De orignele hypex lijkt behoorlijk wat meer componenten te bevatten:
Wat zie je dan?Gurbe de n00b schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 01:03:
Dus als ik het goed begrijp word de voeding bij deze diy vervangen door 2 cap's met een gelijkrichter ?
De orignele hypex lijkt behoorlijk wat meer componenten te bevatten:
Caps, diodes (in TO220 behuizing), zekeringen en wat relais voor de softstart.
Verder niks bijzonders hoor?
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Ik heb met een volle load (600VA) geen last van lampen oid die storen of knipperen. Zonder inschakelpuls moet dat dan lukken toch, op mijn eigen audiogroep? De rest van de groep wordt slechts gebruikt voor een CD-speler, DVD-speler en computer.voodooless schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 09:25:
De inschakelpuls mis je ook, maar die en ook de DC beveiliging zijn niet moeilijk zelf te maken, schemas zijn elders wel te vinden.
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
[ Voor 39% gewijzigd door voodooless op 11-07-2007 11:37 ]
- on/off: niet
- Signal +: aan + van cd speler interlink
- Signal -: aan – (mantel) van cd speler interlink
- Signal ground: niet aangesloten, wel geprobeerd aan – van signal te leggen.
Ook merk ik dat er flink wat lekstroom op mijn cd speler, pre amp en UcD behuizing staat. Vermoedelijk wordt deze overgebracht door de – van het signaal. Tussen de behuizingen en mijzelf (aarde), meet ik 230V.
Kan iemand mij toelichten wat ik fout doe?
/ON hoort ook aan GND te hangen, anders gaat de amp niet aan. Hoor je dus brom, gaat er vermoedelijk al wat bij je voeding mis...
[ Voor 30% gewijzigd door voodooless op 02-11-2007 12:23 ]
Verwijderd
Voor de lange schroefdraad is het materiaal te veel gehard wat echt een nadelig effect geeft.
De kortere zijn meestal veel beter. Dit kun je simpel testen door te kijken of ze eenvoudig te buigen zijn.
Zo heb ik 'm dus ook aangesloten gehad. Maar zelfs met /on los gaat de amp aan.voodooless schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 11:40:
Is het echt zo moeilijk om de handleiding te volgen? Met de aarde los gaat dat natuurlijk niet goed werken.
/ON hoort ook aan GND te hangen, anders gaat de amp niet aan. Hoor je dus brom, gaat er vermoedelijk al wat bij je voeding mis...
Het zijn gebalanceerde versterkers, en dus heb je een signal +, - en ground.Barry|IA schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 10:31:
Ik heb mijn UcD modules nu ingebouwd en aangesloten, maar ik krijg een harde brom en zachte muziek. Ik heb de module als volgt aangesloten:
- on/off: niet
- Signal +: aan + van cd speler interlink
- Signal -: aan – (mantel) van cd speler interlink
- Signal ground: niet aangesloten, wel geprobeerd aan – van signal te leggen.
Ook merk ik dat er flink wat lekstroom op mijn cd speler, pre amp en UcD behuizing staat. Vermoedelijk wordt deze overgebracht door de – van het signaal. Tussen de behuizingen en mijzelf (aarde), meet ik 230V.
Kan iemand mij toelichten wat ik fout doe?
De + is hot, en de - is cold, deze staan in tegenfase!
Je moet de - en de signal ground aan elkaar verbinden, en deze op de mantel van je RCA connector zetten, vervolgens moet de + op de pin.
edit: leuk verhaaltje op wikipedia (engels):
http://en.wikipedia.org/wiki/Differential_signalling
[ Voor 7% gewijzigd door mace op 02-11-2007 19:31 ]
Thanks. Hier heb ik wat aan!MaCe1337 schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 19:29:
[...]
Het zijn gebalanceerde versterkers, en dus heb je een signal +, - en ground.
De + is hot, en de - is cold, deze staan in tegenfase!
Je moet de - en de signal ground aan elkaar verbinden, en deze op de mantel van je RCA connector zetten, vervolgens moet de + op de pin.
edit: leuk verhaaltje op wikipedia (engels):
http://en.wikipedia.org/wiki/Differential_signalling
De manual die jij mij vanmiddag gaf heb ik nooit eerder gezien. Vandaar deze vragen.voodooless schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 21:37:
Dit staat ook allemaal in de manuals van Hypex...
Daarnaast, zo'n groot probleem is het toch niet dat ik het vraag? Eindelijk weer 'ns een beetje knutselen op GoT, zo zie ik het..
Daarnaast hoort de amp gewoon uit te zijn als /ON niet is aangesloten. Daar zou ik me eerst op concentreren eigenlijk.
Sluit eens geen bron aan en leg /ON aan GND. Heb je dan ook brom, dan zou ik eens gaan kijken richting voeding.
Oke, dat ga ik nu eens proberen. Waarschijnlijk heb ik een aardlus, want alles ligt op een andere manier aan aarde.voodooless schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 22:18:
Die manual staat anders wel gewoon op de Hypex website
Daarnaast hoort de amp gewoon uit te zijn als /ON niet is aangesloten. Daar zou ik me eerst op concentreren eigenlijk.
Sluit eens geen bron aan en leg /ON aan GND. Heb je dan ook brom, dan zou ik eens gaan kijken richting voeding.
Edit:
Ik heb nu alles geisoleerd van de behuizing en de versterker speelt perfect
[ Voor 7% gewijzigd door Barry|IA op 03-11-2007 20:44 ]
Over welke terminals heb je het nou eigenlijk?Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 13:27:
De afgebeelde terminals kun je beter maar nooit gebruiken.
Voor de lange schroefdraad is het materiaal te veel gehard wat echt een nadelig effect geeft.
De kortere zijn meestal veel beter. Dit kun je simpel testen door te kijken of ze eenvoudig te buigen zijn.
Maareh, hoe ziet ie er nu eigenlijk uit, en hoe klinkt ie
Ziet er nog niet uitvoodooless schreef op maandag 05 november 2007 @ 15:57:
Feli Barry
Maareh, hoe ziet ie er nu eigenlijk uit, en hoe klinkt ie
Hij klinkt goed
Mijn tweeters staan wel keihard te schreeuwen, maar die zou ik al vervangen.
Ik draai momenteel mono omdat een van de speakers is los gehaald voor een ander project, maar met die ene speaker lijkt het geluid wel breder geplaatst als met 2 speakers in de situatie voorheen.
Het enige nadeel vind ik de volumeregeling. Ik heb een voorverzwakker, bestaande uit een Alps 10k potmeter. Maar sommige CD's of (met name) DVD's zijn te zacht opgenomen om een beetje luid te draaien. Ik vrees dat ik dus toch een aktieve voorversterker moet gebruiken, uiteraard DIY
Speel jij wel luid genoeg met je pre? Of heb je de gain van de UcD verhoogd?
Ik zal straks eens een foto neerzetten
Edit:
Ik zit net mijn zekeringhouders tussen de + en - draden te solderen, kom ik erachter dat ik mijn dag niet echt heb... Steeds vergeet ik de houders over de draden te schuiven vóórdat ik de connectoren soldeer
[ Voor 12% gewijzigd door Barry|IA op 05-11-2007 22:07 ]
Als je alleen mono luistert zul je straks nog een keer schrikken als je weer naar stereo gaat
Verwijderd
Als je een echt mooie behuizing wilt hebben, zou ik hier eens kijken:
http://www.atiresearch-anodized.com/products.html
Mooi spul, kost niks, alleen verzendkosten zijn hoog als je de behuizing snel in huis wilt hebben.... Ik ga binnenkort een 2 x UcD180HG bouwen in de 649 behuizing...
Staan dr ook prijzen bij ergens? Ik kan het niet vinden.Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:22:
Barry,
Mooi spul, kost niks, alleen verzendkosten zijn hoog als je de behuizing snel in huis wilt hebben.... Ik ga binnenkort een 2 x UcD180HG bouwen in de 649 behuizing...
Zo ben ik al een tijdje in onderhandeling met hem over een inkoopactie. Dat zou ons verzendkosten schelen en per 20 kasten nog een staffel korting. Hoe hoog die korting wordt is afhankelijk van de behuizing die je kiest.
Nog iets anders..
Ik ben nu bezig een lichtbak te maken van een scanner en een gezichtsbruiner. De rest van de materialen heb ik al liggen. Dus als iemand zich geroepen voelt een basic voeding te ontwerpen, die zowel geschikt is voor de UcD180 en de 400, dan ontvang ik daar graag een CAD afbeelding van, dan kun je bij mij binnenkort printplaten krijgen voor je DIY voeding
Deze was het tochvoodooless schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 11:12:
Ik weet dat je deze kasten ook gewoon direct in NL kunt kopen. Ik kom alleen niet meer op het adres
http://www.mm-audio.nl/MMaudio.html
(was eerst http://www.speakerworld.nl/)
[ Voor 7% gewijzigd door B_FORCE op 06-11-2007 17:03 ]
Verwijderd
Barry, hou me even op de hoogte wat betreft de inkoopactie voor die kasten, want heb nog wel interesse in 2 x de 649 in alu kleur!
Volgens mij verkochten ze "vroeger" ook die kasten, maar zijn ze daar mee gestopt.
Verwijderd
Tevens woon ik in de straat bij een audio-recensent van HVT, en hij meldde mij dat 'ie binnenkort die kant-en-klare units van MM Audio kreeg om te reviewen - mooie gelegenheid om die dingen eens rustig te bekijken en beluisteren.
Ziet er allemaal erg strak uit. Toch vind ik m'n eigen stereo versterkerkast qua vormgeving nogsteeds wat mooier:Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:22:
Barry,

Die komt weer uit Italie en dat kostte me inclusief verzending iets van 120 euro (was in 1 koop met een grotere kast erbij voor totaal zo'n 300 met verzending).
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ik heb deze behuizing gisteren helemaal gestript en er wordt een nieuw voorfront gemaakt, in de vorm van hout aan de zijkanten en aluminium aan de voorkant. De gehele versterker wordt nog steeds dubbel-mono opgebouwd, waarbij er geen enkel contact is tussen links en rechts (zelfs de voedingen worden apart in- en uitgeschakeld).
De UcD moduls worden doormiddel van een houten L-profiel staand in de kast geplaatst, zodat ik aan beide kanten genoeg ruimte heb voor eventuele modificaties aan de modules.
@Exirion:
Bij welke winkel komt die kast vandaan dan?
[ Voor 3% gewijzigd door Barry|IA op 11-11-2007 13:50 ]
http://www.hifi2000.it/Barry|IA schreef op zondag 11 november 2007 @ 13:50:
@Exirion:
Bij welke winkel komt die kast vandaan dan?
Zij maken het spul ook zelf
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ik ben nog steeds bezig met mijn UcD's, misschien weet je het nog voodooless, toen heette je nog deepspace.
Moet ik dan een flipflopje erachter fixen of doet de ucd dat zelf?
Of heeft ie een pullup op de /ON dat je hem dus naar GND moet houden.
[ Voor 9% gewijzigd door mace op 11-11-2007 14:40 ]
Je kunt die wel gebruiken bij bijvoorbeelde de hypex softstart.
Ik luister nu Pink Floyd - The Wall, good bye cruel world (track 13). Je hoort hier letterlijk het speeksel van Roger Waters, echt ranzig. Wat een details!
Je zult niet de eerste zijn die van zijn stoel is gevallen na het horen van de UcD
Aan de andere kant zijn er ook zat mensen die er niet tegen kunnen en het niet lekker genoeg vinden klinken en dus liever voor een heel ander soort amp kiezen. Er wordt vaak gezegd dat de UcD te kill en steriel is... Niet muzikaal genoeg, te hard.
Achja, ik zou in ieder geval pas oordelen als je alle variaties gehoord hebt
Maar over muzikaal gesproken zeg; ik kan Mark Knofler zowat een hand geven.
Thank you! Neem ik mee in overwegingB_FORCE schreef op maandag 12 november 2007 @ 10:50:
leuk om te horen Barry !
Misschien toch maar die KE 25 SC voor in je speakers ?
Mooi. Kan ik weer verdervoodooless schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 23:26:
Nee, is geen probleem.
Heb gisteren bij een vriend een onlangs gebouwd UcD gehoord, ben zeer onder de indruk. Kenwoorden die ik hierbij wil noemen: strak, schoon/zuiver, gedetailleerd, controle.
Het betrof een stereo opbouw met de UcD400HG HxR modules (en twee grotere 500VA voedingen en buffer).
Hij is nog niet klaar. Hij heeft wel al meerdere malen gespeeld, maar de volgende dingen moeten nog gebeuren:JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 10:47:
Is ie al klaar? Ben benieuwd naar de foto's en de korte review!
Heb gisteren bij een vriend een onlangs gebouwd UcD gehoord, ben zeer onder de indruk. Kenwoorden die ik hierbij wil noemen: strak, schoon/zuiver, gedetailleerd, controle.
Het betrof een stereo opbouw met de UcD400HG HxR modules (en twee grotere 500VA voedingen en buffer).
- Behuizing designen en bouwen.
- Voedingsdraden inkorten, faston connectoren solderen en afschermen met mesh.
- UcD modules modificeren, o.a: bufferelko's vervangen door Pana FC types, opamp vervangen met aparte voeding.
- Gebalanceerde voorversterker maken.
En als dat allemaal gedaan is zal ik de Elna Black-neg caps vervangen door BHC T-Network caps en de brugcellen vervangen door 4 nette diodes. Dit allemaal op 1 printplaat.
De behuizing krijgt vorm! Het gaat iets weg hebben van de Krell KAV-500i:

Maar dan zonder knoppen (zelfs geen aan/uit), volumeregeling en tekst. Het enige wat er komt is een blauw difuus LED. Hier ga ik nu mee aan de slag
Doe maar BC136 capsBarry|IA schreef op zondag 18 november 2007 @ 15:39:
- UcD modules modificeren, o.a: bufferelko's vervangen door Pana FC types, opamp vervangen met aparte voeding.
[ Voor 3% gewijzigd door Barry|IA op 09-02-2008 23:42 ]
Verwijderd
Ik heb zelf de UcD400HG-HxR en daarop zitten de Hypex audio grade condensatoren.
Volgens Bruno Putzeys voldoen deze beter dan de BC136 typen, echter hij gaf wel aan
dat dit ook een smaak kwestie kan zijn. Een regelrecht A-B vergelijk is natuurlijk moeilijk,,,,,,
Verwijderd
Even mezelf quoten....Ik zal zaterdag eens even kijken of ik tijd heb om het uit te zoeken, ik woon in Groningen en MM Audio is dacht ik gewoon een nevenactiviteit van de Speaker & Co vestiging te Groningen... even speakers luisteren en bijbabbelen daaro.
Tevens nu de kwaliteit van de kasten goed kunnen beoordelen... damn wat een mooi spul voor de prijs! Even wachten op een kerstbonus en toch maar aan de slag...

Er komt misschien alleen nog een LED in ter herkenning van de aan/uit stand.
Deze versterker zal middels een 12V trigger geschakeld worden.
Klinken doet 'ie nog steeds niet
De UcD versterker van hierboven is enkele jaren geleden al verkocht
Sindsdien ben ik gestopt met de hobby, weer opnieuw begonnen met een Marantz receiver, daarna Arcam (huidig) en nu weer begonnen met een nieuwe, overtreffende UcD versterker.
Het pakketje kwam vandaag binnen, dus ik ben direct begonnen met boren en monteren

De softstart modules zijn al gemonteerd. De voedingen zelf worden morgen gemonteerd aangezien de afstandsbusjes op waren. Wel heb ik alle gaten al geboord en alles past precies zoals ik wil
Uiteraard worden alle +/- draden getwist en met fast-on stekkers aangesloten.
De UcD modules heb ik ook direct besteld, evenals de UcD signaalkabels, luidspreker- en RCA chassisdelen. De AC-in chassis en zekeringhouder haal ik bij een lokale winkel.
Wel heb ik toch besloten om wederom voor de ST modules te gaan, aangezien deze een strakkere laagweergave zouden hebben. Afgezien van het feit dat de versterker full-range wordt ingezet, zal de versterker in de toekomst worden ingezet om 2 15'' subs aan te sturen. Vandaar mijn keuze
Veel vooruitgang zal ik vandaag dan ook niet maken, maar ik heb toch al enkele zaken afgerond.
Zo heb ik de voetjes van de versterker geplaatst en isolatie aangebracht tussen de print van de softstart en de behuizing. Dit betekende wel dat alle onderdelen weer van de bodemplaat af moesten om niks te beschadigen. Wat een gepiel, maar je raakt er wel bekend mee en dan is het resultaat des te mooier.

De ''viezigheid'' die je rond de RCA connector ziet is gesmolten lijm van de schilderstape tijdens het boren. Dit wordt allemaal nog mooi schoongemaakt na het volledig assembleren van de versterker.
De RCA- en LS-chassisdelen zitten boven verwachting kaasrecht gemonteerd. Voor het monteren van de UcD modules tegen de achterplaat heb ik een papieren mal uitgeknipt en met een pen de montagegaten doorgestoken, zodat ik de papieren mal vervolgens kon aftekenen op de behuizing.
Wat moet er nog gebeuren:
Het is nu wachten op de volgende onderdelen: faston stekkers, krimpkous en net-chassisdeel. Nu kan ik dus even niks doen.
Verwijderd
ps. Is de voorversterker ook zelfbouw en zo ja, kom maar op met plaatjes. Ik heb nog wat inspiratie nodig.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2010 17:37 ]
De inschakelvertragingen zitten tussen de 2 ringkerntrafo's in. Deze schakelen de trafo's geleidelijk in.Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 17:35:
En je vertrouwt blind op de beveiligingen van de UCD's? Geen DC detectie, inschakelvertraging oid? Ik zou mijn luidsprekers daar niet aan hangen. Ik heb zelf ook een leuk project in huis liggen, maar daar gaan geen luidsprekers aan voordat ik een beveiliging heb. (hopelijk morgen bij mijn locale elektro winkel binnen)
ps. Is de voorversterker ook zelfbouw en zo ja, kom maar op met plaatjes. Ik heb nog wat inspiratie nodig.
De DC protectie en amp /on zitten op de voedingsprint.
De voorversterker heb ik nog niet gebouwd. Ik ga eerst passief draaien om vervolgens op gehoor te bepalen of ik extra gain nodig heb. De potmeter zal tijdelijk gemonteerd worden aan de achterzijde van de versterker.
[ Voor 13% gewijzigd door Barry|IA op 10-05-2010 18:16 ]
Maar GoT-audio is niet meer wat het geweest is... damn, wat een stilte

Op 't HTforum is mijn hele verslag veel uitgebreider.
Dus......
Bij 5 reacties van ''wij willen foto's'' komen ze daadwerkelijk
Dan ga je toch lekker naar HTForum...Barry|IA schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 00:29:
Maar GoT-audio is niet meer wat het geweest is... damn, wat een stilte![]()
Op 't HTforum is mijn hele verslag veel uitgebreider.
Maareh, pics zijn altijd welkom natuurlijk
Ga je nog andere tweaks doorvoeren, of laat je hem helemaal standaard?
Wat betreft volume control: ik kan je uit ervaring vertellen dat het heel erg irritant is om die achter je kast te hebben. Maar goed, daar ga je zelf wel achter komen
Ik ga er niet aan tweaken. Misschien ga ik nog eens experimenteren met de HG modules, maar that's it.voodooless schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 09:49:
[...]
Dan ga je toch lekker naar HTForum...
Maareh, pics zijn altijd welkom natuurlijk
Ga je nog andere tweaks doorvoeren, of laat je hem helemaal standaard?
Wat betreft volume control: ik kan je uit ervaring vertellen dat het heel erg irritant is om die achter je kast te hebben. Maar goed, daar ga je zelf wel achter komen
De volumeregeling komt er heel tijdelijk, in de plaats van de zekeringhouder. Zodra ik een aktieve voorversterker heb komt de volumeregeling compleet te vervallen.
Waarom? Mijn eindbakken hebben zelfs een fixed gainregeling. Als ie goed is pas je 'm echt niet zo snel aan.voodooless schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 09:49:
Ook een goed idee (dan zou ik 'm gewoon moeten laten zitten), want dan heb je minder gezeur met het inregelen van verschillende eindversterkers in een surround setup.Exirion schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 18:44:
[...]
Waarom? Mijn eindbakken hebben zelfs een fixed gainregeling. Als ie goed is pas je 'm echt niet zo snel aan.
Precies, eindbakken... Dan heb je dus een pre. Barry heeft geen pre, en die potmeter op de achterkant is dus de enige regeling.Exirion schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 18:44:
Waarom? Mijn eindbakken hebben zelfs een fixed gainregeling. Als ie goed is pas je 'm echt niet zo snel aan.
* voodooless heeft overigens ook geen regeling op zijn amp
Volgens mij zei ie toch echt dat ie nog een pre ging bouwen.voodooless schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 19:42:
Precies, eindbakken... Dan heb je dus een pre. Barry heeft geen pre
Klopt. Uiteindelijk wil ik een actieve voorversterker bouwen. Tot het zover is heb ik toch besloten een bestaande voorversterker te kopen, omdat ik echt geen zin heb op een paar maanden naar een passieve pre (enkel potmeter) te luisteren.Exirion schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 20:13:
[...]
Volgens mij zei ie toch echt dat ie nog een pre ging bouwen.
Ik hoop 'm deze week nog binnen te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Barry|IA op 19-05-2010 23:12 ]
Verwijderd
Precies... Dan heeft hij dus nu op dit moment geen pre (of hij moet dat ProJect ding al binnen hebben).Exirion schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 20:13:
Volgens mij zei ie toch echt dat ie nog een pre ging bouwen.
Ik zou in ieder geval geen 300 euro uitgeven aan dat ProJect ding.

Lijkt me weinig waar voor je geld.
Die is inderdaad mee-verkocht met de versterker. Daarnaast was deze passief en dat is echt een ramp op de UcD versterker.Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 09:53:
Wat is die conrad behuizing op je foto van 2008 dan? Lijkt me ook een pre-ampje of heb je die met de versterker verkocht? Daarnaast zie die Pro-Ject pre er wel wat eenvoudiger uit dan dat de +300 dollar prijs doet vermoeden. (of zit ik er heel erg naast?)
@Voodooless:
Ik heb 239 euro betaald (nieuw) via een internetshop. De pre moet nog komen.
Het geld niet waard.. tja..zelf bouw je het misschien voor 50 euro, maar de THD cijfers zien er goed uit en daarnaast heeft 'ie alles wat ik ervan verlang (remote, actief, 12v trigger, 2 ingangen).
Voor het geld heb ik geen alternatief kunnen vinden
Verwijderd
Owh?Barry|IA schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 10:51:
[...]
Voor het geld heb ik geen alternatief kunnen vinden
Advance Acoustic MPP202? 269 euro (en daar kun je nog wel wat op afdingen)
http://www.speakerland.nl.../advance-acoustic/mpp-202
http://www.advance-acoust.../index/detail/id/58/sec/1
Die heeft geen 12V trigger voor m'n eindversterker, presteert niet beter dan de Pro-Ject, is duurder en groter.Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 10:56:
[...]
Owh?
Advance Acoustic MPP202? 269 euro (en daar kun je nog wel wat op afdingen)
http://www.speakerland.nl.../advance-acoustic/mpp-202
http://www.advance-acoust.../index/detail/id/58/sec/1
Verwijderd
Heh, idd, was er vanuit gegaan dat hij een 12v trigger had omdat zijn 1 stap grotere broertje dat wel heeft..Barry|IA schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 11:08:
[...]
Die heeft geen 12V trigger voor m'n eindversterker, presteert niet beter dan de Pro-Ject, is duurder en groter.
Denk dat hij wel even goed presteert aangezien alles niet in een SMD printje zit geduwd
Maar als 't klein moet zijn, en voor dat budget houd het snel op idd
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2010 11:54 ]
Het is maar voor even heVerwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 11:47:
[...]
Heh, idd, was er vanuit gegaan dat hij een 12v trigger had omdat zijn 1 stap grotere broertje dat wel heeft..
Denk dat hij wel even goed presteert aangezien alles niet in een SMD printje zit geduwd
Maar als 't klein moet zijn, en voor dat budget houd het snel op idd
Ik zit er ook sterk over te denken zo'n eindversterker te maken.
Veel van mijn vragen zijn al beantwoord, enkele nog niet.
Ik zie in de opbouw van Berry (mooi!) 2 slow starts zitten: is dat noodzakelijk?
Kun je ook 1 slow start voor beide kanalen gebruiken?
En je geeft aan een aparte DC protectie te hebben; waar zit die op je foto & is die ook van Hypex?
Ik zit zelf te denken aan UcD180HG met SMPS180 voeding. Wat heb ik verder nodig dan een versterker module, voeding, softstart, aansluitmateriaal (voeding/RCA(in mijn geval) en speaker), kabels en een kast?
Hoe erg is het om ze continu aan te hebben staan?
Ik denk er over ze rechtstreeks aan te sturen met een Logitech Squeez Box, maar ik zie nog even niet hoe ik vandaar uit een 12V trigger kan laten gaan naar de eindversterkers.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
EDIT: Overigens succes met knutselen, het is leuk om te doen, en het geluid zal je verbazen!Videopac schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 17:39:
Kickje.
Ik zit er ook sterk over te denken zo'n eindversterker te maken.
Veel van mijn vragen zijn al beantwoord, enkele nog niet.
Ik zie in de opbouw van Berry (mooi!) 2 slow starts zitten: is dat noodzakelijk?
Kun je ook 1 slow start voor beide kanalen gebruiken?
Kan, maar is afhankelijk van gekozen voeding en implementatie. Volgens mij geldt dat de zwaardere versterkers en voedingen elk een eigen soft start nodig hebben.
En je geeft aan een aparte DC protectie te hebben; waar zit die op je foto & is die ook van Hypex?
De meeste voedingen hebben een dc protectie. Volgens mij de SMPS ook, maar dat zou je in de datasheet moeten kunnen zien.
Ik zit zelf te denken aan UcD180HG met SMPS180 voeding. Wat heb ik verder nodig dan een versterker module, voeding, softstart, aansluitmateriaal (voeding/RCA(in mijn geval) en speaker), kabels en een kast?
Niets, let wel op dat de UcD een gebalanceerd signaal nodig hebben, en dat je dus intern of extern van de RCA een fake gebalanceerd verbinding moet maken. Op de FAQ pagina van hypex staat een voorbeeld.
Ook is een volume pot wellicht handig maar zeker niet noodzakelijk, b.v. i.c.m. een pre.
Hoe erg is het om ze continu aan te hebben staan?
Ik denk er over ze rechtstreeks aan te sturen met een Logitech Squeez Box, maar ik zie nog even niet hoe ik vandaar uit een 12V trigger kan laten gaan naar de eindversterkers.
Heeft de Squeezbox een volume regeling?
Het kan denk ik geen kwaad ze continu aan te laten, maar het is natuurlijk mooier om ze te triggeren.
- Volgens de Hypex site volstaat 1 Softstart tot 1500W. En er zit DC protectie in.Gotez schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 19:27:
[...]
EDIT: Overigens succes met knutselen, het is leuk om te doen, en het geluid zal je verbazen!
- De Squeezebox (Classic) heeft volumeregeling
- Ik heb al wat info gevonden om op die hoofdtelefoonuitgang van de Squeezbox classic 3,3V te krijgen, die dan vervolgens tot 12V gebracht kan worden.
- Vraagje: volstaat 1 SMPS400A180 voeding om 2 180W modules aan te sturen? Dit werd mij niet duidelijk aan de hand van de Hypex site en door middel van Googlen.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Krijgen we nog foto's te zien als het gebouwd wordt?Videopac schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 13:25:
[...]
- Volgens de Hypex site volstaat 1 Softstart tot 1500W. En er zit DC protectie in.
Ok
- De Squeezebox (Classic) heeft volumeregeling
Het kan zijn dat je de gain van de UcD's moet aanpassen. http://www.diyaudio.com/f...-squeezebox2-ucd-amp.html
- Ik heb al wat info gevonden om op die hoofdtelefoonuitgang van de Squeezbox classic 3,3V te krijgen, die dan vervolgens tot 12V gebracht kan worden.
met alle respect, maar dit klinkt als een (mogelijk gevaarlijk) hobby project. Volgens mij zijn hier mooiere oplossingen voor, zoals een gezamelijke stekkerdoos of b.v. http://www.delback.co.uk/squeezebox/sbr_signal.html
- Vraagje: volstaat 1 SMPS400A180 voeding om 2 180W modules aan te sturen? Dit werd mij niet duidelijk aan de hand van de Hypex site en door middel van Googlen.
- Supply for single or multiple amplifiers of the UcD™ range volgen de website van hypex
- welk formaat kast zal ik nemen? 230x230x80 (intern iets van 210x210) Galaxy Plus (die Italiaanse; ook gezien bij Eltim.eu) of ...?
- hoeveel uren kost het nou ongeveer om zo'n versterker geheel in elkaar te zetten (2xUcD180ST, 1xSMPS180, RCA connectors)?
Videopac schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:08:
Zoiets ja. Twee vragen nog (sorry...):
- welk formaat kast zal ik nemen? 230x230x80 (intern iets van 210x210) Galaxy Plus (die Italiaanse; ook gezien bij Eltim.eu) of ...?
dat moet je zelf weten. Ik heb alles in verschillende kastjes gestopt. Gewoon een kwestie van nameten. De versterkermodules zijn klein, maar de voedingen (ringkern, caps en dergelijke) kunnen aardig groot zijn. Een SMPS is weer heel klein.
- hoeveel uren kost het nou ongeveer om zo'n versterker geheel in elkaar te zetten (2xUcD180ST, 1xSMPS180, RCA connectors)?
Aansluiten is makkelijk, gewoon kabels opmeten, schoentje erop en erin prikken. Om alles netjes in een kastje te stoppen is meer werk. Dit is uiteraard afhankelijk van hoe snel je werkt, of je na elke stap gaat testen en of je heel netjes werkt. Dit was een van mijn eerste DIY projecten, dus ik heb heel veel tijd besteed aan testen, puzzelen en op internet lezen hoe alles werkt. Ik denk dat ik een tweede makkelijker en sneller in erlkaar plak. Ik denk dat je ongeveer 4 avonden kwijt bent. 1 a 2 avonden voor aansluiten en testen. en 2 a 3 avonden om alles netjes in te bouwen.
Waar en hoe kan ik beginnen met testen wat het probleem is?
De versterker heeft altijd last gehad van een brommende transformator (kan dat wat zijn?), maar verder niets raars gemerkt.
liever de tong gebrand dan lauwe soep
Misschien handig om eerst de losse travo te meten, daarna voeding aansluiten en deze meten en dan modules aansluiten en deze meten.
Daarnaast goed kijken naar alle aansluitingen, zijn er geen losse kabels, stekkertjes of schoentjes inzitten.
Anders ff een paar foto's maken en uploaden.
Vervangen en kijken wat er gebeurt? Of is het raadzaam iets anders te onderzoeken? Er zit geen schakelsysteem in de versterker (ga ik aan werken), dus hij wordt steeds hard aan/uit gezet met de hoofdschakelaar in het TV meubel.
Dat laatste is geen probleem. Ik zou wel ff uitzoeken waarom de zekering gesprongen is. Als je niets ziet gewoon vervangen en voorzichtig kijken wat er gebeurd. Dus niet gelijk je modules eraan hangen maar langzaam opbouwen.mr.paaJ schreef op maandag 28 februari 2011 @ 13:31:
Er gaat wel 220V in de softstart, maar die komt er niet uit. Ik denk dat ik de zekeringen over het hoofd heb gezien, die zijn bruin![]()
Vervangen en kijken wat er gebeurt? Of is het raadzaam iets anders te onderzoeken? Er zit geen schakelsysteem in de versterker (ga ik aan werken), dus hij wordt steeds hard aan/uit gezet met de hoofdschakelaar in het TV meubel.
PS: dit zijn slechts tips, gebruik je gezonde verstand! Niet boos worden op mij als hij explodeerd
De brommende trafo's blijkt na inlezen toch iets meganisch te zijn en daar zal ik ook gelijk naar kijken.
Barry, als je iets weet, graag! Maar ik ga hem niet nog eens in het OV meenemen, had behoorlijk zure armen vorige keer
Met mijn 'gezonde' verstand heb ik gewoon de zekeringen vervangen (die zitten in de softstarts en nog een extra paar in de voedingkant dus dat leek me wel redelijk veilig (voor de modules dan). Het lijkt allemaal weer prima te werken. Gister blijkt er een kortsluiting geweest te zijn, zonder directe aanleiding. Ik heb nog gevraagd naar het hoe en wat en of het na een handeling met het geluidssysteem was, maar blijkbaar niet. Ik was zelf niet thuis dus het fijne zal ik wel nooit te weten komen. Alleen dat er nu dus een lamp stuk is...
Of kan ik gewoon kiezen welke qua formaat het beste in de behuizing past?
SMPS180: https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=2364
SMPS400A180: https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=3140
The SMPS400 Power Supply is a 400W high efficiency switch mode power supply
Das het verschil lijkt me...
Zowel de softstarts als de voedingen zijn inderdaad gezekerd. Dit om ervoor te zorgen dat er geen piekspanning op de voedingen en UcD's kan komen te staan. De softstart zorgt ervoor dat bij het in- en uitschakelen van de versterker geleidelijk aan ''juice'' naar de voedingen en UcD's vloeit.mr.paaJ schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 01:18:
Hoe meet ik hoeveel stroom hij trekt? Multi-meter of verbruiks-meter?
Barry, als je iets weet, graag! Maar ik ga hem niet nog eens in het OV meenemen, had behoorlijk zure armen vorige keerKijken of ik wat vervoer kan regelen binnenkort?
Met mijn 'gezonde' verstand heb ik gewoon de zekeringen vervangen (die zitten in de softstarts en nog een extra paar in de voedingkant dus dat leek me wel redelijk veilig (voor de modules dan). Het lijkt allemaal weer prima te werken. Gister blijkt er een kortsluiting geweest te zijn, zonder directe aanleiding. Ik heb nog gevraagd naar het hoe en wat en of het na een handeling met het geluidssysteem was, maar blijkbaar niet. Ik was zelf niet thuis dus het fijne zal ik wel nooit te weten komen. Alleen dat er nu dus een lamp stuk is...
Ik kan de brom er misschien uithalen als ik de versterker hier heb.
Ik heb zelf een auto, maar weinig tijd. In welke plaats woon je?
Anders kun je de versterker misschien ook versturen..