Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voltage verlagen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.058 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil de oplader van mijn mobiele telefoon (incl. accu) aansluiten op de interne USB aansluiting van mijn pc. Het enigste probleem is dat de interne USB 5V levert en de adapter normaal gesproken 4,5V levert (volgens mijn voltmetertje 9,65V onbelast).

Kan ik de stekker die in de telefoon gaat voor het opladen zonder problemen bij de USB aansluiten? (hier zit nog een cardreader op, maar aangezien het parallel geschakeld is verandert het voltage niet). Of is dat voltage te hoog voor de telefoon (ik heb liever geen explosiegevaar in mijn pc :P )

Daarnaast wil ik een PS One scherm aansluiten op mijn pc. Dit scherm werkt op 7,5V. Op mijn fancontroller (Zalman ZM-MFC1) zit nog een switch die 5V of 12V kan leveren. Kan ik van de 12V naar 7,5V doormiddel van een simpel weerstandje of moet er een voltage regulator op?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
1. Telefoon: wat voor amepere levert je adapter, dat wil nog wel 's (ruim) boven de 500mA liggen, wat het max van usb is.

2. Weerstand is niet genoeg, je kan een 7875 (volgens mij bestaan die) als het minder dan een ampere is ervoor pakken, anders met een lm317 met de juiste afstelling.

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
SA007 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:44:
1. Telefoon: wat voor amepere levert je adapter, dat wil nog wel 's (ruim) boven de 500mA liggen, wat het max van usb is.
Als het amperage lager is dan de max 500mA kan je kijken of het werkt met een simpele diode er tussen, daar staat dan iets van 0,7 volt over. Hopelijk blijft er dan genoeg spanning over om je telefoon op te laden

Verwijderd

Topicstarter
De adapter levert 400 mA: het gaat om een oud en simpel telefoontje ;)
Kan ik dan niet beter een klein weerstandje gebruiken ipv een diode? Of als ik er gewoon 5V op zet, kan de accu zichzelf dan vernaggelen?

Voor het lcd schermpje heb ik dus wel wat meer nodig dan een simpele weerstand. Ik wil het liefst de onderdelen bestellen bij http://dickbest.nl/ (daar haal ik binnenkort namelijk nog wat ander spul vandaan). Staat daar iets tussen wat ik ervoor kan gebruiken?

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Let je wel op dat het laden van een Li-ion/Li-Poly/whatever accu met gelijkspanning niet veilig/goed is voor de accu...

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom is de output van de adapter dan 4,5 V, 400 mA gelijkspanning? Dit gaat naar de printplaat van de telefoon. Lijkt me toch niet schadelijk/onveilig voor de telefoon als ik er gelijkspanning op zet van de USB?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 17:38 ]

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

De accu in telefoons wordt voor zover ik weet nooit direct door de lader opgeladen, dat zou veel te riskant zijn. Meestal zit er gewoon een lader circuit in de telefoon zelf. De spanning van 4,5V is waarschijnlijk belast, er zijn heel veel laders die gewoon een spanning van 9V onbelast geven dus 5V zou niet zo'n probleem moeten zijn. Een adapter van Siemens gaf bij mij 9V onbelast en zakte tot onder de 4V belast. Op de adapter zelf stond 5V/420mA maar op 5,5V ging de telefoon niet eens laden.

www.madwizard.org

Verwijderd

LeonM schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 17:26:
Let je wel op dat het laden van een Li-ion/Li-Poly/whatever accu met gelijkspanning niet veilig/goed is voor de accu...
:?
Duw jij wisselspanning in je accu's? Ik hoop het niet iig.

Trouwens, het gaat hier over een telefoon adapter, dat zijn gewoon domme dingen, 9 van de 10 keer niet eens gestabiliseerd.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 18:11:
Trouwens, het gaat hier over een telefoon adapter, dat zijn gewoon domme dingen, 9 van de 10 keer niet eens gestabiliseerd.
Dus via usb aansluiten kan best, krijgt ie nog een nettere spanning ook ;) Maar dan wel met de diode, absoluut niet met een weerstand. En zoek er eentje uit die dat vermogen aan kan.
Overigens ga ik ervan uit dat gelijk 5V op je telefoon zetten ook wel werkt, aangezien er zoals eerder gezegd al een laadcircuit in zit.

Casemod: Cubeleon

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11 22:07
Nee maar normaal ga je aan het einde wel druppelladen enz.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 16:39
Ik heb wel eens wat NiCd batterijen expres extra prik gegeven (met 9V adapter), omdat ze niet meer wilden laden in de normale batterijlader. Dan zijn ze 'te ver leeg' geweest. Daarna doen ze het weer, maar het gebeurt dan heel makkelijk dat ze weer te ver leeg raken. NiCd batterijen moeten dus iig makkelijk die 5V kunnen hebben. Je oude telefoon gebruikt ws NiMH, daar heb ik dat soort problemen nog niet mee gehad dus geen idee of het goed zal gaan.

Verwijderd

Topicstarter
@bringdinges:
Zie je er eentje tussen staan op de webshop (voor link: zie hierboven). Diodes gebruik ik namelijk zelf nooit en als je een geschikte ertussen vind, kan ik die gaan bestellen.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Waarschijnlijk werkt 5V op je telefoon zonder problemen inderdaad.

Weerstanden zijn eigenlijk nooit goed om de spanning te verlagen, behalve bij continue lasten (zoals een led/lampje/motortje oid, electronica niet).

DickBest heeft zo te zien maar 1 spanningsregelaar die nogal lomp is voor je doel.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je kunt anders gewoon een LM317 ertussen zetten, met 2 weerstandjes.
heb je nette spanning, ongeacht je belasting (iig bij dit soort kleine dingen gaat dat prima)

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
Boudewijn schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 23:57:
je kunt anders gewoon een LM317 ertussen zetten, met 2 weerstandjes.
heb je nette spanning, ongeacht je belasting (iig bij dit soort kleine dingen gaat dat prima)
Die heeft een spanningsval van ik dacht 1,25 volt. Dus dan hou je maximaal 3,75 volt over..

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hmmm heb je inderdaad mischien wel gelijk in.
dat is idd niet handig :/

Verwijderd

Topicstarter
Maar de telefoon moet het dus waarschijnlijk zonder problemen gaan doen?

Dan het andere probleempje: hoe kan ik 12V DC naar 7,5V DC krijgen? (indien mogelijk met onderdelen van Dickbest). Als je een component noemt, gelieve dan niet alleen het typenummer te roepen (daar ben ik nog niet zo thuis in... :$ )

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Voor zulke problemen: charge pump nemen. Zelfs als de spanningsval heel klein omlaag moet, of beetje omhoog, charge pumps zijn uitstekend voor zulke toepassingen. Het zorgt voor stabiele uitgang zelfs als ingang lekker schommelt tussen 4 tot 7 volt.

Charge pumps zitten wel es in sommige kleine toestellen, om batterijen effectiever te belasten zonder onnodig warmte te stoken door stabilisatie.

12V naar 7,5V dc? Dat kan wel met gewone spanningsstabilisator, of regelbare versie nemen als je niet eentje kan vinden dat geschikt is.

[ Voor 14% gewijzigd door MrDummy op 23-02-2007 21:15 ]

Pagina: 1