Game PC budget ongeveer €2000

Pagina: 1
Acties:
  • 266 views sinds 30-01-2008

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
goeiedag,
ik ben al een tijdje bezig met het samenstellen van een game-pc, ik kan mezelf geen ervaren pc-modder of gebruiker noemen maar ik heb mezelf zoveel mogelijk ingelezen over de feitjes wat betreft het zelf bouwen van een pc etc. toch wilde ik even jullie mening horen over de volgende configuratie, als jullie tips of iets dergelijks hebben zou ik dat erg graag horen, mijn budget ligt ongeveer rond de 2000 euro, maar hier moet ik dan ook een compleet nieuw systeem van betalen, inclusief beeldscherm, boxen, muis, toetsenbord etc....here it comes:

Behuizing:
Gigabyte 3D Aurora 570, ik heb hier goede reviews van gelezen, hij schijnt stil te zijn, ruim dus genoeg mogelijkheden om uit te breiden en ik vind hem er ook erg mooi uit zien.

Voeding:
Ik heb gekozen voor een Tagan TG600-U35 modulaire voeding, ik word snel gek van rommeligheid in een pc vandaar het modulaire verhaal, hij is wat aan de dure kant maar ik wil genoeg headroom hebben wat betreft wattage, en 2 pci-express stekkertjes vind ik ook erg handig.

*edit: ik heb de voeding veranderd in een Tagan TG530 U15, omdat ik 150 euro voor een voeding toch wat prijzig vind, en waarschijnlijk is 600 watt toch wat overdone, en natuurlijk is het een stukje milieuvriendelijker:).

Moederbord:
Asus P5B Deluxe, ik dacht eerst aan een duurdere versie (nvidia 680i chips) met een FSB van 1333 Mhz aangezien de toekomstige processoren waarschijnlijk op deze FSB gaan lopen, maar ik hoorde dat je met een mobo met een FSB van 1066 Mhz ook makkelijk de nieuwere processoren kan laten draaien, voor de rest zitten er genoeg features op. Ik twijfel nog of ik SLI zal gaan gebruiken maar aangezien mijn budget aan de ruime kant is, kies ik liever voor wat extra's, dan dat ik over een half jaar weer een nieuw mobo moet gaan aanschaffen.

Edit*: mobo wordt uiteindelijk een Gigabyte DS4, aangezien deze qua prestaties niet onder doet voor de P5B deluxe, goedkoper is, en een FSB van 1333Mhz ondersteund (mits ik de rev.3.3 krijg, zal daar van tevoren even over informeren).

Processor:
Deze keus lijkt me voordehand liggend: Intel C2D E6600. Ik heb hier veel positieve reviews over gelezen, overclocken is mogelijk. Ik ben dit zelf niet van plan omdat ik hier gewoonweg de nodige kennis en ervaring niet mee heb, maar dat de mogelijkheid aanwezig is vind ik prettig. Daarnaast stond deze ook in de BBG van januari 2007

Geheugen:
Kingston 2x1gb PC6400 CL4 HyperX, Kingston staat goed aangeschreven, stond ook in de BBG van januari 2007 en waarom PC6400? zoals ik al eerder heb aangegeven wil ik met deze pc een tijdje vooruit kunnen, toekomstgericht uitgekozen dus. Met dit geheugen zou ik in de toekomst dus eventueel nog kunnen overclocken zonder dat mijn geheugen een bottleneck vormt.

CPU koeler:
Zalman CNPS9500 LED, ten eerste hoor ik veel goede verhalen over Zalman koelingen. Ten tweede heb ik veel reviews gelezen waar deze cpu-fan behoorlijk goed uit de bus kwam, en ten derde vind ik hem er erg mooi uitzien, het oog wil ook wat natuurlijk...

*edit: ik heb de koeler veranderd in een Scythe Ninja Plus, vanwege de prijs en het verschil in geluidsproductie

Videokaart:
ik wacht nog met een nieuwe videokaart omdat ik veel mensen hoor over problemen met DX10 kaarten. Ik heb nu een XFX 7900 GS XT-X, deze doet het prima dus ik wacht lekker tot de DX10 kaarten mainstream zijn geworden en dan kijk ik wel welke videokaart ik in het systeempje ga pluggen.

Harde schijven:
ik heb gekozen voor een Western Digital Raptor 74 GB omdat ik van plan ben mijn OS en programma's op een snelle disk te zetten, en mijn bestanden op een aparte Seagate Baracuda 320 GB. Ik weet nog te weinig over Raid opstellingen, hier wil ik dus van jullie ook graag wat meer van weten aangezien me dit veel geld kan besparen. Mijn vragen zijn dus onder andere: als ik 2 schijven in Raid0 zet, ziet mijn computer dat dan als 1 schijf en ben ik bij een fatale crash (mocht dat gebeuren) in een klap al mijn gegevens kwijt, of wordt de leessnelheid gewoon verdubbeld en ziet de computer het gewoon als 2 aparte schijven?

Geluidskaart:
Ik wil graag mooi geluid op m'n pc'tje zodat ik met games lekker van m'n stoeltje geblazen wordt door alle ontploffingen en headshots, ik ga hier dus voor de Creative X-Fi ExtremeMusic...ik heb hiervoor ook de BBG geraadpleegd (heerlijk dat alles voorgekauwd wordt:P)

Speakerset:
Creative Inspire T7900, ook hier weer de BBG geraadpleegd, maar twijfel nog wel tussen deze set en de Inspire T6100, ik vraag me af of er tussen deze twee daadwerkelijk verschil is tussen geluidskwaliteit.

Muis:
Logitech MX518, ten eerste vanwege het feit dat deze ook weer in de BBG stond, daarnaast omdat ik een hekel heb aan draadloze toestanden, geef mij maar gewoon het gouwe ouwe snoer.

Keyboard:
Logitech Media Elite, veel mensen zie ik de G15 kopen, maar al die extra knopjes en het lcd schermpje brengen me denk ik alleen maar in de war als ik aan het spelen ben, een eenvoudig en funtioneel toetsenbord is voor mij prima.

DVD writer:
Samsung SH-183-A, zie BBG, hier valt niet echt veel over te discussieren lijkt me:)

DVD speler:
Samsung SH-D163C, ook dit is vrij logisch...

Beeldscherm:
er zullen waarschijnlijk tweakers zijn die deze keuze een beetje onlogisch vinden, maar ik heb gekozen voor de Samsung 997MB CRT 19inch. Dit omdat ik de TFT schermen aan de prijzige kant vindt, vaak verhalen hoor over dode pixels en als ik me niet vergis is de kwaliteit van een CRT scherm gewoon iets beter, evenals de duurzaamheid. Ook zal ik me niet storen aan de ruimte die het scherm in beslag gaat nemen.

Ik geloof dat ik nu alles gehad heb, het totaalprijsje komt neer op (berekend bij azerty): €1722.82
jullie denken nu, hey, die kerel had toch een budget van 2000 euro? klopt, maar ik heb met dat budget rekening gehouden met de videokaart die nog gekocht gaat worden..

ik ben dus benieuwd wat jullie van dit systeem vinden en elk commentaar is meer dan welkom, zouden jullie een bepaald component anders kiezen? schreeuw maar raak en als er iets niet duidelijk is uit voorgaande zou ik dat ook graag horen, bij voorbaat dank:)!

[ Voor 5% gewijzigd door Guumuus op 03-03-2007 20:00 ]

The number one enemy of progress is question

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wat betreft je moederbord. SLI lijkt me persoonlijk nogal onzinnig, dus ik zou dat niet als eis bij je moederbord zetten. En afaik kun je geen processors met 1333mhz laten lopen op een 1067mhz bord hoor... Daar moet het moederbord toch echt 1333mhz voor ondersteunen.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:49
Lol een PC met een 19" CRT koop dan bij dat budget een 22" of 24" monitor, kan je pas echt leuk gamen!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik vind het maar een stomme keuze om geen tft te nemen.
Ik wil echt niet meer terug en dat geldt voor de meeste mensen met een tft.

Een tft neemt minder ruimte in.
Een tft is echt stukken beter voor je ogen
En de vroegere nadelen van tft worden steeds kleiner.
Het enige echte nadeel is die kans op dode pixels en de prijs.

En vergeet ook niet dat crt-schermen nauwelijks meer verbeterd worden. Het is dus gewoon oude technologie. Daarnaast vrees ik dat de crt-schermen die nu nog verkocht worden vooral goedkoop dienen te zijn en dat kan nadelen hebben wat betreft de kwaliteit.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Ik zou toch gaan voor de nvidia 8800 GTX (niet in SLI), verder lijkt me dat alles vrij goed gekozen is.

• RoD
  • Niet online

RoD

Tsja, inkijkhoek, kleurechtheid en ghosting zijn voor sommigen nog altijd belangrijke punten om voor een CRT te gaan. En ja, zelfs met een lage responsetijd kun je ghosting zien. Bijvoorbeeld bij het scrollen.

* RoD is overigens ook overgestapt op TFT en zou ook nooit meer terug willen. Maar als de TS persé een CRT wil kan ik me dat (mits goed onderbouwd) wel voorstellen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 17:49:
Ik zou toch gaan voor de nvidia 8800 GTX (niet in SLI), verder lijkt me dat alles vrij goed gekozen is.
Voor hem voldoet zn huidige kaart nog.. dus waarom? Dan kan ie beter nog zn huidige kaart gebruiken totdat de prestaties niet meer voldoen. Tegen die tijd is de prijs van de 8800GTX ook weer gedaald.

Edit: Ehh, dit had ik beter bij mn vorige post kunnen plaatsen :X

[ Voor 7% gewijzigd door RoD op 25-02-2007 17:52 ]

• Guumuus
  • Niet online
Quacka schreef op zondag 25 februari 2007 @ 17:48:
Ik vind het maar een stomme keuze om geen tft te nemen.
Ik wil echt niet meer terug en dat geldt voor de meeste mensen met een tft.

Een tft neemt minder ruimte in.
Een tft is echt stukken beter voor je ogen
En de vroegere nadelen van tft worden steeds kleiner.
Het enige echte nadeel is die kans op dode pixels en de prijs.

En vergeet ook niet dat crt-schermen nauwelijks meer verbeterd worden. Het is dus gewoon oude technologie. Daarnaast vrees ik dat de crt-schermen die nu nog verkocht worden vooral goedkoop dienen te zijn en dat kan nadelen hebben wat betreft de kwaliteit.
volgens jou is TFT dus beter, maar naar wel schermpje zou ik moeten zoeken dan, ik heb gehoord dat de syncmasters goede schermen zijn, maar ik wil dus geen beeldscherm met een lage responsetijd waardoor m'n game minder lekker gaat lopen

Verwijderd

Guumuus schreef op zondag 25 februari 2007 @ 18:11:
[...]

volgens jou is TFT dus beter, maar naar wel schermpje zou ik moeten zoeken dan, ik heb gehoord dat de syncmasters goede schermen zijn, maar ik wil dus geen beeldscherm met een lage responsetijd waardoor m'n game minder lekker gaat lopen
kijk is voor een LG, samsung, ilyama

k heb zelf een wat oudere lg tft maar die werkt wel goed

• Guumuus
  • Niet online
heb nog is gekeken naar wat de BBG te melden had, en die 205BF breedbeeldmonitor ziet er goed uit, en zeker niet te duur. Maar toch vraag ik me af of 6ms responsetijd niet wat te veel is....iemand ervaringen met dit beeldscherm?

• Guumuus
  • Niet online
RoD schreef op zondag 25 februari 2007 @ 17:19:
Wat betreft je moederbord. SLI lijkt me persoonlijk nogal onzinnig, dus ik zou dat niet als eis bij je moederbord zetten. En afaik kun je geen processors met 1333mhz laten lopen op een 1067mhz bord hoor... Daar moet het moederbord toch echt 1333mhz voor ondersteunen.
ik kan geen moederbord vinden wat een FSB van 1333 Mhz ondersteund en geen SLI heeft, sowieso zijn de moederborden met een FSB van 1333 Mhz een stuk prijziger dan de 1066Mhz mobo's...

• Quacka
Guumuus schreef op zondag 25 februari 2007 @ 18:11:
[...]

Ik zal echt niet ontkennen dat een tft ook nadelen heeft.
De nadelen zijn alleen niet meer zo erg als vroeger.
Ik noem ghosting, ik noem de kleur(echtheid).
Het verschil is er nog wel, schijnt, maar als je de huidige tft's vergelijkt met die van 3 jaar geleden ofzo, dan is het al flink verbeterd.

Heb je trouwens al gezocht op die crt die jij had gekozen op GoT?
De meeste mensen raden aan om toch maar een tft te nemen, of anders om een 2e hands crt-scherm te kopen. Wat heb je nu dan voor een scherm?

Verwijderd

Je opslagbudget is 230 euro (150+80). Voor die 230 euro kun je ook 3x zo'n 320GB schijf kopen en in RAID 5 zetten. Dan heb je meer ruimte (640GB), meer veiligheid (er kan 1 schijf uitvallen zonder dat je iets kwijtraakt) en meer snelheid.
Raptors zijn tegenwoordig overbodig vind ik.

Scythe koelers zijn beter dan de Zalman 9500.

• Hardcore-Maniac
  • Laatst online: 25-11-2017
hey, leuk systeempje, alleen de koeler kun je nog anders doen bijvoorbeeld een scythe ninja, koelt toch beter

heb btw nog een leuke 19 inch CRT van philips voor je als je wil een Brilliance 109 P4 max resolutie 1920x1440 @ 70 hz is zo goed als nieuw.

Verwijderd

Koeler: De Scythe Infinity is een van de (zoniet de) beste koeler van dit moment. Een aanrader dus.
Beeldscherm: de eerder genoemde argumenten geven al aan: neem een tft. Een Samsung Syncmaster 206BW is een erg mooi scherm: 2ms, 3000:1 etc.
Videokaart: Je zegt dat mensen problemen hebben met dx10? Lijkt me erg onwaarschijnlijk. Ik zou dan een 320gb 8800GTS nemen. Kan je voorlopig mee door en je hoeft niet meteen een 2e hypotheek te nemen.
Keyboard: ik heb nu een week de G15 en hij is echt handig. Die extra knoppen kan je op alle mogelijke manieren programmeren, dus game 1: G1 game 2: G2 Internet: G3, echt handig, schermpje is ook super, geeft oa de tijd en datum weer, bij bv mediaplayer de titel, tijdsduur, afspelen beheren, gewoon super. Ik zou het gwn doen.
Voeding: Enermax Liberty 500 Watt. Ook modulair, stil, krachtig genoeg, en scheelt 50 euro. Steek dat dan in de 8800gts.

• Guumuus
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 19:49:
Je opslagbudget is 230 euro (150+80). Voor die 230 euro kun je ook 3x zo'n 320GB schijf kopen en in RAID 5 zetten. Dan heb je meer ruimte (640GB), meer veiligheid (er kan 1 schijf uitvallen zonder dat je iets kwijtraakt) en meer snelheid.
Raptors zijn tegenwoordig overbodig vind ik.

Scythe koelers zijn beter dan de Zalman 9500.
hoe zet ik 3 schijven dan in Raid5 en kan ik dan zelf aangeven welke schijf ik als "back-up"schijf gebruik?

over de koeler: zijn die scythe's koelers niet ontzettend zwaar vergeleken met de zalmans? die infinity weegt bijna een kilo:| gaat je mobo dan niet scheeftrekken?
Heb je trouwens al gezocht op die crt die jij had gekozen op GoT?
De meeste mensen raden aan om toch maar een tft te nemen, of anders om een 2e hands crt-scherm te kopen. Wat heb je nu dan voor een scherm?
een 17 inch crt scherm met een bolle beeldbuis lol, maar ik denk dat ik de samsung 206BW neem, ziet er goed uit en responsetijd is maar 2ms...
Videokaart: Je zegt dat mensen problemen hebben met dx10? Lijkt me erg onwaarschijnlijk. Ik zou dan een 320gb 8800GTS nemen. Kan je voorlopig mee door en je hoeft niet meteen een 2e hypotheek te nemen.
Keyboard: ik heb nu een week de G15 en hij is echt handig. Die extra knoppen kan je op alle mogelijke manieren programmeren, dus game 1: G1 game 2: G2 Internet: G3, echt handig, schermpje is ook super, geeft oa de tijd en datum weer, bij bv mediaplayer de titel, tijdsduur, afspelen beheren, gewoon super. Ik zou het gwn doen.
Voeding: Enermax Liberty 500 Watt. Ook modulair, stil, krachtig genoeg, en scheelt 50 euro. Steek dat dan in de 8800gts.
ik wacht nog met een nieuwe videokaart, m'n huidige 7900 gs doet het nog prima, wat betreft het keyboard: ik zal er nog over gaan nadenken of het die 4 tientjes extra waard is...
en de voeding laat ik zo staan, heb liever wat extra wattage voor het geval ik de pc nog ga uitbreiden in de toekomst...

[ Voor 6% gewijzigd door Guumuus op 26-02-2007 13:04 ]

• CLB
  • Niet online

CLB

Guumuus schreef op zondag 25 februari 2007 @ 18:28:
heb nog is gekeken naar wat de BBG te melden had, en die 205BF breedbeeldmonitor ziet er goed uit, en zeker niet te duur. Maar toch vraag ik me af of 6ms responsetijd niet wat te veel is....iemand ervaringen met dit beeldscherm?
6ms is perfect joh! Al dat gehype met 5 ms/ 3ms of zelfs 2 ms |:(
Heb zelf 'n scherm met 8ms en merk niks van Ghosting (houdt in 125 frames/ seconde)
Guumuus schreef op maandag 26 februari 2007 @ 12:22:
nadenken of het die 40 tientjes extra waard is...
Hoop wel dat je 'n OLED tobo hebt voor die prijs >:)

[ Voor 18% gewijzigd door CLB op 26-02-2007 12:28 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Guumuus
  • Niet online
CLB schreef op maandag 26 februari 2007 @ 12:26:
[...]

6ms is perfect joh! Al dat gehype met 5 ms/ 3ms of zelfs 2 ms |:(
Heb zelf 'n scherm met 8ms en merk niks van Ghosting (houdt in 125 frames/ seconde)

[...]

Hoop wel dat je 'n OLED tobo hebt voor die prijs >:)
ik ga kiezen tussen de 205BW en de 206BW, schijnt dat die 206BW net ff beter is.

heb van die 40 maar ff een 4 gemaakt hehe..duur toetsenbordje anders(A)

[ Voor 7% gewijzigd door Guumuus op 26-02-2007 13:05 ]

• MFMD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 21:22:
Zo...320 gb 8800GTS...het gaat echt hard met die videokaarten.... :P

• Guumuus
  • Niet online
MFMD schreef op maandag 26 februari 2007 @ 12:59:
[...]

Zo...320 gb 8800GTS...het gaat echt hard met die videokaarten.... :P
:D

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Guumuus schreef op zondag 25 februari 2007 @ 17:02:Beelscherm:
er zullen waarschijnlijk tweakers zijn die deze keuze een beetje onlogisch vinden, maar ik heb gekozen voor de Samsung 997MB CRT 19inch. Dit omdat ik de TFT schermen aan de prijzige kant vindt, vaak verhalen hoor over dode pixels en als ik me niet vergis is de kwaliteit van een CRT scherm gewoon iets beter, evenals de duurzaamheid. Ook zal ik me niet storen aan de ruimte die het scherm in beslag gaat nemen.
\o/ Eindelijk iemand die het door heeft \o/

Wat ook leuk is : De 997MB heeft BNC input !! Als je nog zo'n kabel erbij koopt dan is er geen TFT die daar aan kan tippen en al helemaal niet op 1600x1200 :P

* nero355 proud owner is 8)

En als je het echt heel gek wil maken zou ik een 22 inch CRT kopen of als dat te groot is ergens vandaan een Samsung 959NF halen desnoods tweedehands.

Wat betreft koeling : Scythe Infinity / Ninja of ThermalRight Ultra 120 + 120 mm. Papstje erop :*)

Voor nog meer Pro-CRT propaganda a.u.b. even nare man DM'en/contacten :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Guumuus
  • Niet online
het blijft moeilijk om een beeldscherm uit te zoeken, maar ik denk dat het toch meer een persoonlijke kwestie blijft, ik zal eens naar shops gaan om het verschil tussen die samsung 997MB en de 206BW te bekijken, aan de hand daarvan zal ik een beslissing gaan nemen...trouwens, grotere crt schermen dan 19inch zie ik niet zo gauw staan, en ik begin liever niet aan 2ehands schermpjes...

Verwijderd

Ik zelf verkies ook CRT nog boven TFT, maar mocht ik overstappen naar een TFT dan zou ik zeker voor deze gaan:
http://www.cdromland.nl/?...=producten&prodnum=251595

Niet al te duur, 19" en een respons tijd van 2ms!

Verder zou ik als je een game pc gaat maken dan toch liever 100 euro extra besparen aan je moederbord en gaan voor een P5N32-E SLI, Qua cooler heb je vast een goede aan die scyther maar uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat de Arctic freezer 7 Pro erg goed is en kost maar 19,95! Maar.. alles blijft geheel aan jou natuurlijk.

• Guumuus
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 13:57:

Verder zou ik als je een game pc gaat maken dan toch liever 100 euro extra besparen aan je moederbord en gaan voor een P5N32-E SLI
en wat is het grote voordeel van dat moederbord ten opzichte van de P5B Deluxe?

heb ondertussen 2 componenten gewijzigd:

-de cpu koeler is een Scythe Ninja Plus geworden ipv de Zalman CNPS9500 LED
-de voeding heb ik vervangen door een Tagan TG530 U15

voor redenen zie eerste bericht:)

kan iemand mij nog meer vertellen over het Raid0 en Raid5 verhaal, aangezien dit de meest gebruikelijke Raid niveaus zijn...de snelheid van Raid0 trekt me wel, alleen het is wel minder veilig...am I right?

[ Voor 42% gewijzigd door Guumuus op 27-02-2007 01:56 ]

• Guumuus
  • Niet online
niemand?

Verwijderd

Guumuus schreef op maandag 26 februari 2007 @ 14:11:
[...]

en wat is het grote voordeel van dat moederbord ten opzichte van de P5B Deluxe?

heb ondertussen 2 componenten gewijzigd:

-de cpu koeler is een Scythe Ninja Plus geworden ipv de Zalman CNPS9500 LED
-de voeding heb ik vervangen door een Tagan TG530 U15

voor redenen zie eerste bericht:)

kan iemand mij nog meer vertellen over het Raid0 en Raid5 verhaal, aangezien dit de meest gebruikelijke Raid niveaus zijn...de snelheid van Raid0 trekt me wel, alleen het is wel minder veilig...am I right?
Aangezien je voor een gaming pc gaat en dus waarschijnlijk wilt dat je pc later ook nog alle games aankan dan is dit moederbord zeer geschikt voor SLI modus. Wat dus betekend dat je er later gewoon een videokaart bij kan prikken ipv bijvoorbeeld een hele nieuwe videokaart te kopen en misschien een nieuwe moederbord nodig hebt ofzo. Ik heb ervoor gekozen om een moederbord te nemen wat speciaal op SLI gericht is zodat ik later er zo één bij kan prikken en weer een tijd vooruit kan. Al kan het nu 2 kanten op, mocht je ook spellen gaan spelen die later uitkomen en DX10 vereisen, dan hoef je niet de moeite te nemen om SLI te gaan. Tenzij je nu al besluit een 88series nvidia te nemen.

Verwijderd

Raid 0 is idd sneller. Je gebruikt dan twee disken voor dezelfde opdracht in plaats van 1 disk. Het is ook een stuk onveiliger. Wanneer 1 van de 2 disken kapot gaat ben je al de data op de twee disken kwijt. Raid 5 is meer voor veiligheid. Er kan dan 1 disk kapot gaan zonder dat je data kwijt raakt.

• Guumuus
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 15:48:
[...]

Aangezien je voor een gaming pc gaat en dus waarschijnlijk wilt dat je pc later ook nog alle games aankan dan is dit moederbord zeer geschikt voor SLI modus. Wat dus betekend dat je er later gewoon een videokaart bij kan prikken ipv bijvoorbeeld een hele nieuwe videokaart te kopen en misschien een nieuwe moederbord nodig hebt ofzo. Ik heb ervoor gekozen om een moederbord te nemen wat speciaal op SLI gericht is zodat ik later er zo één bij kan prikken en weer een tijd vooruit kan. Al kan het nu 2 kanten op, mocht je ook spellen gaan spelen die later uitkomen en DX10 vereisen, dan hoef je niet de moeite te nemen om SLI te gaan. Tenzij je nu al besluit een 88series nvidia te nemen.
punt is dat ik zelf het idee heb dat het meer nut heeft om een nieuwe generatie videokaart erin te steken in plaats van over een jaar een verouderde kaart, denk zelf dat dat weinig performance boost geeft dus om sli geef ik niet zo veel....
Raid 0 is idd sneller. Je gebruikt dan twee disken voor dezelfde opdracht in plaats van 1 disk. Het is ook een stuk onveiliger. Wanneer 1 van de 2 disken kapot gaat ben je al de data op de twee disken kwijt. Raid 5 is meer voor veiligheid. Er kan dan 1 disk kapot gaan zonder dat je data kwijt raakt.
begrijp ik het ook goed dat in een raid 5 opstelling je gegevens wel over de disks verspreid worden? want je kan dus zelf niet echt een selectie maken van dat wil ik op de ene schijf, en dat op de andere...? en heb je ten opzichte van 2 losse schijven met een Raid5 opstelling dan naast meer veiligheid ook meer leessnelheid?

[ Voor 3% gewijzigd door Guumuus op 27-02-2007 19:58 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Guumuus schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 19:54:
punt is dat ik zelf het idee heb dat het meer nut heeft om een nieuwe generatie videokaart erin te steken in plaats van over een jaar een verouderde kaart, denk zelf dat dat weinig performance boost geeft dus om sli geef ik niet zo veel....
Verstandig punt, SLi is alleen goed als je écht extreem gaat gamen en lots of games zijn niet echt SLi-gezind d:)b

Je kan voor nu je 7900GS erin laten, maar dan straks wel een upgrade doen over een half jaar ofzo, zit je weer gebakken voor de komende tijd :)

• Quacka
Guumuus schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 19:54:
[...]

En daar heb je helemaal gelijk in.
SLI is leuk als je het niet erg vind om later een 2e hands-kaartje te kopen, en als je direct 2 kaarten erin zet: anders is het onzin.
Je moet gewoon een lijstje maken (op papier of op je pc) met eisen die je stelt (x-aantal sata-poorten, overclockbaarheid, meer IDE-poorten, draadloos internet, noem maar op) en dan een lijstje maken welke moederborden aan welke eisen voldoen. En degene kiezen die het meeste biedt voor de beste prijs. Lees ook goed de gebruikerservaring op tweakers. Dat voorkomt soms miskopen.

Verwijderd

Als je budget 3 schijven toelaat kan je idd raid 5 kiezen, wat je in je sata controller kan instellen. Klein nadeeltje wat ik voor zover op kan noemen is dat je tijdens je XP/Vista installatie apart drivers moet laden om je RAID5 'schijf' te kunnen zien. Met Vista is dit een stuk gemakkelijker doordat je een USB stickie kan gebruiken, met XP iets lastiger omdat je met floppies moet klooien, of de drivers in de installatie CD moet slipstreamen.

Persoonlijk vind ik raid 5 iets over-done. In mn mediacenter PC (bomvol MP3, foto en film) heb ik nu een mirror draaien na een harde les 'wat als je schijf kaduuk is'. Een mirror (raid1) is niet zo snel als raid 5... maar dat zal je tijdens het gamen echt niet merken !!

2000 euri voor game pc :) phiew... ik zit nog te twijfelen of ik voor 1300 euri aan nieuwe hardware moet kopen om eindelijk battlefield2142 is in wat meer detail dan low-low-lowest-low-low te spelen :D

• Guumuus
  • Niet online
Quacka schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 20:01:
[...]

En daar heb je helemaal gelijk in.
SLI is leuk als je het niet erg vind om later een 2e hands-kaartje te kopen, en als je direct 2 kaarten erin zet: anders is het onzin.
Je moet gewoon een lijstje maken (op papier of op je pc) met eisen die je stelt (x-aantal sata-poorten, overclockbaarheid, meer IDE-poorten, draadloos internet, noem maar op) en dan een lijstje maken welke moederborden aan welke eisen voldoen. En degene kiezen die het meeste biedt voor de beste prijs. Lees ook goed de gebruikerservaring op tweakers. Dat voorkomt soms miskopen.
goeie tip, zo had ik het nog niet echt bekeken, zal maar is aan de slag gaan, laat wel weten welk bordje het is geworden, of dat het de p5b deluxe blijft...
2000 euri voor game pc phiew... ik zit nog te twijfelen of ik voor 1300 euri aan nieuwe hardware moet kopen om eindelijk battlefield2142 is in wat meer detail dan low-low-lowest-low-low te spelen
punt is dat ik op dit moment alles nog op de hoogste instellingen kan spelen, weliswaar op een niet al te hoge resolutie, maar dat ik dat allemaal doe op een pc waar en ik, en m'n ouders, en m'n zusje ook achter zitten...vandaar dat ik een compleet nieuw systeem ga aanschaffen om lekker mn eigen gang te gaan, en ik wil dat meteen goed gaan doen:)

• Guumuus
  • Niet online
goed, ik heb maar even een lijstje gemaakt van mobo's die in mijn straatje zouden passen aan de hand van de volgende features die ik er op wil hebben:

ATX formfactor
Socket 775
FSB 1333Mhz (dit verkleint sowieso al drastisch de keus)
aantal sata ports: 4 of meer
Raid 0,1 en 5
USB ports: 8 of meer
ondersteuning van DDRII 800 geheugen
mobo met goede overklockeigenschappen is altijd mooi meegenomen,
maar dit weet ik niet van alle borden, hier het lijstje:

ABIT IN9 32X-MAX 310 eu
ASUS Striker Extreme 304 eu
ASUS P5N32-E SLI (Plus) 210 eu
ASUS P5N-E 133 eu
EVGA Nforce 680i 251 eu
MSI P6N SLI Platinum 136 eu
MSI P6N SLI-Fi 105,8 eu

als ik naar de prijs kijk zou ik dus het liefst kiezen tussen de ASUS P5N-E, of de MSI P6N (FI of Platinum)

maar ik heb geen idee hoe snel deze borden zijn en wat de kwaliteit van deze borden is dus ik zou graag wat horen van mensen met ervaring met deze mobo's...

• Quacka
http://tweakers.net/productsurvey/149618

nVidia nForce 680i SLI Mobo's

Kan je zelf ook, door gewoon de zoekfunctie te gebruiken (dat bedoelde ik dus ook in mijn vorige post)

edit:
Hoe groot acht jij de kans dat jij komend jaar je processor gaat upgraden, of desnoods het jaar erop?
Ik heb namelijk nog nooit het nut gezien, of de kans gehad. Tegen de tijd dat je het wil, is er wel weer een nieuwe processor uit die veel beter presteert, maar die niet op je moederbord past.
Is mijn ervaring hoor...

[ Voor 39% gewijzigd door Quacka op 27-02-2007 23:35 ]

• Guumuus
  • Niet online
Quacka schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 23:24:
http://tweakers.net/productsurvey/149618

nVidia nForce 680i SLI Mobo's

Kan je zelf ook, door gewoon de zoekfunctie te gebruiken (dat bedoelde ik dus ook in mijn vorige post)

edit:
Hoe groot acht jij de kans dat jij komend jaar je processor gaat upgraden, of desnoods het jaar erop?
Ik heb namelijk nog nooit het nut gezien, of de kans gehad. Tegen de tijd dat je het wil, is er wel weer een nieuwe processor uit die veel beter presteert, maar die niet op je moederbord past.
Is mijn ervaring hoor...
ik had die review al gelezen, doelde eigenlijk meer op ervaringen van gebruikers die rechtstreeks tips aan mij kunnen geven:)

maar je hebt gelijk de kans dat ik een nieuwe processor zal aanschaffen binnen een relatief korte tijd is eigenlijk klein, dus ik zal dat 1333 mhz fsb maar achterwege laten dan...heb ik ook wat meer keus:)

• Guumuus
  • Niet online
Goed mobo keus ligt ook vast, het blijft de P5B deluxe, P5B was ook een optie maar de deluxe versie heeft Raid 5 en 10 wat de P5B niet heeft...en de prijs valt mee gelukkig

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 00:46

SalimRMAF

SpaceX - 4K

hallo,
geloof het of niet, maar mijn p5b delux heeft een fsb van 1333 mhz.?!?

dankzij een niewe bios update. kijk maar op de site van asus >:) :P

Gulfstream G650

• Guumuus
  • Niet online
ja ik heb nog wat meer research gedaan, ik heb alleen niets meer gepost omdat deze topic een beetje doodgaat. Maar ik kies uiteindelijk voor de Gigabyte GA-965P-DS4, de nieuwste rev. 3.3 beschikt ook over de mogelijkheid om processoren met een standaard FSB van 1.333 Mhz te draaien. en deze schijnt even goed te zijn als de P5B Deluxe en is nog iets goedkoper ook, dus voor mij ligt de keus voor het mobo nu ook vast:) thnx anyway

*edit, ik ben ook niet van plan mijn Bios te gaan flashen omdat ik bang ben dat het niet goed gaat, dan kan ik dus mijn mobo weggooien...

[ Voor 14% gewijzigd door Guumuus op 02-03-2007 12:00 ]

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 00:46

SalimRMAF

SpaceX - 4K

het gaat altijd goed, zoniet dan kun je met asus terug gaan naar een vorige bios. ;)

Gulfstream G650

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:29
http://nl.wikipedia.org/w...rray_of_Independent_Disks

Bovenstaande link is misschien interessant als je meer info wilt over raid. Onder aan de pagina staat nong een link naar een nederlandse pagina met uitleg over onder raid 10 en hoger. Beide pagina's zijn een goede introductie voor RAID opstellingen.

Als je XP gebruikt heb je wel een floppydrive nodig. Voor vista weet ik het niet.

Of het met een raid opstelling ook mogelijk is om schijven te partioneren weet ik niet, als je er interesse in hebt kan iemand anders je dat misschien uitleggen.

Tenminste als je nog steeds overweegt om raid toe te passen.

Succes met het verdere samenstellen.

• KeeP IT ReaL
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:18
Bij raid 0 is het zo als er 1 schijf uitvalt ben je alle data kwijt.
Bij raid 5 heb je raid 0 + een extra schijf als backup als er 1 uitvalt kan je gewoon doorwerken.

Met goolge / op tweakers kan je genoeg over raid vinden!

[ Voor 124% gewijzigd door KeeP IT ReaL op 03-03-2007 15:41 ]

• Guumuus
  • Niet online
heb het gelezen, wat mij betreft zijn er iets te veel risico's aan verbonden en ik hou me dus gewoon aan het plan om een raptor aan te schaffen, ik heb er het geld voor...

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:29

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 13:57:
Ik zelf verkies ook CRT nog boven TFT, maar mocht ik overstappen naar een TFT dan zou ik zeker voor deze gaan:
http://www.cdromland.nl/?...=producten&prodnum=251595

Niet al te duur, 19" en een respons tijd van 2ms!
Tip, blijf voorlopig nog bij een CRT of ga je echt verdiepen in de techniek die bij een TFT hoort. Response tijden zeggen niks over de snelheid van een scherm, en dan laten we de kwaliteit nog even achterwege. Als jij een TFT gaat uitzoeken op specs zonder te weten wat het echt inhoudt, zal je eerste ervaring met een TFT waarschijnlijk niet al te best zijn :)

TS: Raid0 is simpel. 2 schijven, eentje stuk, al je data (van beide schijven) kwijt. Zie ook de RAID FAQ, echt intressant stukje als je je wilt verdiepen in RAID

[ Voor 9% gewijzigd door We Are Borg op 03-03-2007 18:37 ]

• Guumuus
  • Niet online
ja ik ga ook voor crt, en raid begin ik niet aan, voorlopig nog niet althans... als iemand nog nuttige tips heeft wat betreft mijn systeem configuratie hoor ik dat graag:)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

ook in dit topic gaan specifieke vragen of te verwachte problemen bij deze configuratie, zoals wel vereist in de policy Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?.
We zijn hier strenger op gaan modereren en daarom gaat dit topic dicht

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.