Punksmurf schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 22:23:
[...]
Bedankt voor je uitleg. Ik kan niet zeggen dat ik het snap, maar ik zal het nog een keertje doornemen als ik minder moe ben

.
Zou zoiets als dit dan niet ook achter dat
Steorn-gebeuren e.d. kunnen zitten? Het lijkt in ieder geval gratis energie op te leveren, hoewel het dus eigenlijk de rotatieenergie van de aarde gebruikt.
Wel, hmm, na de opmerking van Mr-Atheist moet ik toch even achter mijn oor krabben. In elk geval is gratis energie iets anders dan "vrije energie". Gratis energie is niet een twistpunt: als je eenmaal een apparaat heb gekocht om zonne-energie dan wel hydro-elektrische energie e.d. af te tappen is het gratis zo lang je apparaat het niet opgeeft. Het is in elk geval duidelijk waar die energie vandaan komt. Als energie uit het aardse reservoir aftapt wordt dit reservoir afgetapt net dit bijvoorbeeld voor een belaste accu zo zou zijn. Voor zover je energie uit de draaiing van de aarde aftapt gaat de aarde dus langzamer draaien. De vaag is opgekomen of ik in dit geval gelijk heb.
De opmerking van Mr-Atheist heeft me aangespoord om mijn interpretatie nader te analyseren. Als ik stel dat de draaiing van de aluminiumschijf
veroorzaakt wordt door het
koppel dat de aarde aan het apparaat levert. . .dus als een vergelijking met een automotor die een dynamo aandrijft en dus stroom levert vanuit de stator elektromagneten. . .dan zou mijn stelling onderbouwd kunnen worden. De vraag nu is of mijn stelling juist is. Ik vermoed dat Mr- Atheist misschien gelijk heeft.
Bekijk het als volgt: zie het vraagstuk als twee aparte systemen die optellend werken.
(1) De schijf in het aardmagnetische, zonder het extra elektrische circuit om het magneetveld te versterken;
(2) Het elektrische circuit met aanvankelijk de batterij er in zonder aardmagnetisme.
Als ik de schijf onder (1) bekijkt is er een magneetveld haaks op de schijf (het haakse component van het aardse magneetveld). De vraag is of dit magneetveld, ten opzichte van de schijf een snelheid
v heeft om een stroom in het aluminium op te wekken. Andersom kan ik netzo goed vragen: heeft de schijf een snelheid
v t.o.z.v. het magneetveld? Alleen relatieve snelheid is van belang. Ik laat de vraag even in mijn hoofd sudderen.
Zie deze link voor een beeldvorming van mijn vraag:
http://www.vortexcw.nl/maxwell/index.html
Bekijk nu met me mee en beschouw alleen het circuit met de batterij er in. De stroom in de schijf, haaks op het magneetveld, veroorzaakt de een kracht
op de stroom die haaks op de stroom zowel haaks op het magneetveld staat. .Dit is een koppel waardoor de schijf gaat draaien. De stroom
veroorzaakt ook het magneetveld waardoor de kracht op de schijf groter wordt. Dit versterken gaat door netzo lang de
stoombron een sterkere stroom kan leveren. . .het principe van een seriegeschakelde gelijkstroom motor.
Om de analyse te voltooien en de twee effecten op te tellen is het nodig de twee effecten geheel apart uit te redeneren:
Let op: Onder (2) is sprake van een
motor . . .het is geen dynamo. De schijf gaat draaien vanwege de stroom in het gesloten circuit dat door de stroombron wordt opgewekt. Ook het magneetveld van de spoel ontstaat vanwege deze stroom. Als het aardse magnetische veld weghaalt blijft de motor draaien en op een gegeven ontstaat een evenwichtspunt en wordt de stroom gelimiteerd door de
inwendige weerstand van de stroombron. De uiteindelijke snelheid van de schijf is constant. . .frictie- en weerstandsverliezen zijn in evenwicht met het vermogen van de stroombron. Het zeer zwakke magnetische veld van de aarde draagt alleen marginaal bij aan het draaikoppel van de motor.
Als de stroombron wordt onderbroken en het circuit wordt gesloten is er nog wel de stroom maar de EMF van de bron is weg! Net zoals met elke motor zal de frictie de motor afremmen. . .ondanks het feit dat de veld spoelen nog magnetisme veroorzaken. . .met het sluiten van het externe circuit wordt de motor een dynamo met een belasting(de spoel, aansluitdraden en aluminium schijf. . .zoals Mr_Atheist zo stelde!). . . .ondanks dat het ijzer van de veldspoelen een beetje magnetisch zou blijven is dat niet van belang: de dynamo stopt omdat zijn opgewekte vermogen in het externe kortgesloten circuit wordt afgegeven als warmte. . .om dit te voorkomen zou je vanuit een externe bron het magneetveld zodanig moeten versterken dat de opgewekte stroom de verliezen compenseert. Met de aluminiumschijf waar we over spreken is dit niet het geval en dus als ik dit mechanisme beschouwd zal een kortgesloten dynamo zich zelf niet kunnen voeden om een
overunity motor te worden. . . . er is hier geen sprake van een "free energy" machine.
Nu bekijk ik het effect van het aardse magnetische veld: is er sprake van een koppel dat de
schijf aandrijft zodat dit als een anker van een motor kan functioneert? Het antwoord hier op moet, na oorkrabben, en een analyse van het magnetische veld van de aarde,
nee zijn indien het N=Z-veld van de aarde zich niet ten opzichte van het oppervlak van de aarde met “grote” snelheid verplaatst. Indien het N=Z-veld met grote snelheid om de aarde zou draaien dan zou er sprake zijn van een
qvB kracht dat een noemenswaardig koppel op de schijf zou veroorzaken. Het antwoord zou dan duidelijk
ja zijn.
Op dit moment is het me niet 100% duidelijk of het N=Z-veld van de aarde wel of niet (en beetje) om de aarde draait. Indien dit wel zo zou zijn dan zou er in elk stuk metaal aan het oppervlak van de aarde een stroom opgewekt moeten worden (zoals een draaiende magneet binnen een metalen structuur zou veroorzaken). Tegelijkertijd met deze stroom zou er een noemenswaardige Lorentz-kracht optreden in bijvoorbeeld de kabels van een hangbrug en hoogspanning kabels. De afwijking van de positie van deze kabels zou merkbaar moeten zijn indien het effect sterk zou zijn..
Ik stel nu vast dat indien het aardse magneetveld een relatieve draaisnelheid heeft dat groot genoeg is ten opzichte van het aardoppervlak om een aan relatief kleine aluminium schijf een zodanig
draaikoppel te geven dat het de frictie van het systeem en de elektrische weerstandverliezen kan overkmen dan zou deze magnetische kracht gigantisch groot zijn en in grote metalen structuren zoals bruggen en dergelijke zeker merkbaar zijn. Niet allen dat, maar het draaikoppel op de schijf zou dan groot genoeg zijn om de schijf aan het draaien te krijgen. . . .en een start-setup met een batterij zou dan overbodig zijn.
Ik heb nooit gehoord van schadelijke Lorentz-krachten in bruggen e.d. en daarmee gepaard gaande elektrische stromen in grote metalen structuren. Hooguit is er sprake van zeer kleine krachten en elektrische stromen vanwege de dagelijkse variaties van het magnetische veld in oost-west richting (ook schommelingen van de positie van de magnetische noordpool zou een marginaal effect hebben).
Vanuit deze analyse stel ik nu dat de draaiing van de aarde geen
noemenswaardig koppel kan uitoefenen om de aluminium schijf draaiende te houden als de stroombron kortgesloten wordt.
Ik geef Mr_Atheist gelijk. De schijf zal binnen afzienbare tijd stoppen met draaien.
Mijn aanvankelijke verklaring was
voorbarig omdat ik aannam dat het veld van de aarde nogal snel om de aarde heen draaide zonder het vraagstuk te analyseren. . .dit is uiteraard niet het geval, of hooguit zodanig langzaam dat er geen merkbare Lorentz-krachten optreden.
Het apparaat in deze discussie is geen Overunity Machine.
Het voorbeeld van de draaiende aluminium schijf, en mijn al te snelle verklaring vanuit een onjuiste aanname, is een goed voorbeeld van een verondersteld “free energy” proces. Door mijn onachtzaamheid heb ik op zijn minst een de weg open gemaakt om iemand (misschien even) in “free energy” te laten geloven, ook al was mijn verklaring niet op die manier onderbouwd maar gebaseerd op een onjuiste aanname over het magnetische veld van de aarde.
Verhalen over “free energy” machines zijn doorgaans ook op deze wijze in de openbaarheid gebracht: een subtiele onjuiste stelling over wat er plaatsvindt. . .bijvoorbeeld positionering en verschuiving-frequenties van permanente magneten in een “free energy magneetmotor”.
Laat je niet zomaar ompraten door iemand die een kennelijk geloofwaardig verhaal ophangt. Alle claims en stellingen moeten kloppen voordat een verhaal juist is.
Mea Culpa!
[
Voor 75% gewijzigd door
Verwijderd op 15-03-2007 03:41
. Reden: Analyse stapsgewijs toegevoegd/spelling correcties uitgevoerd/weblink toegevoegd ]