Asus P5N32-E SLI Plus, Probleem met 4 Geheugen Strips

Pagina: 1
Acties:
  • 1.143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BillyBee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-03-2025
Ik heb sinds kort een Asus P5N32-E SLI Plus moederbord met C2D E6600 en 4x 1GB g.skill f2-6400phu2-2gbhz DDR2-800, 4-4-4-12 (1t). Systeem Specs zijn te vinden in mijn signature.

Het systeem wou bij binnenkomst niet booten (ik had op dat moment 2x Kingston DDR2-533).
Het geheugen zat in de eerste 2 sloten... Na het verplaatsen naar de laatste 2 sloten, bootte het systeem.

Na de bios te hebben geupdate naar 0602 kunnen de eerste 2 geheugen sloten wel gebruikt worden.
Nu is mijn G. Skill geheugen dus binnengekomen en nu zijn alle 4 de sloten in gebruik.
(Kingston geheugen ligt opzij)...

Het probleem doet zich nu voor dat ik wat ik ook probeer of doe, alleen maar in 5-5-5-15 2t mode kan draaien en dan is het systeem alleen maar een aantal uren stabiel...
Vooral bij meer voltage dan 1.9v op het geheugen wordt het systeem instabieler!
Zodra ik alleen de geheugen modules laat zitten in de laatste 2 slots, dan is het systeem 100% stabiel, zelfs met 4-4-4-12 1t. op 2.0v

Ik heb van alles geprobeerd met voltages enz, dit is wat ik op dit moment heb:
VTT: 1.35-141v
CPU: 1.31-33v (cpu-z geeft overigens 1.248 en ai-booster+probe geven 1.31 aan)
MEM: 2.0v
NB: 1.58v
SB: 1.6v

fsb: 1477mhz
cpu: 3323mhz
Temp Full Load (Orthos StressCPU): CPU: 60-65graden, Bord: 39graden
(maar ook op default snelheden treden dezelfde memory problemen op)

Is dit een bekend probleem bij dit bord, heeft iemand anders hier ook last van?
Mooiste zou natuurlijk oplossingen of tips zijn _/-\o_ tnx

[ Voor 5% gewijzigd door BillyBee op 25-02-2007 22:07 ]

6th Sense - International Online Coop Gaming: www.6thSense.eu - Antec P160 case,Antec 650w Trio,Asus P5N32-E SLI Plus,C2D E6600 3300mhz,Scythe Infinity,4GB G. Skill f2-6400phu2-2gbhz DDR2-800,GF 8800GTX - Vista 64-Bit

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 19:31
Je moet je dimms in dual channel draaien he?
Volgens mij is dat net als bij alle asus mobo,s zo dat de dimms de bankjes als volgt zijn.

1.3.2.4

dan moet je bijv je Gskill in bank 1 en 2 zetten en je andere in 3 en 4.

Probeer anders eerst je Gskill om te beginnen in bank 1 en 2 .

En 4gb geheugen wordt niet ondersteund door windows xp 32bit zover ik weet.

[ Voor 2% gewijzigd door ikbengoofy op 26-02-2007 17:05 . Reden: Typfout ]

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 01:07
maar van dat niet ondersteunen wordt je PC niet instabiel, je ziet alleen maar 3gig.

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 19:31
Nee ok maar wil alleen ff aanduiden dat het niet ondersteund wordt dooe xp 32bit.. dan zal hij xp 64bit of vista moeten installeren om volledig gebruik te kunnen maken van zijn 4gb geheugen.

edit: zie net dat die vista 64bit draait :+ Niks gezegt

[ Voor 13% gewijzigd door ikbengoofy op 26-02-2007 17:07 ]

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:24

FikkieHo

Wokmaster

horen de mems niet op 2.1v te draaien?

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

• BillyBee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-03-2025
De manual en op het bord zelf, geeft aan dat de sloten in volgorde: A1, A2 B1, B2 zijn. Zo gebruik ik ze dan ook :)
FikkieHo schreef op maandag 26 februari 2007 @ 17:13:
horen de mems niet op 2.1v te draaien?
2.1v max (2.0-2.1v wordt aangegeven)
maar het probleem is dat als ik rond de 2.0v kom wanneer ik 4 sloten in gebruik heb, dan kan ik mn systeem amper booten... maar als ik rond de 1.9v ga zitten dan kan ik wel booten! (maar dan is het na minuten of uren instabiel met slappe timings :()

Het is nu 10 uur stabiel stress cpu (orthos) en 8 uur stabiel blend (orthos)... zonder errors. Maar alleen maar met 2 dimms. (Maar wel op 4-4-4-12 1t 2.0v)
(Heb nog niet langer getest)

[ Voor 10% gewijzigd door BillyBee op 27-02-2007 21:01 ]

6th Sense - International Online Coop Gaming: www.6thSense.eu - Antec P160 case,Antec 650w Trio,Asus P5N32-E SLI Plus,C2D E6600 3300mhz,Scythe Infinity,4GB G. Skill f2-6400phu2-2gbhz DDR2-800,GF 8800GTX - Vista 64-Bit

• veldt000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-04 13:56
even een klein schopje...

heb je QVL op de asus site gelezen voor de P5N32-E SLI plus??

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 17:17
draai even memtest dat je je met zekerheid kunt zeggen dat je modules goed zijn.

suc6

Verwijderd

Ik kom een oud topic weer aanschoppen, want ik kamp al enige tijd met hetzelfde probleem, alleen dan met de Asus P5N32-E SLI (zonder de plus). Ik kan in deze machine prima draaien op max. 3 slots a 1gb geheugen (OCZ Titanium EPP Ready 4-4-4-15-1T) modules, maar op 4 modules wordt het systeem ook instabiel. Mijn Bios versie zit ondertussen op 11.06.

ik heb het voltage ingesteld op 2.1 volt, en de latencies op 4-4-4-15-1T. Dit resulteerd in het vastlopen van het bios (asus) scherm.

Als ik alle voltages en timings op AUTO laat staan, dan hoor ik continue lange pieps van het mobo (blijkt geheugen te zijn).

Het geheugen heb ik al eens geretourneerd (Salland), maar hun hadden het 'goed' getest. Zijn er ondertussen al meer mensen met dit probleem? Of is er een oplossing?

Verwijderd

Heb je naar de QVL gekeken?

• Bluedevil
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-05 11:27
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 10:13:
Ik kom een oud topic weer aanschoppen, want ik kamp al enige tijd met hetzelfde probleem, alleen dan met de Asus P5N32-E SLI (zonder de plus). Ik kan in deze machine prima draaien op max. 3 slots a 1gb geheugen (OCZ Titanium EPP Ready 4-4-4-15-1T) modules, maar op 4 modules wordt het systeem ook instabiel. Mijn Bios versie zit ondertussen op 11.06.

ik heb het voltage ingesteld op 2.1 volt, en de latencies op 4-4-4-15-1T. Dit resulteerd in het vastlopen van het bios (asus) scherm.

Als ik alle voltages en timings op AUTO laat staan, dan hoor ik continue lange pieps van het mobo (blijkt geheugen te zijn).

Het geheugen heb ik al eens geretourneerd (Salland), maar hun hadden het 'goed' getest. Zijn er ondertussen al meer mensen met dit probleem? Of is er een oplossing?
ligt het niet aan je mobo zelf dat die gewoon niet 4repen geheugen aankan en dat hij daarom raar doet.of eventueel ander geheugen bankje proberen in het laaste slot en kijken wat hij dan doet.

Verwijderd

Heb je naar de QVL gekeken?
Waar kan ik dit vinden en wat houd dit in?
ligt het niet aan je mobo zelf dat die gewoon niet 4repen geheugen aankan en dat hij daarom raar doet.of eventueel ander geheugen bankje proberen in het laaste slot en kijken wat hij dan doet.
Dat zou vrij brak zijn |:( als het mobo geen 4 banken aan kan :). Waar ik vooral mee zit is dat de foutmelding veranderd naarmate instellingen, zoals handmatige latencies en voltages, worden aangepast. Ik hoop dus dat er iemand een Asus P5N32-E SLI mobo aan de praat heeft gekregen met 4 geheugenstrips, en indien dit het geval is, welke instellingen hij/zij heeft gebruikt :D

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:30
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 09:52:
[...]

Waar kan ik dit vinden en wat houd dit in?

[...]

Dat zou vrij brak zijn |:( als het mobo geen 4 banken aan kan :). Waar ik vooral mee zit is dat de foutmelding veranderd naarmate instellingen, zoals handmatige latencies en voltages, worden aangepast. Ik hoop dus dat er iemand een Asus P5N32-E SLI mobo aan de praat heeft gekregen met 4 geheugenstrips, en indien dit het geval is, welke instellingen hij/zij heeft gebruikt :D
http://www.asus.com/produ...=0&model=1567&modelmenu=1

Qualified Vendors List :P
De modules daarop moeten gegarandeerd werken e.d.

[ Voor 3% gewijzigd door Hoyden op 01-06-2007 10:00 ]

Verwijderd

Mijn geheugen staat inderdaad niet op de QVL. Ik vind het dan overigens wel vreemd dat dit moederbord wel met 3 banken om kan gaan. Ik heb alle geheugenstrips individueel getest en ook in dual-channel getest (per twee). Dit gaat in alle gevallen goed.

Als ik met 4 gb werk, en de voltages/latencies handmatig instel, dan krijg ik geen Asus bios scherm, maar een AWFLASH menu (in DOS modus).. Misschien dat ik nog moet wachten op bios-updates, ik draai nu versie 1101.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:09
Aardig wat mensen hebben hier last van geloof ik (dat 4 bankjes niet werken)

kij hier maar eens:
http://vip.asus.com/forum...+SLI+Plus&SLanguage=en-us

http://vip.asus.com/forum...us&page=1&SLanguage=en-us

http://vip.asus.com/forum...us&page=1&SLanguage=en-us

Sorry dat ik zelf geen oplossing heb, hopelijk helpen de links een beetje

[ Voor 13% gewijzigd door Basekid op 04-06-2007 00:42 ]

• Buzz_NL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 09:26
Op basis van de adviezen van Snippsat op het Asus forum, ben ik van het weekend bezig geweest.

Zat al 2 1xGB Team Extreem PC-6400 reepjes in 2.0v@400mhz 4-4-4-12 T1
Net Terug van de RMA 2 nieuwe 1xGB OCZ Titanium VX2 reepjes

BIOS geupdate naar 1102, timings terug naar T2
Memtest86 gedraaid, na 3 minuten errors.

DDR naar 1.9v@400mhz 4-4-4-12 T2
Na 10 min error

DDR naar 1.875v@400mhz 4-4-4-12 T2, na 5 runs 0 errors, voor 4gb duurt een enkele memtest run 1,5uur

Dus het moraal van dit verhaal "Less is more" ;) en gewoon testen met memtest

btw. nog wel ff T1 geprobeerd, boot in windows kan 3dmark05 en 06 draaien no problem, maar krijg met Orthos Blend na een uur een error, daarna memtest gedraaid op 1.875v na 10 minuten errors.
1.850 loopt een half uur waarna de eerste errors komen, jammer maar helaas |:(

Maar mag niet ontevreden zijn 4gb op 400mhz 4-4-4-12 T2

Verwijderd

OCZ Titanium EPP Ready 4-4-4-15-1T staat wel in de QV list. Ook staat er in de manual dat bankje A1+A2=B1+B2 ;) . Betekend dat dual channel alleen geactiveerd is als je de geheugen reepjes in sloten van dezelfde kleur steekt. Dit had ik ook eerst verkeerd zitten. Verder is het ook van belang wel besturingsysteem je op je PC hebt geinstalleerd. In windows XP SP2 krijg ik met 4 geheugenstrips (1Gb) van OCZ Titanium EPP Ready (bios 1102 en SLI memory - Enabled dus 4-4-4-15 1T timings, Mem voltage op 2,1V -> nominal vendor voltage) bij een grote hoeveelheden data in en uit het geheugen schrijven een blauw scherm of een restart van mijn pc. Bij windows VISTA Ultima X64 heb ik daar geen last van en draaid mijn pc super stabiel. Wat me ook is opgevallen is dat mijn prestaties in Ultimate 64Bit extreem daalen in diverse benchmarks. Scheeld honderden punten :? .

De opstelling is een dualboot PC met zowel XP 32bit als Vista X64 geinstalleerd 8)7 . Het lijkt er sterk op dat het 32bit systeem het probleem veroorzaakt, dan dat het een geheugen module probleem is. Gezien de verschillende vendors die er gebruikt worden op dit moederbord. Allen geven BSOD's met 4 x 1Gb geinstalleerd. Iemand nog meer ervaring met Vista 64bit?????

Als ik nu XP boot haal ik 2x1Gb eruit. en als ik Vista draai steek ik er weer 2 bij. Dit slaat natuurlijk nergens op maar als iemand een oplossing heeft hou ik me aanbevolen. |:(

Verwijderd

Ik heb vandaag mijn bios ge-upgrade van 1102 naar 1103. Problemen die ik voorheen had met bsod zijn opgelost. Ik kan gewoon weer 4Gb in xp draaien. ;)

Verwijderd

Problem solved lijkt me dan....
Dus TS download BIOS 1103 en je bent van het gezeur af :*)

Verwijderd

TS heeft een plus versie, en daar is in geen maanden een officiële bios update voor geweest.

Ik heb ook een plus en zou willen upgraden naar 4gb, maar de internetfora staan vol met deze problemen en dus hou ik mijn hart nu al vast.

Verwijderd

Klopt mijn excuses voor het slechte lees werk...
Tsja dan zit er weinig anders op dat Asus te mailen en een oplossing eisen (ze doen hier niet wat ze beloven)..

Verwijderd

ik heb t probleem opgelost door de geheugen op 5-5-5-14 te zetten en op 2.1V.
Hij draait nu 4gb op mijn vasta 64-bit :)

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

Crazy-

Best life ever

toch wil ik dit topic even omhoog halen.

wij hebben hetzelfde probleem, met diverse geheugenmoduels (QVL!), maar de problemen bleven.

timings, voltages etc etc. niks mocht baten. 3GB? opgelost.

we worden er onderhand tureluurs van. Ook met een ander asus bord problemen gehad (2x 1gb, 2x 512mb) wilde niet werken., 2x 2GB en gelijk draaien.

Asus komt onze strot zoń beetje uit onderhand.

Onze klant hebben we voorgesteld een ander bord erin te doen, want dit schiet niet op. De ervaring met de P5Q serie is beter en daar lijkt het opgeost.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• ISG1
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-04 01:30
Zou deze instabiliteit zich ook kunnen voordoen zoals ik in deze thread beschreven heb? (artifacts+crash in games)

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1302389

Ik heb namelijk ook 4 strips van 1GB in de 4 slots zitten en tot nu heb ik nooit gedacht dat dit een probleem was.

Als ik de BIOS zou updaten en het probleem zou weggaan zou dat goed nieuws zijn, maar ik heb dit nog nooit gedaan en ik vraag me af of er risico's zijn bij het updaten van de BIOS, is dat zo?
Pagina: 1