Dus die van Samsung/LG/BENQ hebben allemaal 1:1 pixel mapping?.. ik gebruik mijne eigelijk altijd op 1920x1200.. dus maakt mij opzich niet uit... niet goed naar gekeken denk ik danPhrantic schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 15:12:
[...]
[...]
Integendeel, die Acer (evenals jouw 26" variant) is de enige 24" monitor die géén 1:1 kan.
Nope, ook al adverteren ze met de zwarte, ik heb deze niet gezien. Volgens mij hebben ze die dus niet.Anoniem: 189947 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 16:31:
Hebben ze die 225bw's ook in het zwart bij de MM?
Inderdaad, geen dynamic contrast. Maar mét dynamic contrast heb je juist beter beeld, zou ik zeggen?BiG-GuY schreef op woensdag 04 april 2007 @ 18:10:
[...]
De AL2423W zal geen Dynamic Contrast hebben. Anders zouden ze dat opgeven in de specs. Bij mijn scherm is het 1600:1 Dynamic, en zonder 800:1.
De AL2423W zal waarschijnlijk beter beeld hebben dus... Maar ik wou groter
Ik heb de AL2423W trouwens binnen. Hij's heel groot ja, maar voor de rest ben ik er eigenlijk niet kapot van
Zoals gevreesd is het scherm dus erg fel als je de brightness maximaal zet. Door de brightness te verminderen dimt de backlight en kan je tot een acceptabele helderheid komen. Maarrrrr... hierbij gaat het scherm hinderlijk zoemen
Nu heb ik wel een ERG stille PC, een doorsnee gebruiker zal er geen last van hebben. Maar ik dus wel... 't is van op 2 meter afstand te horen, om een idee te geven.
Kleurweergave is gewoon goed, en response time ook. Voor de rest zijn de hoeken flink wat donkerder dan de rest. Zwart is ook eerder grijs dan zwart... misschien was ik wat verwend met m'n vorige scherm, een Benq FP992 (PVA). Voorlopig ziet het er dus naar uit dat m'n Acer zeer binnenkort in de verkoop gaat.
Imo heb je ook alleen maar jezelf ermee als je voor €500-600 een 24" monitor gaat kopen, terwijl de concurrentie minimaal €700 ervoor vraagt. Op monitoren moet je niet gaan besparen, zeker niet als het om zo'n groot beeldoppervlakte gaat.
The devil is in the details.
Ik denk dat ik het toch nog even af wacht to volgend jaar. Ik wil concrete objectieve testresultaten zien zoals die van anandtech of tomshardware. En van de 20 en 22" monitoren die al wel zijn getest kan ik alleen maar concluderen dat deze inferieur zijn aan de 19" 4:3 modellen.
Anoniem: 91555
Hoofdvraag is bij mij nog de vraag tussen de netto kleurweergave kwaliteit tussen een IPS en PVA. Ik vind de Samsung 215WT net wat te duur, de Dell 2007WFP net wat mooier kwa design. Maar zou dan toch kiezen voor kleurweergave. Nog tips?
Zie door dit oerwoud echt het bos niet meer.
Allemaal tegenstellende reacties, tegenstellende reviews.
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 91555 op 07-04-2007 11:38 ]
Net de 226 van Samsung gehaald..
Ben er erg blij mee. Ik hoor tot de categorie van mensen die een budget stelt en dan binnen dat budget het beste zoekt. Ik ga niet geld apart zetten om iets duurders te kopen.
Design vind ik persoonlijk erg mooi, ook de alu rand onderop, velen schreven deze iets minder te vinden.
Nog geen slechte pixels kunnen constateren
Ben ook erg te spreken over het beeld, ben geen foto/beeld bewerker en eerlijk is eerlijk het scherm is goed geschikt voor games (als alleen die oudere games het formaat maar zouden ondersteunen
). Ben niet de juiste persoon om te vragen of deze beter is dan een andere..... ben na pak m beet 8 jaar overgestapt van mijn LG Flattron 795FTPlus 17" CRT (nog steeds een zeer goed scherm
)
Als ik m wat langer in gebruik heb zal ik een survey schrijven.. daarvoor vind ik het nog even te vroeg.
Ben er erg blij mee. Ik hoor tot de categorie van mensen die een budget stelt en dan binnen dat budget het beste zoekt. Ik ga niet geld apart zetten om iets duurders te kopen.
Design vind ik persoonlijk erg mooi, ook de alu rand onderop, velen schreven deze iets minder te vinden.
Nog geen slechte pixels kunnen constateren
Ben ook erg te spreken over het beeld, ben geen foto/beeld bewerker en eerlijk is eerlijk het scherm is goed geschikt voor games (als alleen die oudere games het formaat maar zouden ondersteunen
Als ik m wat langer in gebruik heb zal ik een survey schrijven.. daarvoor vind ik het nog even te vroeg.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat iedereen hier van die 22" TN paneeltjes haalt. Heb nu net drie dagen me Samsung 215TW in huis en ik vind het verschil tussen PVA en TN erg groot. Kleuren zijn stukken beter, kijkhoek ownt en het ding is snel zat om op te gamen. Of mis ik nu iets?
Nee, maar niet iedereen is zo kieskeurig en daarnaast (als je alleen TN hebt) weten veel mensen niet beter. Maar ik ben het volledig met je eens dat PVA en IPS panelen superieur zijn.Cubefanatic schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 13:15:
Ik snap eerlijk gezegd niet dat iedereen hier van die 22" TN paneeltjes haalt. Heb nu net drie dagen me Samsung 215TW in huis en ik vind het verschil tussen PVA en TN erg groot. Kleuren zijn stukken beter, kijkhoek ownt en het ding is snel zat om op te gamen. Of mis ik nu iets?
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Wat is dat 1:1 pixel mapping eigenlijk krijg nergens een duidelijke uitleg gevonden.
Voorbeeldje:BrokenRules schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 14:59:
Wat is dat 1:1 pixel mapping eigenlijk krijg nergens een duidelijke uitleg gevonden.
Je wilt een resolutie van 1024x768 draaien op je 22" 1680x1050 scherm. Met 1:1 pixel mapping krijg je dan ook daadwerkelijk die resolutie, dus met zwarte banden aan de boven- en onderkant. Zonder 1:1 pixel mapping wordt het beeld gewoon beeldvullend gestretched. Vooral als je scherm breedbeeld is en je een 4:3 resolutie wilt forceren kan dit handig zijn, je wilt namelijk niet dat je een gestretchete 4:3 resolutie krijgt.
1:1 pixel mapping, is dat het scherm laat zien wat er binnenkomt, niet meer, niet minder.BrokenRules schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 14:59:
Dus als jouw scherm native 1920x1200 is, en jij speelt een 720p (1280x720) filmpje af, dan rekt hij hem niet uit, maar blijft hij zoals de 'source' (720p dus).
Je krijgt hiermee dus zwarte balken om je filmpje heen, maar kwaliteit is nog wel optimaal.
//filmpje is een voorbeeld, kan ook een game zijn hoor
7950x/32GB/860 Pro 2TB/MSI Suprim X RTX4090 | MacBook Pro M1 Pro 16"
Al dat elitaire gedoe tegen TN-panelen, als mensen een TN-paneel willen kopen met een mooi design, goede responsetijd en een prima prijs dan moeten ze dat toch lekker zelf uit maken. Voor het overgrote deel is de kleurweergave van zo'n paneel zat en kijkhoeken zijn niet voor iedereen belangrijk.
Ik ben me al een maandje of twee aan het oriënteren op monitorgebied en was heel dicht bij het kopen van een 226bw. De kleurweergave van dat ding is echt niet verkeerd, hoor, ziet er prima uit. Wiskundig is het verschil tussen TN en PVA/MVA/IPS groot maar van wat je er echt van merkt, begrijp ik dat het voor veel mensen het extra geld niet waard is.
Momenteel geniet de BenQ FP241WZ mijn voorkeur, ben een beetje afgeschrikt door de verhalen over S-PVA panelen, dat ze een slechte weergave van donkere kleuren hebben (zie Dell 24" topic). S-IPS lijkt er niet te zijn in dit formaat. Even leek het dat de LG L245WP-BN een S-IPS paneel had, maar het blijkt dus een S-PVA paneel te zijn. Die BenQ monitor heeft alles; pixel mapping, HDMI en DVI, een P-MVA paneel, schijnbaar geen ghosting voor games.
Wat ik me wel afvraag is hoe goed ik games zou kunnen draaien op 1920x1200 met mijn 7900GT 512MB. Mijn videokaart is zeker niet mis maar op zo'n resolutie zal het toch het uiterste vragen van m'n plankje, denk ik. Zou natuurlijk altijd kunnen downscalen of een kleiner formaat 1:1 kunnen draaien, maar daar koop je geen 24" voor.
Wat hebben de 24" bezitters voor videokaart(en)?
Ik ben me al een maandje of twee aan het oriënteren op monitorgebied en was heel dicht bij het kopen van een 226bw. De kleurweergave van dat ding is echt niet verkeerd, hoor, ziet er prima uit. Wiskundig is het verschil tussen TN en PVA/MVA/IPS groot maar van wat je er echt van merkt, begrijp ik dat het voor veel mensen het extra geld niet waard is.
Momenteel geniet de BenQ FP241WZ mijn voorkeur, ben een beetje afgeschrikt door de verhalen over S-PVA panelen, dat ze een slechte weergave van donkere kleuren hebben (zie Dell 24" topic). S-IPS lijkt er niet te zijn in dit formaat. Even leek het dat de LG L245WP-BN een S-IPS paneel had, maar het blijkt dus een S-PVA paneel te zijn. Die BenQ monitor heeft alles; pixel mapping, HDMI en DVI, een P-MVA paneel, schijnbaar geen ghosting voor games.
Wat ik me wel afvraag is hoe goed ik games zou kunnen draaien op 1920x1200 met mijn 7900GT 512MB. Mijn videokaart is zeker niet mis maar op zo'n resolutie zal het toch het uiterste vragen van m'n plankje, denk ik. Zou natuurlijk altijd kunnen downscalen of een kleiner formaat 1:1 kunnen draaien, maar daar koop je geen 24" voor.
hoi
Zelf zit ik te twijfelen wat ik moet kopen. Ik ben opzoek naar een 20" tft voor voornamelijk office gebruik. Ik vraag me af of ik er verstandig aan doe om voor 250 euro een goede TN tft te kopen ipv een beter scherm zoals de samsung 215tw of dell 2007...
Office gebruik heb je toch geen hoogcontrastig/snel/super scherm voor nodig?
TN lijkt me prima volstaan
Net een 225BW voor 27,90 aanbetaald, dinsdag ophalen als het goed is.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar het ding gaat wel zeer intesief gebruikt worden. Daarom vraag ik me af of een TN paneel wel zo verstandig is. Ik heb zelf alleen ervaringen met MVA en IPS panelen.
de ASUS MW221U schijnt trouwens ook een goed schermpje te zijn als ik de productsurvey zo lees, er is helaas weinig over dit scherm te vinden, wel staat er op internet een franstalige review die vertaald is naar engels die link staat op dit forum als het goed is: http://www.nindeals.com.au/showthread.php?t=2104
[ Voor 7% gewijzigd door Guumuus op 07-04-2007 19:02 ]
The number one enemy of progress is question
Daar heb ik ook nog even naar gekeken, dit is de snelste grote gamescherm op de markt. Maar de kleuren schijnen toch een stuk slechter te zijn dan de Samsung 226BW.. en die is al snel genoeg in games.Guumuus schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 19:01:
de ASUS MW221U schijnt trouwens ook een goed schermpje te zijn als ik de productsurvey zo lees, er is helaas weinig over dit scherm te vinden, wel staat er op internet een franstalige review die vertaald is naar engels die link staat op dit forum als het goed is: http://www.nindeals.com.au/showthread.php?t=2104
Maarja het is allemaal TN wat dan weer zo jammer is
het is gewoon balen dat er wel MVA panels van 19 en 20 inch op de markt zijn maar een maatje groter alleen TN panels, ik weet zeker dat als een fabrikant een 22inch MVA panel op de markt brengt ze als broodjes over de toonbank gaan...aangezien ik graag een 22inch panel wil ben ik eigenlijk verplicht een TN panel te nemen
[ Voor 3% gewijzigd door Guumuus op 07-04-2007 19:49 ]
The number one enemy of progress is question
Als je echt wat meer uit wil geven en geen TN paneel wilt, kijk naar een 23 of 24" ?
MVA/PVA is zowiezo altijd duurder, dus neem meteen wat extra inch en pixels
Kom je wel op 700/800 euro....
Of je moet voor 16MS gaan en de Acer 2423Ws es bekijken
MauSS in "\[20" en groter] Snelle TFT schermen - De..."
MVA/PVA is zowiezo altijd duurder, dus neem meteen wat extra inch en pixels
Kom je wel op 700/800 euro....
Of je moet voor 16MS gaan en de Acer 2423Ws es bekijken
MauSS in "\[20" en groter] Snelle TFT schermen - De..."
[ Voor 33% gewijzigd door Vandread op 07-04-2007 21:08 ]
Bij de MM en in welke stad? Ik heb hem daar namelijk ook onder reservering staan, maar ze wist niet of hij nog binnen zou komen... Ik hier iig in Groningen.Vandread schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 17:11:
Office gebruik heb je toch geen hoogcontrastig/snel/super scherm voor nodig?
Zag vanmiddag nog een 19"je staan in een winkel, maar jemig... dat scheelt nog veel met een 22"!!
Kan niet wachten totdat ik er ook 1 voor me heb staan
Overigens maak ik me niet zo druk om het TN panel, heb hier nu een oude verrotte crt bak staan van 17" dus veel slechter zal het wel niet worden
Ga naar www.jellerbert.nl
Anoniem: 91555
Is het verschil tussen IPS en PVA echt zo groot? En zeker tussen deze twee schermen?Anoniem: 91555 schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 11:34:
Hoofdvraag is bij mij nog de vraag tussen de netto kleurweergave kwaliteit tussen een IPS en PVA. Ik vind de Samsung 215WT net wat te duur, de Dell 2007WFP net wat mooier kwa design. Maar zou dan toch kiezen voor kleurweergave. Nog tips?Zie door dit oerwoud echt het bos niet meer.
Allemaal tegenstellende reacties, tegenstellende reviews.
Jellerbert schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 21:11:
[...]
(Hoe moet je op dit forum iemand PM'en)
offtopic:
Zet DM (direct messages) aan in je voorkeuren; vervolgens kun je iemand (die het ook aan heeft staan) een bericht sturen via
.
Zet DM (direct messages) aan in je voorkeuren; vervolgens kun je iemand (die het ook aan heeft staan) een bericht sturen via

Zie deze site voor een mooie vergelijking. Het verschil lijkt dus niet zo heel erg groot, maar IPS is wel het beste wat je kunt krijgen.Anoniem: 91555 schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 21:17:
[...]
Is het verschil tussen IPS en PVA echt zo groot? En zeker tussen deze twee schermen?
Het is trouwens weer tijd voor een nieuw deel.
[ Voor 37% gewijzigd door PromoX op 07-04-2007 21:35 ]
And I'm the only one and I walk alone.
Rotterdam Centrum en MM Rijswijk zou me ook bellen wanneer ze binnen kwamen (zou namelijk volgens hen ook nog gebeuren) maar voor de zekerheid toch maar besteld.Jellerbert schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 21:11:
[...]
Bij de MM en in welke stad? Ik heb hem daar namelijk ook onder reservering staan, maar ze wist niet of hij nog binnen zou komen... Ik hier iig in Groningen.(Hoe moet je op dit forum iemand PM'en
)
Tip: ga niet op zaterdag naar de MM, druuuuuk
Sta je dan met je papiertje in de rij voor kassa....
[ Voor 9% gewijzigd door Vandread op 07-04-2007 21:42 ]
Anoniem: 70824
hey spooky1234.. heb je een e-mail adres of zo? laat me ff weten.. ben wel geintresseerd...Anoniem: 110603 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 06:46:
samsung bw225 is gewoon super.. Ik heb er 2 gehaald, meteen eerste dag bij Mediamarkt.
Dat schemaatje ziet er in een oogopslag netjes uit maar bij nader inzien zijn bepaalde dingen nogal kort door de bocht of gewoon incorrect... Responsetijd van een 20/22" TN scherm slecht? Je hebt zat 2ms schermen in die categorie.PromoX schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 21:26:
Zie deze site voor een mooie vergelijking. Het verschil lijkt dus niet zo heel erg groot, maar IPS is wel het beste wat je kunt krijgen.
En ja, 't is weer tijd voor een nieuw deel, maar deze moet eigenlijk niet op slot tot (de nieuwe) ts al een topicstart heeft aangedragen aan een mod.
hoi
Ik hou me zeker aanbevolen om hem over te nemen. Weet iemand waar het ding uberhaupt nog op voorraad is bij een Mediamarkt (omgeving Rotterdam)? Komt deze prijs ook nog door als ze hem weer op voorraad hebben?Anoniem: 110603 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 06:46:
samsung bw225 is gewoon super.. Ik heb er 2 gehaald, meteen eerste dag bij Mediamarkt.
Volgens pricewatch kan je voor 279 slechts 2 andere 22 inch monitoren halen.. en dan heb je het over Mirai of een Videoseven. Mirai heb ik gehad en het is opsich een prima budgetscherm met zelfde specs als 225bw maar de afwerking is gewoon extreem budget. Monitorvoetje is ultiem el cheapo.
Samsung heeft een luxe zware voet, kan roteren en scherm kan je heel soepel in hoogte en inclinatie aanpassen. Bij een ander scherm zonder degelijke voet moet je nog 50 euro bijrekenen voor een goeie verstelbare monitorvoet.
Daarnaast betaal je bij mediamarkt geen verzendkosten en heb je altijd gratis pixelgarantie Want je mag binnen 14 dagen altijd geld terugvragen. Dus ideaal...![]()
En wat betreft discussie over verschil tussen 225 en 226.. 226 is bijna zelfde alleen in een nieuw jasje gestoken en het is maar wat je mooi vindt. Enige verschil in specs is dat het 2ms is ipv 5 ms.. maar is ook bullshit want alles onder 10ms kan je met menselijke oog niet eens waarnemen.
Ik heb trouwens gelijk 2 gehaald omdat ik niet wilde riskeren dat 1tje dode pixels zou hebben en dat als ik zou komen ruilen dat ze uitverkocht zouden zijn. Maar 1e was al gelijk goed dus 2e gaat onuitgepakt terug.. morgen of van t weekend ofzo. Zal m dan of in Alexandrium of Rdam centrum terugbrengen. Dus strax issie tijdelijk even op voorraad![]()
(iemand mag m ook direct van mij overnemen eventueel)
Die van Spooky1234 is WEG (no worries dude
) een collega van em heeft em gekocht.
Om gezeur te voorkomen heb ik juist aanbetaald (10%) maar ik heb het vermoeden dat ze dinsdag oid wel bij verschillende filialen binnekomen (oa: rdam centrum en rijswijk)
Om gezeur te voorkomen heb ik juist aanbetaald (10%) maar ik heb het vermoeden dat ze dinsdag oid wel bij verschillende filialen binnekomen (oa: rdam centrum en rijswijk)
Er is niks elitairs aan.Phrantic schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 15:15:
Al dat elitaire gedoe tegen TN-panelen, als mensen een TN-paneel willen kopen met een mooi design, goede responsetijd en een prima prijs dan moeten ze dat toch lekker zelf uit maken. Voor het overgrote deel is de kleurweergave van zo'n paneel zat en kijkhoeken zijn niet voor iedereen belangrijk.
Ik vind dat je niet moet beknibbelen op een scherm, het vormt de interface tussen de computer en jou, en als je met veel plezier achter de computer wil zitten moet dat goed in orde zijn. Net zoals een muis en toetsenbord. Ik heb destijds een peperduur CRT-scherm gekocht maar gebruik hem nu al zo lang dat mijn gemiddelde kosten gelijk zijn aan die van goedkopere schermen welke nu al vervangen zijn, alleen heb ik wel al die jaren van kwalitatief zeer goed beeld kunnen genieten, mijn opbrengsten zijn dus een stuk hoger.
[ Voor 11% gewijzigd door SVDT op 08-04-2007 03:16 ]
'Alleen geschikt voor gamers en mensen die office werkzaamheden op hun PC doen', daar bestrijk je wel een erg grote doelgroep mee moet ik zeggen.SVDT schreef op zondag 08 april 2007 @ 03:13:
[...]
Er is niks elitairs aan.Als je nu een goede CRT hebt en over wil stappen naar een LCD-scherm dan is een TN scherm echt een enorme teruggang in beeldkwaliteit, kijkhoek en contrast. Sterker nog maar weinig LCD-schermen kunnen het winnen van een CRT-scherm, maar omwille van de omvang is een LCD-scherm toch interessant, zij het dat je toch wel gebonden bent aan PVA, MVA of IPS paneel als CRT gebruiker. TN is mijns inziens alleen geschikt voor gamers en mensen die office werkzaamheden op hun PC doen. De meeste tweakers gebruiken hun computer voor veel meer dingen.
Ik vind dat je niet moet beknibbelen op een scherm, het vormt de interface tussen de computer en jou, en als je met veel plezier achter de computer wil zitten moet dat goed in orde zijn. Net zoals een muis en toetsenbord. Ik heb destijds een peperduur CRT-scherm gekocht maar gebruik hem nu al zo lang dat mijn gemiddelde kosten gelijk zijn aan die van goedkopere schermen welke nu al vervangen zijn, alleen heb ik wel al die jaren van kwalitatief zeer goed beeld kunnen genieten, mijn opbrengsten zijn dus een stuk hoger.
Ben het met je eens dat je op een monitor niet moet besparen overigens, daarom zoek ik ook in de 750-1000 euro prijscategorie.
hoi
Dat had ik ook net gezien.PromoX schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 21:26:
Dus voordat ik naar mijn nest ga om paaseieren te zoeken: Deze is vol!
Vrolijk pasen!
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Dit topic is gesloten.