Toon posts:

Oververhitte harde schijf?

Pagina: 1
Acties:
  • 76 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is het volgende, ik heb een WD2500KS aangeschaft. Hij werkt vooralsnog perfect, maar ik vind dat ie vergeleken met m'n andere WD nogal wat herrie maakt (sterker ik hoor m'n andere schijf nooit) Het geluid komt me overigens wel bekent voor bij harde schijven, maar als ik tests draai met de officiele WD tools maakt hij erg veel geluid. De SMART test geven aan dat de drive in principe in orde is, maar hij bereikt temperaturen van 59 graden... en dat is met de computerkast nog steeds open! (en hij voelt ook erg warm aan) De hardeschijf zit trouwens met twee plastic geleiders er op geschroefd en in de bay geklikt (Dell Dimension 8300 kast).
Iemand tips of moet ik 'm gewoon RMA-en?

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:39
Koel je dat ding wel? 59 is veel...

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 21:57
Wat bedoel je precies met een andere WD ? Is dit ook een SATA II. Anders is het appels met (stoof)peren vergelijken.

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Het is iets hoger dan mijn WD schijf, maar 59 graden maakt echt geen fluit uit volgens mij,
Ik heb jaren maxtor schijven 24/7 draaiend gehad op temperaturen die nog wel hoger dan 59 graden waren. Nooit problemen mee gehad.
De schijven zijn speciaal gemaakt om deze temperaturen aan te kunnen als ik me niet vergis.

• 3ddie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:12
Ik heb zelf sinds 2 maanden een WD1600 als 2e schijf in mn pc, die wordt makkelijk 55 graden als hij actief bezig is. Het rare is dat hij totaal niet warm aanvoelt. Mijn eerste schijf, een maxtor 160 gb wordt meestal niet warmer dan 43 graden terwijl die er direct bovenhangt, ik twijfel dus ook een beetje of de sensor wel goed is, maar ik weet ook niet precies waar die zit. (het is wel zo dat er maar erg weinig ruimte is voor frisse lucht doordat ik een shuttle heb)
Probeer er eens een fan op te zetten, kijk of de temp dan wat daalt of hang hem in een andere bay.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zoals ook al in de FAQ staat, is de toelaatbare temperatuur meestal wel op de website van de producent onder productspecificaties te vinden.

En dus nam ik de proef op de som en..... het staat er inderdaad. :)

http://www.westerndigital.../Products.asp?DriveID=133

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 23-02-2007 00:30 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
de nieuwe is een SATAII (draait op I speeds geloof ik, moederbord is meer dan 3 jaar oud), de oude een IDE WD2000JB.
Probleem is dat de kast dus nog niet dicht is, dus het kan beduidend erger worden. Ik kan ook weinig doen aan de airflow. Maar zoals ik het lees dan is 59C erg link, HDD Temperature geeft ook een waarschuwing. Wat ook zo is dat de schijf niet eens nog veel werklast heeft (hij is niet zwaar in gebruik)
Ik zal proberen wat er gebeurd als ik hem tijdelijk buiten de kast plaats.

Verwijderd

Heb je de search gebruikt? ;)

Als je dat even doet kom je een aantal topics tegen waarin wordt aangegeven dat de temperatuursensor defect is, ik heb zelf ook een WD2500KS en heb hem gister opgestuurd naar WD voor RMA, omdat me monitorprogramma telkens een pop-up geeft dat me schijf te warm werd, dat vond ik vervelend:P

Dit komt voor bij een serie met een bepaalde productiedatum, de productiedatum staat op de label op de schijf, ik geloof dat het was tot ergens in april 2006. De temperatuursensor geeft 20 graden teveel aan volgens de medewerker, maar bij mij begon hij toen ik hem kocht net onder de 50 graden en liep hij in de loop der maanden op naar 61 in idle toestand.

Kostte me wel 11 euro voor aangetekend verzenden, maar dat was het mij waard.

En nu aan jou de keus wat jij ermee wilt doen :P

Verwijderd

Topicstarter
De mijne is van Januari 2007, dus dat kan het probleem niet zijn en als ik zo voel heeft de temp sensor wel gelijk.
Ik heb hem trouwens even naast de kast laten draaien stressed en dan varieërd de temp tussen de 44 en 47 graden, dus ik moet gaan kijken of er misschien iets binnen de kast te doen valt zeker omdat ik er ook nog een 7800GS+ in heb zitten die aardig heet kan worden.
't is een beetje jammer dat de oude harddrive geen temp sensor heeft ter vergelijking :'(

Verwijderd

Dat zou het dan inderdaad niet (moeten) kunnen zijn. Als hij ook echt zo warm aanvoelt en buiten de kast onder zijn normale temperatuur blijft lijkt het me eerder een airflow probleem met je kast. Mijn Maxtor 80 GB blijft hier ook rond de 50 als ik aan het downloaden ben en rarren op die schijf. Mijn 2 WD800JB schijven hangen voor een fan en zitten idle rond de 30 graden, stressed durf ik zo gauw niet te zeggen.

Misschien even WD bellen of zij dit vaker meemaken?

edit: die van mij voelde trouwens ook niet warm aan, die van jou wel, dus dit zou een ander probleem moeten zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2007 01:15 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Hoe warm mag mijn harddisk worden?

Dit staat gewoon in de FAQ beantwoord :)

Gebrek aan aantoonbare inzet en research plus basic/FAQ-gevalletje, topic dicht dus.

[ Voor 17% gewijzigd door BalusC op 23-02-2007 06:28 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.