Toon posts:

Maxtor HDD in PIO + 100% cpu load.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een probleem, ik heb verschillende hardeschijven in m'n workstation hangen, en nu werkt een 200GB maxtor IDE hardeschijf niet zoals hij zou moeten. Zodra ik op de hd ga krijg ik een max transfer rate van 4,3 MB/s. Tevens schiet mijn cpu load naar de 100%.

Ik weet dat er veel problemen zijn/waren tussen nforce4 en maxtor, maar m'n andere maxtors hebben nergens last mee. Zelfs niet zijn identieke broertje ( Maxtor 6Y200P0 ). Die tevens wel een andere firmware erop heeft staan.

Toen ik dat ontdekte heb ik gekeken bij apparaatbeheer en daar staat de hardeschijf in PIO modus ( terwijl hij in de bios wel duidelijk op udma staat ). Ik heb daarna powermax gedraait en de hardeschijf doorgezocht en die kon geen fouten vinden.

Zou het misschien mogelijk zijn om die 200GB hardeschijf te flashen met de firmware van de goed werkende 200GB hardeschijf ? Of is er nog een andere oplossing hiervoor ? Ik had al iets gelezen van het forcen naar UDMA, maar dat is alleen voor win2k.

Als er niets anders op zit dan moet ik die hardeschijf maar uit m'n array laten en via een externe behuziing aansluiten.

MIjn moederbord is een Asus A8N SLI Premium.

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-02 19:38
Hmm, als hij in windows op pio staat en in bios op udma worden er waarschijnlijk fouten gemaakt met de overdracht. In windows schakeld hij namelijk terug bij overdrachtsfouten. Zal wel weer te maken hebben met dat compatibiliteitsprobleem. Hoe oud is die Maxtor eigenlijk. Nu doen ze het namelijk wel goed met nieuwe firmware.

Ik weet trouwens niet of je die zomaar naar je HDD kunt flashen.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou zo niet weten hoe oud die hardeschijf is, 2e hands een hele tijd terug ergens geregeld. Maar ik kwam pas laatst op het probleem toen ik hem uit de raid 0 array had gehaald, want ik vond dat die raid array wel veel vroeg van m'n cpu.

Verwijderd

geen jumper op de hd verkeert gezet?

Verwijderd

Ik neem aan dat je de controller al eens uit apparaatbeheer hebt gedonderd? Dat is namelijk het eerste wat je doet om het PIO-probleem te verhelpen. :)

Blame Windows, bij het minste of geringste gaat de staart tussen de benen en terug naar PIO. :+

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2007 21:34 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

En mocht je ze nog niet hebben, wellicht een nieuwere versie van je chipsetdrivers en/of je BIOS?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 21:33:
Ik neem aan dat je de controller al eens uit apparaatbeheer hebt gedonderd? Dat is namelijk het eerste wat je doet om het PIO-probleem te verhelpen. :)

Blame Windows, bij het minste of geringste gaat de staart tussen de benen en terug naar PIO. :+
Woohoo :D, wat stom dat ik dat nog niet heb geprobeert. Ik d8 zodra je ze bij apparaatbeheer goed zag dat het dan goed was. Tevens dacht ik dat het opnieuw installeren van drivers wel hetzelfde zou doen. Niet dus.

Iig bedankt voor alle hulp _/-\o_

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:23
Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 21:33:

Bij een HD zou ik dat niet te hard zeggen, bij een CD-apparaat kan het al komen door een CD die niet in orde is

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, dit staat nota bene gewoon hier tussen: OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?
Pagina: 1