Toon posts:

Kan ik nu formateren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met PM8 mijn C schijf opgedeeld in 3 partities. Allereerst de C waar Windows en alle applications op staan (uiteraard primary), en daarnaast heb ik een primary extended partitie met daarin een D partitie voor data en nog een kleine W partitie voor mijn webserver. Deze twee partities zijn logical. Nou had ik hier twee vraagjes over;
Kan ik nu met een gerust hart Windows opnieuw installeren en de C schijf formateren of ben ik dan de partities ook kwijt? Aangezien dit eigenlijk virtuele partities zijn (dus nooit met fdisk aangemaakt, maar alleen met PM8).
Is de indeling zoals die nu is correct, of is het handiger om van die logical partities primary partities te maken? Ik weet niet of dit scheelt in snelheid of bereikbaarheid (ik heb WinXP). Het belangrijkste voor mij is in ieder geval dat mijn data gescheiden is zodat ik dat niet allemaal kwijtraak mocht ik onverhoopt mijn computer opnieuw willen installeren.

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11-2025
Bij minder dan 4 partities zou ik ze sowieso primary maken, is het makkelijkste. Extended partities zijn juist ontworpen om de 4 partities per harde schijf limiet te omzijlen. Als ik jou was zou ik ze gewoon primary maken (converteren) en dan kun je gewoon C:\ formateren (dat zou nu ook gewoon goed moeten gaan, maar het is LOGISCHER om ze primary te maken imho). Succes

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:48

E-Vix

Nu met sneeuw!

Als je windows nog moet installeren dan had je overigens net zo goed tijdens de installatie door windows de partities kunnen aan laten maken. Had je weer een overbodig softwarepakket van € 50,- gescheeld.

Verder ben ik het met TargetX eens. Maak ze alle 3 primary.

Verder hoef je niet eerst de harde schijf te formateren voordat je windows gaat installeren. Als het een 'lege' partitie is zal windows automatisch deze gaan formateren, en als er al data op staat dan heb je de mogelijkheid om deze eerst te wissen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
Ok tnx. Het is dus logisch om er een primary van te maken :'). Woordgrapje.

Maar ik kwam 'ergens' iets tegen dat je een OS altijd op een primary moet zetten en dat je dan als je de ene OS start je de andere primary niet kan zien. Hoe verhoud zich dit dan tot mijn geval? Kan ik de partities dan nog wel zien of is wat ik gelezen heb gewoon onzin/heb ik het totaal verkeerd begrepen?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 00:04:
.............. Aangezien dit eigenlijk virtuele partities zijn (dus nooit met fdisk aangemaakt, maar alleen met PM8)...............
Virtuele partities? Welnee, deze partities zijn zo echt als wat.

Backups, backups en backups maken..... PM8 is aardig onvoorspelbaar, zie de vele topics over de ontstane problemen.

Meer over partitioneren in de FAQ Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen? OM FAQ / Beleid

En voor het geval dat: OM FAQ / Beleid maar eens lezen als voorbereiding op een mogelijk volgende stap.
TargetX schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 00:07:
Extended partities zijn juist ontworpen om de 4 partities per harde schijf limiet te omzijlen.
Onzin, extended partities bestaan al sinds .... uhhhh erg lang i.i.g.

[ Voor 17% gewijzigd door Guardian Angel op 15-02-2007 01:02 ]

ARME AOW’er

• TargetX
Guardian Angel schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 00:57:
[...]

Onzin, extended partities bestaan al sinds .... uhhhh erg lang i.i.g.
Maar Extended & Logical partitions zijn toch ontworpen om die 4-partitie limiet per harddisk te omzijlen? En dat jij zegt dat ze 'al heel erg lang bestaan' is nou niet echt een weerlegging van wat ik zeg. Ik zeg niet dat ze pas een week bestaan ofzo 8)7. Voor zover ik weet is die methode gewoon ontworpen om meer dan 4 partities op een harde schijf te kunnen maken.
Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 00:16:
Ok tnx. Het is dus logisch om er een primary van te maken :'). Woordgrapje.

Maar ik kwam 'ergens' iets tegen dat je een OS altijd op een primary moet zetten en dat je dan als je de ene OS start je de andere primary niet kan zien. Hoe verhoud zich dit dan tot mijn geval? Kan ik de partities dan nog wel zien of is wat ik gelezen heb gewoon onzin/heb ik het totaal verkeerd begrepen?
Een OS staat inderdaad volgens mij altijd op een primary partitie, dit omdat het anders moeilijkheden oplevert met de bootloader (dit weet ik niet zeker, als iemand dit wel zeker weet please say so :)). Het is onzin dat je de ene primary partitie niet kunt zien als je een OS start vanaf de andere primary partitie, het kan hoogstens zo zijn dat de ene OS de andere OS z'n filesystem niet snapt (bijvoorbeeld: stel je hebt linux op primary partitie 2 en windows op primary partitie 1, als je nu windows boot zul je primary partitie 2 niet kunnen lezen omdat Windows XP dat bestandssysteem niet kent).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze vannacht om primary gezet, wat dus inderdaad geen enkel probleem opleverde. Het klonk trouwens wel logisch allemaal, dat ze net zo goed op primary gezet kunnen worden, maar wat is nou het effectieve verschil? Ik had al een hele tijd gezocht en kwam alleen maar her en der tegen dat het verschil is dat je de andere primary niet zou kunnen zien, vandaar de keus voor logical. Maar als dat dus niet opgaat, wat is het verschil dan? Anders dan dat je via logical partities je aantal partities nog verder kan uitbreiden? Er moet haast wel een nadeel aan logical zitten dan..

En mijn PM8 geeft trouwens bij status aan 'none' voor mijn D en W en 'active' voor mijn C. Heeft dit te maken met dat Windows geboot is vanaf C? De schijven D en W zijn gewoon te gebruiken.

Sorry voor mijn noobheid trouwens :'). En bedankt voor alle hulp.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2007 12:54 ]

• TargetX
Ik raad je aan dit even door te lezen: wikipedia: Partition. Het voordeel aan primaire partities is dat je er zonder geklooi een OS op kunt instaleren, dit kan op een logische partitie soms een probleem zijn. Ook worden driveletters eerst toegekend aan primary partitions op ALLE harde schijven.

Stel:

HDD 1:
partitie 1: primary
partitie 2: extended
partitie 2,1: logical
partitie 2,2: logical

als je nu op zou starten zou partitie 1 C:\ zijn, 2,1 D en 2,2 E (er vanuit gaande dat je geen cdrom drives hebt).

Stel je voegt nu een hardeschijf toe:

HDD 2:
partitie 1: primary

Aangezien windows eerst alle primary partities een driveletter geeft (dat was in ieder geval altijd zo, weet niet of het nu in XP/Vista nog zo is maar ik denk van wel) zou HDD1 partitie 1 nu C:\ heten, HDD2 partitie 1 zou dan D:\ zijn en dan pas zou hij de logical volumes een driveletter geven (E:\ en F:\ dus).

Het bespaart ook een partitie. Door een limitatie in de MBR kun je maar 4 partities hebben (hij heeft maar ruimte om info op te slaan over 4 partities zeg maar). Daarom moet je een extended partition creeeren en daarin logical partitions. De info over deze partities word nu dus opgeslagen aan het begin van de extended partition. imho is dat gewoon overbodig / onnodig / te complex als je gewoon minder dan 4 partities hebt :P

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 13:26
Als het echt waar is wat je in je openings post zet dan kun je inderdaad gewoon formatteren.
Geen idee waarom ik het doe maar ik maak ook altijd een primary C:-partitie met daarnaast een Extended Partition met daar weer een of twee logical's.

Het maakt geen donder uit of je ze nu met fdisk of met PM8 maakt. Gewoon formatteren die hap.
Of beter nog, start je machine op met de WindowsXP installatie-CD en laat het installatie programma je C:-partitie formatteren, dan weet je gelijk dat Windows de schijf goed ziet enzo.
TargetX schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 13:07:
Het voordeel aan primaire partities is dat je er zonder geklooi een OS op kunt instaleren, dit kan op een logische partitie soms een probleem zijn.
Ik ben nog geen enkele Windows versie tegen gekomen die er problemen mee heeft of had.

[ Voor 25% gewijzigd door Bart© op 15-02-2007 13:13 ]

• TargetX
Er bestaan meer OSen dan Windows :>

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 13:26
De topicstarter heeft het toch expliciet over Windows, niet?
offtopic:
(en voor andere OS-en hebben we VMWare maar dat terzijde)

[ Voor 15% gewijzigd door Bart© op 15-02-2007 13:25 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

TargetX schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 12:37:
[...]
Maar Extended & Logical partitions zijn toch ontworpen om die 4-partitie limiet per harddisk te omzijlen? En dat jij zegt dat ze 'al heel erg lang bestaan' is nou niet echt een weerlegging van wat ik zeg. Ik zeg niet dat ze pas een week bestaan ofzo 8)7. Voor zover ik weet is die methode gewoon ontworpen om meer dan 4 partities op een harde schijf te kunnen maken.
Ik las te vlug en las HD limiet ipv partitie limiet.

Maar de bedoeling van een extended partitiin is oorspronkelijk het gescheiden houden van het OS en de DATA waardoor een herinstallatie eenvoudiger werd en de data onaangeroerd. Daarnaast is het eenvoudig geworden aparte partities (logical drives) te gebruiken voor verschillende types data maar ook voor een verschillend OS cq. dual-boot. Het scheelt ook weer in snelheid. 1 partitie heeft een grotere MFT om en het duurt dan langer om de lokatie van een file te vinden.

ARME AOW’er

Pagina: 1