[XP] Install na crash wil niet

Pagina: 1
Acties:
  • 638 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 17:48

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Ik heb enkele dagen (mijn vriendin eigenlijk) een systeem crash gehad en besloten XP opnieuw te installeren, echter wil deze installatie alle kanten in behalve de goeie.

De vorige installatie had ik niet eens op dit systeem gedaan, maar in mijn oude werkstation, na overzetten van de hdd's bleek XP nog gewoon goed te draaien dus nog geen verse install gedaan uit tijdgebrek (ik vermoed dat daarom het systeem uiteindelijk de soep in is gelopen).

Maar goed, installeren dan maar......

In eerste instantie kreeg ik al na het akkorderen van de gebruikersovereenkomst een BSOD.

Na het verwijderen van de harde schijf op de 2e Sata poort van het systeem was dit probleem verholpen, echter bleef de installatie nu, na het kopiëren van de setup bestanden en herstarten, hangen bij het zwarte scherm met windows XP logo.

Even gewacht, maar hij bleef maar op dit scherm hangen (progress balkje bleef overigens wel heen en weer bewegen)

Nog maar eens op google geneusd en tegen het advies aangelopen om een backup van de hdd te maken en alle partities te verwijderen, daarna XP weer proberen te installeren en zelf de partitie aan laten maken.

Zo gelezen, zo gedaan, zonder resultaat helaas.

Toch voor de zekerheid maar eens een Cmos reset gedaan en alle nutteloze hardware uitgezet in de bios (naast de belangrijke hardware geen extra kaarten etc. aanwezig in het systeem).
De installatie opnieuw gestart, met hetzelfde resultaat, de installatie blijft hangen bij het XP logo.

Een nieuwe google speurtocht leerde mij dat ik tijdens de eerste herstart F8 moest gebruiken voor opstarten in veilige modus, zodat ik kon zien waar het mis ging in de boot sequence (wist nog niet dat dit kon).
Opnieuw installeren maar weer, maar na het doorlopen van de opstart sequence (wat zo snel ging dat ik het niet kon volgen) bleef de installatie dit keer hangen op een knipperende cursor :(

De 2 laatste dingen die ik zometeen nog ga proberen zijn:

-installeren op een andere hdd, maar ik vermoed dat het hier niet in zit aangezien ik de huidige hdd in een ander systeem uitvoerig getest heb
-memtest draaien

Toch post ik dit bericht vast omdat er misschien wel een heel eenvoudige reden is die ik over het hoofd zie.

Op de laatste 2 punten kom ik zometeen nog terug.

System specs:

AMD X2 5000+ Socket AM2
Asus M2N-e SLI moederbord
Corsair twinx 2048 (2x1024) Mb PC6400 CL5
(2x) Maxtor diamondmax plus 10 250 Gb hdd (Sata)
MSI Gforce 7900GS graka
NEC DVD fikker AD 5170 o.i.d.
Thermaltake 750W voeding

(bbl met de resultaten van andere hdd en mem)

Edit:

Memtest is nu al even aan het draaien en geeft nog geen foutmeldingen, even afwachten, maar ik verwacht dat het mem gewoon goed is.

Ik heb net ook een bootable iso gevonden van Powermax, hét testprogramma van Maxtor voor hun schijven, ook dit ga ik nog draaien.

Edit 2

Memtest heeft 2 passes succesvol gedraaid, dus ik geloof wel dat dat het niet is.

Vandaag geen zin meer om de schijf nog te testen, dit komt morgen wel, maar in de tussentijd hoop ik dat iemand kan zeggen: "ohw, maar dat is gewoon .... en dat is simpelweg op te lossen door ... _/-\o_ "

[ Voor 10% gewijzigd door floriske.nl op 28-02-2007 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Ik weet dat er ook zoiets als een edit knop bestaat, maar aangezien de topics zo ontzettend hard gaan hier toch maar even een reply ;)

Zoals je hierboven kan lezen heb ik memtest 86 een aantal succesvolle passes af laten ronden gisteren.

Ook een defecte harde schijf heb ik vandaag volledig uitgesloten aangezien ik powermax (test util van maxtor) de uitgebreide test heb laten draaien en deze geeft hierin aan "your drive is certified error free" dus ook dat kan het niet zijn.

Iemand nog ideeën? * floriske.nl wordt er langzaamaan gestoord van :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Nforce chipset? Zo ja welke bios?
Ik had nl een soort gelijk probleem wat een conflict bleek te zijn met het soort schijf icm chipset/bios versie. Misschien oogt dit topic verkeerd echter worden daar maxtor schijven regelmatig naar boven gebracht die de zelfde symptomen geven. Hoop dat je er iets aan hebt.

[ Voor 85% gewijzigd door UgotHeinzzd op 27-02-2007 20:28 ]

[CiP] Aqueum initium TJ09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
M2N-e SLI specs

het is een NForce 500 SLI chipset, wat betreft de bios heb ik de laatste officiële 0603 bios van Asus draaien

edit:
bij asus op de site staat nog een 0802 bios als je zoekt op downloads voor dit bord, maar deze staat hier echter verkeerd want die is voor de niet SLI versie

Wat betreft de schijven, deze hebben wel gedraaid in dit systeem, dus lijkt me een beetje vreemd dat het een conflict zou zijn of niet?

[ Voor 32% gewijzigd door floriske.nl op 27-02-2007 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Werk je ook met de laatste drivers voor je chipset?
En misschien heb je hier nog iets aan?
En hier iets over het disablen van de NQC Heb ik niet kunnen vinden btw.
Gebruik je de IDE drivers van Asus zo ja laat deze dan eens achter wegen ik gebruik ze ook niet en alles te samen ik werk nu wel crash free!

First edit: Ik kreeg het probleem na er een andere schijf bij te hebben gehangen/verwijderen.

Second edit: Compatibiliteit Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4

Third edit: Het gaat idd voornamelijk om de A8N-SLi, omdat dit een veel gebruikt bord is.
Het probleem zit hem oa in de Nforce chipset, maar goed niet geschoten is altijd mis en dacht jij werkt ook met een Nforce chip.
Trouwens als jij beweert dat je HW goed is, wat ik dan ook aanneem dan moet het wel ergens in de aansturing ervan ( firmware/drivers ) zitten,..toch?!
Heb je trouwens ook geprobeert om er maar 1 schijf aan te hangen en dan een instal te doen?
Het zou idd ook aan het ontbreken van SP2 kunnen liggen.

Vaag probleem suc6 verder.

[ Voor 47% gewijzigd door UgotHeinzzd op 28-02-2007 19:20 ]

[CiP] Aqueum initium TJ09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-07 12:39
floriske.nl schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 20:22:
Wat betreft de schijven, deze hebben wel gedraaid in dit systeem, dus lijkt me een beetje vreemd dat het een conflict zou zijn of niet?
Tja, Bij mijn ouders draaide de pc eerst ook prima met een Maxtor schijf, tot dat hij raar begon te doen met opstarten enz. Pa toch maar van overtuigd dat het de hardeschijf was, en toch maar samen een nieuwe Seagate bestelt. Hiermee werkte zijn pc weer prima. Dit was overigens wel met een Asus bord met NForce 4. De A8N-SLI dacht ik, maar goed. Probeer eens een schijf van een ander merk ofzo als je die hebt liggen. Dan kun je die teminste uitsluiten ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

(2x) Maxtor diamondmax 10 240 Gb hdd (Sata)
Is de versie van Windows XP wel minimaal SP2 :?

Sp1 en ouder kunnen die 240Gb niet fysiek aan namelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door aReaRe op 28-02-2007 10:18 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
aReaRe schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 10:17:
[...]

Is de versie van Windows XP wel minimaal SP2 :?

Sp1 en ouder kunnen die 240Gb niet fysiek aan namelijk.
Nope, geen SP2 versie, maar ook al ondersteund de oudere versie 250Gb niet dan kan je hier normaliter toch gewoon op installeren? aangezien deze schijven hiervoor in een ander systeem gezeten hebben waar ik toch zeker enkele keren XP opnieuw op geinstalleerd heb.
UgotHeinzzd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 20:47:
Werk je ook met de laatste drivers voor je chipset?
En misschien heb je hier nog iets aan?En hier iets over het
disablen van de NQC Heb ik niet kunnen vinden btw. Gebruik je de IDE drivers van asus zo ja laat deze dan eens achter wegen ik gebruik ze ook niet en alles te samen ik werk nu wel crash free!

First edit: Ik kreeg het probleem na er een andere schijf bij te hebben gehangen/verwijderen.

Second edit: Compatibiliteit Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4
Aangezien het tijdens de installatie van XP al mis gaat heb ik nog niks met de chipset drivers te maken aangezien ik de kans nog niet krijg om deze te installeren.
De IDE drivers gebruik ik idd ook nooit aangezien ik met deze schijven op mijn A8N-SLI premium hier nogal wat problemen heb gehad.

Ik zal vanavond dat draadje van je tweede edit eens door gaan spitten, maar de schijven zijn van augustus 2005 en voor zover ik begreep zouden deze reeds de goede firmware moeten bevatten, bovendien gaat het in dat topic over problemen met de A8N-SLi borden en deze zit eentje in het systeem waar de schijven hiervoor in gedraaid hebben.

En ik zal eens kijken of ik Command Queing kan disablen in de bios

[ Voor 64% gewijzigd door floriske.nl op 28-02-2007 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 20:25
floriske.nl schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 13:03:
[...]

Nope, geen SP2 versie, maar ook al ondersteund de oudere versie 240Gb niet dan kan je hier normaliter toch gewoon op installeren? aangezien deze schijven hiervoor in een ander systeem gezeten hebben waar ik toch zeker enkele keren XP opnieuw op geinstalleerd heb.
[...]

Aangezien het tijdens de installatie van XP al mis gaat heb ik nog niks met de chipset drivers te maken aangezien ik de kans nog niet krijg om deze te installeren.
Ik het regelmatig grotere HD's gebruikt die pas gezien werden na een sp2 install, daar zou het aan kunnen liggen. Ik geloof ook dat na het opstartscherm van windows hij pas het volledige geheugen gaat gebruiken, probeer het eens met een ander reepje. (je weet maar nooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
barfieldmv schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 13:07:
[...]

Ik het regelmatig grotere HD's gebruikt die pas gezien werden na een sp2 install, daar zou het aan kunnen liggen. Ik geloof ook dat na het opstartscherm van windows hij pas het volledige geheugen gaat gebruiken, probeer het eens met een ander reepje. (je weet maar nooit)
Het nadeel is dat ik maar 2 geschikte reepjes mem heb voor dit bord en deze heb ik ook reeds ieder voor zich geprobeerd, bovendien heeft memtest op beiden geen fouten opgeleverd :(

Maar het draadje over incompatibiliteit bied gelukkig weer enig perspectief op een oplossing, vanavond maar weer aan het puzzelen dus.

[ Voor 10% gewijzigd door floriske.nl op 28-02-2007 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:51
Sata en sata2 worden naar wat ik begrepen heb pas vanaf SP2 ondersteund om naar te installeren. Probeer anders een een nieuw xp cdtje MET sp2 te bemachtigen ofwel SP2 te slipstreamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Boel-Shit schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 14:58:
Sata en sata2 worden naar wat ik begrepen heb pas vanaf SP2 ondersteund om naar te installeren. Probeer anders een een nieuw xp cdtje MET sp2 te bemachtigen ofwel SP2 te slipstreamen.
Toch vreemd dat ik tot op heden toch gewoon op al mijn Sata schijven (3 systemen) simpelweg mijn XP Pro heb kunnen installeren zonder problemen 8)7

* floriske.nl is inmiddels weer thuis en heeft zojuist de firmware van zijn schijven maar eens aangekeken

Beide schijven zijn van juli 2005 en hebben firmware 1G10, ofwel hoger dan 17B0

De firmware kan het dus niet zijn.

Ik heb net even in mijn bios geneusd en ik kan helaas command queing niet aan- of uit zetten in de bios. Ook enhanced Sata mod is niet beschikbaar.

Het zijn SataI schijven, dus de truc voor SataII schijven met de jumper gaat niet op

Ofwel de standaard trucs gaan niet op :( ook de knowledgebase van maxtor levert niks op

* floriske.nl gaat maar eens op zoek naar een sp2 versie van xp pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

floriske.nl schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 18:04:
* floriske.nl gaat maar eens op zoek naar een sp2 versie van xp pro
Kan je makkelijk zelf maken middels deze link: [HOWTO] Windows XP Service Pack 2 slipstreamen :)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Ik heb dat ooit geprobeerd met mijn XP pro versie, maar op de een of andere manier wilde dit na 2 pogingen nog niet werken dus heb ik de moed maar opgegeven

* floriske.nl had veel eerder moeten luisteren :X ;)

Ik heb een XP pro versie met SP2 geregeld en nu werkt het hele zaakje wel :X

Ik blijf het echter wel raar vinden dat deze schijven in een ander systeem al diverse malen van XP voorzien zijn zonder ook maar ooit problemen met de installatie gehad te hebben :S

Maar goed, weer iets geleerd: Niet voor elk systeem geld hetzelfde ;)

[ Voor 16% gewijzigd door floriske.nl op 01-03-2007 18:11 ]

Pagina: 1