Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[MP3] Geluidskwaliteit vergelijk MP3-spelers

Pagina: 1
Acties:
  • 862 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-10 08:32

Weeds

what is a weed...

Topicstarter
Al enige tijd ben ik aan het zoeken naar een MP3-speler die voornamelijk is gemaakt voor mensen die geluidskwaliteit het belangrijkst vinden. Ik kan echter geen reviews vinden waarbij mp3 spelers echt op geluidskwaliteit worden vergeleken.

Zijn dit soort reviews er?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ja natuurlijk zijn die reviews er. DAPreview reviewt bijvoorbeeld altijd de geluidskwaliteit. Ik weet niet waar je naar gezocht hebt, maar die reviews zijn er wel degelijk.

Edit: Oh je vroeg om vergelijken. Verkeerd gelezen. Tsja zo af en toe heb je wel vergelijkende reviews. Maar aangezien geluidskwaliteit tamelijk subjectief is, is het lastig om in een tabelletje de onderlinge verschillen in geluidskwaliteit weer te geven.
Echter, vaak kun je uit (goede) reviews toch wel halen wat de goede en de negatieve punten aan het geluid van een speler zijn, dan kun je zelf de vergelijking wel maken. Ook staat het hier in dit subforum natuurlijk vol met ervaringen.

[ Voor 59% gewijzigd door RoD op 14-02-2007 10:39 ]

• Weeds

Weeds

what is a weed...

Topicstarter
Geluidskwaliteit is maar deels subjectief.

Er zijn goed meetbare parameters zoals: Signal-Noise ratio, Uitgangsvermogen, aanwezigheid equalizer , etc.

• RoD
  • Niet online

RoD

Dat zijn dingen die je in de specs gewoon kunt vinden, maar inderdaad niet onbelangrijk. Maar ze zeggen _zeker_ niet alles over het geluid.

• Collaborator
  • Laatst online: 01-10 16:34

Collaborator

You! Cake or Death?

Iaudio spelers hebben volgends de recencies meestal het beste geluid, waarom weet ik verder ook niet, maar dat kom ik altijd weer tegen :)

This space is occupied

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Samsung vind ik erg goed klinken (kheb zo'n simpel 512MB spelertje). iAudio klinkt idd ook lekker. Mijn iRiver H140 vind ik wat minder klinken omdat deze wat ruis produceerd. Ik geloof niet dat andere iRiver spelers hier last van hebben.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-11 15:42
Mijn iriver t30 produceerde ook veel ruis. Mijn mobiblu deed het best wel slecht. Weinig details enzo. Mijn sony nwhd5 produceerde een mooi neutraal geluid. Mijn zen touch en vision:m produceerden het helderste (en hetzelfde) geluid, hoewel het niet veel scheelde met de sony.

• FrenkyFal7
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-07-2016
-

[ Voor 103% gewijzigd door FrenkyFal7 op 22-07-2009 16:16 ]

• Teun_2
Ik heb anders van een aantal mensen gehoord die zeiden dat het geluid best wel goed was, alleen stoorde de ruis in liedjes met stille stukken. Hoe hard ruis stoort zal wel van persoon tot persoon afhangen.

• Bebob_NL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 21:17
De spelers van Cowon iAudio (M3/X5 e.d.) staan bekend om hun zeer goede geluidskwaliteit.

Specs: Antec Sonata III 500Watt, Asus P5k, C2D E6750 @ 400*8, 2GB DDR6400 OCZ 4-4-4-12, XFX GeForce 8800GTS/640MB (stock), 120GB WD PATA, 320GB Seagate PATA, 750GB WD SATA, IIyama Vision Master Pro 450.

Verwijderd

Belangrijker lijkt me welke codec en welke bitrate je gebruikt. :+

• Weeds

Weeds

what is a weed...

Topicstarter
Dit is ook geen vergelijk, maar wel een review met geluidskwaliteit: Iaudio F2
http://iaudiophile.net/e1...nt/content.php?content.93

• mauwz
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-11 22:48
Ik heb zelf mp3spelers thuis gehad van de volgende merken:
- Apple (4G, mini en nano)
- Creative (zen touch en V plus)
- Cowon iAudio (X5L)

Mijn top 3 van deze merken ziet er als volgt uit:
1. Cowon iAudio
2. Creative
3. Apple

Toelichting:
Cowon heeft het heerlijk voor elkaar. Ik heb alle mp3spelers getest met dezelfde Shure E2C oordopjes. Van het begin tot het eine was de Cowon mp3speler veruit het zuiverst en gaf deze het volste geluid. De bass is goed aan te passen, en met een legio aan equalizer instellingen, was ik snel ervan overtuigd dat ik deze veruit het mooiste geluid geeft.
De Creatives klinken ook lekker. ze zijn zuiver maar de bass was af en toe wat zwak of zuiver. Cowon heeft ook niet zo'n extreme bass als dat iRiver altijd had, maar de bass van creative blijft nog net ietsje achter in de door mij geteste modellen.
Apple verbaasde mij keer op keer over de zwakte van het geluid. Het klinkt ongeinspireerd, vlak en dof. Je kan nauwelijks instellingen veranderen aan het geluid, maar als je dit doet, zal er altijd wel 1 aspect zijn wat minder in kwaliteit wordt terwijl er een ander geluidsaspect verbetert. Geen goede equalizer dus.
Van Cowon en Apple zijn de standaard dopjes om te janken. Creative heeft lekkere standaard dopjes voor het geval je even wat anders wilt dan in-ears.

• Teun_2
De ipod 5G doet het iig een heel stuk beter dan de oudere generaties. @bobobo: de codec en de bitrate zijn idd ook belangrijke factoren, maar de speler doet ook veel aan het geluid. goede doppen zijn ook erg belangrijk, zelfs belangrijker dan de speler.

Verwijderd

Ik ben zelf heel erg tevreden met mijn 4GB Meizu mp3 speler nu met shure E3C. Maar had met de eigen doppies ook een prima geluid.

zie ook ergens het forum gewijd aan Meizu en de specificaties van deze Mp3 speler die naar mijn
idee heel veel spelers het nakijken geeft. Ook de Ipod.

Gr Louis

• Weeds

Weeds

what is a weed...

Topicstarter
Ik zie erg positieve reviews over de geluidskwaliteit van de Cowon Iaudio F2. Kunnen jullie dat bevestigen?

• RoD
  • Niet online

RoD

Weeds schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 11:39:
Ik zie erg positieve reviews over de geluidskwaliteit van de Cowon Iaudio F2. Kunnen jullie dat bevestigen?
Voor ervaringen moet je in [Flash] Cowon iAudio Flash MP3 spelers zijn. Maar met iAudio zit het altijd wel goed.

Verwijderd

Weeds schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 11:39:
Absoluut! Elk muziekgenre dat je op minimum 160 kb/s op de F2 loslaat zal op sublieme wijze weergegeven worden. Een kleine (of iets minder kleine ;-)) investering in betere dopjes of hoofdtelefoon loont echter de moeite wil je het onderste uit de kan halen van deze mp3-speler.

Verwijderd

als je pas écht goed geluid wilt en hebt er ook iets meer geld voor over koop je een Sony NW-S705 waarvan ik er ook eentje heb en er bijvoorbeeld hier een leuke review over geschreven is.
het verschil tot andere mp3 spelers zit hem in de NoiseCancelling functie die omgevingsgeluiden onderdrukt door een anti-geluid te produceren. hierdoor hoor je écht (bijna) geen omgeving meer en dat heeft het voordeel dat je meer geluidskwalitiet waarneemt en de oordopjes minder hard hoeven... think about that !!
de in-ear oordopjes die sony meelevert zijn van een behoorlijk goed niveau en zitten erg goed in de oren waardoor je zowieso al minder geluid van buitenaf mee krijgt, de NoiseCancelling functie doet er dan nog een schepje bovenop waardoor je een echt (bijna) audiophiel geluid krijgt.
denk er eens over na en ga eens wat winkels af, maybe mag je hem eens testen ofzo ?

ik heb m nu 2 weken en ben er heel erg over te spreken, ik geef 100 punten voor het geluid !!

Verwijderd

Op head-fi staat een flink topic hierover. Daaruit komt de Rio Karma en de nieuwe Trextor Vibez naar voren als zeer goede mp3 spelers.

Jeuj mijn portable rig is eindelijk compleet....Archos AV500 met Sennheiser CX300

• iDEOwen
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 16:52
Hey -DP-,

Ik ken deze MP3 speler ook, en het geluid is op zich wel ok, maar om het nou bijna 'audiofiel' geluid te noemen is ook wel een tikkie aan de overdreven kant. Ja, het omgevingsgeluid is inderdaad minder waardoor dat ding minder hard hoeft, maar juist door de noicecancellation wordt het geluid klein beetje gemanipuleerd. Als je andere oordopjes gebruikt, werkt het noicecancelling gebeuren weer niet zo erg effectief, en die er standaard bij zitten heb ik maar een paar minuten gebruikt.
Ik zelf gebruik een iRiver H340, en ben nu op zoek naar een opvolger van deze of de iAudio X5... maar helaas zijn die er nog niet.

Cheers,

Owen
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 11:32:
als je pas écht goed geluid wilt en hebt er ook iets meer geld voor over koop je een Sony NW-S705 waarvan ik er ook eentje heb .......
het verschil tot andere mp3 spelers zit hem in de NoiseCancelling functie die omgevingsgeluiden onderdrukt door een anti-geluid te produceren. hierdoor hoor je écht (bijna) geen omgeving meer en dat heeft het voordeel dat je meer geluidskwalitiet waarneemt en de oordopjes minder hard hoeven... think about that !!
de in-ear oordopjes die sony meelevert zijn van een behoorlijk goed niveau en zitten erg goed in de oren waardoor je zowieso al minder geluid van buitenaf mee krijgt, de NoiseCancelling functie doet er dan nog een schepje bovenop waardoor je een echt (bijna) audiophiel geluid krijgt.
denk er eens over na en ga eens wat winkels af, maybe mag je hem eens testen ofzo ?

Apple Certified Worden

Pagina: 1