Intel mobile on desktop: nog geen serieus alternatief?

Pagina: 1
Acties:

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:53

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik zit de laatste tijd wat rond te kijken naar een nieuw systeem, aangezien de performance van mijn huidige systeem eigenlijk voldoende is (athlon xp3200+) zijn de eisen vooral uitbreidbaarheid (sata/pcie) en stroombesparing. Met de komst van de mobiele core2duo processor meron lijkt dit opzich het ideale platform als dit ook op de desktop mogelijk zou zijn. Maar van wat ik gezien heb van de beschikbaarheid van moederborden die socket 479 ondersteunen, zijn het bijna allemaal mATX/mITX bordjes met weinig uitbreidingsmogelijkheden. De keuze wordt eigenlijk beperkt tot de AOpen i975Xa-YDG die opzich flink aan de prijs is en ik twijfel ook aan de zuinigheid van de 975X chipset.

Ik ben eigenlijk benieuwd waarom mobile on desktop nog niet echt van de grond is gekomen, zeker gezien de grote nadruk die steeds meer gelegd wordt op stroomverbruik. Ik kan opzich gaan wachten tot de introductie van het Santa Rosa platform, maar als de doorbraak op de desktop daarvan ook uitblijft.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-05 19:54
Bij de MSI 945GT Speedster A4R zit een extender bordje die van het mATX een ATX bord maakt,er komen dus 2 PCI sloten bij.

http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=721

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• edgarv
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik had dezelfde gedachtes als jij, dus ik ging eens zoeken. Kwam ook bij deze dure AOpen 975 uit, maar toen ik zag dat ie een actief koellichaam heeft was de lol er al een beetje af.

Eens verder gaan kijken, en kwam ook bij die Speedster uit. Toen ging ik eens bedenken wat ik zou missen met een mATX bord. Eigenlijk niet zoveel, behalve een aantal PCI sloten die ik toch niet vol krijg. En SLI-achtige opstellingen zijn aan mij niet besteedt dus de beperkte PCI-e 16x sloten is ook niet erg.

Kortom, ik heb de 945GT Speedster aangeschaft. Na wat gedoe met BIOS ben ik nu tevreden. Drivers voor onboard video heb ik nog niet goed werkend gekregen, maar dat is niet zo erg want die ga ik eigenlijk toch niet gebruiken.

Belangrijkste voordeel: heb een goede basis voor een stil en zuinig systeem.

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 / 3770K / 2x16GB / Antec NSK4400 / ST30NF

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
edgarv schreef op maandag 19 februari 2007 @ 21:45:
Ik had dezelfde gedachtes als jij, dus ik ging eens zoeken. Kwam ook bij deze dure AOpen 975 uit, maar toen ik zag dat ie een actief koellichaam heeft was de lol er al een beetje af.
Ik vind de AOpen 975 in combinatie met socket 479 ook best wel een bizarre keuze, mensen die stroom willen besparen gaan geen SLI/Crossfire draaien. Daarnaast zou de 965 chipset veel geschikter zijn geweest, ik vraag me af waarom AOpen geen variant met die chipset heeft gemaakt.
Eens verder gaan kijken, en kwam ook bij die Speedster uit. Toen ging ik eens bedenken wat ik zou missen met een mATX bord. Eigenlijk niet zoveel, behalve een aantal PCI sloten die ik toch niet vol krijg. En SLI-achtige opstellingen zijn aan mij niet besteedt dus de beperkte PCI-e 16x sloten is ook niet erg.
Er zijn zeker wel oplossingen mogelijk, maar voor mij persoonlijk is het allemaal net niet. Ik wil namelijk een 24/7 desktop/server systeem samenstellen, maar bijvoorbeeld on-board video en het beperkte aantal sata poorten maken de speedster niet tot een ideale keuze.

En dat is eigenlijk ook wat ik bedoel met mijn vraag waarom het mobile on desktop platform blijkbaar nog niet aanslaat. Met normale desktop cpu's heb je altijd wel een moederbord wat een near-perfect match kan geven qua features, wat met socket 479 toch echt niet het geval is vanwege het beperkte aanbod.

Ik ben toch voornamelijk benieuwd wat daar achter zit.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Verwijderd

Hmmm TS, mag ik vragen vanwaar de afweging? Heb je een Intel-Mobile echt
nodig voor hetgeen je ermee wilt doen en zoja wat?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:02

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 11:08:
Hmmm TS, mag ik vragen vanwaar de afweging? Heb je een Intel-Mobile echt
nodig voor hetgeen je ermee wilt doen en zoja wat?
Ik verwacht dat TS het voornamelijk te doen is om het weinige vermogen dat een CPU voor mobiel gebruik opneemt. Zodoende een energie zuinig systeem te bouwen. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:10

Gamer

Electrified

De fan van die aopen valt goed mee hoor, heb hier een tijdje mee gedraaid.
Crossfire was wel leuk, maar voor de zuinigheid hoef je het niet te doen.

Stabiele en snelle setup, verbruik van CPU + moederbordje + al de rest viel heel goed mee (moet nog even zoeken hoeveel het verbruik was, heb dit gemeten).

Had zowel de Merom als de Yonah hierop draaien.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:13
Is het niet net zo makkelijk een EE (energy efficient) AMD Athlon 64 te nemen? Zijn redelijk in prijs en gaan in een gewoon s939/AM2 bord, dus je kunt alles kiezen wat je maar wilt, incluis goedkope bordjes.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
_Dune_ schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 22:23:
Ik verwacht dat TS het voornamelijk te doen is om het weinige vermogen dat een CPU voor mobiel gebruik opneemt. Zodoende een energie zuinig systeem te bouwen. :)
Correct :) M'n huidige systeem dat ik ook 24/7 heb draaien verbruikt continu 200 watt (gemeten met energy check 3000), dat is dus grofweg zo'n 200 euro per jaar. Als je dat kan terugbrengen tot ongeveer 35 watt of minder, spaar ik jaarlijks zo'n 165 euro uit. Ik doe gemiddeld zo'n 3 jaar met 1 systeem, en dan zit je al op 500 euro. Een mobile chip past dan prima in het plaatje, alleen verbaasde ik me erover dat het platform nog niet echt aanslaat qua aanbod en diversiteit.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:02

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

defiant schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 22:55:
[...]

Correct :) M'n huidige systeem dat ik ook 24/7 heb draaien verbruikt continu 200 watt (gemeten met energy check 3000), dat is dus grofweg zo'n 200 euro per jaar. Als je dat kan terugbrengen tot ongeveer 35 watt of minder, spaar ik jaarlijks zo'n 165 euro uit. Ik doe gemiddeld zo'n 3 jaar met 1 systeem, en dan zit je al op 500 euro. Een mobile chip past dan prima in het plaatje, alleen verbaasde ik me erover dat het platform nog niet echt aanslaat qua aanbod en diversiteit.
Ik heb hier ook al eens bij stil gestaan. Aangezien de CPU's voor mobiel gebruik net zo goed presteren als hun desktop broertjes. Ik vermoede dat het zit in de kwaliteit van CPU's. Mogelijk dat het moeilijker is een CPU te maken welke zuiniger is, dus je hebt een kwalitatief betere CPU nodig. Daardoor worden deze CPU's ook weer duurder en dit geldt ook voor de bijpassende chipset's (moederborden).

Persoonlijk was ik naar mobiele CPU's aan het kijken voor het gebruik in een Media Center/HTPC, welke deels als servertje kan dienen, dus langere tijd achtereen aan staat. Dan is een laag opgenomen vermogen wel aantrekkelijk.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

gewoon een normale icm een normaal bord kopen en dan undervolten en/of underclocken!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:10

Gamer

Electrified

daarmee kom je nooit aan het verbruik van een mobile cpu hoor, hoe laag je die ook clockt.
prestaties zullen er dan ook naar zijn.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

Verwijderd

Ik zelf gebruik een T5600 op een Kontron 986LCD/M-Itx. dit is dan wel een ITX moederbord maar er is ook een micro-atx en zelf een full-atx versie van. zie ook mijn Core2duo T5600 vs T7200 verschillen? topic.

mobile cpu zijn duur omdat vaak alleen de beste cpu's uit het midden van een wafer goed genoeg zijn om aan het keurmerk energie zuinig te voldoen. gevolg is dus dat je de rest moet weg gooigen of als minder verkopen. dit maakt het spul gewoon duur.

de reden waarom de moederborden zo duur zijn is omdat de retail markt gewoon erg klein is. meeste mobile cpu's komen in laptops of custom-made oem's terecht. weinig afzet = duure prijs.

veder is de Speedster een zeer goed alternatief. ook de commwel LV677 schijnt aardig te zijn al gaan er wat verhalen over onstabiliteit over die plank(geen eigen ervaring maar wel reviews).

voordeel van de 975 chipset is dat deze ook crossfire ondersteunt. intel chipsets kunnen geen SLI omdat dat alleen aan nvidea chipsets is voorbehouden. de intel GMA onboard video is volgensmij niet eens een 3dkaart. alles gebeurt in de driver zowat en als je toch alleen maar voor 2d werkt en ook geen andere cpu-intensief werk doet kun je beter voor een via epia systeem gaan.

ik heb hier ook een compleet epia C3 1Ghz werken dat syteem gebruikt idle maar iets van 20watt en stressed een keer 45watt. de mobile cpu's van intel gebruiken alleen al 37watt en AMD 35watt daar komt dan nog een hdd+dvd drive+mobo+geheugen etc bij. als het echt zuinig moet dan zijn epia systemen nog steeds het zuinigst maar beter dan een P3 733Mhz(zelf gestest) is het dan ook niet.
Pagina: 1