Gegroet mede tweakers, deze review gaat over een mp3 speler uit de nieuwe sony nw-s700 serie; de S705F (2GB). Ik heb deze speler een aantal weken geleden gekocht via ebay omdat hij toen nog niet te krijgen was in nederland. Inmiddels is de speler bij verschillende winkels verkrijgbaar, waaronder; wehkamp, media markt en nog een aantal webwinkels.

Voorafgaande aan deze mp3 speler, ben ik eigenaar geweest van een aantal andere modellen.
Van de eerste heb ik toendertijd een kleine review geschreven op het forum http://gathering.tweakers...ages/785403///napa%2Cpa28,
de NAPA-PA28 (128MB)

Daarna, de Sony NW-E99 (1GB) een speler met zeer goede geluidskwaliteit, unieke bediening en vooral niet te vergeten, erg klein!
Toen de iPod Mini (4GB) MP3 speler met een (toendertijd) hoog PIMP gehalte

Het laatste half jaar ben ik op zoek geweest naar een speler die vergelijkbaar was met mijn oude sony. Ik wist nog goed toen mensen opmerkingen maakte over deze speler, varierend van "wat een geluid" tot "soow.. die heeft goeie bass". En vooral dat laatste is waar ik veel van eis; de bass moet mooi helder maar vooral dik aanwezig zijn (naar mijn weten een gemis bij vele mp3 spelers).
Als laatste niet echt een mp3 speler maar een telefoon met mp3 functie; de Nokia N70.
Telefoon heb ik nog altijd maar omdat het meegeleverde set oordoppen niet echt naar wens was en ik niet van plan was om een ander set te kopen. Ook vond ik het nogal onhandig dat het nummer gepauzeerd werd als ik een sms kreeg.

Toen ik zag dat sony met een nieuwe lijn network walkmans zijn intrede maakte, ben ik gelijk gaan zoeken op beschikbaarheid van deze speler. De enige plaats waar ik hem toen heb kunnen vinden is ebay. Zo gezegd zo gedaan, na 5 dagen verzending kwam het pakketje aan...

De doos:

nogmaals

Wat zit er in:
- CD met software (Sonicstage CP v4.1)
- Oordopjes + andere maten kapjes
- Verlengkabel
- Standaard om de speler in een sony radio te zetten, dus geen gewone standaard of docking
- USB kabel

en natuurlijk manuals in allerlei talen

bijna vergeten.. de speler!
Toen ik de speler uit de verpakking haalde, was het eerste wat ik dacht: wat is ie zwaar..maar robuust. Hij voelt erg stevig aan, het chrome gedeelte is volgens mij geen plastic en voelt erg smooth aan, het zwarte is van plastic gemaakt maar ziet er wel mooi uit. Aan de bovenkant het jog wheel (voor- en achteruit spoelen, nummer terug en verder, album/plaat selectie door de knop uit te trekken). Tevens zit boven de volume en play/stop button.

onderkant met hold en play mode/sound button:

zijkant met Home/display button:

De bediening van de player is niet veel veranderd ten opzichte van voorgaande spelers. De NW-E99 had naargenoeg dezelfde bediening. Het mooie is dat je deze speler niet perse voor je hoeft te houden om te kijken hoe je bij welk album kunt komen; je kunt hem blindelings bedienen. Als het jogwheel in de normale stand staat, kun je door midden van het naar boven en omlaag bewegen, tussen verschillende nummers navigeren. Als je het jogwheel uittrekt, kun je door je albums heen fietsen (en naar desbetreffende nummers door hem weer in te drukken).
Door middel van piepjes wordt duidelijk gemaakt waar je je precies bevindt, bij een lage toon zit je weer bij het eerste album. Dit is tevens in de menu's doorgevoerd; bij een lage piep zit je bij de eerste menu optie. Tevens een perfecte mp3 spelers voor blinden zou ik zo zeggen.

De speler is voorzien van een 3-regelig OLED kleurenscherm. Het aantal kleuren is niet precies te zeggen maar de album art wordt mooi en duidelijk weergegeven, al is het geen 65K display. Het scherm is duidelijk leesbaar en gaat na een tijdje op een zelfgekozen animatie/klok/nummerinfo staan. Dit duurt max. 3 sec., waarna het scherm uitgaat en er om de 3-4 seconden een kleine animatie komt.

Op naar het volgende onderwerp; geluid. Het enige wat ik hierover kwijt wil is dat er een subliem geluid uit het apparaat komt
Het geluid kan naar wens aangepast worden door het inhouden van de sound button op de achterkant, zo kan een keuze gemaakt worden tussen de voorgedefinieerde EQ presets (S1, S2, OFF). Deze equalizer is naar wens aan te passen.
Om deze aan te passen, houden we de home button eventjes in, waarna we in het hoofdmenu komen. Hierin kiezen we voor settings:

->sound

for example willen we sound 1 aanpassen, kies voor edit:

nu kan er gekozen worden om tussen een bestaande preset te switchen of de custom preset naar wensen aan te passen:

custom preset aanpassen:

Door middel van het jog wheel is alles eenvoudig aan te passen en af te stemmen naar wens.

De speler heeft een ingebouwde Li-Ion accu, die het mogelijk maakt (mits de nummers in ATRAC formaat @128Kbps opgenomen zijn) 50 uur lang van je muziek te genieten. De speler heb ik nu bijna een week in bezit en is nog nooit onder 3/4e van de batterij gekomen, terwijl ik hem iedere dag naar school/stage in de bus gebruik en 's nachts vaker.
3 Minuten opladen is genoeg voor 3 uur luisterplezier

Het gedeelte waar ik het meest voor vreesde toen ik de player kocht... de software!
Zou sonicstage nu eindelijk minder bugs bevatten en sneller/makkelijker werken dan de vorige versies? Het antwoord is "Mwah..".

Na een tijdje met sonicstage gewerkt te hebben en wat settings aangepast, vind ik het eerlijk gezegd best goed werken. Alhoewel heb ik soms dat de speler blijft hangen op het eind van de transfer (ligt volgens mij aan de album art). De software loopt als volgt: je hebt een leuk album "verkregen" van internet, je sleept de map naar je library in sonicstage, de toegevoegde albums worden gesorteerd op datum van toevoegen zodat het makkelijk te zien is welke album je nog niet op de speler hebt. Daarna sleep je de bestanden van de library naar je speler, transferren en klaar!

Wat ik wel opgemerkt heb is dat de snelheid van het overzetten langzaam gaat. Als je de speler van lege stand naar helemaal vol wil zetten, drink je dus maar een kopje koffie (of 2-3) tijdens de overdracht

Er zijn wat alternatieven te verkrijgen voor de sonicstage software, ik heb ze getest maar ben toch liever bij de sonicstage software. Heb versie 4.2 CP gedownload en vind het best prettig werken.
Informatie over de alternatieven vind je o.a. op:http://en.wikipedia.org/wiki/SonicStage

Misschien wel de vernieuwenste optie op de speler is de noise canceling optie. Er wordt beweerd dat het omgevinsgeluid zoals in de bus, stad of trein gereduceerd kan worden tot 75%. Door middel van 3 microfoontjes; 2 in de oordoppen en 1 aan het oordop-koord wordt het omgevingsgeluid geregistreerd, en wordt er naar gelang de hoeveelheid geluid een anti-geluid in werking gezet. Hierdoor zou je in lawaaierige omgevingen toch rustig naar je muziek kunnen luisteren. Maar is dit ook zo?

JA! is het antwoord

Al met al een leuke optie die wel wat meer van je batterijduur vreet, hoeveel precies kan ik niet zeggen maar ik ga er vanuit dat zelfs met deze functie aan je nog erg lang met je accu volhoudt.

Een optie die ik zelf weinig tot niet zal gebruiken is de FM radio. Er kunnen tot 20 presets worden opgeslagen en de ontvangst gebeurt zoals altijd door middel van de oordopjes. Ontvangst is normaal zoals iedere andere mobiele FM radio. Er kan een keus gemaakt worden tussen mono/stereo of automatische herkenning. Zenders zoeken gaat automatisch of handmatig d.m.v. het jogwheel.

Er zijn genoeg accessoires verkrijgbaar voor de speler: http://www.sony.nl/view/S...&category=Network+Walkman
Waaronder deze bluetooth ontvanger voor het streamen van muziek naar een ander audio apparaat (je compatibel sony radio etc.) of voor bluetooth oordopjes.

Deze elegante houder mag ook niet ontbreken:

Hiermee kun je de speler opladen, connecten met de pc en de speler laten opnemen van externe
audiobronnen.

Hehe eindelijk

Zo, hopelijk hebben jullie genoten van deze review en weer wat wijzer geworden over dit apparaatje. Wie weet misschien een leuk kerstkado nog? (op de valreep)
Dit was roger voor GoT, fijne feestdagen en een prettige jaarwisseling!
[ Voor 0% gewijzigd door injectx op 24-12-2006 00:18 . Reden: typo ]