Toon posts:

Opwaarderen Dual Opteron 246

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gedurende een maand of 15 heb ik 2x Opteron 246 op een Tyan Thunder K8WE
De prijzen zijn nu inmiddels flink gedaald en nu vraag ik mij af met welke processor ik het beste mijn pc kan opwaarderen. Ik zie door de bomen het bos niet meer. En hoeveel snelheid ik daar mee win kan ik ook nergens vinden. Ik heb wel het idee dat de pc vaak blijft hangen op het geheugen (4Gb en een aparte scratch raptor)
Ik maak zwaar gebruik van oa Photoshop.
Kan iemand mij hierin adviseren?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:17
Als jij merkt dat je vaak te weinig geheugen hebt kun je daar beter eerst in investeren dan in nieuwe cpu's.
Maar denk wel om een aantal zaken zoals welk OS en welke PS versie je hebt, dit i.v.m. geheugenondersteuning. Je wilt tenslotte niet dat je er geheugen bij koopt dat vervolgens niet gebruikt kan worden.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

Exacte beschrijving van jouw profiel, huidige specs, computergebruik, wie ben je? bv mijn topicstart over MCT-laptops begint met uit te leggen wat MCT'ers zijn. Dan de bottleneck zoeken, bv te weinig ram of bv te trage processor of bv te trage harde schijf. En helemaal op het einde pas aan upgrades denken.

Dual Opteron was nogal een duur idee om dezelfde prestaties als een huis/tuin/keuken-dualcore te halen. Op geheugenhoeveelheid na, haal je weinig "superiority" tov mijn systeem dat van oktober 2005 dateert terwijl er beduidend meer geld voor neergelegd werd. Ook voor de snelle PCI-bussen was het geen goed idee, PCI-Express is zowel sneller als goedkoper.
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1320969

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 26-02-2007 09:32 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ga inderdaad eerst na wat de bottleneck is. Zitten de CPU's vaak op haar grenzen (100% verbruik)? Zo ja, dan is een CPU upgrade inderdaad wijselijk. Ga gewoon na welke processors je allemaal op je moederbord kunt plaatsen, dit is te vinden op de website van de moederbordfabrikant. Weeg dan de prijs/performance tegen elkaar af aan de hand van reviews, zie ook PMG FAQ - Welke moet ik nemen? Zit jouw geheugengebruik vaak op haar grenzen? Zo ja, dan is een geheugenuitbreiding wijselijk, zie voor verdere hints ook Hoeveel geheugen heb ik nodig? en Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn moederbord plaatsen?. Mocht jouw harddisk het zwaarst te verduren hebben, overweeg dan extra schijven om in RAID0 te plaatsen voor meer I/O bandbreedte, zie ook OM FAQ / Beleid » Welke moet ik nemen? en RAID FAQ.

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk vaak met grote bestanden van > 500 Mb in PS en andere fotografische programma's.
Hierdoor vaak lange wachtijden waar het geheugen vaak vol loopt. PS kan maximaal 2Gb bedienen. De /3gb switch heb ik al eens geprobeerd maar dat daar liep de pc ongelofelijk vast mee. Durf ik niet meer te proberen.
XP kan zelf ook maar 2Gb bedienen dus het geheugen van groter maken dan de 4Gb die ik nu heb heeft geen zin.
Het is een systeem met
1xRaptor voor de programma's
1xRaptor als scratch
2x 4 stuks HD 500Gb in RIAD5 (Promise FastTrak SX4300/8300 (tm) Controller)
Matrox Parhelia DL256 PCI als hoofdvideokaart en een Radeon voor mijn kleine scherm.
Dit alles in een Cooler Master kast.
Wegschrijven van bestanden duurt vaak ook erg lang. Maar ja daar valt nu weinig aan te veranderen denk ik.
XP64 is (nog) geen oplossing door gebrek aan alle drivers.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(als je procs het issue zijn) Als je bij je K8WE wilt blijven kun je voor 2 single of 2 dual core processoren gaan. Ik denk dat je meer hebt aan 2 snelle single cores dan 2 wat langzamere dual cores. Dus ideaal gezien 2 opteron 254's, die lopen op 2,8ghz.

Je zou ook je mobo+ram+procs kunnen verkopen en er een core2duo setje voor neer kunnen zetten.

(Als het het geheugen is, met 32bits windows haal je maximaal ongeveer 3,2gb om te gebruiken btw.)

specs

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Check tijdens het werken, je taakbeheer => tabblad prestaties.
  • Als de CPU-grafiekjes continue hoog staan, dan kunnen de processors de bottleneck zijn.
  • Als de "Wisselbestand-grafiekjes" hoog staan, dan aflezen hoeveel ram je regelmatig gebruikt. Als je regelmatig boven 2GB zit, dan kan je Windows XP proberen tweaken om meer ram te gebruiken. Mogelijk had je de /3GB verkeerd getweakt?
  • Als de harde schijven continue zitten te ratelen terwijl de processor en ram ok zijn. Dan ga je de bottleneck bij de harde schijven moeten zoeken.
Windows XP 64bit drivers zijn nu meer beschikbaar, voor je grafische kaart, chipset en raid-controller zijn er al drivers.

En wat meer detail uitleg over geheugen en Photoshop: http://www.adobe.com/cfus...ebase/index.cfm?id=320005

[ Voor 15% gewijzigd door rapture op 26-02-2007 10:45 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:45

Croga

The Unreasonable Man

Ofwel:

- Je geeft aan dat geheugen het grootste probleem is.
- Je geeft aan dat geheugen uitbreiden geen optie is.

Eindconclusie: Het heeft geen zin om dit systeem uit te breiden. Zolang je vast blijft houden aan een aantal zaken (zoals bijvoorbeeld die hardware die geen XP64/Vista64 drivers heeft) is er geen mogelijkheid je systeem te versnellen.

Wellicht moet je eens gaan kijken naar opties om die Parhelia er uit te keilen (het grootste driver probleem waarschijnlijk) zodat je je geheugen kunt uitbreiden en naar XP64 over kunt gaan.....

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn scherm zijn pas wel drivers beschikbaar gekomen voor XP64. Voor mijn Promise controller kan ik ze nog niet vinden. Maar het lijkt mij een linke operatie dit ombouwen naar XP64

[ Voor 199% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2007 12:05 ]

• maratropa
  • Niet online
Je scherm is wel het laatste ding waar je een driver voor nodig hebt... :)

Maar je moet echt even testen WAT nou het probleem is (ram/cpu/disk). bijvoorbeeld als je met die grote bestanden werkt.

iig zijn die 246's niet echt snelheidsmonsters meer. Ik ben van een K8WE + 2 248's naar een core 2 duo op 3,2ghz gegaan, beste upgrade ever. Investeren in socket 940 vond ik ook niet zo slim. (een upgraden naar 2 280's of zo)

[ Voor 40% gewijzigd door maratropa op 26-02-2007 12:05 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
maratropa schreef op maandag 26 februari 2007 @ 11:56:

iig zijn die 246's niet echt snelheidsmonsters meer. Ik ben van een K8WE + 2 248's naar een core 2 duo op 3,2ghz gegaan, beste upgrade ever. Investeren in socket 940 vond ik ook niet zo slim. (een upgraden naar 2 280's of zo)
Dus ook een ander moederboard?

• maratropa
  • Niet online
Nouja dat is mijn mening. Ik vond m'n K8WE te gek, maar de top 940 processoren zijn best duur. Ook is socket F nu de standaard, dus meer dan een 285/290 zat er niet meer in. Ook geen quad core procs.
Daarnaast was een standaard gecklockte core 2 duo 6600 zo veel sneller voor het geld. En toen ik zag dat het overclocken zo goed ging, ben ik voor een 6600 gegaan die nu standaard op 3200mhz draait. Ik heb een tijdje getwijfeld omdat overclocken en een stabiele werk machine niet echt samengingen, maar core 2 duo overclocken hebben ze echt te makkelijk gemaakt :) Perfecte machine nu, zeer stabiel terwijl hij zwaar beladen wordt (cad/cam renderen etc)

Een soort simpel succes recept vind ik de Asus P5B deluxe, team xtreem ram en een 6600/6400 met een goeie koeler. Ik heb de 6600@ 3,2ghz als werk pc en een 6400 @3,3Ghz als renderbak, (allebij met hetzelfde mobo en ram en een scythe ninja)

specs

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:53
Waarom neem je niet simpel een setje 865 of 870's van eBay? De meeste mensen denken dat deze niet in een dual config kunnen draaien en kan je soms letterlijk voor een paar euro scoren. Ook 265's heb ik voorbij zien komen voor 50 euro. 285/290 is te veel geld voor het geboden waar.

Ook kan je lekker veel geheugen op je huidige top mammaplank kwijt, normaal kost het geheugen 27 euro per 512MB.

Met drivers is het soms een probleem die tussen je oren zit. Veel oudere hardware heeft zijn drivers ingebakken in het OS. Zit je als een bezetene drivers te zoeken, trek je de conclusie dat ze er niet zijn en kom je later er pas achter dat ze gewoon reeds zijn ingebakken. Mooier kan je niet hebben toch? Veel is terug te vinden op de site van Microsoft zelf.

Zowiezo zou ik als ik jou was wel die ramp Parhelia er uit mieteren. Denk dat het voor jou een zeer zware bottle zou zijn. Moge Matrox in het verleden zeer goed zijn geweest, nu betaal je veel geld voor iets wat zeer achterhaalt is. Met name kunnen dus de drivers daarvoor je tegenhouden.

Overclocken doe ik niet aan, ook wil ik een stil systeem. Vandaar voor mij weer een Opteron.

edit:

Die Matrox Parhelia DL256 PCI is PCI-X? Zo ja, heb ik eev intresse. Ik zet met regelmaat servers in als WS, geen AGP noch PCI-E. Beter iets dan niets ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Hardware Junk op 26-02-2007 12:34 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm. Misschien moet ik maar eens ga denken aan supersnel XP 64 werkstation met weinig opslag. Eens nadenken hoe ik dat in mijn workflow moet passen.
Die K8WE heeft ook een aansluiting voor een GbE LAN port. Dat is toch een snellere netwerkverbinding dan een gewone LAN?

Verwijderd

Topicstarter
Die Parhelia heeft inderdaad PCI-X. Waarom is die kaart zo'n ramp? Duur was die wel. Wat zou je nu aanraden voor grafische toepassingen? Dus geen spelletjes.
Er kunnen toch alleen Opteron uit de 200 serie op dit moederboard?

• LeNNy
  • Laatst online: 18-05 08:29
Elk fatsoenlijk C2D of X2 mainboard heeft tegenwoordig en goede GbE lan chip. Let er wel op dat het er een is die op de PCIe bus is aangesloten. Vermijd daarnaast ook Realtek, Vitesse en degelijke "rommel" chips, maar gebruik Nvidia, Marvell, Intel, Broadcom.

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 12:45:
Die Parhelia heeft inderdaad PCI-X. Waarom is die kaart zo'n ramp? Duur was die wel. Wat zou je nu aanraden voor grafische toepassingen? Dus geen spelletjes.
8xx versies werken ook prima. Heb ik ook nog een tijdje overwogen om te doen, je moet even goed op ebay zoeken. Als je er 2 een beetje snelle dualcores kan stoppen voor weinig is dat ook wel een goede optie.

Alleen ik zou zelf een 265/865 of 270/870 veel's te traag vinden. Niet alles maakt lekker gebruik van meerdere cores, en dan zit je met een single core snelheid die zwaar onderdoet dan die van een beetje snelle core 2 duo.

[ Voor 15% gewijzigd door maratropa op 26-02-2007 12:57 ]

specs

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:53
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 12:35:
Hmmmm. Misschien moet ik maar eens ga denken aan supersnel XP 64 werkstation met weinig opslag. Eens nadenken hoe ik dat in mijn workflow moet passen.
Die K8WE heeft ook een aansluiting voor een GbE LAN port. Dat is toch een snellere netwerkverbinding dan een gewone LAN?
Idd, ik kan een K8WE aanraden met 2 dual-cores. Een paar 36GB 15K schijven in Raid om bestanden snel weg te schrijven, te laden etc. Voor mass storage is 4x 500GB aan te raden. Ook zal je wss veel profijt hebben van +/- 6GB (hoor van velen dat 4GB net te krap is en vind persoonlijk 8GB overkill).

Ofwel, met 200 euro kom je een groot stuk verder. Uiteraard excl. Win. licentie.

Tegenwoordig heeft elk plankje 1x of 2x Gbit netwerkpoorten, niet iets om je druk over te maken.

Zowel de 2 serie als de 8 serie kan in een dual config werken. Er zijn er zat die de 8 serie er op planten, juist omdat het gros denkt dat het niet werkt is dit vaak veel goedkoper. Misschien ook eens leuk naar de K8WE site te kijken?

De Parhelia is gewoon überhaupt een ramp. Helaas alleen de enige die 'een' PCI-X kaart op de markt heeft. Niet dat het in een standaard WS voordelen bied (wss hooguit nadelen), maar als je een server wil omdopen naar een grafisch Workstation zijn er maar 2 kaarten. Echter is de Quadro FX600 32bits.... Vind het leuk om een 8 way Xeon dus als WS in te zetten, maar heb daar geen 900 euro voor over voro alleen de videokaart. Daar heb je prima een dual Socket F systeem voor (met een grafische kaart ob die al beter is).

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De Parhelia is 4 jaar geleden ontworpen en tegenwoordig hopeloos achterhaald door het huidige grafisch geweld. Met een lid van de GeForce 5xxx serie zit je qua 2D al op het niveau van de Parhelia en dan spreek ik nog niet eens over 3D capaciteiten. * BalusC spreekt uit ervaring. Ik was 2 jaar geleden van Parhelia naar FX5700 Ultra gegaan.

Daarnaast staat de driverondersteuning van Maxtor loodrecht tegenover die van de concurrentie. Ik heb in de bijna 4 jaar dat ik mijn PC heb in totaal maar 1 BSOD gehad. En dat was te wijten aan een gare Parhelia driver, moet je nagaan.

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 26-02-2007 14:02 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 11:55:
Voor mijn scherm zijn pas wel drivers beschikbaar gekomen voor XP64. Voor mijn Promise controller kan ik ze nog niet vinden. Maar het lijkt mij een linke operatie dit ombouwen naar XP64
Ik heb ze op de Promise site gezien, soms zijn ze te lam om te vermelden dat er 64bit drivers bestaan. Zipje afhalen en je ziet een mapje voor AMD64. Dus dieper zoeken en overstappen naar Windows XP 64bit.
Hoo, stop ff met methoden te zoeken om geld over de balk te smijten. 15 maanden geleden had je het prijskaartje van een Canon L-objectief over de balk gesmeten, deels wegens verkeerd advies in je vorige topic.

Je huidige systeem ga je eerst onder bedwang moet krijgen en ervoor zorgen dat het draait zoals het hoort. Momenteel ziet het eruit als een vliegtuig waar de helft van de motoren defect zijn, eerst ervoor zorgen dat je huidige systeem @ full speed draait, voordat we aan allerlei upgrades beginnen te denken.

Aan je beschrijving van 500+MB bestanden fotosoepen te zien, zal het vooral aan de ram liggen. Of het echt aan ramtekort ligt, zal je waarschijnlijk wel weten. Indien nee, dan in de taakbeheer => tabblad prestaties kijken naar grafiekje van wisselbestand. Momenteel is slechts 2GB beschikbaar voor processen/programma's zodat Photoshop + Windows + plugins + raw-convertors + ... te weinig ram krijgt. Met Windows XP 64bit ga je richting 3,7 à 4 GB ram kunnen gebruiken, volgens Adobe-uitleg kan je Photoshop CS2 instellen om 3GB voor foto's inladen te reserveren en je hebt nog ongeveer 700MB over voor Photoshop-plugins, raw-convertors, harde schijf caching,...

Eens je computer aan "ongelofelijke snelheid" 8) voorbij vliegt, dan gaan we verder naar bottlenecks zoeken.
Als een kaart moderne spelletjes kan draaien, dan is het zeker snel genoeg voor grafische toepassingen. Photoshop heeft helemaal geen echte grafische kaart eisen. Een eenvoudig passief gekoelde grafische kaart in een PCI-Express slotje steken is meer dan genoeg. nVidia driverondersteuning is goed.

[ Voor 16% gewijzigd door rapture op 26-02-2007 14:24 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:17
Ik sluit me bij rapture aan; voordat je zomaar allemaal hardware gaat kopen kun je het beste kijken wat je uit je huidige machine kunt halen. En imo kun je voor Photoshop héél wat uit je huidige machine halen. Belangrijkste is dat je softwarematig helemaal overstapt op x64 want dan krijg je een fatsoenlijke geheugenondersteuning. En met 500MB bestanden in PS wil je méér dan 2GB kunnen gebruiken. In het uiterste geval kun je zelfs 6GB in je machine plaatsen, alles boven de 4GB zal gebruikt worden voor de PS scratchdisk (daar kan geen Raptor tegenop).

In 2005 draaide ik al x64 (i.v.m. 4GB ram en Photoshop CS2) en dat ging uitstekend. We zitten nu in 2007 dus er mag in feite geen enkele excuus zijn om niet Windows XP x64 te draaien, ook voor die Parhelia PCI is er een x64 driver dus ik zie het probleem niet zo :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Het omschakelen naar X64 lijkt dus de beste oplossing gaat worden. Zal wel een schone installatie moeten worden. Is het raadzaam om mijn bestanden te backuppen (1,2Tb) Weet nog niet hoe ik dat moet doen. Kan zoiets als dualboot?
XP64 is alleen als OEM versie te krijgen geloof ik. Dus niet als upgrade. ZIjn er zaken waar je deze OEM-versie kan kopen?

• maratropa
  • Niet online
Euhm DUH. :) Je hebt dus 1,2TB aan belangrijke data, maar geen backup? Dat is nooit een goeie situatie. Ik weet niet of je er je geld mee verdient maar dan moet je helemaal gaan denken aan een backup, raid is dat iig niet. Haal desnoods 2 500gb schijven voor backups die je dan ergens anders neerlegt.

Dualboot kan ook probleemloos.

Kijk voor xp64 even in de pricewatch:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/404/top

Maar, DENK je dat het je geheugen is, of IS dat zo? (heb je het gemeten/onderzocht zoals mensen hierboven ook zeggen)

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 26-02-2007 17:29 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles staan op 2 x4 HD 500gb in RAID5. Daarnaast heb ik de belangrijkste bestanden nog op een externe HD 500Gb staan. + een losse reserve HD die ik er in kan plaatsen mocht er 1 kapot gaan.
Mijn wisselbestanden zitten heel al heel snel boven de 2Gb
Pagina: 1