[DDR] Geheugen overclocken

Pagina: 1
Acties:

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:14
Ik heb mijn cpu momenteel al een tijdje overgeclockt (Opteron 165 @2,8Ghz)
dit met een htt van 325

Mijn geheugen loopt momenteel met de divider 1:05,? Oftewel het geheugen loopt momenteel op 162mhz (in de asus bios staat ie op 200mhz)

Ik heb OCZ PC3200 (400Mhz) CL2, 3-2-5 (2* 1GB)
Ik zou het echter toch wel leuk vinden als mijn geheugen iig op de stock speeds zou kunnen draaien (de 200Mhz dus (*2 effectief)

Het geheugen kan 230 (460mhz zoiets aan op de timings 3-3-3-7)

Een kleine berekening leerde dat ik dan een divider van 133Mhz zou moeten hebben.
Echter stel ik de in de bios de timings en de divider 266mhz in, dan wil ie niet meer booten.

Ik dacht eerst dat ik misschien een foutje gemaakt had met de divider, maar als ik de htt terugzet naar 200 met de betreffende divider dan loopt mn geheugen op 130Mhz, volgens CPU-Z

Echter als ik dan software matig overclock, met de tool Clockgen for nForce, dan zou ik toch mogen verwachten dat ik iig tot de 200mhz van het geheugen zou moeten komen.
(Dit bij een htt van ongeveer 310)

Echter dit wil niet, zodra ik dat instel freezed mn pc...

enig idee waar dit aan kan liggen?

Ik zie nu volgens mij wat het probleem is, de pci lock wil werken zoals het moet?
Want als ik in Clockgen de slides verplaats, dan gaat de pci vrolijk mee omhoog :S Terwijl deze toch echt gelockt is in de bios (Set to 33.33mhz?)

Mmm ik merk dat de lock wel gewoon werkt als ik met de divider 100 (200 in bios) werkt :S?

[ Voor 12% gewijzigd door Pittie op 15-02-2007 23:05 ]

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Daar heb ik mijn mijn Asus mobo ook wel eens last van gehad, dat als je de pci-lock instelt op 33, dat hij dan soms in Clockgen mee omhoog gaat. Even rebooten en vaak blijft ie dan wél vaststaan op 33.

• Pittie
Megaflix schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 00:32:
Daar heb ik mijn mijn Asus mobo ook wel eens last van gehad, dat als je de pci-lock instelt op 33, dat hij dan soms in Clockgen mee omhoog gaat. Even rebooten en vaak blijft ie dan wél vaststaan op 33.
Helaas, dit mag niet baten, zodra mijn geheugen in de buurt van 180mhz komt, crasht windows...

• Pittie
iemand een idee wat ik nu fout doe?

• Pittie
Jawel, dan zal ik mn probleem daar ook nog es posten...

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Voer eens alle timings van het geheugen handmatig in via de bios. Stel ze dan in op de waarden van de SPD bij 200Mhz. Dan zou je zeker weten tot 200 Mhz geheugensnelheid moeten komen. Het kan namelijk zijn dat je geheugen de strakkere timings die automatisch ingesteld worden bij het gebruik van een divider niet kan draaien en daardoor dus vastloper onstaat.

• Pittie
Arno E schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 14:21:
Voer eens alle timings van het geheugen handmatig in via de bios. Stel ze dan in op de waarden van de SPD bij 200Mhz. Dan zou je zeker weten tot 200 Mhz geheugensnelheid moeten komen. Het kan namelijk zijn dat je geheugen de strakkere timings die automatisch ingesteld worden bij het gebruik van een divider niet kan draaien en daardoor dus vastloper onstaat.
Deze timings staan helaas al handmatig ingesteld in de bios....
Pagina: 1