sneller werken voor weinig

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 17:15

elmoxx

xx xx xx

Topicstarter
Hoi allen,

Ik heb een systeem wat wat mij betreft wel iets sneller mag, de vraag is echter hoe ik dit het beste voor beperkt budget kan verzorgen. ik denk hier aan max 200 E maar minder mag natuurlijk ook altijd ;)

huidig systeem:

moederbord: Asus A8N-e
processor: amd 3700+
geheugen: 2x 512 MB 400 mhz (valueselect van corsair)
voeding: asus 450 Watt
videokaart: 6600GT (silence)

Bezigheden

Ik ben meestal met van alles tegelijk bezig, iig word er muziek gespeeld en bijna altijd staat er wel een programma als u-torrent aan. Zippen, unzippen, dvd/cd branden en een film kijken gebeurt dus ook met regelmaat. Hiernaast wordt er veel op het internet rond gesurfd en draait er eigenlijk altijd wel een office-applicatie. Naast deze 'nuttige' zaken speel ik ook wel eens een spelletje. dingen als far-cry of need for speed staan gemiddeld ongeveer een uurtje per week aan. Nog minder vaak, maar soms als ik het op mijn heupen krijg (1 dag in de maand), hobby ik met programma's als autocad, photoshop en 3d-studio.

Gedachten voor verbetering een aantal opties opgesomd:

1 kosteloze optie: Ik heb nog een oud plankje ram liggen van 512 MB, dit is echter op 333 mhz. Als ik dat in mijn computer duw heb ik meer geheugen, maar is het geen dual-chanel meer en loopt al het geheugen op 333 i.p.v. 400 mhz. Wat is hier nou handiger?

2 kosteloze optie: Ik heb nog nooit een computer ge-OC'd. Als ik mij verdiep in het overclocken, is er met de huidige hardware een mogelijkheid om de computer wat sneller te krijgen?

3 De afgelopen tijd zijn de processors wat goedkoper geworden. De AMD x2 4400+ spreekt me wel aan. Levert deze processor een behoorlijke performancewinst bij mijn eerder beschreven bezigheden?

4 Een andere gedachte is dat ik voor mijn bezigheden te weinig ram heb. 2 extra plankjes van 512 MB op 400 mhz bijzetten (=kopen) zou ook voldoende kunnen zijn..

Vraag:

Wat is nu het handigst om te doen om deze computer wat sneller te krijgen? Met name als ik meerdere programma's tegelijk draai is het regelmatig lang wachten. Is een van bovengenoemde opties interessant of vergeet ik een mogelijkheid die ook goed zou kunnen werken?

Alvast bedankt voor jullie hulp/tips

Festina lente

• A_De2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:22

A_De2

Liberate tuteme ex inferis

Houd eens je task manager open en kijk hoeveel cpu en mem er verstookt wordt. Hierbij ga ik er gemakshalve even van uit dat je een van de NT's draait. Het is dus maar de vraag wat de bottleneck is. Als het geheugen "op" is, gaat Windows verder met de hdd. Cpu staat dan ondertussen ook lekker te wachten.
Met het geheugen wat je al hebt, kun je dan even kijken of dit de situatie voor jou verbeterd door het gewoon bij te prikken :P

640KB should be enough for everyone

• A_De2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:22

A_De2

Liberate tuteme ex inferis

Ow enne, schijf regelmatig opschonen en defraggen wil ook wel eens helpen. Temp dir's leeg gooien en dat soort geintjes.
Modbreak:De Edit-knop is er niet voor niets...

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 16-02-2007 16:16 ]

640KB should be enough for everyone

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ik denk dat je het meeste hebt aan je dualcore, het liefst met wat meer ram alleen had ik geen 333Mhz gepakt, met 1 plankje er bij verlies je ook nog eens je dualchannel. ik zou dus eerst die nieuwe dualcore aanschaffen en kijken hoe het dan gaat want behalve je maandelijkse vinger oefeningen is nergens echt je ram je bottleneck ;)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 14

Verder is vraag 1 vaak zat hier voorbij gekomen, gewoon een beetje zoeken. Vraag 2: zie de Tweaking, Cooling & Overclocking algemeen FAQ. Vraag 3: zie benchmarks, bijvoorbeeld de CPU Charts op Tom's Hardware. Vraag 4: zie vraag 1, hangt totaal af van wat nu de bottleneck is.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.