Geluid pc minderen (is nu te luid)

Pagina: 1
Acties:
  • 388 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onderstaand systeem bij azerty gekocht:

Kast: Antec Sonata II, Zwart
Processor AMD Athlon 64 San Diego, 4000+, Socket 939, Boxed
Moederbord Asus A8N-SLI SE
Processor koeler Arctic Silencer 64 Ultra TC
Geheugen Kingston KVR400X64C3AK2/2G, 2048 MB, DDR, PC3200, 400mhz
2 x

Harde schijven 3 WD schijven, 2 sata 1 ata
Videokaart Nvidia asus 7900 gt/gto
Systeemkoeler Antec PRO 120mm DBB, 79

Ik heb dit systeem nu ongeveer een half jaar, en heb dit door iemand anders in elkaar laten zetten.
Ik heb weinig verstand van hardware.
Ik wil dit systeem graag stiller krijgen.

Nu schijnt de sonata 2 stil te zijn maar de laatste tijd maken fans in de pc te veel lawaai.
Het gaat dan volgens mij om de fan van de arctic silencer en de antec 120 mm fan.

1 antec 120 mm

Nu maakt volgens mij de antec 120 mm het meeste lawaai, wat hij in het begin niet deed.
Volgens mij draait hij op zijn snelst, bijna als een 'stofzuiger' is het geluid.
Het weinige stof wat op de bladen zat heb ik weggehaald.

Wat zou de oorzaak zijn van de toegenomen herrie en wat kan er aan gedaan worden?

2 arctic silencer

De keuze om een andere cpu koeler er op te zetten werd mij op tweakers aangeraden.
Wat ik de laatste tijd (pas) opmerk is dit: Bij een film of een spel gaat de cpu fan veel meer draaien, wat dus meer herrie maakt. Dit komt volgens mij door de temperatuur sensor die de koeler heeft. De site van arctic noemt dit temperature control. Om dit uit te schakelen moet je dit doen:

Cut the sensor, remove it from the heatsink and connect both sonsor cables with each other

Is dit wel verstandig?

Daarnaast valt mij op dat als er een video wordt afgespeeld de koeler na ongeveer 5 minuten ophoudt (ook als de video nog aan het afspelen is)
Maar bij games (zoals bf2 half life 2) blijft! de koeler bezig met het lawaai maken. Pas als het spel is afgesloten duurt het ook ongeveer 5 minuten totdat het geluid over is.

De antec 2 kast heeft een instelbare (uitneembare) buis. Die loopt van de cpu, (cpu koeler), naar de achterkant van de pc. Op deze manier wordt de lucht die door de koeler wordt geproduceerd, afgevoerd naar de achterkant (en daarmee naar de buitenkant van de) pc.
Zou dit van invloed zijn op de warmte bij de processor koeler? Waardoor hij bij games langer sneller blijft draaien?

Nu heb ik gehoord van amd cool 'n quiet. Mijn moederbord is daar voor geschikt. Ik heb daarnaast een processor koeler die een temperatuursensor heeft. Volgens amd heb je dit nodig om cool 'n quiet te krijgen. Alleen kan ik geen! drivers vinden voor cool 'n quiet. Ik kan alleen maar linux drivers hier voor vinden wat ik erg raar vind.

Voor informatie heb ik hier links van:

Antec 2
De 'buis' die de cpu lucht afvoert (pdf)
Antec 120 mm
Arcit silencer

Nu wil ik dus graag weten hoe ik de stilte terug kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-07 13:37
De driver die je zoekt heet amd processor driver.

meuktracker: AMD Processor Driver 1.3.1

Als je deze geinstalleerd hebt.... (lijkt me dat hij al op je systeem staat maar goed....) moet je bij configuratieschem > energiebeheer de boel op minimaal verbruik zetten.
Eventueel moet je in het bios van het moederbord cool and quiet nog aan zetten.

Het kan dat door stofophoping in de kast de fans harder gaan draaien omdat de boel warmer wordt.

Je zou fancontrollers van bijv zalman (goedkoop, simpel en handig) kunnen gebruiken. Hiermee kun je aan de hand van een knopje de snelheid van de fans regelen.

Verder lijkt me dat de koeler van je videokaart ook behoorlijk wat geluid veroorzaakt.
Daarvoor bestaan er van bijv Zalman en Arctic cooling heeel degelijke en stille oplossingen.

EDIT

Zalman fancontroller

http://www.zalman.co.kr/e.../view.asp?idx=70&code=017

Zalman grafische kaart koeler

http://www.zalman.co.kr/e...view.asp?idx=192&code=013

Arctic grafische kaart koeler

http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=91

Let op, het kan dat deze niet past! Moet je de informatie op de website goed doornemen.

[ Voor 42% gewijzigd door J0J0 op 22-02-2007 00:01 ]

specs

Verwijderd

Je bent niet de enige die last heeft van lawaai in z'n pc...
Daar hebben we dan ook [Cooling] Het stille pc topic deel 3 voor :) Een hoop info & lekker centraal!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 00:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de drivers van amd geïnstalleerd, het energiebeheer op minimaal gezet en in de bios amd cool 'n quiet gezet. Nu maar hopen dat het werkt.

• darkadon
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ik kan je bijna garanderen dat het lawaai uit je chipset koelertje komt. Vervang deze en al je frustratie zal weg zijn. ik heb hetzelfde moederbord ;)

• J0J0
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 00:09:
Ik heb nu de drivers van amd geïnstalleerd, het energiebeheer op minimaal gezet en in de bios amd cool 'n quiet gezet. Nu maar hopen dat het werkt.
Dan moet je eventjes kijken of er geen programma's zijn die voor redelijk wat processor activiteit zorgen. Als je pc dus niks doet en je klikt met de rechtermuis op ''deze computer'' dan zou je de processor snelheid moeten zien. Als die behoorlijk terug geklokt is (1 Ghz dacht ik) dan werkt cool and quiet...

specs

• J0J0
darkadon schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 00:13:
ik kan je bijna garanderen dat het lawaai uit je chipset koelertje komt. Vervang deze en al je frustratie zal weg zijn. ik heb hetzelfde moederbord ;)
Haaaah ja leuke dingen zijn dat toch altijd :P

Daarom heb ik toendertijd ERG bewust gekozen voor de A8N SLI premium welke een goede 0dB oplossing heeft.

specs

Verwijderd

Topicstarter
J0J0 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 00:14:
[...]

Dan moet je eventjes kijken of er geen programma's zijn die voor redelijk wat processor activiteit zorgen. Als je pc dus niks doet en je klikt met de rechtermuis op ''deze computer'' dan zou je de processor snelheid moeten zien. Als die behoorlijk terug geklokt is (1 Ghz dacht ik) dan werkt cool and quiet...
Ik heb een aantal keren gekeken (ook toen ik een spel aan had staan) en de kloksnelheid blijft 2.41 Hz

Nu heb ik een beetje gekeken naar een andere processor fan. Het geluid wat mijn huidige maakt is:
0.4 - 1.5 Sone

Nu heb ik alleen van decibel gehoord, en nooit van Sone. Nu heb ik snel ge-google'ed en kwam dit tegen: 1 sone is 40 decibels. Klopt dat?

------------
EDIT

Zelfs na een koude start, maakt de processor fan meer herrie. Raar, want dan is de temperatuur nog op zijn laagst neem ik aan.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 12:52 ]

• darkadon
  • Niet online
weetje zeker dat het de processor koeling is? maak je kast open en houd een vinger in het midden van de koeler zodat i stopt. dan kun je horen welke koeler wat voor geluid maakt.

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:55
darkadon schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:11:
weetje zeker dat het de processor koeling is? maak je kast open en houd een vinger in het midden van de koeler zodat i stopt. dan kun je horen welke koeler wat voor geluid maakt.
Niet te lang natuurlijk, alleen even om te kijken voor 2 sec wat nou het geluid maakt! ;)

• darkadon
  • Niet online
Tomino schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:12:
[...]

Niet te lang natuurlijk, alleen even om te kijken voor 2 sec wat nou het geluid maakt! ;)
hehe :X

Verwijderd

Topicstarter
darkadon schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:11:
Ik zou niet weten welke andere koeler het kan zijn. De 120 mm fan is het niet, want als ik een spel opstart gaat die niet harder draaien. Ik heb mijn hand bijv. al een keer bij de fan gehouden toen een spel startte.
Mijn videokaart heeft wel een fan op de kaart zitten. Asus nvidia 7900 gt/gto. Maar die kaarten hebben toch geen temperatuursensor of iets anders zodat ze sneller gaan draaien?

Een tijd geleden heb ik door dit probleem een keer mijn kast voor de 1e keer opengemaakt.
Op de bladen van de processor koeler zat heel! veel stof. Op elk blad zat wel een 'reepje' stof. Het maakte geen verschil of er nu wel of geen stof op zat voor het geluid.
Maar ik vind het wel raar dat het zoveel stof had verzameld.

• darkadon
  • Niet online
heb je mijn vorige post gezien? het is waarschijnlijk je chipset koeler, klein 40 mm koelertje rechts in het midden ergens.

Verwijderd

Topicstarter
Ow dan heb ik dat verkeerd begrepen, bedoel jij het wat ik in het plaatje heb omcirkelt?

plaatje

• darkadon
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:09:
Ow dan heb ik dat verkeerd begrepen, bedoel jij het wat ik in het plaatje heb omcirkelt?

plaatje
yup

Verwijderd

Topicstarter
Ik wist niet:

1 dat die zo veel herrie konden maken
2 dat je die kan vervangen

Is dat zo'n zogenaamd nort- southbridge koeler?

Ik ga morgen wel even kijken of ik er bij kan, en of er bijvoorbeeld stof in zit. Want de bladen van die koeler zitten een beetje verscholen.

-------------------
EDIT

Ik heb voor de zekerheid op het asus forum gevraagd of de fan op mijn videokaart op 1 of andere manier ook extra geluid kan maken.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 14:22 ]

• darkadon
  • Niet online
het is een veel voorkomend defect bij jou moederbord, als je asus belt sturen ze je ook een gratis nieuwe koeler op. Houd je vinger maar eens gewoon in het midden van die koeler. :)

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik niet snap:
Dat zo'n klein (klote) koelertje zo veel geluid kan maken. Daarnaast snap ik niet dat de chip op het moederbord zoveel meer gaat doen als ik dus een spel speel of een video kijk.

En, is zo'n koeler makkelijk te demonteren? (schroefje los, klaar)?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:08
darkadon schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:26:
het is een veel voorkomend defect bij jou moederbord, als je asus belt sturen ze je ook een gratis nieuwe koeler op. Houd je vinger maar eens gewoon in het midden van die koeler. :)
Dan sturen ze dezelfde op, die ook op 6000 RPM draait en klote herrie maakt ;) De TS kan het beste een Zalman NB47J blokje erop zetten (passief, dus 0dB aan geluid).
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:30:
Wat ik niet snap:
Dat zo'n klein (klote) koelertje zo veel geluid kan maken. Daarnaast snap ik niet dat de chip op het moederbord zoveel meer gaat doen als ik dus een spel speel of een video kijk.
Dat het klein is, is JUIST de reden dat hij zoveel herrie maakt. Hij moet hierdoor veel harder draaien, waardoor er veel meer herrie is. Neem ook eens een kijkje in de TCA FAQ. Dat die 'chip' harder gaat werken is logisch, want via deze 'chip' gaat de communicatie tussen de hardeschijf en de CPU. Als er een spel ingeladen moet worden gaat dus via die 'chip' een paar GB aan data van de hardeschijf naar de CPU, naar het geheugen.
En, is zo'n koeler makkelijk te demonteren? (schroefje los, klaar)?
Ja, hij zit met 2 pushpins vast aan je mobo. Gewoon de weerhaakjes inknijpen en je drukt hem er zonder moeite vanaf. Je moet echter wel het mobo helemaal uit de kast halen, wat wél heel vervelend is (imo).
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:47:

Mijn videokaart heeft wel een fan op de kaart zitten. Asus nvidia 7900 gt/gto. Maar die kaarten hebben toch geen temperatuursensor of iets anders zodat ze sneller gaan draaien?
Ze hebben wel degelijk een temperatuursensor. Dat is al zo vanaf de GeForce 6 serie. Kijk maar eens in nVidia control panel, dan kun je de 'temperatuurniveau's controleren'. Echter loopt de fan zo ver ik weet wel altijd op 100%, maar dat weet ik niet zeker want ik heb er zelf nooit echt naar gekeken.

[ Voor 37% gewijzigd door Avalaxy op 22-02-2007 14:41 . Reden: dingen toegevoegd/veranderd ]

• darkadon
  • Niet online
leonpwner1 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:36:
[...]

Dan sturen ze dezelfde op, die ook op 6000 RPM draait en klote herrie maakt ;) De TS kan het beste een Zalman NB47J blokje erop zetten (passief, dus 0dB aan geluid).

[...]

Dat het klein is, is JUIST de reden dat hij zoveel herrie maakt. Hij moet hierdoor veel harder draaien, waardoor er veel meer herrie is. Neem ook eens een kijkje in de TCA FAQ. Dat die 'chip' harder gaat werken is logisch, want via deze 'chip' gaat de communicatie tussen de hardeschijf en de CPU. Als er een spel ingeladen moet worden gaat dus via die 'chip' een paar GB aan data van de hardeschijf naar de CPU, naar het geheugen.

[...]
De chipset word dus VEEL te heet voor dat passief setje wat jij naar voren brengt.

En de reden dat hij zoveel herrie maakt is niet omdat hij klein is, Maar omdat het een foutief ontwerp is. de lagers zijn niet goed genoeg gesmeerd. Als je asus belt krijg je gratis een ANDERE (dus niet dezelfde) koeler terug.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even gekeken, en er zat best wat stof bij die koeler. Het geluid blijft, weliswaar ieeeeetsie minder.

• Avalaxy
darkadon schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:46:
[...]

De chipset word dus VEEL te heet voor dat passief setje wat jij naar voren brengt.

En de reden dat hij zoveel herrie maakt is niet omdat hij klein is, Maar omdat het een foutief ontwerp is. de lagers zijn niet goed genoeg gesmeerd. Als je asus belt krijg je gratis een ANDERE (dus niet dezelfde) koeler terug.
Schei toch uit man, ik heb met beide dingen die je opnoemt ervaring. Het is gewoon een feit dat kleine fannetjes meer herrie maken dan kleinere. Dat de lager niet goed is kan, maar het is en blijft een klein fannetje die herrie maakt. Dat je een andere coolertje krijgt is onzin, want ik had hier een 6000+ RPM fannetje op mijn mobo, dus heb ik een vervanger gevraagd, maar toen krijg ik gewoon weer precies dezelfde.

Een nForce4 chipset is inderdaad heet, maar zeker niet té heet om passief te koelen. Als je eens op GoT en op google zoekt hoe verschrikkelijk veel mensen hun A8N-SLI met een passief NB47J ding hebben gekoeld zul je nog versteld staan. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat mijn passief gekoelde chipset idle niet warmer wordt dan 35 graden, en stressed niet warmer dan 45, dus nog dik onder de maximum temperatuur. Als je zorgt dat je gewoon een intakefan en een outtakefan hebt dan is er niets aan het handje (en dan hoeft de airflow nog niet eens echt goed te zijn). Ik heb zelf ook geen al te beste airflow.

By the way: ik heb zowat precies hetzelfde systeem als de TS, alleen dan heb ik een 3700+ die overgeclockt is naar 2.8 GHz.

[ Voor 4% gewijzigd door Avalaxy op 22-02-2007 15:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als je met een outtake fan dit bedoelt: Een fan die aan de achterkant van de pc zit en die de lucht van binnen naar buiten verplaatst, heb ik een outtake fan. (die van 120 mm)

Nu heb ik contact opgenomen met de zaak waar ik het moederbord heb gekocht omdat de site van asus NL onbereikbaar is.Ik heb de zaak mijn probleem uitgelegd, nu hoop ik maar dat zij de andere koeler kunnen verschaffen.

-------
EDIT

leon, jij zegt dat ik best een Zalman NB47J er op kan zetten. Deze is beschikbaar bij azerty, alleen staat dit bij de beschrijving:
Niet geschikt voor moederborden met een nForce 4 chipset!!!!

Mijn mobo heeft nForce 4, dus die koeler neem ik maar niet ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 15:13 ]

• Avalaxy
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:06:
Als je met een outtake fan dit bedoelt: Een fan die aan de achterkant van de pc zit en die de lucht van binnen naar buiten verplaatst, heb ik een outtake fan. (die van 120 mm)
Ja dat klopt, dat is je outtake fan.
Nu heb ik contact opgenomen met de zaak waar ik het moederbord heb gekocht omdat de site van asus NL onbereikbaar is.Ik heb de zaak mijn probleem uitgelegd, nu hoop ik maar dat zij de andere koeler kunnen verschaffen.
Ik denk dat zij niets kunnen doen. Mischien bellen ze Asus voor je op, maar ze zullen ws niet een koeler uit eigen zak betalen. Anders moet je eens kijken naar die NB47J, kost maar 4 euro bij alternate.

Verwijderd

Topicstarter
Zie mijn bericht hierboven over de zalman.

• darkadon
  • Niet online
leon, zoals ik al zei, De chipset word Veel te heet voor die passieve zalman cooler

• Avalaxy
darkadon schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:23:
leon, zoals ik al zei, De chipset word Veel te heet voor die passieve zalman cooler
Waarom denk je dat? :| Ik heb toch gezegd dat ik ZELF een A8N-SLI mobo heb met nForce4 chipset en deze Zalman er op, de dat de temperaturen ondanks matige airflow toch nog zeer goed zijn, mischien zelfs beter dan met dat fannetje erop :o als jullie mij niet geloven wil ik best wat screenshots maken hoor, geen probleem.
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:06:
leon, jij zegt dat ik best een Zalman NB47J er op kan zetten. Deze is beschikbaar bij azerty, alleen staat dit bij de beschrijving:
Niet geschikt voor moederborden met een nForce 4 chipset!!!!

Mijn mobo heeft nForce 4, dus die koeler neem ik maar niet ;)
Jawel, dat is onzin dat hij hier niet geschikt voor is. Fysiek past het gewoon goed, en hij houdt er erg koel moet ik zeggen. Ik heb zelfs dik overgeclockt er mee.

Eventjes wat links om jullie het tegendeel te bewijzen en te laten zien dat het wel goed kan:
http://forums.hexus.net/showthread.php?t=44736
Asus A8N-SLI deluxe fan alternatief
http://forum.i3d.nl/archive/index.php?t-5267.html
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?threadid=251324
http://www.planetamd64.com/index.php?showtopic=6415
http://forums.tweakguides.com/archive/index.php/t-2934.html
http://forums.whirlpool.n...s-archive.cfm/598630.html

Als je eens de bovenstaande links snel doorbladert zul je zien dat verschrikkelijk veel mensen er een NB47J hebben :o. Als je meer wilt zien kun je google er bij pakken, want zo kan ik nog wel 100 links vinden over a8n-sli (nForce4) met een NB47J. Ook hier op GoT dus.

Hier nog wat foto's van mijn eigen pc waar je het op kunt zien:
Originele chipset fan
Mobo met NB47J erop
Mobo met NB47J terug in de kast

Ook heb ik nog een screenshot gemaakt van mijn temperaturen in speedfan (idle). De bovenste temperatuur is die van de chipset.
Link naar screenshot

Tja als die niet objectief genoeg is, dan kan ik je waarschijnlijk nooit overtuigen en kun je er maar beter niet aan beginnen.

• darkadon
  • Niet online
asus, nvidia, en zalman raden het allemaal af, Waarom? omdat de chipset soms gewoon te warm word, dat jij je moederbord graag verneukt met ductape oplossingen moet je zelf weten :)

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:13

DropjesLover

Dit dus ->

ik heb de zelfde kast, het non-sli mobo en een vergelijkbare kaart (7800gt).
bij mij kan de chipsetkoeler niet verwisseld worden door een passieve (met de 120mm fan er achter) want de videokaart steekt teveel uit, wat nogal vaak voorkomt bij dit bordje. maar wat wel enorm hielp was de koeler van de videokaart vervangen en wel door de artic accellero X1. de originele koeler zat ook redelijk vol met stof en had gewoon ook een kleine fan, vervangen scheelde een hoop :)
vervangen is niet zo moeilijk hoor, ongeveer net zoals de processorkoeler vervangen.

reviewtje

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Verwijderd

Topicstarter
Een quote uit 1 van de links:

Trouble is that the nforce 4 really needs an active solution on it as it runs quite hot

en

I've used the Zalman on its own successfully, but the newer fans supplied by Asus also seem OK

Dus beide werken ze goed, mits bij passief de rest van de pc geen extra hoge eisen stelt.

Ik wacht even de reactie van azerty af en kijken wat die er van zeggen.

• Avalaxy
darkadon schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:01:
asus, nvidia, en zalman raden het allemaal af, Waarom? omdat de chipset soms gewoon te warm word, dat jij je moederbord graag verneukt met ductape oplossingen moet je zelf weten :)
Ik gebruik geen ducktape, maar de bijgeleverde pushpins van Zalman (zoals je ook op de foto kan zien). Het past precies mooi en heb niets hoeven modden.

Dat de videokaart in de weg zit KAN een probleem zijn, maar met mijn 7900gt is dat niet zo, dus dat zal met alle andere 7900gt's ook niet zo zijn. Anders kun je de cooler ook gewoon draaien zoals ik op die foto's heb gedaan. Dat ik hem mol is onzin, maarja jullie zijn blijkbaar niet overtuigd door mijn screenshot.

Ik heb Asus/nVidia/Zalman overigens helemaal geen NB47J zien afraden, ze zeggen alleen dat je er niet mee moet overclocken omdat dat mischien niet goed is. Maar ook dit heb ik gedaan, gewoon overclocked naar 2.8GHz, en daarmee haal ik een MAX chipset temperatuur van 45 graden, en de chipset kan makkelijk 45 graden worden hoor. Veel warmer dan met dat rot fannetje zal het écht niet zijn.

Maarja, als jullie meer waarde hechten aan verkoperspraatjes die niet eens weten waar ze het over hebben. Ik zal zometeen eventjes superpi draaien en ondertussen de temperatuur checken en hier wat screenshots van nemen, mischien dat jullie dan nog overtuigd kunnen raken. En om het nogmaals te herhalen; ik heb hier een Sweex kast, met 2x 80mm fannetjes, en er is bijna geen intake, en ook zit er nog een hoop rommel in de weg, dus mijn airflow is al niet de beste.

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:28
FF kijken het volgende moet je doen:

Voeding vervangen door een Seasonic voeding
Videokaart koeler vervangen door een AC Accelero 1 of Zalman Vcu900
Kastkoeler vervangen door AC stille koelers(evengoed als paps fans maar voor 1/3 vd prijs)
Northbridge koeler vervangen door een Zalman koelblokje
Nou normaal hoor je een AC CPU koeler nooit dus deze zou ik gewoon even afstoffen

Gaat je wel wat geld kosten(50-100 euro), maar je moet zelf bepalen hoever je hierin wilt gaan.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
:) ik heb net een meeltje terug gehad van azerty. Die gaan bellen met asus dat ze een nieuw traytje met koelers kunnen leveren. Helaas was de laatste net verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nog wat rond te kijken voor een stille casefan van 120mm.

Ik heb nu deze:
http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=7950

De omschrijving zegt dat deze een max. geluidsniveau heeft van 29.8 dB

Nu heb ik wel andere fans gevonden die een lager niveau hebben, paps, coolink, akasa. Maar die hebben een lager rpm. Dus dat houdt in dat ze minder snel draaien.

Maakt dat iets uit voor de prestatie? Dat die fans minder koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 13:32:
Ik zit nog wat rond te kijken voor een stille casefan van 120mm.

Ik heb nu deze:
http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=7950

De omschrijving zegt dat deze een max. geluidsniveau heeft van 29.8 dB

Nu heb ik wel andere fans gevonden die een lager niveau hebben, paps, coolink, akasa. Maar die hebben een lager rpm. Dus dat houdt in dat ze minder snel draaien.

Maakt dat iets uit voor de prestatie? Dat die fans minder koelen?
Dat maakt uit ja, maar als casefans hoeft dit niet zoveel te schelen. Nexus 120mm koelers zijn goed.
Koop voor elke fan in je systeem een zalman fanmate zodat je ze gelijdelijk langzamer kan laten draaien (wel de temperatuur in de gaten houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm lastig. Ik heb er nu 1 die draait op 2000 rpm. Volgens mij draaien alle stillere fans een stuk minder snel. Ik moet echt zeker weten of dat geen nadeel is voor de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een vervanger gekregen voor de defecte mobo koeler. Ik zoek nu naar een stille 120 mm case fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*bump*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand, aub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Noctua en nexus zijn stil. Misschien is deze link wat?

Maar anders even in het juiste forum (TCA) verder zoeken. Daar is een stille pc topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 15:04
Er zijn best een hoop rare berichten over Noctua in omloop, schijnbaar levert de alternatieve 'propellor' (for lack of a better word) nogal wat problemen op als er onder of bovendruk onstaat. Ik zou eerlijk gezegt voor de Nexus gaan, is wat 'veiliger' omdat je zeker weet dat hij zijn werk zal doen. Verder is de Nexus geloof ik ook goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Maar geeft een lagere rpm minder koeling dan een fan die op een hogere rpm draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Uiteraard, maar Noctua wist juist op lage rpm toch nog relatief veel te koelen en is daarom zo stil. Nexus fans zijn wel goedkoper. En over dat probleem van noctua heb ik niets gehoord. Als je goede airflow in je kast hebt ontstaat er toch geen drukverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus noctua is de enige die ook met een lage rpm toch goed koelt?

(er zijn trouwens weinig winkels die dit merk verkopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Kijk eens naar Papst. Uitstekende airflow, nauwelijks hoorbaar. en zeer betrouwbaar.

Heb zelf alle fans voor Papst-fans vervangen. Zelfs ooit een oude voeding vrijwel doodstil gekregen door de fan te vervangen.

Er zijn legio topics hoe je PC stiller te krijgen. Je kunt het net zo duur maken als je wilt, maar het kan ook al voor een paar euro. Even zoeken en je bespaart veel geld.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Soms scheelt het 5-10 decibel. Dat is toch veel of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 01:00:
Soms scheelt het 5-10 decibel. Dat is toch veel of niet?
Kan 40-60% zijn of nóg meer als ik me niet vergis. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
! dat is veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
update

vandaag had ik eindelijk tijd om de mobo fan te laten vervangen. Het bedrijf zei dat
1 de fan die ik van azerty gekregen had stuk was (er was iets verbogen)
2 de mobo fan was niet de oorzaak van het geluid. Dat was de fan van mijn videokaart:asus 7900 gt/gto

De fan was een beetje stoffig maar hij bleef het geluid maken en was dus stuk. Oplossing was dus een nieuwe fan. Ik heb nu geen geluidsoverlast meer van mijn videokaart fan.

In het cooling topic heb ik nagevraagd hoe ik mijn casefan minder herrie kan laten maken. De oplossing was de stekkers van de cpu fan en de case fan die in het moederbord steken met elkaar verwisslen. Zo kon de casefan temperatuurgestuurd koelen.
Dit heb ik ook gevraagd bij de pc winkel en die zeiden dat dat NIET verstandig was.

Nu hebben ze de casefan stekker gestoken in een andere plug die van de voeding komt en nu draait hij stukken minder hard.
Pagina: 1