Toon posts:

Processor of moederbord stuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben een 'oude' athlon XP aan het gebruiken voor een thuisservertje. Standaard (default settings FSB 100mhz) draait de proc op 1050 MHZ en doet alles het prima. Als ik de FSB op 133MHZ zet krijg ik een BSOD bij het opstarten van Windows ( dan draait hij op 1400MHZ). Deze STOP code heb ik kunnen noteren : "STOP 0x00000074 BAD_SYSTEM_CONFIG_INFO" Error Message When You Start Your Computer

De error zou iets met het RAM te maken hebben zoals je kan lezen in bovenstaande link. Memtest draaien dus! Aangezien er 2 latjes van 256MB inzaten testte ik ze afzonderlijk. Beiden geven fouten bij Memtest. Zelfs een latje dat wél werkt in een andere pc heeft last van geheugenfouten.

Verlaag ik de FSB naar 100MHZ geeft geen enkel latje een fout. Ik heb alle 3 latjes in alle 3 de geheugenbanken gestopt.

Nu vermoed ik dat ofwel de processor of het moederbord problemen heeft. Mijn vraag is nu hoe ik hier achter kan komen zonder een ander moederbord of een andere processor te proberen (die heb ik namelijk niet :) )

Update relevante systeemspecificaties:

Processor: Athlon XP 1400+
Mobo: MSI K7T266 versie 2.0
Ram: corsair valueram PC2100 (werkt op 266 MHZ)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2007 19:39 ]

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:45

paularts

Paulux !!!!!!

Mss kunnen de "latjes" wel de fsb niet aan.
Meer info over deze latjes is dan wel handig zullen er wel meer gaan zeggen schat ik zo

Krijg je de fout ook als je b.v. de fsb op 110 zet?

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 14:32
wat voor moederbord/proc/geheugen heb je dan?

gang is alles

Verwijderd

Topicstarter
paularts schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 19:29:
Mss kunnen de "latjes" wel de fsb niet aan.
Meer info over deze latjes is dan wel handig zullen er wel meer gaan zeggen schat ik zo

Krijg je de fout ook als je b.v. de fsb op 110 zet?
DDR 2100 (266MHZ) corsair value ram. In mijn logica vergat ik dit even te vermelden...

Zal ik dadelijk eens testen. Update over een kleine 10 minuten

Met een FSB van 110 krijg ik weer een heleboel fouten :/. Wel een heleboel minder (rond de 9000) met een FSB van 133 heb ik Memtest onderbroken na 270000 fouten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2007 19:47 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zou idd een memory controller probleem kunnen zijn. Weet niet of je met de 133fsb de boel overklokt, maar als dat zo is, zijn er andere devices op je pci bus die misscien een probleem op kunnen leveren ?

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-05 12:07
Ik begrijp niet waarom je suggereerd dat het mob/pro stuk zou zijn. Het is toch duidelijk dat de latjes de fsb niet aankunnen want anders zou memtest de errors toch ook wel zonder oc aangeven?

Verwijderd

Topicstarter
hardware_freak schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 19:38:
Ik begrijp niet waarom je suggereerd dat het mob/pro stuk zou zijn. Het is toch duidelijk dat de latjes de fsb niet aankunnen want anders zou memtest de errors toch ook wel zonder oc aangeven?
Niet echt PC2100 = FSB 133 MHZ (DDR 2). Ik klok 0% over op deze pc dus dat kan het probleem niet zijn volgens mij

@DukeBox: Alles ontkoppeld behalve CD-ROM (voor Memtest te kunnen booten)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2007 19:45 ]

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:45

paularts

Paulux !!!!!!

Heb je wel nog ander geheugen liggen?
Probeer dat er anders eens in het hangen ( en kijk of hij dan met 100 110 en 133 nog fouten geeft )
Als dit wel werkt is je geheugen dus kaduuk..
Zo niet geheugen controller???? maar daar weten anderen misschien wel een antwoord op

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-03 21:40
ahum, die athlon hoort slechts op 1200Mhz te draaien. Het kan zijn dat je het ram geheugen mee overklokt door je fsb te hoog te zetten.
En heeft amd zijn geheugen controller niet altijd al on die gehad?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Kijk eens of er rotte condensatoren op dit bord zitten.
MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*
Zie ook hier voor meer info :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
paularts schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 20:15:
Heb je wel nog ander geheugen liggen?
Probeer dat er anders eens in het hangen ( en kijk of hij dan met 100 110 en 133 nog fouten geeft )
Als dit wel werkt is je geheugen dus kaduuk..
Zo niet geheugen controller???? maar daar weten anderen misschien wel een antwoord op
Ik heb PC2700 geheugen geprobeerd (uiteraard met FSB 133 MHZ). Verbeter me als ik het fout heb, maar dit mag normaal geen problemen opleveren. Bij een FSB van 100MHZ loopt alles prima. Verhoog ik de FSB naar 133 krijg ik weer geheugen errors.

Vandaar mijn vermoeden dat het de CPU of geheugencontroller is...

Verwijderd

Topicstarter
Atlas schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 20:22:
Kijk eens of er rotte condensatoren op dit bord zitten.
MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*
Zie ook hier voor meer info :)
@Atlas:

Geen lekkende condensatoren te zien, MAAR er ontbreekt er wel eentje. Die lag in mijn case te bengelen. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

@gerre22

Je hebt gelijk maar de bus moet op 133mhz ingesteld staan. Dan krijg je de juiste rating in het BIOS te zien. De controller zit volgens mij ook op de proc, dit zou betekenen dat mijn proc een beetje gaar is.

Processor

Processor: AMD Athlon XP 1400+ / 1.2 GHz
Snelheid gegevensbus: 266 MHz

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2007 20:29 ]

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 20:28:
[...]

@Atlas:

Geen lekkende condensatoren te zien, MAAR er ontbreekt er wel eentje. Die lag in mijn case te bengelen. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Ehm ja nogal :P
Kwam hij in de buurt van de dimm sloten vandaan?

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
kijk even waar je het geheugen op 133 zet, ik kan mij herrinneren dat er moederborden waren met 2 velden waar dit ingesteld kon worden.
toendertijd dit probleem ook gehad en had te maken met divider.
Er was een veld met alleen 100 / 133 (200 / 266) en een veld met per xx oplopend, 1e moet je hebben.

• DukeBox
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 20:28:
Ik ga ervanuit dat ie er niet voor niets opzat ;)
Heb ergens een voodoo 2000 liggen, viel ook een elko af maar geen problemen.. totdat ik boven de 85Hz ging qua screen refresh.. dus ding er weer opgesoldeerd en over.

Meestal zijn elko's door alle psb lagen dus is het wel mogelijk deze te vervangen met fijn soldeer gereedschap.. (heb het zelf regelmatig op een refurbish afdeling het een en ander gerepareerd).

Verwijderd

Topicstarter
Atlas schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 20:29:
[...]

Ehm ja nogal :P
Kwam hij in de buurt van de dimm sloten vandaan?
Wel het lijkt me van wel...éen beeld zegt meer dan duizend woorden dus:

Afbeeldingslocatie: http://jeroen.madoka.be/msi/DSCF0102.JPG

Dit moet vast het probleem zijn?

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Tja het zou kunnen, zit dichtgenoeg bij iid.
Niet iemand in je vriendenkring die hem erop kan solderen? :)

Verwijderd

als ik dat goed zie zitten de pootjes nog op het moederbord, de elco(condensator) heeft dus geeen pootjes meer?

koop een nieuwe elco(neem de oude mee naar de winkel) en soldeer de nieuwe op het mobo.
iedere electronica/hifi winkel heeft de meeste elco's wel op voorraad.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Buiten het overduidelijke probleem met je condensator, lijkt het mij dat een xp 1050 misschien sowiezo niet naar 1400 wil. Maar is een overklok voor een servertje noodzakelijk dan? Ik heb een p3 600 als server, en die staat voornamelijk uit zijn neus te vreten :).

Verwijderd

Topicstarter
@Atlas

Dat moet wel goedkomen :). Ik dacht dat het mobo wel een condensatortje kon missen, niet dus...

@Stefan001 1400+ != 1400MHZ (AMD gebruikt een rating ipv pure MHZ aanduidingen zoals Intel vroeger)

@Kroesed bedankt voor de goede raad. Dat zou ik eventueel zelf nog wel kunnen :) .

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2007 21:13 ]

• DukeBox
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 21:11:
Ik dacht dat het mobo wel een condensatortje kon missen, niet dus...
Ik snap niet dat je dat niet als eerst gemeld had in het topic.. nofi, maar als er een arm van je lichaam afvalt, ga je toch ook niet langs de doctor en zeg je 'geen idee wat er met me aan de hand is', 'voel me een beetje raar'..

Als ik mod was had ik voor straf je topic gesloten en had ik het je helemaal opnieuw laten doen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 24-02-2007 21:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 21:51:
[...]

Ik snap niet dat je dat niet als eerst gemeld had in het topic.. nofi, maar als er een arm van je lichaam afvalt, ga je toch ook niet langs de doctor en zeg je 'geen idee wat er met me aan de hand is', 'voel me een beetje raar'..

Als ik mod was had ik voor straf je topic gesloten en had ik het je helemaal opnieuw laten doen ;)
Om 2 redenen: A ) Ik had het pas later gemerkt

B ) Mensen hebben maar 2 armen en PC's hebben nét iets meer van die dingen :P

Maar goed, ik heb weer iets bijgeleerd!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2007 22:49 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 21:11:
@Stefan001 1400+ != 1400MHZ (AMD gebruikt een rating ipv pure MHZ aanduidingen zoals Intel vroeger)
Je méént het. Wat begrijp ik dan verkeerd aan:
Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 19:25:
Standaard (default settings FSB 100mhz) draait de proc op 1050 MHZ en doet alles het prima. Als ik de FSB op 133MHZ zet krijg ik een BSOD bij het opstarten van Windows ( dan draait hij op 1400MHZ).
:?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44

Thandor

SilverStreak

Ik lees hier en daar AMD Athlon XP 1400+. Dat is natuurlijk niet correct. Het zal een AMD Athlon XP 1600+ of AMD Athlon 1400 zijn :).

Beide processoren zijn te vinden met een multiplier van 10,5x. Dit maal een FSB van 100MHz is 1050MHz (Wat we terug lezen in de topicstart) en maal 133MHz komt op 1400MHz uit. Bij AMD Athlon en AMD Duron processoren zien we altijd de klokfrequentie terug. Bij de AMD Athlon XP processoren gebruikt AMD een rating systeem.

Verder is het probleem inderdaad te wijten aan de ontbrekende condensator. Deze is eenvoudig te vervangen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1