Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PIC + Transistor

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ruupje
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
hoi,

Ik heb hier een klein schakelingetje gemaakt met een rgb led (common cathode) en drie (PNP) transistoren. (Heb er nog 99 andere liggen waar ik een sturing voor ga proberen te maken maar ik begin alvast met eentje.)

nu werkt die schakeling redelijk goed:
Basis aan de voedingspanning = led uit
Basis aan de grond = led aan

Alleen als ik de drie basissen met een PIC probeer aan te sturen loopt het mis. De led flikkert dan wat flauwtjes. Denk dat het iets te maken heeft met de grond, maar ben niet zeker. De PIC zit namelijk nog op een experimenteerbordje (velleman K8048) dat spanning krijgt van een andere voeding dan mijn schakeling.

Als ik de PIC uitgang 1 laat worden meet ik ongeveer 5V tussen de uitgang en de grond van het experimenteerbordje. (wat wel goed is denk ik) Maar als ik tussen de uitgang en de grond van mijn schakeling meet meet ik maar 0,1V-0,2V

Dus ik dacht laat ik die twee gronden eens verbinden. Als ik dat doe gaat de led constant branden en meet ik tussen de PIC uitgang en de bron 9V bij een 1. (wat dus teveel is denk ik)

weet iemand hier soms raad mee?

blinkycursor.net

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Kan je het wat duidelijker maken, eventueel een tekeningetje plaatsen?

Je moet echter goed weten dat je om met een transitor te schakelen, 2 draden voor het ingangssignaal en 2 draden voor het uitgangssignaal nodig hebt, 2 van die 4 draden zijn gemeenschappelijk, dit is doorgaans de massa. Lees ik goed dat je nu slechts een draadje gebruikt, dat zal idd niet werken.

Overigens is het een tik moeilijker om common cathode led's aan te sturen, omdat je PNP's moet gebruiken. Het is veel simpeler om de massa te schakelen (NPN, emitter naar massa, en basisweerstand goed berekenen, de transistor zal altijd goed schakelen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Ruupje
  • Niet online
naftebakje schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 14:00:
Overigens is het een tik moeilijker om common cathode led's aan te sturen, omdat je PNP's moet gebruiken. Het is veel simpeler om de massa te schakelen (NPN, emitter naar massa, en basisweerstand goed berekenen, de transistor zal altijd goed schakelen).
ja, dat las ik ook al in deze thread: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1196992 maar ik kon deze nu goedkoop krijgen :9

ben even een schemaatje aan het tekenen, zal het zo dadelijk posten

blinkycursor.net

• Ruupje
  • Niet online
Dit is hoe het er nu uitziet:

Afbeeldingslocatie: http://img178.imageshack.us/img178/5435/schema3ds6.th.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Ruupje op 17-02-2007 14:27 ]

blinkycursor.net

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Schema's hebben meestal de hogere spanningslijnen ook bovenaan in het schema staan; je schema zou nog iets netter zijn als je 'm zeg maar om zou draaien. Tipje :)

Jouw probleem zit 'm in het feit dat je, om de torren niet te laten geleiden, er eigenlijk +12V op moet zetten of iig geen stroom erheen laten lopen. In deze setting gaat dat echter nooit lukken: je PIC kan het lijntje maar tot +5V optrekken, waardoor er nog steeds stroom van de +12V door de tor richting de 5V kan lopen en de tor nog steeds zal gaan geleiden. Ook als je de uitgang van de pic zou tristaten gaat dat niet werken: er zitten ESD-diodes in die de 12V nog steeds naar de 5V zullen afleiden. Wat je kunt doen om het te laten werken is er een NPN-tor tussenzetten die de basis van je PNP-tor (wel met basisweerstand eraan) naar de aarde kan kortsluiten. De basis van de NPN-tor kan je dan wel vrolijk aan je PIC knopen. Een ander alternatief is om de LEDs zelf ook op 5V te laten werken, dat werkt ook.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• TweakPino
  • Laatst online: 09:29
Misschien moet je eens proberen om je LEDjes met 5V te voeden in plaats van 12V. Je LEDjes branden dan wel wat minder fel maar dit kun je weer tegengaan door de weerstanden van 460 ohm te verkleinen naar bijvoorbeeld 330 of 220 ohm.
Edit: Stond hier boven ook al :X

[ Voor 6% gewijzigd door TweakPino op 17-02-2007 14:58 ]

• Ruupje
  • Niet online
heb de led weerstand herberekend en alles op 5V gezet maar het resultaat is nog steeds hetzelfde (leds branden wel ongeveer even fel, wat leuk is :) ) zal zo dadelijk eens een wat beter schema tekenen met de nieuwe weerstanden en volgens aanwijzingen van sprite, eerst even gaan winkelen.

blinkycursor.net

• Ruupje
  • Niet online
hier is het nieuwe schema:

Afbeeldingslocatie: http://img185.imageshack.us/img185/7050/schema4do6.th.jpg

(de rode heeft een iets grotere weerstand nodig, maar had er niet direct een van 150 ohm dus maar 180 genomen) Ledjes branden nog steeds mooi, maar niet met de PIC. Ga het plan van sprite eens proberen: de PNP sturen met een NPN tor.

blinkycursor.net

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dat zou moeten werken. Denk je er wel aan dat alles geinverteerd word; dwz de ledjes gaan aan als je een 0 op de tor zet.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Niet veel ervaring met pnp's, maar als ik het goed heb, gaat er stroom van voeding (emitter) naar basis wanneer je hem open zet.

Oftewel, dan moet die pic stroom opnemen. Ik weet niet of hij dat kan, ik weet wel dat sommige atmels dat niet kunnen. (gate van mosfet aan atmel hangen, spanning omhoog en ledje ging branden, spanning naarbeneden en ledje bleef branden, toen hebben we weerstandje naar aarde geplaatst en werkte hij).

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

furby-killer schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 16:51:
Oftewel, dan moet die pic stroom opnemen. Ik weet niet of hij dat kan, ik weet wel dat sommige atmels dat niet kunnen. (gate van mosfet aan atmel hangen, spanning omhoog en ledje ging branden, spanning naarbeneden en ledje bleef branden, toen hebben we weerstandje naar aarde geplaatst en werkte hij).
Grote kans dat je gewoon vergeten was de poort als output in te stellen. Dan schakel je alleen een pull-up aan en uit en zal de FET wel opladen maar niet ontladen.

www.madwizard.org

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zou het niet weten, ik had de code daarvoor niet gemaakt, had alleen het probleem opgelost.

• Ruupje
  • Niet online
Hij doet het perfect met die extra transistor :*) (wel alleen als ik de gronden door verbind :? weet niet waarom)

Hulde _/-\o_

blinkycursor.net

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Als je de gronden niet doorverbind, kan er nooit stroom lopen, en weet je absoluut niet wat het potentiaalverschil (spanningsverschil) zal zijn. Dat noemen ze ook wel "zwevend".
Zo simpel is het.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1