[DIY] Dubbel mono UcD

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 9.686 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als je goed kijkt zie je hem achter de kast liggen :P

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Dus als ik het goed begrijp word de voeding bij deze diy vervangen door 2 cap's met een gelijkrichter ?
De orignele hypex lijkt behoorlijk wat meer componenten te bevatten:

Afbeeldingslocatie: https://www.hypexshop.com/ProdImgServlet?productID=1253

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Laatst online: 23:20

mace

Sapere Aude

Gurbe de n00b schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 01:03:
Dus als ik het goed begrijp word de voeding bij deze diy vervangen door 2 cap's met een gelijkrichter ?
De orignele hypex lijkt behoorlijk wat meer componenten te bevatten:

Wat zie je dan?
Caps, diodes (in TO220 behuizing), zekeringen en wat relais voor de softstart.
Verder niks bijzonders hoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik mis alleen de DC beveiliging. Softstart zit standaard niet eens op de Hypex voeding :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:20

voodooless

Sound is no voodoo!

De inschakelpuls mis je ook, maar die en ook de DC beveiliging zijn niet moeilijk zelf te maken, schemas zijn elders wel te vinden.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
voodooless schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 09:25:
De inschakelpuls mis je ook, maar die en ook de DC beveiliging zijn niet moeilijk zelf te maken, schemas zijn elders wel te vinden.
Ik heb met een volle load (600VA) geen last van lampen oid die storen of knipperen. Zonder inschakelpuls moet dat dan lukken toch, op mijn eigen audiogroep? De rest van de groep wordt slechts gebruikt voor een CD-speler, DVD-speler en computer.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

dat boedoel ik niet, ik bedoel het inschakelsignaal om de module in te schakelen.Wat moet je trouwens met 600VA voor 2x 180W ;) Niet dat het erg is, maar een beetje overkill is het wel.

[ Voor 39% gewijzigd door voodooless op 11-07-2007 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurbe de n00b
Iemand heeft toevallig niet een schema of een site waar zo'n diy voeding word beschreven ?

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurbe de n00b
Ah bedankt :)

Voor de geinteresseerden:
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3677

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik heb mijn UcD modules nu ingebouwd en aangesloten, maar ik krijg een harde brom en zachte muziek. Ik heb de module als volgt aangesloten:

- on/off: niet
- Signal +: aan + van cd speler interlink
- Signal -: aan – (mantel) van cd speler interlink
- Signal ground: niet aangesloten, wel geprobeerd aan – van signal te leggen.

Ook merk ik dat er flink wat lekstroom op mijn cd speler, pre amp en UcD behuizing staat. Vermoedelijk wordt deze overgebracht door de – van het signaal. Tussen de behuizingen en mijzelf (aarde), meet ik 230V.

Kan iemand mij toelichten wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Is het echt zo moeilijk om de handleiding te volgen? Met de aarde los gaat dat natuurlijk niet goed werken.

/ON hoort ook aan GND te hangen, anders gaat de amp niet aan. Hoor je dus brom, gaat er vermoedelijk al wat bij je voeding mis...

[ Voor 30% gewijzigd door voodooless op 02-11-2007 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De afgebeelde terminals kun je beter maar nooit gebruiken.
Voor de lange schroefdraad is het materiaal te veel gehard wat echt een nadelig effect geeft.

De kortere zijn meestal veel beter. Dit kun je simpel testen door te kijken of ze eenvoudig te buigen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
voodooless schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 11:40:
Is het echt zo moeilijk om de handleiding te volgen? Met de aarde los gaat dat natuurlijk niet goed werken.

/ON hoort ook aan GND te hangen, anders gaat de amp niet aan. Hoor je dus brom, gaat er vermoedelijk al wat bij je voeding mis...
Zo heb ik 'm dus ook aangesloten gehad. Maar zelfs met /on los gaat de amp aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Barry|IA schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 10:31:
Ik heb mijn UcD modules nu ingebouwd en aangesloten, maar ik krijg een harde brom en zachte muziek. Ik heb de module als volgt aangesloten:

- on/off: niet
- Signal +: aan + van cd speler interlink
- Signal -: aan – (mantel) van cd speler interlink
- Signal ground: niet aangesloten, wel geprobeerd aan – van signal te leggen.

Ook merk ik dat er flink wat lekstroom op mijn cd speler, pre amp en UcD behuizing staat. Vermoedelijk wordt deze overgebracht door de – van het signaal. Tussen de behuizingen en mijzelf (aarde), meet ik 230V.

Kan iemand mij toelichten wat ik fout doe?
Het zijn gebalanceerde versterkers, en dus heb je een signal +, - en ground.

De + is hot, en de - is cold, deze staan in tegenfase!

Je moet de - en de signal ground aan elkaar verbinden, en deze op de mantel van je RCA connector zetten, vervolgens moet de + op de pin.

edit: leuk verhaaltje op wikipedia (engels):
http://en.wikipedia.org/wiki/Differential_signalling

[ Voor 7% gewijzigd door mace op 02-11-2007 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
MaCe1337 schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 19:29:
[...]

Het zijn gebalanceerde versterkers, en dus heb je een signal +, - en ground.

De + is hot, en de - is cold, deze staan in tegenfase!

Je moet de - en de signal ground aan elkaar verbinden, en deze op de mantel van je RCA connector zetten, vervolgens moet de + op de pin.

edit: leuk verhaaltje op wikipedia (engels):
http://en.wikipedia.org/wiki/Differential_signalling
Thanks. Hier heb ik wat aan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dit staat ook allemaal in de manuals van Hypex...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
voodooless schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 21:37:
Dit staat ook allemaal in de manuals van Hypex...
De manual die jij mij vanmiddag gaf heb ik nooit eerder gezien. Vandaar deze vragen.

Daarnaast, zo'n groot probleem is het toch niet dat ik het vraag? Eindelijk weer 'ns een beetje knutselen op GoT, zo zie ik het..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Die manual staat anders wel gewoon op de Hypex website ;)

Daarnaast hoort de amp gewoon uit te zijn als /ON niet is aangesloten. Daar zou ik me eerst op concentreren eigenlijk.

Sluit eens geen bron aan en leg /ON aan GND. Heb je dan ook brom, dan zou ik eens gaan kijken richting voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
voodooless schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 22:18:
Die manual staat anders wel gewoon op de Hypex website ;)

Daarnaast hoort de amp gewoon uit te zijn als /ON niet is aangesloten. Daar zou ik me eerst op concentreren eigenlijk.

Sluit eens geen bron aan en leg /ON aan GND. Heb je dan ook brom, dan zou ik eens gaan kijken richting voeding.
Oke, dat ga ik nu eens proberen. Waarschijnlijk heb ik een aardlus, want alles ligt op een andere manier aan aarde.

Edit:

Ik heb nu alles geisoleerd van de behuizing en de versterker speelt perfect :)

[ Voor 7% gewijzigd door Barry|IA op 03-11-2007 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 13:27:
De afgebeelde terminals kun je beter maar nooit gebruiken.
Voor de lange schroefdraad is het materiaal te veel gehard wat echt een nadelig effect geeft.

De kortere zijn meestal veel beter. Dit kun je simpel testen door te kijken of ze eenvoudig te buigen zijn.
Over welke terminals heb je het nou eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Feli Barry :D

Maareh, hoe ziet ie er nu eigenlijk uit, en hoe klinkt ie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
voodooless schreef op maandag 05 november 2007 @ 15:57:
Feli Barry :D

Maareh, hoe ziet ie er nu eigenlijk uit, en hoe klinkt ie :?
Ziet er nog niet uit :P Achteraf gezien zijn de kasten te lelijk en te klein voor alle componenten en om de kabels netjes weg te werken. Ik ben dus van plan om volgende maand ofzo een mooie behuizing te bestellen, met voorgemonteerde XLR, LS en power chassisdelen. Een beetje zo'n behuizing als jij hebt zeg maar.

Hij klinkt goed :) Andere versterkers die ik gehad heb verdoezelen nog wel het een en ander. Maar de UcD laat gewoon horen wat er binnenkomt en dat is op dit moment een LG dvd speler :P
Mijn tweeters staan wel keihard te schreeuwen, maar die zou ik al vervangen.
Ik draai momenteel mono omdat een van de speakers is los gehaald voor een ander project, maar met die ene speaker lijkt het geluid wel breder geplaatst als met 2 speakers in de situatie voorheen.

Het enige nadeel vind ik de volumeregeling. Ik heb een voorverzwakker, bestaande uit een Alps 10k potmeter. Maar sommige CD's of (met name) DVD's zijn te zacht opgenomen om een beetje luid te draaien. Ik vrees dat ik dus toch een aktieve voorversterker moet gebruiken, uiteraard DIY :)

Speel jij wel luid genoeg met je pre? Of heb je de gain van de UcD verhoogd?

Ik zal straks eens een foto neerzetten :)

Edit:

Ik zit net mijn zekeringhouders tussen de + en - draden te solderen, kom ik erachter dat ik mijn dag niet echt heb... Steeds vergeet ik de houders over de draden te schuiven vóórdat ik de connectoren soldeer :P En bij dit soort projecten kun je dan beter even stoppen en de volgende dag weer proberen. Morgen weer verder dus :)

[ Voor 12% gewijzigd door Barry|IA op 05-11-2007 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb nu een actieve pre (2.5x versterking), maar aangezien een gebalanceerde CD-speler heb met een relatief hoge output werkte de passive pre ook prima.

Als je alleen mono luistert zul je straks nog een keer schrikken als je weer naar stereo gaat :D en nog een keer als je de opamp gaat vervangen, en dan nog een keer als je de opamp los gaat voeden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barry,

Als je een echt mooie behuizing wilt hebben, zou ik hier eens kijken:

http://www.atiresearch-anodized.com/products.html

Mooi spul, kost niks, alleen verzendkosten zijn hoog als je de behuizing snel in huis wilt hebben.... Ik ga binnenkort een 2 x UcD180HG bouwen in de 649 behuizing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat zijn inderdaad bekende kasten. Zeker erg mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:22:
Barry,

Mooi spul, kost niks, alleen verzendkosten zijn hoog als je de behuizing snel in huis wilt hebben.... Ik ga binnenkort een 2 x UcD180HG bouwen in de 649 behuizing...
Staan dr ook prijzen bij ergens? Ik kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik weet dat je deze kasten ook gewoon direct in NL kunt kopen. Ik kom alleen niet meer op het adres :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Voor prijzen kun je Arthon van ATI toevoegen op msn (tenzij iedereen het gelijk doet, dan wordt hij ook gek), hij kan je dan direct vertellen welke kasten leverbaar zijn en voor welke prijs.

Zo ben ik al een tijdje in onderhandeling met hem over een inkoopactie. Dat zou ons verzendkosten schelen en per 20 kasten nog een staffel korting. Hoe hoog die korting wordt is afhankelijk van de behuizing die je kiest.

Nog iets anders..
Ik ben nu bezig een lichtbak te maken van een scanner en een gezichtsbruiner. De rest van de materialen heb ik al liggen. Dus als iemand zich geroepen voelt een basic voeding te ontwerpen, die zowel geschikt is voor de UcD180 en de 400, dan ontvang ik daar graag een CAD afbeelding van, dan kun je bij mij binnenkort printplaten krijgen voor je DIY voeding :) Moet er natuurlijk wel genoeg interesse zijn in UcD..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
voodooless schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 11:12:
Ik weet dat je deze kasten ook gewoon direct in NL kunt kopen. Ik kom alleen niet meer op het adres :(
Deze was het toch :)

http://www.mm-audio.nl/MMaudio.html

(was eerst http://www.speakerworld.nl/)

[ Voor 7% gewijzigd door B_FORCE op 06-11-2007 17:03 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zover ik weet heeft MM Audio alleen kant en klare amps gebouwd met Hypex modules... geen losse kasten van Arthon....

Barry, hou me even op de hoogte wat betreft de inkoopactie voor die kasten, want heb nog wel interesse in 2 x de 649 in alu kleur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ze staan wel als officiële leverancier.

Volgens mij verkochten ze "vroeger" ook die kasten, maar zijn ze daar mee gestopt.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal zaterdag eens even kijken of ik tijd heb om het uit te zoeken, ik woon in Groningen en MM Audio is dacht ik gewoon een nevenactiviteit van de Speaker & Co vestiging te Groningen... even speakers luisteren en bijbabbelen daaro.

Tevens woon ik in de straat bij een audio-recensent van HVT, en hij meldde mij dat 'ie binnenkort die kant-en-klare units van MM Audio kreeg om te reviewen - mooie gelegenheid om die dingen eens rustig te bekijken en beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:46

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:22:
Barry,

Ziet er allemaal erg strak uit. Toch vind ik m'n eigen stereo versterkerkast qua vormgeving nogsteeds wat mooier:

Afbeeldingslocatie: http://exirion.mine.nu:8080/DSCN3694_2.jpg

Die komt weer uit Italie en dat kostte me inclusief verzending iets van 120 euro (was in 1 koop met een grotere kast erbij voor totaal zo'n 300 met verzending).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

'T zou me niets verbazen als die ook van ATI is eigenlijk ;) Zeker heel mooie kast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Inderdaad erg mooi. Ik ben gestopt met het rommelen in die kleine kastjes. Op 't werk stond een defecte 19'' PA amp, de kap was nog in nieuwstaat en de behuizing zelf is redelijk sterk.

Ik heb deze behuizing gisteren helemaal gestript en er wordt een nieuw voorfront gemaakt, in de vorm van hout aan de zijkanten en aluminium aan de voorkant. De gehele versterker wordt nog steeds dubbel-mono opgebouwd, waarbij er geen enkel contact is tussen links en rechts (zelfs de voedingen worden apart in- en uitgeschakeld).

De UcD moduls worden doormiddel van een houten L-profiel staand in de kast geplaatst, zodat ik aan beide kanten genoeg ruimte heb voor eventuele modificaties aan de modules.

@Exirion:
Bij welke winkel komt die kast vandaan dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Barry|IA op 11-11-2007 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Barry|IA schreef op zondag 11 november 2007 @ 13:50:
@Exirion:
Bij welke winkel komt die kast vandaan dan?
http://www.hifi2000.it/

Zij maken het spul ook zelf :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Zeg, als je die UcD's aanzet dan wordt /ON naar GND getrokken, maar moet die laag blijven?
Ik ben nog steeds bezig met mijn UcD's, misschien weet je het nog voodooless, toen heette je nog deepspace. ;) Anyway, ik heb hele mooie vandal switches liggen, maar dat zijn momentschakelaars.

Moet ik dan een flipflopje erachter fixen of doet de ucd dat zelf?
Of heeft ie een pullup op de /ON dat je hem dus naar GND moet houden.

[ Voor 9% gewijzigd door mace op 11-11-2007 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De UcD gaat pas aan als je /On actief naar GND trekt. Er zit dus nu een pullup aan. Een momentschakelaar gaat dus niet werken.

Je kunt die wel gebruiken bij bijvoorbeelde de hypex softstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Vanavond heb ik het voor elkaar gekregen stereo te draaien. OMG, wat een sound! Het laag gaat afgrond diep en het hoog is zo schoon als een geslepen diamant.

Ik luister nu Pink Floyd - The Wall, good bye cruel world (track 13). Je hoort hier letterlijk het speeksel van Roger Waters, echt ranzig. Wat een details! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, en mensen maar zeggen dat de verschillen in amps niet zo groot zijn ;)

Je zult niet de eerste zijn die van zijn stoel is gevallen na het horen van de UcD ;) Ik heb het zelf ook al bij iemand meegemaakt, en toevallig las ik gisteren weer een dergelijk verhaal.

Aan de andere kant zijn er ook zat mensen die er niet tegen kunnen en het niet lekker genoeg vinden klinken en dus liever voor een heel ander soort amp kiezen. Er wordt vaak gezegd dat de UcD te kill en steriel is... Niet muzikaal genoeg, te hard.

Achja, ik zou in ieder geval pas oordelen als je alle variaties gehoord hebt ;) Ze klinken namelijk allemaal weer net anders, en zo zijn er ook mensen die de ene versie prefereren boven de andere, an anderen die het weer precies andersom vinden. Zo is er nogal gemixed gereageerd op de nieuwste generatie UcD's (HG met HxR regelaars). Velen vinden ze muzikaler klinken, maar velen vinden het ook een achteruitgang. Zo blijf je altijd weer bezig :) Ik ga me in ieder geval de 210 euro voor 6 HxR regelaars sparen als jullie het niet erg vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Tja, kil en hard kan het zeker zijn, als je bron of speakers niet deugen. De UcD laat mij gewoon goed horen dat ik andere tweeters moet zoeken en een echte CD speler. Terwijl andere amps die aspecten verbloemen, waardoor het beter lijkt te klinken.

Maar over muzikaal gesproken zeg; ik kan Mark Knofler zowat een hand geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
leuk om te horen Barry ! :)

Misschien toch maar die KE 25 SC voor in je speakers ? :P

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
B_FORCE schreef op maandag 12 november 2007 @ 10:50:
leuk om te horen Barry ! :)

Misschien toch maar die KE 25 SC voor in je speakers ? :P
Thank you! Neem ik mee in overweging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik ben de kast nu aan het assembleren, maar i.v.m. de luchtopening in de kast komen de UcD modules wel erg dicht op elkaar. Zo'n 4cm zit er tussen beide onderkanten. Is dit erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nee, is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Mooi. Kan ik weer verder >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 18:43
Is ie al klaar? Ben benieuwd naar de foto's en de korte review!

Heb gisteren bij een vriend een onlangs gebouwd UcD gehoord, ben zeer onder de indruk. Kenwoorden die ik hierbij wil noemen: strak, schoon/zuiver, gedetailleerd, controle.

Het betrof een stereo opbouw met de UcD400HG HxR modules (en twee grotere 500VA voedingen en buffer). _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 10:47:
Is ie al klaar? Ben benieuwd naar de foto's en de korte review!

Heb gisteren bij een vriend een onlangs gebouwd UcD gehoord, ben zeer onder de indruk. Kenwoorden die ik hierbij wil noemen: strak, schoon/zuiver, gedetailleerd, controle.

Het betrof een stereo opbouw met de UcD400HG HxR modules (en twee grotere 500VA voedingen en buffer). _/-\o_
Hij is nog niet klaar. Hij heeft wel al meerdere malen gespeeld, maar de volgende dingen moeten nog gebeuren:

- Behuizing designen en bouwen.
- Voedingsdraden inkorten, faston connectoren solderen en afschermen met mesh.
- UcD modules modificeren, o.a: bufferelko's vervangen door Pana FC types, opamp vervangen met aparte voeding.
- Gebalanceerde voorversterker maken.

En als dat allemaal gedaan is zal ik de Elna Black-neg caps vervangen door BHC T-Network caps en de brugcellen vervangen door 4 nette diodes. Dit allemaal op 1 printplaat.

De behuizing krijgt vorm! Het gaat iets weg hebben van de Krell KAV-500i:

Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/4821/krellkav500sg8.jpg

Maar dan zonder knoppen (zelfs geen aan/uit), volumeregeling en tekst. Het enige wat er komt is een blauw difuus LED. Hier ga ik nu mee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op zondag 18 november 2007 @ 15:39:
- UcD modules modificeren, o.a: bufferelko's vervangen door Pana FC types, opamp vervangen met aparte voeding.
Doe maar BC136 caps :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Zou dit wat zijn?

10.000 uF 100v
10.000 uF 63v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Niet voor bufferelko's ;) Die 10.000 uF passen niet op de print :P Als voeding zou het natuurlijk wel kunnen dienen, maar zonder typenummers is niet niet echt te zeggen of deze echt goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
6 Euro extra en je hebt slit-foils. Die zitten ook in de HG supplies

[ Voor 3% gewijzigd door Barry|IA op 09-02-2008 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf de UcD400HG-HxR en daarop zitten de Hypex audio grade condensatoren.
Volgens Bruno Putzeys voldoen deze beter dan de BC136 typen, echter hij gaf wel aan
dat dit ook een smaak kwestie kan zijn. Een regelrecht A-B vergelijk is natuurlijk moeilijk,,,,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ja, de nieuwe modules hebben "Hypex condensatoren". Geen idee wat ze echt zijn eigenlijk... Zeker geen slecht spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal zaterdag eens even kijken of ik tijd heb om het uit te zoeken, ik woon in Groningen en MM Audio is dacht ik gewoon een nevenactiviteit van de Speaker & Co vestiging te Groningen... even speakers luisteren en bijbabbelen daaro.
Even mezelf quoten.... ;) Nog geen tijd gehad om te posten, maar ben destijds op zaterdagochtend even bij Speaker & Co langs geweest. Martin is inderdaad MM Audio begonnen aan de hand van zijn lange relatie met Hypex... De behuizingen komen van Arthon, alleen hij laat alles nu in Thailand vooraf voorboren/stansen en screenen. Ook hij klaagt steen en been over de kosten van transport etc, is helaas iets waar je mee moet leren leven. Hij is geen dealer van ATI en hij maakte op mij niet de indruk de kasten te willen importeren en doorverkopen.

Tevens nu de kwaliteit van de kasten goed kunnen beoordelen... damn wat een mooi spul voor de prijs! Even wachten op een kerstbonus en toch maar aan de slag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Hij is klaar :) In een nieuwe behuizing:

Afbeeldingslocatie: http://img160.imageshack.us/img160/7498/img3984qp5.jpg

Er komt misschien alleen nog een LED in ter herkenning van de aan/uit stand.
Deze versterker zal middels een 12V trigger geschakeld worden.

Klinken doet 'ie nog steeds niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Megakick :)

De UcD versterker van hierboven is enkele jaren geleden al verkocht :)
Sindsdien ben ik gestopt met de hobby, weer opnieuw begonnen met een Marantz receiver, daarna Arcam (huidig) en nu weer begonnen met een nieuwe, overtreffende UcD versterker.

Het pakketje kwam vandaag binnen, dus ik ben direct begonnen met boren en monteren :)

Afbeeldingslocatie: http://img691.imageshack.us/img691/6303/img8211y.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img594.imageshack.us/img594/2443/img8212.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img98.imageshack.us/img98/8730/img8214.jpg

De softstart modules zijn al gemonteerd. De voedingen zelf worden morgen gemonteerd aangezien de afstandsbusjes op waren. Wel heb ik alle gaten al geboord en alles past precies zoals ik wil :) Ik heb alles zo ingedeeld dat ik geen draden hoef te verlengen, maar juist moet inkorten, om de signaalweg zo kort mogelijk te houden. Power en signaal wordt ook zo ver mogelijk van elkaar vandaan gehouden.
Uiteraard worden alle +/- draden getwist en met fast-on stekkers aangesloten.

De UcD modules heb ik ook direct besteld, evenals de UcD signaalkabels, luidspreker- en RCA chassisdelen. De AC-in chassis en zekeringhouder haal ik bij een lokale winkel.
Wel heb ik toch besloten om wederom voor de ST modules te gaan, aangezien deze een strakkere laagweergave zouden hebben. Afgezien van het feit dat de versterker full-range wordt ingezet, zal de versterker in de toekomst worden ingezet om 2 15'' subs aan te sturen. Vandaar mijn keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Gezien de winkels vandaag zijn gesloten, heb ik geen afstandsbusjes, schroefjes en moertjes kunnen halen.
Veel vooruitgang zal ik vandaag dan ook niet maken, maar ik heb toch al enkele zaken afgerond.

Zo heb ik de voetjes van de versterker geplaatst en isolatie aangebracht tussen de print van de softstart en de behuizing. Dit betekende wel dat alle onderdelen weer van de bodemplaat af moesten om niks te beschadigen. Wat een gepiel, maar je raakt er wel bekend mee en dan is het resultaat des te mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Weer wat verder..

Afbeeldingslocatie: http://img192.imageshack.us/img192/4408/img8215.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img641.imageshack.us/img641/2203/img8216.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img685.imageshack.us/img685/7977/img8217c.jpg

De ''viezigheid'' die je rond de RCA connector ziet is gesmolten lijm van de schilderstape tijdens het boren. Dit wordt allemaal nog mooi schoongemaakt na het volledig assembleren van de versterker.
De RCA- en LS-chassisdelen zitten boven verwachting kaasrecht gemonteerd. Voor het monteren van de UcD modules tegen de achterplaat heb ik een papieren mal uitgeknipt en met een pen de montagegaten doorgestoken, zodat ik de papieren mal vervolgens kon aftekenen op de behuizing.

Wat moet er nog gebeuren:
Het is nu wachten op de volgende onderdelen: faston stekkers, krimpkous en net-chassisdeel. Nu kan ik dus even niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En je vertrouwt blind op de beveiligingen van de UCD's? Geen DC detectie, inschakelvertraging oid? Ik zou mijn luidsprekers daar niet aan hangen. Ik heb zelf ook een leuk project in huis liggen, maar daar gaan geen luidsprekers aan voordat ik een beveiliging heb. (hopelijk morgen bij mijn locale elektro winkel binnen)

ps. Is de voorversterker ook zelfbouw en zo ja, kom maar op met plaatjes. Ik heb nog wat inspiratie nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2010 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 17:35:
En je vertrouwt blind op de beveiligingen van de UCD's? Geen DC detectie, inschakelvertraging oid? Ik zou mijn luidsprekers daar niet aan hangen. Ik heb zelf ook een leuk project in huis liggen, maar daar gaan geen luidsprekers aan voordat ik een beveiliging heb. (hopelijk morgen bij mijn locale elektro winkel binnen)

ps. Is de voorversterker ook zelfbouw en zo ja, kom maar op met plaatjes. Ik heb nog wat inspiratie nodig.
De inschakelvertragingen zitten tussen de 2 ringkerntrafo's in. Deze schakelen de trafo's geleidelijk in.
De DC protectie en amp /on zitten op de voedingsprint.

De voorversterker heb ik nog niet gebouwd. Ik ga eerst passief draaien om vervolgens op gehoor te bepalen of ik extra gain nodig heb. De potmeter zal tijdelijk gemonteerd worden aan de achterzijde van de versterker.

[ Voor 13% gewijzigd door Barry|IA op 10-05-2010 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Hij speelt sinds gisteren :)

Maar GoT-audio is niet meer wat het geweest is... damn, wat een stilte :/
Op 't HTforum is mijn hele verslag veel uitgebreider.

Dus......

Bij 5 reacties van ''wij willen foto's'' komen ze daadwerkelijk :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij willen fotos x1

Nee even zonder gein ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:38

Gotez

42

Ik zou heel graag foto's willen zien!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 20:59
Pictures or it didn't happen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 00:29:
Maar GoT-audio is niet meer wat het geweest is... damn, wat een stilte :/
Op 't HTforum is mijn hele verslag veel uitgebreider.
Dan ga je toch lekker naar HTForum...

Maareh, pics zijn altijd welkom natuurlijk :)

Ga je nog andere tweaks doorvoeren, of laat je hem helemaal standaard?

Wat betreft volume control: ik kan je uit ervaring vertellen dat het heel erg irritant is om die achter je kast te hebben. Maar goed, daar ga je zelf wel achter komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Oke, dan komen de foto's er zodra de assemblage wat netter is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
voodooless schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 09:49:
[...]

Dan ga je toch lekker naar HTForum...

Maareh, pics zijn altijd welkom natuurlijk :)

Ga je nog andere tweaks doorvoeren, of laat je hem helemaal standaard?

Wat betreft volume control: ik kan je uit ervaring vertellen dat het heel erg irritant is om die achter je kast te hebben. Maar goed, daar ga je zelf wel achter komen ;)
Ik ga er niet aan tweaken. Misschien ga ik nog eens experimenteren met de HG modules, maar that's it.
De volumeregeling komt er heel tijdelijk, in de plaats van de zekeringhouder. Zodra ik een aktieve voorversterker heb komt de volumeregeling compleet te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

voodooless schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 09:49:
Waarom? Mijn eindbakken hebben zelfs een fixed gainregeling. Als ie goed is pas je 'm echt niet zo snel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Exirion schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 18:44:
[...]

Waarom? Mijn eindbakken hebben zelfs een fixed gainregeling. Als ie goed is pas je 'm echt niet zo snel aan.
Ook een goed idee (dan zou ik 'm gewoon moeten laten zitten), want dan heb je minder gezeur met het inregelen van verschillende eindversterkers in een surround setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 18:44:
Precies, eindbakken... Dan heb je dus een pre. Barry heeft geen pre, en die potmeter op de achterkant is dus de enige regeling.

* voodooless heeft overigens ook geen regeling op zijn amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

voodooless schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 19:42:
Precies, eindbakken... Dan heb je dus een pre. Barry heeft geen pre
Volgens mij zei ie toch echt dat ie nog een pre ging bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Exirion schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 20:13:
[...]

Klopt. Uiteindelijk wil ik een actieve voorversterker bouwen. Tot het zover is heb ik toch besloten een bestaande voorversterker te kopen, omdat ik echt geen zin heb op een paar maanden naar een passieve pre (enkel potmeter) te luisteren.

Ik hoop 'm deze week nog binnen te krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://www.audiourgency.co.za/images/products_project_prebox.gif

[ Voor 4% gewijzigd door Barry|IA op 19-05-2010 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is die conrad behuizing op je foto van 2008 dan? Lijkt me ook een pre-ampje of heb je die met de versterker verkocht? Daarnaast zie die Pro-Ject pre er wel wat eenvoudiger uit dan dat de +300 dollar prijs doet vermoeden. (of zit ik er heel erg naast?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 20:13:
Precies... Dan heeft hij dus nu op dit moment geen pre (of hij moet dat ProJect ding al binnen hebben).

Ik zou in ieder geval geen 300 euro uitgeven aan dat ProJect ding.

Afbeeldingslocatie: http://www.av.com.pl/files/Image/AV%2009-08/Project/ProJect%20Pre-Box%20Amp-Box_srodki.jpg

Lijkt me weinig waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 09:53:
Wat is die conrad behuizing op je foto van 2008 dan? Lijkt me ook een pre-ampje of heb je die met de versterker verkocht? Daarnaast zie die Pro-Ject pre er wel wat eenvoudiger uit dan dat de +300 dollar prijs doet vermoeden. (of zit ik er heel erg naast?)
Die is inderdaad mee-verkocht met de versterker. Daarnaast was deze passief en dat is echt een ramp op de UcD versterker.

@Voodooless:

Ik heb 239 euro betaald (nieuw) via een internetshop. De pre moet nog komen.
Het geld niet waard.. tja..zelf bouw je het misschien voor 50 euro, maar de THD cijfers zien er goed uit en daarnaast heeft 'ie alles wat ik ervan verlang (remote, actief, 12v trigger, 2 ingangen).

Voor het geld heb ik geen alternatief kunnen vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barry|IA schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 10:51:
[...]
Voor het geld heb ik geen alternatief kunnen vinden :)
Owh?
Advance Acoustic MPP202? 269 euro (en daar kun je nog wel wat op afdingen)
http://www.speakerland.nl.../advance-acoustic/mpp-202

http://www.advance-acoust.../index/detail/id/58/sec/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Die heeft geen 12V trigger voor m'n eindversterker, presteert niet beter dan de Pro-Ject, is duurder en groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barry|IA schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 11:08:
[...]

Die heeft geen 12V trigger voor m'n eindversterker, presteert niet beter dan de Pro-Ject, is duurder en groter.
Heh, idd, was er vanuit gegaan dat hij een 12v trigger had omdat zijn 1 stap grotere broertje dat wel heeft..
Denk dat hij wel even goed presteert aangezien alles niet in een SMD printje zit geduwd :p
Maar als 't klein moet zijn, en voor dat budget houd het snel op idd :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2010 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 11:47:
[...]

Heh, idd, was er vanuit gegaan dat hij een 12v trigger had omdat zijn 1 stap grotere broertje dat wel heeft..
Denk dat hij wel even goed presteert aangezien alles niet in een SMD printje zit geduwd :p
Maar als 't klein moet zijn, en voor dat budget houd het snel op idd :)
Het is maar voor even he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Videopac

Rommelt wat aan.

Kickje.

Ik zit er ook sterk over te denken zo'n eindversterker te maken.
Veel van mijn vragen zijn al beantwoord, enkele nog niet.

Ik zie in de opbouw van Berry (mooi!) 2 slow starts zitten: is dat noodzakelijk?
Kun je ook 1 slow start voor beide kanalen gebruiken?

En je geeft aan een aparte DC protectie te hebben; waar zit die op je foto & is die ook van Hypex?

Ik zit zelf te denken aan UcD180HG met SMPS180 voeding. Wat heb ik verder nodig dan een versterker module, voeding, softstart, aansluitmateriaal (voeding/RCA(in mijn geval) en speaker), kabels en een kast?

Hoe erg is het om ze continu aan te hebben staan?
Ik denk er over ze rechtstreeks aan te sturen met een Logitech Squeez Box, maar ik zie nog even niet hoe ik vandaar uit een 12V trigger kan laten gaan naar de eindversterkers.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

Videopac schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 17:39:
Kickje.

Ik zit er ook sterk over te denken zo'n eindversterker te maken.
Veel van mijn vragen zijn al beantwoord, enkele nog niet.

Ik zie in de opbouw van Berry (mooi!) 2 slow starts zitten: is dat noodzakelijk?
Kun je ook 1 slow start voor beide kanalen gebruiken?

Kan, maar is afhankelijk van gekozen voeding en implementatie. Volgens mij geldt dat de zwaardere versterkers en voedingen elk een eigen soft start nodig hebben.

En je geeft aan een aparte DC protectie te hebben; waar zit die op je foto & is die ook van Hypex?

De meeste voedingen hebben een dc protectie. Volgens mij de SMPS ook, maar dat zou je in de datasheet moeten kunnen zien.

Ik zit zelf te denken aan UcD180HG met SMPS180 voeding. Wat heb ik verder nodig dan een versterker module, voeding, softstart, aansluitmateriaal (voeding/RCA(in mijn geval) en speaker), kabels en een kast?

Niets, let wel op dat de UcD een gebalanceerd signaal nodig hebben, en dat je dus intern of extern van de RCA een fake gebalanceerd verbinding moet maken. Op de FAQ pagina van hypex staat een voorbeeld.

Ook is een volume pot wellicht handig maar zeker niet noodzakelijk, b.v. i.c.m. een pre.

Hoe erg is het om ze continu aan te hebben staan?
Ik denk er over ze rechtstreeks aan te sturen met een Logitech Squeez Box, maar ik zie nog even niet hoe ik vandaar uit een 12V trigger kan laten gaan naar de eindversterkers.

Heeft de Squeezbox een volume regeling?

Het kan denk ik geen kwaad ze continu aan te laten, maar het is natuurlijk mooier om ze te triggeren.
EDIT: Overigens succes met knutselen, het is leuk om te doen, en het geluid zal je verbazen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Gotez schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 19:27:
[...]

EDIT: Overigens succes met knutselen, het is leuk om te doen, en het geluid zal je verbazen!
- Volgens de Hypex site volstaat 1 Softstart tot 1500W. En er zit DC protectie in.
- De Squeezebox (Classic) heeft volumeregeling
- Ik heb al wat info gevonden om op die hoofdtelefoonuitgang van de Squeezbox classic 3,3V te krijgen, die dan vervolgens tot 12V gebracht kan worden.
- Vraagje: volstaat 1 SMPS400A180 voeding om 2 180W modules aan te sturen? Dit werd mij niet duidelijk aan de hand van de Hypex site en door middel van Googlen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

Videopac schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 13:25:
[...]

- Volgens de Hypex site volstaat 1 Softstart tot 1500W. En er zit DC protectie in.
Ok

- De Squeezebox (Classic) heeft volumeregeling

Het kan zijn dat je de gain van de UcD's moet aanpassen. http://www.diyaudio.com/f...-squeezebox2-ucd-amp.html

- Ik heb al wat info gevonden om op die hoofdtelefoonuitgang van de Squeezbox classic 3,3V te krijgen, die dan vervolgens tot 12V gebracht kan worden.

met alle respect, maar dit klinkt als een (mogelijk gevaarlijk) hobby project. Volgens mij zijn hier mooiere oplossingen voor, zoals een gezamelijke stekkerdoos of b.v. http://www.delback.co.uk/squeezebox/sbr_signal.html

- Vraagje: volstaat 1 SMPS400A180 voeding om 2 180W modules aan te sturen? Dit werd mij niet duidelijk aan de hand van de Hypex site en door middel van Googlen.

- Supply for single or multiple amplifiers of the UcD™ range volgen de website van hypex
Krijgen we nog foto's te zien als het gebouwd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Ja, natuurlijk. Sorry voor de vele vragen, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Met name over hoe ik die squeezebox en de eindversterker op een nette manier in een keer aan en uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

Samen in 1 stekkerdoos en deze in/uit schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Zoiets ja. Twee vragen nog (sorry...):
- welk formaat kast zal ik nemen? 230x230x80 (intern iets van 210x210) Galaxy Plus (die Italiaanse; ook gezien bij Eltim.eu) of ...?
- hoeveel uren kost het nou ongeveer om zo'n versterker geheel in elkaar te zetten (2xUcD180ST, 1xSMPS180, RCA connectors)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

Videopac schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:08:
Zoiets ja. Twee vragen nog (sorry...):
- welk formaat kast zal ik nemen? 230x230x80 (intern iets van 210x210) Galaxy Plus (die Italiaanse; ook gezien bij Eltim.eu) of ...?

dat moet je zelf weten. Ik heb alles in verschillende kastjes gestopt. Gewoon een kwestie van nameten. De versterkermodules zijn klein, maar de voedingen (ringkern, caps en dergelijke) kunnen aardig groot zijn. Een SMPS is weer heel klein.

- hoeveel uren kost het nou ongeveer om zo'n versterker geheel in elkaar te zetten (2xUcD180ST, 1xSMPS180, RCA connectors)?

Aansluiten is makkelijk, gewoon kabels opmeten, schoentje erop en erin prikken. Om alles netjes in een kastje te stoppen is meer werk. Dit is uiteraard afhankelijk van hoe snel je werkt, of je na elke stap gaat testen en of je heel netjes werkt. Dit was een van mijn eerste DIY projecten, dus ik heb heel veel tijd besteed aan testen, puzzelen en op internet lezen hoe alles werkt. Ik denk dat ik een tweede makkelijker en sneller in erlkaar plak. Ik denk dat je ongeveer 4 avonden kwijt bent. 1 a 2 avonden voor aansluiten en testen. en 2 a 3 avonden om alles netjes in te bouwen.

• mace

mace

Sapere Aude

Intern in de squeezebox 3.3v aftappen en dan met een torretje 12v schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:58

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik heb een tweedehands UcD400 (de 2010 versie van Barry, uit dit topic) en die doet niets meer. Geen LED, geen geluid, niets.
Waar en hoe kan ik beginnen met testen wat het probleem is?

De versterker heeft altijd last gehad van een brommende transformator (kan dat wat zijn?), maar verder niets raars gemerkt.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

Ik zou beginnen met het opmeten van alle spanningen. Gewoon met de datasheets vergelijke hoeveel spanning op de voeding moet, en hoeveel hier uit komt. Daarna kijken of de spanningen op de modules goed zijn.

Misschien handig om eerst de losse travo te meten, daarna voeding aansluiten en deze meten en dan modules aansluiten en deze meten.

Daarnaast goed kijken naar alle aansluitingen, zijn er geen losse kabels, stekkertjes of schoentjes inzitten.

Anders ff een paar foto's maken en uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Er gaat wel 220V in de softstart, maar die komt er niet uit. Ik denk dat ik de zekeringen over het hoofd heb gezien, die zijn bruin :)

Vervangen en kijken wat er gebeurt? Of is het raadzaam iets anders te onderzoeken? Er zit geen schakelsysteem in de versterker (ga ik aan werken), dus hij wordt steeds hard aan/uit gezet met de hoofdschakelaar in het TV meubel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

mr.paaJ schreef op maandag 28 februari 2011 @ 13:31:
Er gaat wel 220V in de softstart, maar die komt er niet uit. Ik denk dat ik de zekeringen over het hoofd heb gezien, die zijn bruin :)

Vervangen en kijken wat er gebeurt? Of is het raadzaam iets anders te onderzoeken? Er zit geen schakelsysteem in de versterker (ga ik aan werken), dus hij wordt steeds hard aan/uit gezet met de hoofdschakelaar in het TV meubel.
Dat laatste is geen probleem. Ik zou wel ff uitzoeken waarom de zekering gesprongen is. Als je niets ziet gewoon vervangen en voorzichtig kijken wat er gebeurd. Dus niet gelijk je modules eraan hangen maar langzaam opbouwen.

PS: dit zijn slechts tips, gebruik je gezonde verstand! Niet boos worden op mij als hij explodeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 20:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als je zonder uitgangssignaal een duidelijk brommende transformator hebt kan het zijn dat ie flink moet werken. Zou toch eens kijken of alles goed zit dan. Of in ieder geval eens meten hoeveel stroom er getrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik wil 'm wel nakijken voor je. Ik ken de opbouw nog uit m'n hoofd.
De brommende trafo's blijkt na inlezen toch iets meganisch te zijn en daar zal ik ook gelijk naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Hoe meet ik hoeveel stroom hij trekt? Multi-meter of verbruiks-meter?

Barry, als je iets weet, graag! Maar ik ga hem niet nog eens in het OV meenemen, had behoorlijk zure armen vorige keer ;) Kijken of ik wat vervoer kan regelen binnenkort?

Met mijn 'gezonde' verstand heb ik gewoon de zekeringen vervangen (die zitten in de softstarts en nog een extra paar in de voedingkant dus dat leek me wel redelijk veilig (voor de modules dan). Het lijkt allemaal weer prima te werken. Gister blijkt er een kortsluiting geweest te zijn, zonder directe aanleiding. Ik heb nog gevraagd naar het hoe en wat en of het na een handeling met het geluidssysteem was, maar blijkbaar niet. Ik was zelf niet thuis dus het fijne zal ik wel nooit te weten komen. Alleen dat er nu dus een lamp stuk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Zit er nog verschil tussen de SMPS180 en de SMPS400A180?
Of kan ik gewoon kiezen welke qua formaat het beste in de behuizing past?

SMPS180: https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=2364
SMPS400A180: https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=3140

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

The SMPS180 Power Supply is a 180W high efficiency switch mode power supply

The SMPS400 Power Supply is a 400W high efficiency switch mode power supply

Das het verschil lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
mr.paaJ schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 01:18:
Hoe meet ik hoeveel stroom hij trekt? Multi-meter of verbruiks-meter?

Barry, als je iets weet, graag! Maar ik ga hem niet nog eens in het OV meenemen, had behoorlijk zure armen vorige keer ;) Kijken of ik wat vervoer kan regelen binnenkort?

Met mijn 'gezonde' verstand heb ik gewoon de zekeringen vervangen (die zitten in de softstarts en nog een extra paar in de voedingkant dus dat leek me wel redelijk veilig (voor de modules dan). Het lijkt allemaal weer prima te werken. Gister blijkt er een kortsluiting geweest te zijn, zonder directe aanleiding. Ik heb nog gevraagd naar het hoe en wat en of het na een handeling met het geluidssysteem was, maar blijkbaar niet. Ik was zelf niet thuis dus het fijne zal ik wel nooit te weten komen. Alleen dat er nu dus een lamp stuk is...
Zowel de softstarts als de voedingen zijn inderdaad gezekerd. Dit om ervoor te zorgen dat er geen piekspanning op de voedingen en UcD's kan komen te staan. De softstart zorgt ervoor dat bij het in- en uitschakelen van de versterker geleidelijk aan ''juice'' naar de voedingen en UcD's vloeit.

Ik kan de brom er misschien uithalen als ik de versterker hier heb.
Ik heb zelf een auto, maar weinig tijd. In welke plaats woon je?
Anders kun je de versterker misschien ook versturen..

Pagina: 1 2 Laatste