Moet geheugen het zelfde zijn?

Pagina: 1
Acties:
  • 486 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-04 19:39
Goeiedag,

Ik heb even een vraagje over mijn geheugen! Aangezien ik daar niet zo in thuis ben, en er zoveel verschillend geheugen te koop is en ik niet erg veel info er over kan vinden stel ik maar even de vraag hierzo!

Ik heb nu in mijn PC, deze is uit augustus 2004, 1024 MB geheugen zitten:
Dit zijn de volledige specifiacties ervan:
- DDR SDRAM
- PC 2100 (133 MHz)
- 72 bit
- SSTL 2.5
- ECC
- CAS 2.5
- Unbuffered

Ik heb echt geen flauw idee wat al die uitdrukkingen betekenen, vandaar deze vraag!

Nu wil ik het geheugen uitbreiden naar 2048 MB, en nu is mijn vraag kan ik er nu zonder problemen sneller geheugen bij zetten? Of moet het van de zelfde soort zijn, als er nu inzit?

Ik heb al bij wat verschillende geheugen configuratoren mijn moederbord geslecteerd, dit is een ASUS A7V8X, en dan staat er ook bij dat ik er zonder probleem PC3200 geheugen in kan zetten, maar kan dit in combinatie met PC2100 geheugen?

De Kingston geheugenconfigurator geeft bijvoorbeeld het volgende op:
Maximum Memory:
1GB using DDR400
2GB using DDR333
3GB using DDR266

Begrijp ik dan dat er bijvoorbeeld maar maximaal 1GB geheugen in kan als ik DDR400 geheugen gebruik?

Ik hoor graag de reacties,

BvD Patrick

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Buffalo schreef op zondag 18 februari 2007 @ 17:04:
Begrijp ik dan dat er bijvoorbeeld maar maximaal 1GB geheugen in kan als ik DDR400 geheugen gebruik?

Ik hoor graag de reacties,

BvD Patrick
Klopt, alleen heb jij toch geen DDR400 geheugen dat dat is niet van toepassing. Dat pc2100 geheugen is DDR266, dus kun je 3GB gebruiken.

Groeten hoeft niet btw ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Avalaxy op 18-02-2007 17:08 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je zou eens een kijkje in de RAM FAQ kunnen nemen voor opheldering van veelgebruikte termen. Gezien de specificaties van je huidige geheugen heb je PC2100 geheugen met ECC (Error Correcting Code). Je kunt hier een module zonder ECC bijprikken, maar dan is deze functie automatisch uitgeschakeld. Verder is Welk geheugen moet ik nemen? een goed begin. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Rone op 18-02-2007 17:11 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Buffalo
Thanks voor de snelle reactie, maar waar ik me trouwens aan erger, is dat er nooit duidelijk bij staat bij een bepaald geheugen wat nou precies de specificaties zijn. Ik heb nu net gelezen dat je nooit Registered en Unbuffered geheugen samen kan plaatsen op 1 moederbord, maar meestal staat het er niet bij als je het gaat bestellen. Waar moet je dan meestal van uitgaan?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Buffalo schreef op zondag 18 februari 2007 @ 17:20:
Thanks voor de snelle reactie, maar waar ik me trouwens aan erger, is dat er nooit duidelijk bij staat bij een bepaald geheugen wat nou precies de specificaties zijn. Ik heb nu net gelezen dat je nooit Registered en Unbuffered geheugen samen kan plaatsen op 1 moederbord, maar meestal staat het er niet bij als je het gaat bestellen. Waar moet je dan meestal van uitgaan?
Non-ECC, unregistered (unbuffered) is het meestal als het er niet bij staat.

ECC is zover ik weet meer voor servers, dit omdat het meer tegen software fouten beschermt (error correcting code). Ze verkopen dus meestal non-ECC aan gewone consumenten. Ook is het meestal unregistered omdat het geheugen zelf geen register heeft tussen de SDRAM modules en de geheugencontroller. Dit is ook voor meer stabiliteit (dus voor servers).

[ Voor 24% gewijzigd door Avalaxy op 18-02-2007 18:04 ]

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-05 13:33
Je kan ook gewoon je oude geheugen eruit halen en er 2Gb pc 3200 inzetten.

• Buffalo
M.Koers schreef op zondag 18 februari 2007 @ 18:04:
Je kan ook gewoon je oude geheugen eruit halen en er 2Gb pc 3200 inzetten.
Weet je wat dat kost :P

Ik heb dit geheugen gezien, omdat een aanbieding is nu: http://www.informatique.n...?M=I&A=136303&V=dane-elec

Maar er staat voor de rest niet bij of het unbuffered is dus, wat ik zou moeten hebben...

[ Voor 34% gewijzigd door Buffalo op 18-02-2007 18:06 ]

• Buffalo
leonpwner1 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 18:00:
[...]

Non-ECC, unregistered (unbuffered) is het meestal als het er niet bij staat.

ECC is zover ik weet meer voor servers, dit omdat het meer tegen software fouten beschermt (error correcting code). Ze verkopen dus meestal non-ECC aan gewone consumenten. Ook is het meestal unregistered omdat het geheugen zelf geen register heeft tussen de SDRAM modules en de geheugencontroller. Dit is ook voor meer stabiliteit (dus voor servers).
Huh, maar unregistered is dus het zelfde als Non-ECC? Maar bij mijn geheugenspecifictaties staat toch echt dat het ECC en unbuffered is...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Buffalo schreef op zondag 18 februari 2007 @ 17:04:
Goeiedag,

Ik heb even een vraagje over mijn geheugen! Aangezien ik daar niet zo in thuis ben, en er zoveel verschillend geheugen te koop is en ik niet erg veel info er over kan vinden stel ik maar even de vraag hierzo!

Ik heb nu in mijn PC, deze is uit augustus 2004, 1024 MB geheugen zitten:
Dit zijn de volledige specifiacties ervan:
- DDR SDRAM
- PC 2100 (133 MHz)
- 72 bit
- SSTL 2.5
- ECC
- CAS 2.5
- Unbuffered

Ik heb echt geen flauw idee wat al die uitdrukkingen betekenen, vandaar deze vraag!
Lees de RAM FAQ eens, daar hebben we het allenaal in uitgelegd :z
Nu wil ik het geheugen uitbreiden naar 2048 MB, en nu is mijn vraag kan ik er nu zonder problemen sneller geheugen bij zetten? Of moet het van de zelfde soort zijn, als er nu inzit?
Dit staat dan weer in de PMG FAQ uitgelegd.
Ik heb al bij wat verschillende geheugen configuratoren mijn moederbord geslecteerd, dit is een ASUS A7V8X, en dan staat er ook bij dat ik er zonder probleem PC3200 geheugen in kan zetten, maar kan dit in combinatie met PC2100 geheugen?

De Kingston geheugenconfigurator geeft bijvoorbeeld het volgende op:
Maximum Memory:
1GB using DDR400
2GB using DDR333
3GB using DDR266

Niet helemaal, je kunt maar max 1GB (1 DIMM dus) gebruiken als je je geheugen op 200MHz laat draaien. Laat je het op 166MHz draaien, dan kun je 2 (doublesided) DIMMs gebruiken en laat je het op 133MHz draaien (zoals je nu doet), kun je 3 (doublesided) DIMMs laten draaien.

Dit komt door de eigenschappen van de geheugencontroller- de Via KT400 kon maar net een enkele DIMM stabiel laten draaien op de hogere snelheden. Als je de geheugenbus zwaarder belast (door meer banken te draaien - een dubbelzijdige DIMM heeft beslaat twee banken, een enkelzijdige een) lukt het niet om de snelheid zo hoog te houden.

Je kunt dus rustig PC3200 bijkopen, maar als je het samen met wat er al in zit wil laten draaien, dan moet dat op 133MHz. Dat is geen probleem in dit geval, want daar draait het al blijkbaar op.

Vergeet niet dat een DIMM maar een passief stukje PCB+siliconen is. Het draait zo snel als dat het aangestuurd wordt door het moederbord. Die PC2100/2700/3200 benamingen zeggen dus puur iets over hoe snel het gedraaid kan worden. Als je PC3200 op 100MHz (PC1600 snelheid) wil laten draaien kan dat altijd als je moederbord het wil toestaan :z

Oslik blyat! Oslik!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je kan gewoon pc3200 naast je pc2100 reepje prikken, en deze gewoon op 133Mhz(DDR266Mhz) laten lopen. Dit is meestal geen probleem, je kan dus gewoon pc3200 bij prikken als je nog plaats over heb. ;)

edit/
Moet sneller typen of eerst op F5 drukken. :)

[ Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 18-02-2007 18:20 ]

• Buffalo
mad_max234 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 18:16:
Je kan gewoon pc3200 naast je pc2100 reepje prikken, en deze gewoon op 133Mhz(DDR266Mhz) laten lopen. Dit is meestal geen probleem, je kan dus gewoon pc3200 bij prikken als je nog plaats over heb. ;)

edit/
Moet sneller typen of eerst op F5 drukken. :)
Dat hij dan op 133 MHz gaat lopen gebeurd automatisch neem ik aan, de snelste module past zich aan, aan de langzaamste module, heb ik gelezen...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Buffalo schreef op zondag 18 februari 2007 @ 20:50:
[...]

Dat hij dan op 133 MHz gaat lopen gebeurd automatisch neem ik aan, de snelste module past zich aan, aan de langzaamste module, heb ik gelezen...
Lees mijn post nog eens :o

De modules doen helemaal *niets* zelf. Ze worden door het moederbord aangestuurd. Dus je moet in BIOS instellen wat je wilt. Aangezien dat BIOS al 133MHz aangeeft, zal er dus niets hoeven veranderen met de nieuwe DIMM.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1