedraagt maakt dat dan ook niet veel meer uit. Je hebt dan echter wel een groter scherm, en geen problemen met de beperktere functies van bijvoorbeeld WM5.

Kortom, ik denk dat om in het algemeen nog echt van een PDA te kunnen spreken, het toestel op een normale manier in een broek- of jaszak bij je gedragen moet kunnen worden.
Pagina: 1