Toon posts:

Koelen in het GROOT! Maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil over een tijdje een Socket A setje (mobo en proccie) gaan kopen. Ik wil daarvoor een eigen luchtkoelsysteem gaan maken. Ik heb mijn idee al ff uitgetekend. ik weet alleen nog niet welk materiaal ik moet gebruiken.

Welke Fans (moeten wel stil zijn)
Welke Heatsink
Welke ColdPlate
Welk materiaal voor het frame

ontwerpje:
Afbeeldingslocatie: http://www.cfwebdesign.nl/temp/Socket%20A%20Fan.gif

Dus IS DIT EEN GOED IDEE?
HOE PAK IK HET AAN?
WELKE MATERIAALEN HEB IK NODIG?
HEEF IEMAND DIT WEL EEN GEDAAN?

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 22:43

jep

Op zondag 04 februari 2001 22:14 schreef WebMaster het volgende:
Dus IS DIT EEN GOED IDEE?
HOE PAK IK HET AAN?
WELKE MATERIAALEN HEB IK NODIG?
HEEF IEMAND DIT WEL EEN GEDAAN?
Ga zo te werk:

Vuist je rechterhand, en doe daarna je wijsvinger recht. Beweeg ja rechter hand langzaam naar de linker kant van je toetsenbord. Je ziet onder de 'Tab' de 'capslock' toets zitten, geef hier heel subtiel 1 drukje op. Probeer het daarna opnieuw ;)

Verwijderd

is wel groot, koop gewoon een grote heatsink en schroef al die fans er tegen aan, en die open ruimte zou ik gewoon vrijlaten en die grote fan over het hele mobo laten blazen.

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Je gaat denk ik een fan opblazen hiermee. Voor de intake heb je dus:
80mm
60mm
60mm
Die onderste 60mm komt wel zo hard te draaien door de luchtstroom van die anderen dat ik vermoed dat binnen een paar minuten rookeffecten gaat krijgen.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Whow dit is toch niet schaal 1:1?

Anders zou ik de computer maar goed vastsjorren :)

Ik heb er wel een stuk over gelezen over hoe je dit kan aanpakken ik zal het ff opzoeken

Alle proemn in n drek

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Inderdaad, die fans zo stacken is geen goed idee.

Verwijderd

Als je toch zo bezig bent, gebruik dan Of buitenlucht, of waterkoeling.
Al jaag je 100M2 lucht per seconde eroverheen, lager dan kamertemperatuur krijg je em niet. Lucht koelt gewoon niet goed genoeg. Trust me.

Waterkoeling is stukken effectiever. Of desnoods een luchtgekoelde peltier [mits je geen athlon hebt :) ]

Verwijderd

Topicstarter
kan ik dan beter een 120mm en een 80mm ipv een 92, een 60 en nog een 60mm?

• TricTrac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-04 11:17

TricTrac

=;-)

Op de plaats van die open ruimte zou ik een soort tuit maken... Trechtersoort iets.. Kweet alleen niet of dit werkt met die melkvlessen maar daar zou je de bovenkant eens van kunnen proberen...

Verwijderd

Topicstarter
je bedoelt zodat de lucht van de grote fan precies en geconcentreerd in een kleine straal op het midde van de kleine fan komt.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:13

Epsilon

Op zondag 04 februari 2001 22:29 schreef Bierkameel het volgende:
Whow dit is toch niet schaal 1:1?

Anders zou ik de computer maar goed vastsjorren :)

Ik heb er wel een stuk over gelezen over hoe je dit kan aanpakken ik zal het ff opzoeken
zit er niet in (staat boven dat het een 80 fo 92 mm fan is!!!!)
en het maakt nogal wat uit of je een 14" scherm of een 22" scherm hebt ;)

ok heeft er niks mee te maken:)

Verwijderd

Op zondag 04 februari 2001 22:27 schreef worsie het volgende:
Je gaat denk ik een fan opblazen hiermee.
Die onderste 60mm komt wel zo hard te draaien door de luchtstroom van die anderen dat ik vermoed dat binnen een paar minuten rookeffecten gaat krijgen.
de onderste fan draai even hard als de fan er boven :)
en stacken kan best als je maar goede coolers hebt (Het heeft allees weinig nut)

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-05 15:11
Cool experiment dit :)

Ik zou het denk ik alsvolgt proberen:

- De "trechter" boven aan laten sluiten op een gat in de kast, en daar met een grote fan (220v? :)) lucht naar binnen blazen.

- Onderin een goede heatsink, met echt veel kleine "ribbetjes" (Alpha of Swiftech of zo).

- Eventueel nog wat fans om zijwaarts lucht weg te trekken (wel opletten i.v.m. ruimte om socket). Als je inderdaad een 220v-fan gebruikt zouden deze fans wel een kort kunnen leven >:)

Succes!

Verwijderd

Het ziet er heftig uit maar je kan beter al die 60mm fans weghalen. Die 80mm of 92mm die je er op gaat doen blaast hard genoeg om alle lucht van je CPU weg te krijgen.
Die Coldplate is altijd handig en werkt wel. Die houden we er in, zo ik zeggen.
Met die 60mm fans (dan zou ik beter gaan voor nog een paar 80mm fans) kan je beter zorgen voor een goede airflow in je kast zodat er ook nog eens wat frisse verse lucht in je kast komt. Zo'n koeler als dit heb ik ook eens gemaakt. Werkt prima. Met een goede airflow er bij in je kast dan zit je gebakken ;)
Suc6!

Verwijderd

Ziet er wel goed uit denk ik, maar ik denk dat je goed moet opletten met de luchtverplaatsting van de fans( de onderste 60MM moet weg gaan stuk te veel druk). Ik denk dat de 60MM die op de heatsink zit sterk moet zijn(denk aan delta) en de an de zijkanten wat minder sterk(samen evensterk als de bovenste, ietsje sterker want door die 80mm of 92mm fan draait je delta harder)

veel succes en als je wat gaat doen willen we het natuurlijk wel horen

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 09:22

Dreamer

Foutje

Het ziet er mooi uit alleen zou ik de bovenste twee 60 mm koelers weg halen en dan een 92 mm (met zo'n trechter vormig iets)

op de cpu laten blazen en die 2 buitenste 60 mm koelers zitten perfect daar

Veel suc6 met bouwen

p.s. waterkoeling zal altijd beter werken maar dat is jou keuze :)

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de suggesties. ik ga mijn tekeningetje ff aanpassen en dan horen jullie het wel weer. Ik voel weinig voor waterkoeling:

het is duurder
het is ingewikkelder
het is niet zo makkelijk te verplaatsen

eigen mening maja.

thanx

WebMaster

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:15

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
is het dan niet handiger om die grote 92 of 80 mm fan bovenop te laten zuigen en die 2 60 mm fans aan de zijkant juist lucht IN de heatsink laten blazen, en dan evt een blowhole aan de zijkant van je kast maken met een fan erin die de lucht eruit zuigt (of als die constructie hoog genoeg is dat die grote fan op de bovenkant daar al voor zorgt :) )
zoals het nu is wordt er nl. van bovenaf lucht op de heatsink geblazen, en de warme lucht wordt door die 2 fans aan de onderkant verspreid over je mobo, en warme lucht over je mobo is nou juist net niet wat je wil hebben lijkt me

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Topicstarter
dat is misschien wel een goed idee maar zullen de 2 60mm fans wel sterk genoeg zijn om de lucht HELEMAAL door de heatsinkt de blazen VOORDAT de grote fan bovenop de lucht weer wegzuigt? En dan nog iets, zijn die heatsinks nou zo duur? een alpha heatsink kost rond de 100 piek, dat vind ik wel veel. zijn er geen goedkopere? of moet ik echt zo'n dure alpha of ander merk hebben?

• HitmanWVU
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08-2025
Er ontbreekt nog 1 ding!!!!!!!!! Een open vrieskist op de kop boven de 80/92 mm Fan

Verwijderd

Topicstarter
ik zat er aan te denken om de volgende fans te gebruiken:

voor bovenop:

Papst 4312 120x120x32 2800 5 100,1 45 12V DC

Voor onder aan de zijkant:

WEET IK NOG NIET:(

Voor direct op de heatsink:

Papst 8412NGMV 80x80x25 2600 1,5 34,1 26 12V DC

Zijn er alternatieven, weten jullie waar ik ze moet kopen?

Oja die 80mm fan wil ik alleen gaan gebruiken als de 120mm niet echt nodig is (dus uit kan) en als de 120 mm fan te weinig is (lijkt me sterk).

Ik wil eigelijk dat het geheel niet teveel herrie gaat maken. daarom heb ik naast de heel krachtige 120mm fan ook een 80mm fan ingerekend. als er nog beterre alternatieven zijn hoor ik het wel.

Oja en wat denken de andere mensen van de uitspraak van Ener-G, het lijkt mij enigsinds wel logisch.

thanx

• WarPuppy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-05 18:46

WarPuppy

Electronic Technology

Zon cooler uit een auto slopen, jeweet wel die bij de radiator zit

Wel ff je kast vastzetten >:)

Verwijderd

Topicstarter
is een scooter ook goed? mijn ouders laten mij waarschijnlijk niet alleen met hun auto na het lezen van dit topic.....

...."MAAAAAAAAAAAAAAAMMMMM waar zijn de autosleutels?"

"Vergeet het maar WebMaster, ga maar eens in je scooter kijken!"

Verwijderd

Moet je even overwegen, of je zuigt de iets warmere lucht van je mobo over je heatsink naar buiten, of je blaast koelere lucht van buiten je kast via je heatsink over je mobo heen, die dan weer warm is... Ik denk dat ener-g een zeer goed punt heeft:)

Verwijderd

Topicstarter
dat denk ik ook. misschien moet ik toch blazen van bovenaf en de lucht die er dan aan de zijkant uitkomt direct afvoeren met een pijp ofzo naar de andere kant van de kast als waar de lucht gehaald word

Verwijderd

Topicstarter
zijn er nog mensen die enig idee hebben wat voor materiaal ik moet gebruiken? welke fans en welke heatsink?
Pagina: 1