Acer AL2623W (26", Wide, 5ms g>g, D-Sub/DVI, Speakers, Zilver) survey door BiG-GuY
Algemene beoordeling |                               | Featureset |                             |
Kleurweergave |                               | Contrast en helderheid |                             |
Ghosting |                               | Pixeldefecten |                             |
Bouwkwaliteit en afwerking |                           | Vormgeving |                             |
Prijs |                               | | |
Gebruikt onder besturingssysteem:Ervaring met één exemplaar, sinds maart 2007
Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
Hiervoor had ik de Acer AL2051Ws. Ook een zeer goede monitor. Maar deze is toch wat extra en dan niet alleen de grootte

. Contrast/helderheid/verzadiging/kijkhoek is bij dit nieuwe scherm een stuk beter,
Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
Ik heb mijn scherm gekocht bij OBCS.nl
Zondagnacht besteld (omdat ik maandagochtend geen tijd had). Met iDeal vooruit betaald. Maandag om 10.00 mail dat die in verwerking is, om 14.00 pakketje verzonden. Dinsdagochtend om 10.00 'pakketje' binnen.
Zeer snelle service dus.
Ik had ervoor gekozen om geen pixel garantie te nemen, want vertrouwde er wel op dat bij schermen van dit formaat en deze prijs, niet zo snel pixeldefecten zullen hebben. Mijn vertrouwen is uitgekomen.
Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)
Mijn vorige scherm was dus een TFT, MVA/TN +Crystalbrite laag (is nog altijd niet duidelijk wat erin zat, maar was iig stuk beter dan gewoon TN)
En dit scherm heeft duidelijk stuk betere kleuren, vooral veel [b]gebalanseerder. Standaard is er te veel blauw ingesteld. Ik heb het handmatig aangepast met een simpel 'calibratie filmpje' voor de kleuren. En dat werkt best goed. Het ziet er erg natuurgetrouw uit.
Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
Geen ghosting opgemerkt tijdens films of games. Maar ben geen Die-hard gamer die per sé 100+fps wilt.
Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)
Standaard is het scherm veeeelste helder. Heb het nu ingesteld als volgt:
Contrast: 50
Helderheid: 20 (eigenlijk de controle van de backlight)
DCR (Dynamic Contrast): OFF
Dynamic Contrast is een leuke functie voor als je blind wilt worden

, want het zorgt ervoor dat bij witte beelde de backlight op zn max staat (en dat is niet fijn) en bij zwarte beelden laag staat. Nou is het echter bij zwarte beelden nog altijd hoger dan 20

waardoor het dus niet echt handig is. Tenzij je altijd in een superverlichte kamer zit...
Op deze settings is het zwart best wel zwart. Alleen wanneer je in een donkere kamer zit merk je dat het niet zwart is.
Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
Ik merk geen backlight leakage, en wit is overal even wit. Kleuren en alle andere dingen zijn mooi egaal over het scherm verdeeld.
Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
Kijkhoek is zeer goed. Als je van links naar rechts kijkt, zie je zo-goed-als geen verschil in contrast/kleuren, alleen als je van bovenaf van het scherm ernaar kijkt zie je dat het iets minder wordt. Maar nog steeds zeer goed is.
Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
Voet is stevig, frame voor de rest ook. Knopjes zijn mooi weggewerkt, had het alleen handiger gevonden als ze niet de powerknop in het midden hadden gedaan, want nu druk ik er soms per ongeluk op wanneer ik settings wil wijzigen en op de tast op de knopjes af ga.
Scherm is alleen op/neer te kantelen. Mocht je dat niet voldoende vinden kan je hem altijd ophangen (scherm weegt ±13,5 KG) of een speciale voet erbij kopen... Deze voet zit direct gemonteerd op dezelfde plek als je een beugel zou monteren, dus geen problemen als je hem zonder voet wilt ophangen. Dat ben ik ook van plan, wanneer ik weer wat geld binnen heb

.
Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
Ik vind het een zeer geslaagd uiterlijk. De titanium kleur vind ik erg mooi, maar toch had ik liever zwart gezien. Dat bevalt me meer. Verder is het een recht-toe-recht-aan design, de voet vind ik alleen niet zo mooi.. maar die moet wel groot zijn voor zo'n formaat scherm.
Menu's werken redelijk kwa snelheid.
Veel settings zijn er in aan te passen.
Er zijn 4 voorgedefinieerde profielen voor helderheid/contrast, en 1 voor user. (ik gebruik alleen text en user, rest is te vel)
Er is geen 1:1 pixel mapping
Het 'aan' ledje is verwerkt in de powerknop, en die is dus zoiezo best verstopt en ook heel erg dof, dus die zal je niet snel irriteren.
Ik heb echter één nadeel aan dit scherm, dat is dat er een sissend geluid komt uit de monitor. Toen ik hem net had was dat nog heel erg hard, en het schijnt dat het vaker gebeurd met nieuwe schermen (of met schermen die aan het overlijden zijn) gelukkig wordt het met de dag minder, als het over 2 weken nog steeds duidelijk aanwezig is, neem ik contact op met Acer of dat normaal is, of dat er iets mis is...
Negatieve eigenschappen:

• Sissend geluid uit scherm
• Geen 1:1 pixel mapping
• Maar 1 DVI poort (en 1 VGA poort) | Positieve eigenschappen:

• Groot
• Goed contrast (zwart is bijna echt zwart)
• Kleuren/zwart/wit egaal
• Goede kijkhoek
• HDCP op de DVI poort (toekomst voorbereid)
• Acer Grid Vista Software is erg handig |
[ Bekijk in Productsurvey ] [ Survey invullen ]
Voor meer foto's,
bekijk deze link [3MP foto's]