kan geen dual channel draaien

Pagina: 1
Acties:
  • 431 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:41
Sinds gister heb ik 2 nieuwe geheugen modules.

2 x 512MB PC3200 geheugen.

hiervoor had ik 2 x 256 MB dual channel draaien.

Maar met mn 2 x 512 MB geheugen kan ik met geen mogelijkheid dual channel draaien. Wanneer ik het geheugen in de juiste slots doe dan begint mijn mobo te piepen en start hij niet meer op.

Nu heb ik het geheugen eruit gehaald en vergeleken met mijn vorige modules, wat mij opvalt is dat mijn nieuwe geheugen kleinder is dan de vorige modules qua hoogte en dat deze aan beide kanten geheugenblokjes heeft terwijl mijn vorige geheugen aan 1 kant geheugenblokjes heeft.

Kan het daarmee te maken hebben of moet ik ook mijn nieuwe geheugen dual channel kunnen draaien? (levert het veel prestatieverlies op?)

overige specs:
Epox 8RDA (nforce2)
AMD 2500@3200
2 x 512 MB geheugen (merkloos)

Stop chasing the dream, you're already living it

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-05 20:18
Per ongeluk ECC geheugen gekocht? :*)

Wat staat er allemaal exact op je merkloos geheugen en op je 'oude' strippen.

[ Voor 12% gewijzigd door Keiichi op 22-02-2007 11:16 ]

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Werken die repen van 512 MB wel als je ze er apart in doet?

En als die 2 repen van 512 MB met geen mogelijkheid in dual channel willen draaien, kan je altijd nog kijken of je met 1 reep van 512 MB en die 2 van 256 MB wel dual channel kan draaien. Dan heb je alsnog 1 GB in dual channel.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Qosmic
er staat verder niks op. alleen cl 3-3-3-8

en ze draaien wel allebei in 1GB single channel.

Weet neit of ik dan veel performance verlies, maar heb het liever dual channel natuurlijk

edit: het is geen ecc geheugen (gecontroleerd met cpuz)

[ Voor 13% gewijzigd door Qosmic op 22-02-2007 11:21 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG Beleid

We hebben echt wat meer info nodig. En ik geloof er weinig van dat er verder niets op staat. Die zwarte vierkantjes (chips) hebben vast en zeker een opschrift...

Oslik blyat! Oslik!

• Qosmic
ok, ik zal nog even op de chips kijken wat daar op staat.

wat ik zelf al gedaan heb:
ik heb de geheugenmodules in slot 1+ 3 gedaan, dan krijg ik een foutmelding en start hij niet.
de geheugenmodules in slot 1+2 is zelfde als hierboven
geheugenmodules in slot 2+3 is opstarten met 1gb alleen in single channel

in mn boekje van mn moederbord staat nog dimm2 + dimm3 = bank1 en dimm1 = bank 0

mijn vorige geheugen had ik dus in dimm1 (bank0) en dimm2 (bank 0) en toen pakt hij het als dual channel. maar met mijn nieuwe geheugen in exact dezelfde slots start hij niet op.

verder heb ik de search gebruikt en kwam iets tegen dat een dubbel sided module zich gedraagt als 2 modules in 1 slot en dat ik daarom geen dual channel zou kunnen draaien omdat ik in feite nu 4 modules in 2 sloten heb?

[ Voor 21% gewijzigd door Qosmic op 22-02-2007 11:53 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 16:51

Deathchant

Don't intend. Do!

wat voor memory is het? heb je elke module apart getest met memtest86? staat voltage op 2.6V?
zijn het identieke modules?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Qosmic
het is pc3200, getest met memtest en geen errors.

voltage kan ik niet veranderen omdat die dan niet opstart en ik dus niet in mn bios kom.

heb het wel geprobeerd in single channel en heb het voltage op auto gezet, 2.6 en 2.9 maar niks helpt

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 16:51

Deathchant

Don't intend. Do!

vanaf 2.9V kun je echt schade toebrengen aan je modules, dus wees daar voorzichtig mee. Ik vroeg dat, omdat ik mensen ken waarbij het voltage niet goed stond.
Je kunt alleen dualchannel stabiel draaien als het een kitje is van identieke modules. Ik heb zelf megaveel problemen gehad met 2 losse reepjes. Teruggestuurd en een kit van 2 identieke modules gekocht en toen was het opgelost.

Ik zou verder niet weten wat het zou kunnen zijn. heb je al ander mem geprobeerd wat wel identiek zijn van een vriend ofzo?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Qosmic
ik zal het geheugen ook weer op auto zetten. (op dit moment staat ie nog op 2.9)

maar dual channel doet hij wel, want mijn vorige 2 reepjes (2x256) hebben altijd probleemloos dual channel gedraaid.
geheugen wat ik nu heb zijn ook 2 identieke reepjes

edit:

dit is trouwens mn nieuwe geheugen. Hiervoor had ik 2 reepjes van Infineon (made in usa) PC2700 @ PC3200 en dit draaide zeker 3 jaar zonder enig probleem op 2.9V

[ Voor 36% gewijzigd door Qosmic op 22-02-2007 12:12 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ok, ik zal nog even op de chips kijken wat daar op staat.
Je hebt nu al 3 posts gedaan zonder die info. We willen je wel helpen, maar dat gaat zo niet bepaald...

Oslik blyat! Oslik!

• Qosmic
ik zit op mn werk en heb toch al gezegd dat ik het vanavond even neerzet? :s

• Qosmic
Ik heb even op de modules zelf gekeken en ze zijn identiek.

Op de sticker staat:
TMTc
RDLC3208-50L
512 MB DDR 400 CL3 for desktop

op de zwarte chips zelf staat:
TMTc
DDR32M8-50
N0705 TWN

zodra ik 1 module in DIMM1/BANK 0 doe gaat het goed, doe ik er dan 1 bij in BANK 1/DIMM3 dan start hij niet meer op.

En wanneer ik dus beide in BANK1/DIMM2 en DIMM3 doe start hij vrolijk op met 1024MB alleen in single channel en dus geen dual

edit:
ik zit nog even in everest te kijken en zie bij moederbord staan bij geheugenbus-eigenschappen
Bus Type: DDR SDRAM
Bus breedte: 64 bit

mn geheugen draait dus single channel 64 bit en geen dual channel 128 bit

kan het zijn dat ik geen dual channel kan draaien omdat dit 64bit is ipv 128 bit?

[ Voor 26% gewijzigd door Qosmic op 23-02-2007 00:04 ]

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:26
Correct 64Bit = single channel
128Bit = Dual channel.

Van de week zelfde probleem op een P5N-E Sli gehad. Gewoon mem even omgeruild met mijn memory om te testen en mijne bleek het wel goed te doen. Lag dus waarschijnelijk aan dat het niet ondersteund werd.

Daar werkte het single channel wel goed net als bij jouw. Alleen heel brakkig, zodra ze in dual channel gezet werden ging het moederbord ook piepen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door SmoothTweaker op 23-02-2007 00:15 ]

• Qosmic
hmm... single channel werkt hij verder prima hier.

maar is het veel performance verlies in single channel tav dual channel?

heb een AMD2500@3200, anders ruil ik het liever niet om aangezien ik het bij een webshop heb gekocht en dan alles weer moet terugsturen en dan weer nieuwe laten toesturen

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-05 19:43
Kzou zeggen google het, we zijn hier geen vraagbaak (sorry als dit bot overkomt maar ik waardeer een beetje eigen inzet :))

• Qosmic
ik heb erop gegoogled maar de 1 zegt van en de ander niet.

amd schijnt er niet zo'n baat bij te hebben omdat de 3200 ook maar 3200mb/sec aan geheugen kwijt kan, maar anderen zeggen dat het wel weer met games, videobewerking en photoshop performance winst op kan leveren.

aangezien ik regelmatig game en af en toe photoshop vraag ik me af of ik beter af ben met dual channel ipv single en of het merkbare performance winst oplevert.

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Qosmic schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 00:26:
ik heb erop gegoogled maar de 1 zegt van en de ander niet.

amd schijnt er niet zo'n baat bij te hebben omdat de 3200 ook maar 3200mb/sec aan geheugen kwijt kan, maar anderen zeggen dat het wel weer met games, videobewerking en photoshop performance winst op kan leveren.

aangezien ik regelmatig game en af en toe photoshop vraag ik me af of ik beter af ben met dual channel ipv single en of het merkbare performance winst oplevert.
yo broeder, ik vroeg mij dit ook vaak af.

Performance winst ga je het meest zien in synthetische benchmarks.
Echte applicaties?

Je zal het niet merken, tenzij je er met een stopwatch naast gaat zitten :P

kijk even hier:
http://www.gamepc.com/lab...d&page=11&cookie%5Ftest=1

maarja, je bent een tweaker dus zal je we dual channel willen :P daarbij kan ik je niet helpen helaas want ik koop pcs al voorgebouwd, ja i know, erg, maarja dan heb je wel een werkende dual channel :P just kidding, maar ik hoop dat het je nog lukt. Laat even weten als je een oplossing hebt eh!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-05 13:58
Voor zover ik weet, kun je double-sided geheugen niet in dual channel draaien. Je moet dus single-sided geheugen hebben.

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-05 17:45
Die nForce 2heeft als het goed is 2 memorycontrollers ingebouwd dat heeft zeker baat bij dual channel, omdat elke memorycontroller met een van de 2 geheugenkanalen in verbinding staat. De nieuwere Athlon 64 hebben maar één memorycontroller, die bovendien in de CPU zelf zit ipv de chipset, waardoor het verschil minder goed te merken is.

Intel Core i7 6700, MSI B150A Gaming Pro, MSI Radeon RX480 Gaming X 8G, 2x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4-2133, Crucial MX300 525GB, WD Desktop Blue 2TB

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij de nForce2 is performanceverschil tussen single- en dualchannel PC3200 en 200MHz FSB tussen de 2 en de 5%. Niet bepaald als dag/nacht, komt niet in de buurt van de 30%+ die je bij een P4 ziet.

Die chips zijn iig zeldzaam helder - het zijn 5ns chips met 32Mx8 structuur. Dus de DIMMs hebben daar 16 stuks van en zijn dubbelzijdig (16x8=128). Nu is 5ns genoeg om op 200MHz te draaien, maar niet ruim. Eerste wat ik zou willen weten is wat er gebeurt als je even tijdelijk terug naar 166MHz klokt en de twee DIMMs erin zet.

Overigens hebben veel borden met nForce2 chipset de mogelijkheid om ook asynch te draaien met RAM op FSB+33MHz. Zou het niet stiekem kunnen dat je dit ooit ingesteld hebt toen je op 166MHz draaide en het vergeten was eruit te halen toen je naar 200MHz OCde. Dan zou het kunnen dat het geheugen op 233MHz draait wat met stock voltage misschien wel een bridge too far zou zijn...

Oslik blyat! Oslik!

• Qosmic
op 166 mhz willen ze ook niet in dual channel, maar werkt het single channel wel goed.

maar op 200 mhz werkt het ook goed in single channel, heb het zelfs al op 212mhz@2.77V stabiel lopen nu.

en ik heb verder nooit ingesteld dat het a-synch moet lopen, altijd juist synch met mn cpu.

2-5% is niet zo heel veel, dat is hoogstens 5 fps in een game wat ik dan minder heb. Dan vind ik het de moeite niet om dit nu om te gaan ruilen voor geheugen dat wel dual channel doet

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

uhm ik denk dat het niet eens merkbaar is in de FPS in games... eerder 0.5fps...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

naast dat de winst met dual-channel hooguit 5% is, moeten we toch echt meer info hebben voordat we je verder kunnen helpen.

kijk eens op je factuur welke je bij de aanschaf van je geheugen hebt gekregen wat daar op staat voor nummer, merk etc. vaak als het om een webshop gaat staat er ook een product nummer wat wij dan weer kunnen opzoeken op die webshop.

volgensmij gaat het hier om een AthlonXP 2500+, dus socketA dus de geheugen controller zit in de chipset. klopt dat? want amd heeft nooit een product verkocht wat 2500 heet, wel een athlonXP 2500+.

zitten op je ouwe 256MB reepjes aan beide kanten chips of enkel aan 1 kant. en hoe bij de 512MB dimmetjes?

64-bit is inderdaad single-channel en
128-bit is inderdaad dual-channel. want je hebt 2x64bit oftewel 64-bit per dimmetje. everest geeft waarschijnlijk 64-bit aan omdat je dus geen dual-channel draait en het 2e channel dus niet is ge-activeerd.

mijn vermoeden is dat je ecc geheugen hebt gekocht maar zonder een product nummer/merk kan ik niet voor je doen en kan er op dit topic wat mij betreft een dik slot.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh, Docey, lezen is ook een vak:

- Qosmic heeft al opschrift van zowel DIMMs als chips gepost
- het gaat om een mobo met nForce2 chipset (stond al in topicstart)
- met de chipopschrift kun je de structuur van de DIMMs zo achterhalen, dat heb ik 4 posts hierboven al gedaan :z
- wij modjes beslissen of ergens een slot op komt en voorlopig gebeurt dat hier niet...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

sorry, had er kats overheengelezen, dacht dat was wat er op de chips stond niet het dimmetje en de uiteindelijke beslissing blijft natuurlijk aan jullie om er een slotje op te zetten of niet.

blijt de volgende vraag over:
-> zitten aan beide kanten van je 256MB dimmetjes chips? en hoe zit dat bij de 512MB dimmetjes?

verder zeg je dat je 2 identieke reepjes hebt maar voorzover ik kon vinden is de RDLC3208-50L is geen kit. verder kan ik ook niks vinden over TMTc.

het lijkt wel een bak-divisie van samsung maar verder is het een raadsel. volgensmij is TMTc de fabrikant van de chips en niet het reepje waardus ook andere chips worden toegevoegt wat het geheel dan tot een ECC dimmetje zou kunnen maken. meestal als er andere chips op het dimmetje zitten is het een ECC dimmetje. hier wordt dan de parity bit in opgeslagen.

ook ondersteunt de nforce2 geen dual-sided dimmetjes in dual-channel.

kun je eens kijken wat er op je factuur voor nummer staat?

• Qosmic
Docey:

op de 256MB Dimms zit aan 1 kant chips, op de 512MB Dimms zit aan beide kanten chips
Het is inderdaad geen kit, maar de reepjes zijn wel identiek. (heb er ook express naar gevraagd en volgens de webshop konden ze ook in dual channel draaien.

factuur moet ik vanavond even bekijken als ik thuis ben

edit

dit is het geheugen wat ik heb. (je wilde het toch opzoeken)

[ Voor 23% gewijzigd door Qosmic op 23-02-2007 09:15 ]

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Heb je al eens geprobeerd om 1 x 512 MB en 2 x 256 MB in dual channel te draaien? Want dat kan namelijk ook op nForce2 chipsets en misschien werkt dat wel.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 02:20:
verder zeg je dat je 2 identieke reepjes hebt maar voorzover ik kon vinden is de RDLC3208-50L is geen kit. verder kan ik ook niks vinden over TMTc.
Je hoeft geen eens identieke repen te hebben op een nForce2 chipset. Mismatched repen kunnen ook perfect in dual channel draaien. Zolang je channel 1 maar net zoveel MB voert als channel 2, is er niks aan de hand.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Qosmic
Nee dat heb ik nog niet geprobeerd, omdat ik die andere dimms al verkocht heb :+

kan ik evt nog zo'n dimm kopen van 512MB en dan wel dual channel draaien?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 02:20:
sorry, had er kats overheengelezen, dacht dat was wat er op de chips stond niet het dimmetje en de uiteindelijke beslissing blijft natuurlijk aan jullie om er een slotje op te zetten of niet.

blijt de volgende vraag over:
-> zitten aan beide kanten van je 256MB dimmetjes chips? en hoe zit dat bij de 512MB dimmetjes?
Eh, lees wederom wat ik hierboven al postte. Met 32Mx8 chips kom je per definitie op 8 stuks met 64 datalijnen (single sided) voor de 256MB DIMMs en 16 stuks met 128 datalijnen voor de 512MB DIMMs.
Sinds wanneer moesten DIMMs uit een kit komen om identiek te zijn :?

Of iets dual channel wil draaien bij een ander chipset wordt enkel en alleen bepaald door de totale chipstructuur, dus hoeveel datalijnen en hoe grote chips daarachter, maar (zoals expliciet in de RAM FAQ staat) bij de nForce2 boeit dat ook geen ruk aangezien het niet uitgevoerd is als een enkele 128b controller, maar twee losse 64b controllers in een crossbar-setup.
het lijkt wel een bak-divisie van samsung maar verder is het een raadsel. volgensmij is TMTc de fabrikant van de chips en niet het reepje waardus ook andere chips worden toegevoegt wat het geheel dan tot een ECC dimmetje zou kunnen maken. meestal als er andere chips op het dimmetje zitten is het een ECC dimmetje. hier wordt dan de parity bit in opgeslagen.
Wat heeft dat er in vredesnaam mee te maken :?

Als het moederbord geen ECC ondersteunt, dan doet het gewoon helemaal niets met die negende chip. Het spreekt het gewoon aan als een non-parity DIMM en kan dus vrolijk een ECC en non-ECC combo in dual channel draaien zolang chipstructuur identiek zijn :z
ook ondersteunt de nforce2 geen dual-sided dimmetjes in dual-channel.
Sorry maar nu breekt m'n klomp :X

Hier klopt geen zak van, zoals duidelijk moge zijn uit de specs van de chipset (bij www.nvidia.com te vinden), de handleiding van het moederbord en de ervaringen van duizenden Tweakers (waaronder ikzelf met het systeem waar ik nu op tik die toch echt twee double sided 512MB DIMMs met 32Mx8 chips in dual channel draait).

Lees jezelf alsjeblieft in voordat je dit soort dingen stellig gaat verkondigen. Het is nobel dat je een ander wilt helpen, maar je posts in deze topic zaaien alleen maar verwarring omdat je er zelf geen donder van snapt :/

Oslik blyat! Oslik!

• Qosmic
dion jij hebt ook 2 double sided dimmetjes in dual channel draaien?

want ik ben in mijn zoektocht ook dingen tegen gekomen in de trant van: dual channel werkt niet met double sided dimms, en dat dual channel alleen draait met 128 bits geheugen en niet met 64 bits.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja, ik heb een Gigabyte GA-7N400L moederbord draaien met 2x 512MB PC3200 (iirc van TwinMOS, maar dat doet er relatief niet zoveel toe) met dezelfde structuur als die van jou, dus elk 16 stuks 32Mx8 chips. Ik heb ze in de eerste DIMM slot van ieder kanaal steken (slot 1 + 2 dus) en heb zo dus 1024MB dual channel draaiend. Wel draaien ze bij mij slechts op 166MHz (AXP1800+ overclocked naar 1920MHz), maar we hadden al geconstateerd dat dat bij jou niets uitmaakt.

Ik moet zeggen dat ik het een raar geval vindt:
- 1 DIMM werkt los in alle slots goed
- 2 DIMMs werken samen prima als ze op hetzelfde kanaal (slots 2+3) zitten
- 2 DIMMs hebben in het verleden prima samengewerkt in verschillende kanalen (slots 1+2/3)

Enige tip die ik nu nog zou hebben is om de voltage voor het geheugen wat te verhogen, bijvoorbeeld naar 2.7V. Wie weet gaat daar iets mis ofzo (niet dat het waarschijnlijk is, maar de meeste andere dingen zijn wel uitgesloten)

Verder zou ik een vrij grote korrel zout nemen mbt wat je (zeker op fora) over enkel/dubbelzijdig leest. Zoals je in dit topic al merkt weten veel mensen die daarover beginnen niet waar ze het over hebben. In de RAM FAQ (te vinden in de PMG FAQ) staat een beknopte uitleg erover, maar eigenlijk doet het er hier niet zoveel toe. De nForce2 chipset kan per geheugencontroller 4 banks aan, zij het op losse timings. 1 DS DIMM = 2 banks, dus sowieso zul je er met die twee DS DIMMs niet bovenuit stijgen.

Oslik blyat! Oslik!

• Qosmic
Je somt het goed op en ik snap er ook niet zo veel van.

Maar ik heb het voltage al verhoogd naar 2.77 en naar 2.90 maar dit mocht niet baten.

Wanneer ik het dus in dual channel heb krijg ik op mn Epox 8RDA een C1 error.

dit houdt in:
1. memory module inserted incorrectly

dit kan het niet zijn want hij kan er maar op 1 manier in.

2. memory compatibility problem

lijkt me ook sterk aangezien het dezelfde dimms zijn, precies dezelfde specs allebei.

3. memory module damaged

lijkt me ook uitgesloten aangezien ik memtest heb gedraaid en er geen problemen uitkomen

edit:
de timings heb ik ook al lager gezet van 3-3-3-8 naar 3-3-3-11

maar dion, is het perfomance verschil merkbaar in windows/games/photoshop tav dual channel?

[ Voor 12% gewijzigd door Qosmic op 23-02-2007 14:44 ]

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:57
Qosmic schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 14:43:
maar dion, is het perfomance verschil merkbaar in windows/games/photoshop tav dual channel?
Dat doet niet ter zake :) als het zou moeten werken, dan moet het ook werken. Tweakers he ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Racemol op 23-02-2007 15:00 ]

• Qosmic
klopt, daarom vind ik het ook irritant omdat het niet werkt! :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Performanceverschil is zoals gezegd ongeveer 5% voor zeer geheugenintensieve apps, voor dingen die elders de bottleneck hebben zitten natuurlijk minder. Om het in context te plaatsen, de nForce2 is met dual channel duidelijk de snelste SoA chipset, in single channel loopt het ongeveer gelijk op met de nummer twee (Via KT600).

Maar goed, zou idd toch gewoon moeten werken...

Heb je de oude 256MB DIMMs nog? Wat je zou kunnen proberen is om 2x 256MB (slots 1 + 3 of 2) + 1x 512MB (slot 2 of 3) te draaien. Bij een ander chipset zou dat niet in dual channel werken, maar juist de nF2 kan het dus wel. Het zou marginaal minder efficient zijn dan 2x 512MB, maar dan heb je het echt over verwaarloosbare verschillen.

Oslik blyat! Oslik!

• Qosmic
nee dat werkte niet omdat die 2 x 256 mb pc2700 was en overklokt naar 3200.

dit ging niet samen met mn 512 mb pc3200, dat kan ik me enigzins wel voorstellen omdat het niet hetzelfde geheugen was en 1 kanaal overklokt en de andere niet.

maar kan ik evt nog zo'n reepje van 512 halen en deze dan erbij zetten, dan heb ik in principe 1,5 GB in dual channel

Verwijderd

ik heb anders ook veel verhalen gehoord dat de nForce2 chipset weigert om dual-channel te draaien met double-sided dimmetje's.

daarnaast als een moederbord geen ECC geheugen ondersteunt dan zal deze in de meeste gevallen niet booten en het geheugen gewoon weigeren. omdat ECC een onderdeel van de chipstructuur is kan dat niet zomaar even worden uitgeschakeld.

aangezien de dimmetjes wel in single-channel werken lijkt me dat het probleem niet door ECC wordt veroorzaakt want dat zouden ze ook in single-channel niet werken.

en met een kit bedoel ik: 2 dimmetjes met geheugenchips uit de zelfde batch. het is zeker geen vereiste. je kunt zelfs dual-channel draaien met 2 verschillende merken en snelheden maar optimaal is het zeker niet. omdat deze dimmetjes niet als 1 kit zijn verkocht kunnen ze dus uit verschillende batche's komen waardoor er een klein verschil in de dimmetjes zit. dit kan een probleem zijn bij geheugenproblemen maar aangezien memtest geen probleem vindt denk ik niet dat dat het geval is.

64-bit of 128-bits geheugen bestaat niet. een geheugenkanaal heeft wel een bandbreedte. voor ddr1 geheugen is die 64-bit. in dual-channel heb je 2 geheugenkananallen, dus 2x64-bit, niet 1x128-bit.

de nForce2 was een van de eerste chipsets die dual-channel implementeerde. latere geheugencontrollers maken geen probleem van dual-sided of single-sided maar ik kan me de tijd nog herinneren toen die dual-sided dimmetjes voor het eerste verschenen. op elke moederbord stond een waarschuwing en op sommige moederborden moest je zelfs een jumpertje omzetten voordat het moederbord een dual-sided dimmetje wou gebruiken.

mijn gok is dat de nForce2 problemen heeft met dual-sided dimmetjes in dual-channel oftewel een 'memory compatiblity problem'. optie 2 van het lijste errors.

Verwijderd

Hoi,

Ik heb het zelfde probleem. Ik heb een aopen ax4c max mobo. Met 2 ddr memory kaartjes van 512 mb. Nu wou ik er vanmiddag er een module van 1 gb bij prikken. Heel mijn computer sloeg op hol. De 1 gb module is een kingston pc3200 cl3. Werkt hij niet omdat er 2 van dezelfde modules erbij moeten? De computer start normaal op, maar na het laden van de bios, vlak voor het laden van Vista gaat het mis. Blauw scherm en een restart. 1gb module eruit gehaald en hij werkt weer als een zonnetje. Dus moet ik er nog een 1gb module bij kopen om hem gewoon te laten draaien? Moet de grootste geheugen in de eerste en de 3de slot en de laagste geheugen in 2 en 4? Is het een driver probleem? Een hoop vragen, maar ik hoop ook op veel antwoorden

Met de vriendelijke Groeten,

Peter

PS. Mijn specificatie.

Geforce 6200 videokaart.
intern geheugen 1 gb (2x 512 mb) twinmos
Pentium 4 intel 3 Mhz
Aopen ax4c max moederbord
2x dvd branders
1x plextor cd brander
Creative audigy 4
Vista Ultimate.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2007 10:11 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 01:39:
Hoi,

Ik heb het zelfde probleem. Ik heb een aopen ax4c max mobo. Met 2 ddr memory kaartjes van 512 mb. Nu wou ik er vanmiddag er een module van 1 gb bij prikken. Heel mijn computer sloeg op hol. De 1 gb module is een kingston pc3200 cl3. Werkt hij niet omdat er 2 van dezelfde modules erbij moeten? De computer start normaal op, maar na het laden van de bios, vlak voor het laden van Vista gaat het mis. Blauw scherm en een restart. 1gb module eruit gehaald en hij werkt weer als een zonnetje. Dus moet ik er nog een 1gb module bij kopen om hem gewoon te laten draaien?

Met de vriendelijke Groeten,

Peter
nee, als je computer het al met 1 dimmetje op hol slaat dan met 2 helemaal.

daarnaast is het gebruikelijk om als je hier een probleem voorlegt je hele systeem specificaties te vermelden. ook kun je eens beginnen met het doorlezen van het faq. daar staan zeer uitgebreide stappenplannen die de meeste problemen oplossen. als je daar nou eens begint dan kom je er vast wel uit.

PMG Beleid
PMG FAQ

veel success en welkom op GoT.
Pagina: 1