Crashes, beeld vol rechthoekjes en monitor standby

Pagina: 1
Acties:

• ISG1
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-04 01:30
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn computer. Eerst dacht ik dat het aan de spellen lag, maar dit is nu al het vierde spel waarbij ik hetzelfde probleem heb.

Ik start een spel op en na een tijd, dit kan 5 minuten of 5 uur zijn, valt of de monitor in standby modus en reset de computer even later, of er verschijnen allerlei gekleurde rechthoekjes op het scherm en dan valt de monitor in standby en reset de computer zich.

Ik dacht eerst dat het misschien een temperatuur probleem was maar mijn CPU en GPU raken beide niet oververhit wanneer het gebeurt.

Edit: Ik heb ook al een aantal keer een volledige geheugentest gedaan, allerlei opruim en controle programma's uitgevoerd en ook een keertje geformateerd en Vista er opnieuw opgezet.

Het is me bij de volgende spellen overkomen: Assassin's Creed, Mass Effect, Bioshock en Hitman: Blood Money. Vooral nadat ik het kreeg bij de laatste begon ik me echt zorgen te maken aangezien dat spel best oud is.

Ik heb al op veel plaatsen gezocht maar ik kan niet echt iets vinden wat op mijn probleem lijkt, dus hoop ik dat ik er met jullie hulp uit kan komen.

De specs van mijn pc:

Moederbord: Asus P5N32E SLI
Geheugen: 4GB
CPU: Intel Q6600
CPU-koeler(voor de zekerheid erbij): Zalman CNPS 9500AT S775
Videokaart: Asus Nvidia Geforce 8800 GTS 512 (de G92-versie dus)
OS: MS Windows Vista 64-bit SP1 volledig up to date, maar ik heb dit probleem ook al in vanilla Vista mogen meemaken.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en bij voorbaat dank.

[ Voor 6% gewijzigd door ISG1 op 12-07-2008 19:26 . Reden: Kleine toevoeging. ]

Verwijderd

Heb je de laatste drivers van je grafische kaart geinstalleerd? Misschien kan je ook nog opnieuw installeren en eerst de oude eraf halen met Driver Cleaner...

Wat voor voeding heb je in je pc zitten? Heb namelijk zo'n voorval 3 keer meegemaakt en alle 3 was het de voeding die niet goed was (lang leve Q-Tec en Sweex maar wist ik toen veel whahaha) Ging m'n pc ook random naar paar minuten of paar uur rebooten..... Dus ik gok óf het is je voeding, of er gaat ineens iets niet goed met je grafische kaart, maar ik vermoed het eerste. Kan je niet eventueel een voeding lenen van iemand of van een computerzaak in de buurt??

• ISG1
Ik ben door een aantal drivers heengegaan de afgelopen tijd en telkens met Driver Cleaner schoongemaakt. Momenteel heb ik de 175.19 WHQL drivers van de Nvidia site.

Mijn voeding is een Thermaltake Toughpower 750 Watt, dus geen slecht merk lijkt me zo. Maar als het een probleem met de voeding is, moet de computer dan niet helemaal uitvallen?

Namelijk, soms als ik wacht en hij reset niet meteen komt er een blauw scherm waarop hij nog wat dingen kopieert naar een bestand, een klein geheugenlog ofzo, maar voor de rest staat er niks interessants bij.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
ISG1 schreef op zondag 13 juli 2008 @ 11:05:
Mijn voeding is een Thermaltake Toughpower 750 Watt, dus geen slecht merk lijkt me zo. Maar als het een probleem met de voeding is, moet de computer dan niet helemaal uitvallen?
Nee hoeft niet.

Het blauwe scherm, deze gegevens moet je opschrijven, en opzoeken bij microsoft/google.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Klinkt als artifacts eigenlijk. Kun je niet 's met een Linux Live CD booten en dan bezien of je dan ook problemen hebt (onder load that is, liefst nog iets grafisch ook).

Verwijderd

Je zegt dat de temp van de videokaart niet te hoog wordt, maar wat is dan de temp?
Zo natuurlijk ook kunnen dat het geheugen op de videokaart te warm wordt, daarvan die je de temps niet namelijk. ;)
Voeding lijkt mij niet het probleem, want als je reboot en je zit in je bios draaid de PC nog in idle.
Maar de temperatuur van een onderdeel van de videokaart kan nog wel te warm zijn.
Als je met ATiTool een Scan for Artifacs doet valt de PC dan ook uit? Of krijg je artifacs?

• ISG1
Ok, ik begrijp dat die rechthoekjes dus artifacts zijn, die je ook wel eens in slechte youtube video's ziet enzo(?). Ik krijg dus ineens het halve scherm vol met artifacts die allemaal ongeveer dezelfde kleur hebben, dus mijn hele scherm word ineens half groen, geel of rood ofzo.

Dit gebeurt alleen maar in games, nog nooit in Word, met films kijken of zoiets dergelijks. Passend voorbeeld: gisteren, net voordat ik poste had ik Bioshock gespeeld, na ongeveer 4-5 minuten in het spel gebeurde die crash toen. Vanmiddag probeerde ik dit weer klaar te krijgen, maar nu heb ik het spel anderhalf uur geleden afgesloten omdat alles perfect liep en het spel gedurende 3-4 uur niet gecrasht is. Ook doet de 'scan for artifacts' van ATITool het nu al (edit:) al bijna 6 uur zonder errors. Tussen gisteren en vandaag was er met mijn pc geen verschil.

Over de temperaturen, voordat ik alles veranderde ging mijn gpu temp soms tot 90 graden bij echte intense momenten, maar dan kreeg ik nog steeds geen crash. (Blijkbaar moeten 8800 GTS G92 GPU's hier ook goed tegen kunnen). Toch heb ik, om dit mogelijk probleem weg te strepen met RivaTuner de range tot 70 graden verkleind; mijn gpu wordt nu dus niet warmer dan 70 graden, zelfs bij intense effecten. Mijn CPU heeft overigens nog nooit boven de 65 graden gezeten, 64 is het hoogst wat ik gezien heb, in spellen wandelen de cores meestal rond 55 graden.

Die opmerking over het geheugen kan op zich wel, maar dan vraag ik me af waarom het spel op willekeurige, soms rustige en hele onintensieve momenten crasht, terwijl ik soms bijvoorbeeld in Mass Effect door 4-5 vuurgevechten met enorme GFX doorheen waai zonder ook maar een stotter te bekennen.

Overigens mijn excuses dat ik het in dit subforum heb gepost, maar aangezien ik niet wist en nog steeds niet weet aan welk onderdeel het precies ligt leek het mij het handigst om het hier te plaatsen. Bedankt voor de aandacht en ik hoop dat deze post nog verder helpt.

[ Voor 0% gewijzigd door ISG1 op 13-07-2008 22:42 . Reden: Update op artifact scan. ]

• ISG1
OK, OPGELOST!

Kleine waarschuwing voor mensen hier. Ik denk dat ik weet waarom ik crashes heb. Ik heb iets van 50 euro neergelegd om deze computer in elkaar te laten zetten en te testen (bij Alternate samengesteld enzo) en ze hebben de voeding er verkeerd om ingezet kom ik nu net achter. De intake ventilater zit tegen een aluminium plaat te zuigen en dat veroorzaakt waarschijnlijk de instabiliteit van de computer en de voeding.

Ik hoop dat er geen blijvende schade is, maar misschien een goede waarschuwing voor iemand die eigenaardige crashes heeft of een pc bij Alternate in elkaar heeft laten zetten, neem gewoon eens kijkje in de kast en niet alleen diagnostische programma's draaien...
Pagina: 1