[DIY] Dubbel mono UcD

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 9.684 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Oke, ik moest er ook maar eens aan geloven... een ''superieure'' eindversterker :)

Ik stond op het punt een set UcD400AD's op te halen, maar toen las ik dat de UcD180 klankmatig geen verschil maakte, op meer vermogen na dus. Nu zit ik hier op een kamertje van 5 bij 5 en heb ik dus never nooit die 400 Watt nodig om mijn 90dB speakertjes aan te sturen. De UcD180AD is ook nog eens een heel stuk goedkoper. Dan heb je ook nog eens de AT versie, zonder uitgangsbuffer (opamp) en die kan ik er natuurlijk ook gewoon zelf in prikken... Of zie ik iets over het hoofd? En wordt het juist een duurder grapje om van AT naar AD te upgraden?

Alvast bedankt :) En ik weet al wie hier als eerste gaat antwoorden :P

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Barry|IA schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 23:38:
En ik weet al wie hier als eerste gaat antwoorden :P
Dat weet je nooit he :P
Ik zou gewoon doen wat je hart je ingeeft. Als ik je zo af en toe lees op het forum heb je een hele leuke hobby in het DIY van audio...dan zou ik gewoon voor de voorlopig goedkoopste optie gaan en later zelf uitbreiden. Heb je d'r meerdere keren lol van :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 07:56

voodooless

Sound is no voodoo!

De UcD180 maakt klankmatig zeker wel verschil hoor. De algemene indruk is toch wel dat bij standaard uitvoeringen (AD versies), de UcD400 ietsje beter klinkt dan de 180. De UcD700 schijnt nog weer wat beter te zijn, maar die heb ik nooit gehoord, en was me ook veel te duur. Waar haal jij trouwens vandaan dat er een AT versie is? Voor zover ik weet is er een AD en ST versie, de een met de AD8620 en de ander met OPA2134/NE5532. De ST's kun je makkelijk upgraden naar met een andere opamp. Bij de UcD400 zitten er ook nog netjes de pads om CRD's aan te brengen om de opamp in classe A te zetten.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
voodooless schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 09:58:
De UcD180 maakt klankmatig zeker wel verschil hoor. De algemene indruk is toch wel dat bij standaard uitvoeringen (AD versies), de UcD400 ietsje beter klinkt dan de 180. De UcD700 schijnt nog weer wat beter te zijn, maar die heb ik nooit gehoord, en was me ook veel te duur. Waar haal jij trouwens vandaan dat er een AT versie is? Voor zover ik weet is er een AD en ST versie, de een met de AD8620 en de ander met OPA2134/NE5532. De ST's kun je makkelijk upgraden naar met een andere opamp. Bij de UcD400 zitten er ook nog netjes de pads om CRD's aan te brengen om de opamp in classe A te zetten.
Sorry, ik haalde de types even door elkaar. Ik bedoel de ST versie dus :)

Om het project qua kosten een beetje in de hand te houden, heb ik besloten om de volgende UcD te bouwen:

2x Hypex UcD180ST (in de toekomst met opamp als buffer)
1x DIY voeding met softstart en DC protectie
2x Hypex ringkern trafo 32V, 160VA

Bij elkaar ben ik dan voor 350 Euro klaar en heb geld over om mijn speakers aan te pakken ;)

Is 160VA trouwens niet een beetje krap voor zo'n UcD module?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Het is een tijdje geleden, maar ik ben weer druk bezig :)

Ik ga nu voor monoblokken UcD400, met een DIY voeding en DIY softstart.

Ik heb de ringkern trafo's inmiddels aangesloten en ik meet 112V op de caps Gevaarlijk, want die dingen mogen maar 63V hebben eigenlijk....

Als ik dan terug reken lijkt het alsof ik 2 draden verkeerd heb aangesloten:
112 (V) / 1.41 (gelijkrichting) = 79.43 (V) / 2 (wikkelingen) = 39.7 (V per secundaire kant)..

En dat klopt dan weer met de specificaties van de trafo: 2x 39V~
Op de een of andere manier heb ik de trafo dus zo geschakeld dat beiden aftakkingen bij elkaar worden opgeteld!

De draden van de trafo zijn als volgt gekleurd:

Primair: zwart - zwart (230V)
Secundair: rood* - geel (39V)
Secudrair: blauw* - grijs (39V)

*= start

Iemand enig idee wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Voodooless heeft geholpen en het probleem zat 'm in mijn meetingen. Ik moet van + naar GND meten en niet van + naar - :)

Opgelost dus. Ik moet alleen de UcD modules nog aan de voeding knopen en in een kast plaatsen, dan ben ik al klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Heb je al een kast voor de modules ?

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:41

Exirion

Gadgetfetisjist

Barry|IA schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 20:55:
Opgelost dus. Ik moet alleen de UcD modules nog aan de voeding knopen en in een kast plaatsen, dan ben ik al klaar :)
Tot zover dit zelfbouwproject :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Exirion schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:00:
[...]

Tot zover dit zelfbouwproject :+
UcD hater!!! >:)

Juist omdat jij het zo'n Lego project vind heb ik besloten tenminste de voeding nog zelf te maken :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Gurbe de n00b schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 20:58:
Heb je al een kast voor de modules ?
Ik probeer nog een stel mooie kastjes te vinden, omdat ik 2 monoblokken wil maken. Maar per kant zit ik nu ruim op 20kg en dat gaan de meeste kastjes niet leuk vinden, eventuele kasten die het gewicht wel kunnen hebben zijn weer te groot. Ik ga eens kijken of Velleman een paar kandidaten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waar haal jij dan al dat gewicht vandaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurbe de n00b
Waarom geen DIY kastje ? :)

Ik meende ook dat er speciale kastjes verkrijgbaar waren voor deze modules.
Op http://www.hardwareanalysis.com/ hadden ze ook een review staan van de UcD modules, maar de site is momenteel offline...

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
voodooless schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 13:04:
Waar haal jij dan al dat gewicht vandaan :?
Per kant 2 trafo's (39v en 12v voor opamps en pre-amp) en 4 caps, daarmaast nog wat printjes, brugcel en de UcD zelf. Ik kom op ongeveer 20kg per monoblok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Gurbe de n00b schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 13:17:
Waarom geen DIY kastje ? :)

Ik meende ook dat er speciale kastjes verkrijgbaar waren voor deze modules.
Op http://www.hardwareanalysis.com/ hadden ze ook een review staan van de UcD modules, maar de site is momenteel offline...
DIY zou wel leuk zijn, maar het afwerken van mijn speakers duurt nu ook al zo'n 2 jaar... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 13:33:
Per kant 2 trafo's (39v en 12v voor opamps en pre-amp) en 4 caps, daarmaast nog wat printjes, brugcel en de UcD zelf. Ik kom op ongeveer 20kg per monoblok :)
No way. Mijn hele amp weegt amper 10 KG en daar zitten dikkere trafo's in. De rest weegt bijna niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
voodooless schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 15:08:
[...]

No way. Mijn hele amp weegt amper 10 KG en daar zitten dikkere trafo's in. De rest weegt bijna niks.
Ik geloof niet dat ik, net als met de meetpennen, een fout heb gemaakt met inschatten, of ik ben ineens niet sterk meer waardoor het zwaarder lijkt. Ik ben wel dom, maar niet zo dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Een 500VA trafo weegt zo'n 4.2 KG (standaard van Amplimo), jij hebt een paar VA's minder, dus zal het gewicht wel rond de 3.5 KG liggen per trafo.. Knappe jonge om dan op 10 KG per kanaal te komen zonder kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Weer een stap verder, want de kasten zijn morgen binnen.

Gelijk maar een paar goede interlinks gemaakt :)
Afbeeldingslocatie: http://img254.imageshack.us/img254/4389/matriaallu7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img529.imageshack.us/img529/2631/rcastekkershw2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img127.imageshack.us/img127/5246/completeinterlinkvu9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img165.imageshack.us/img165/9564/closeupinterlinkbd5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img529.imageshack.us/img529/8200/voorbeeldco8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img57.imageshack.us/img57/1060/aangesloteninterlinkks5.jpg

De interlinks worden nog afgewerkt met krimpkous en ''slangenhuid'', maar dat wordt pas na het weekend. De kabel is dubbel afgeschermd, getwist en 8mm dik, de pluggen zijn van zéér goede kwaliteit en de verbindingen zijn gemaakt met zilver-soldeer.

Het kastje waarop de interlink is aangesloten is mijn passieve voorverzwakker. De 2 UcD400 modules komen hier ook in en de voedingen liggen nog in een losse kast. Morgen krijgt ieder kanaal zijn eigen behuizing.

Afbeeldingslocatie: http://img527.imageshack.us/img527/6034/ucd400voedingrc6.jpg

Hier nog per kanaal 30.000uF, maar dat is nu 60.000uF per kanaal geworden.

[ Voor 12% gewijzigd door Barry|IA op 05-07-2007 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
jeetje Barry, ben je er nu nog mee bezig ? :P

LEuk man, ik ben benieuwd wat en hoe het allemaal wordt :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
B_FORCE schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 12:04:
jeetje Barry, ben je er nu nog mee bezig ? :P

LEuk man, ik ben benieuwd wat en hoe het allemaal wordt :)
Ja, ik ben steeds te lui om verder te gaan :P
Maar het einde begint in zicht te komen, ik heb de kasten nu ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Op 't moment ben ik met de behuizingen bezig, maar ik loop tegen een klein probleempje aan.

Ik maak gebruik van dit soort binding posts:

Afbeeldingslocatie: http://www.northcreekmusic.com/TexasPosts.jpg

Bij het monteren maken de schroefdraden echter contact met de behuizing. Weet iemand daar een simpele oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-08 15:26
Grotere gaten 8)7

Maar er meot volgens mij nog 1 plastic ring bij, althans dat is zo bij mijn versterker.

EDIT inderdaad, bij mij is er nog ene L vormige flens die ook de schroefdraad bedekt.

[ Voor 115% gewijzigd door luccie op 08-07-2007 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ijzerzaagje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Barry|IA schreef op zondag 08 juli 2007 @ 21:45:
Op 't moment ben ik met de behuizingen bezig, maar ik loop tegen een klein probleempje aan.
Ik maak gebruik van dit soort binding posts:

[afbeelding]

Bij het monteren maken de schroefdraden echter contact met de behuizing. Weet iemand daar een simpele oplossing voor?
Deze binding posts lijken me meer geschikt voor (houten) luidsprekerkasten. Voor een metalen kast kun je beter andere types gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dit zijn toch meer terminals voor in speakers. Beter op zoek naar wat anders (neem speakons :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Grotere gaten zie ik niet zitten, dan beweegt het spul natuurlijk alle kanten op, hoe vast je ze ook aandraait. Speakon heb ik ook nog wel liggen, maar ziet er niet zo mooi uit.

Ik ga eens kijken of een stukje krimpkous werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Laatst online: 18-08 15:26
Inderdaad, Neutrik Speak-on, perfect systeem, ook voor hoog vermogens versterkers.

En dan gewoon 2 Polig, 4 polig is niet eens nodig :)

Het metaal en de schroefdraad snijden zo door dat krimpkous heen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door luccie op 08-07-2007 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurbe de n00b
Waarom zou je speakon's doen ?
Die aansluiting zit toch niet op je boxen ? :?

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb er deze op zitten:

Afbeeldingslocatie: http://exirion.mine.nu:8080/DSC_0466_2.jpg

Minder bling bling, maar wel degelijk en met minder risico op kortsluiting :) Overigens zijn ze gewoon verguld en geschikt voor 4mm2 en dikker.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Krimpkous was inderdaad niet zo'n succes. Het scheurde niet, maar hoopte zich op, waardoor de klemmen niet mooi strak tegen de kast zaten.

Exirion,

Die heb ik ook nog liggen. Het nadeel daarvan vind ik dat het plastic randje maar 1mm naar buiten komt, waardoor het niet door de hele wand van de kast past. Hoe heb jij dit opgelost, gewoon grotere gaten boren waardoor het schroefdraad de kast niet raakt? Dat lijkt mij wel een mogelijke oplossing, gezien de plastic platen elkaar weer aandrukken aan beide kanten van de kast.

Ik ga het eens proberen :)

Edit:

Heb jij trouwens een soft-start in jouw 4 kanaals? Bij de andere foto's zag ik 'm nergens zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Barry|IA op 08-07-2007 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Barry|IA schreef op zondag 08 juli 2007 @ 23:46:Het nadeel daarvan vind ik dat het plastic randje maar 1mm naar buiten komt, waardoor het niet door de hele wand van de kast past. Hoe heb jij dit opgelost, gewoon grotere gaten boren waardoor het schroefdraad de kast niet raakt?
Wat bedoel je precies? Ze zijn bedoeld voor (metalen) versterkerkasten en volledig geisoleerd.

Het zijn deze: http://www.monacor.com/de...p?artid=3531&spr=DE&typ=u
Heb jij trouwens een soft-start in jouw 4 kanaals? Bij de andere foto's zag ik 'm nergens zitten.
Er zitten NTCs in om de inschakelstroom te begrenzen. Echt nodig zijn ze niet, maar het is netter dan ze weg te laten. Met 100.000uF per kanaal loopt er een aardige stroom maar met aparte zekeringen per kanaal houdt alles het prima en de versterker staat toch altijd aan. Hij heeft een aardige ruststroom maar ik laat 'm liever aan staan dan 'm steeds aan en uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Exirion schreef op maandag 09 juli 2007 @ 01:05:
[...]

Wat bedoel je precies? Ze zijn bedoeld voor (metalen) versterkerkasten en volledig geisoleerd.

Het zijn deze: http://www.monacor.com/de...p?artid=3531&spr=DE&typ=u
De mijne hebben geen geisoleerde pen. Verder zien ze er exact hetzelfde uit.
Er zitten NTCs in om de inschakelstroom te begrenzen. Echt nodig zijn ze niet, maar het is netter dan ze weg te laten. Met 100.000uF per kanaal loopt er een aardige stroom maar met aparte zekeringen per kanaal houdt alles het prima en de versterker staat toch altijd aan. Hij heeft een aardige ruststroom maar ik laat 'm liever aan staan dan 'm steeds aan en uit te zetten.
Ik schakel per monoblok een 300VA trafo, waar 60.000uF achter zit. Tot nu toe is er nog niks gesprongen, maar een NTC is misschien wel zo veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:43
offtopic:
Mag ik vragen hoe je aan dat glazen hoofd komt? Mijn vader heeft namelijk precies dezelfde (en gebruikt 'em als koptelefoonhouder), maar hij weet niet meer hoe hij er aan komt. Viel me op omdat ik zo'n ding nog NOOIT ergens anders heb gezien dan bij ons op de kast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Martinator schreef op maandag 09 juli 2007 @ 01:54:
[...]

offtopic:
Mag ik vragen hoe je aan dat glazen hoofd komt? Mijn vader heeft namelijk precies dezelfde (en gebruikt 'em als koptelefoonhouder), maar hij weet niet meer hoe hij er aan komt. Viel me op omdat ik zo'n ding nog NOOIT ergens anders heb gezien dan bij ons op de kast :P
Ergens op een rommelmarkt gevonden voor 1 euro :P
Je moet er echt tegenaan lopen, anders zijn die dingen bijna niet te vinden. Misschien Ebay of Marktplaats eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Vandaag een vrije dag, dus kon ik mij richten op de behuizingen.

Afbeeldingslocatie: http://img357.imageshack.us/img357/1938/33149697ej5.jpg
Allereerst heb ik een gat geboord in de onderkant van de behuizing. Hier gaat later de bout voor de trafo doorheen.

Afbeeldingslocatie: http://img112.imageshack.us/img112/7876/43688358dx7.jpg
De trafo is hier gemonteerd, met isolatie tussen de behuizing en de trafo.

Afbeeldingslocatie: http://img112.imageshack.us/img112/1594/66411523ro1.jpg
Zo heb ik de bindingposts gemonteerd, met isolatie aan beiden kanten van het gat in de behuizing.
(dus toch nog gelukt :P)

Afbeeldingslocatie: http://img112.imageshack.us/img112/1415/10462865mm4.jpg
Het robuuste RCA chassisdeel :)

Afbeeldingslocatie: http://img112.imageshack.us/img112/6773/79804985ap9.jpg[img]
Hier zijn alle aansluitingen gemonteerd aan de achterzijde van de behuizing. De zekeringhouder wordt echter vervangen door een tule waar de voedingskabel doorheen gaat. Ik zie het namelijk niet zitten om een net-ingang als chassis-deel te maken, gezien deze altijd rechthoekig zijn.

Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/8451/84703296hy1.jpg
Ook de caps en brugcel zijn bedraad.

Afbeeldingslocatie: http://img112.imageshack.us/img112/530/80058236ae8.jpg
En na een paar uur ziet de eethoek er zo uit :P

De andere kast is nu ook klaar, maar daar kan ik momenteel even geen foto's van maken (te donker). Het is nu slechts een kwestie van de draden aansluiten op de UcD modules en ik heb 2 werkende mononblokken :)

[ Voor 10% gewijzigd door Barry|IA op 10-07-2007 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurbe de n00b
Ziet er goed uit :D
Ben benieuwd naar de foto's.

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Als ik jou was had ik even een metalen hoekprofiel over de bodem geschroefd om te verstevigen. Je hebt nu de trafo gewoon op het 'blik' gemonteerd. Afgezien daarvan kan ik de behuizingen niet echt super vinden voor een dergelijke versterker; da's een gemiste kans om er iets heel moois van te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Exirion schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 23:00:
Als ik jou was had ik even een metalen hoekprofiel over de bodem geschroefd om te verstevigen. Je hebt nu de trafo gewoon op het 'blik' gemonteerd. Afgezien daarvan kan ik de behuizingen niet echt super vinden voor een dergelijke versterker; da's een gemiste kans om er iets heel moois van te maken :)
Ik weet het, maar dit zijn de enige betaalbare behuizingen. Ik heb ook hele mooie gezien, maar het contact m.b.t bestellen liep zo stroef, dat ik daar toch maar niet voor gekozen heb. Verstevigen is niet nodig, de bodem is sterk genoeg om de trafo te dragen.

De kasten komen trouwens niet in het zicht, dus het gaat mij nu alleen om functionaliteit. Als ik ooit tegen een stel mooie kasten aanloop, zullen deze ook wel vervangen worden. De kasten hebben mij dan ook slechts 15 Euro per stuk gekost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ben ik nu gek of mis ik de gelijkrichter achter de trafo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Als je goed kijkt zie je hem achter de kast liggen :P

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurbe de n00b
Dus als ik het goed begrijp word de voeding bij deze diy vervangen door 2 cap's met een gelijkrichter ?
De orignele hypex lijkt behoorlijk wat meer componenten te bevatten:

Afbeeldingslocatie: https://www.hypexshop.com/ProdImgServlet?productID=1253

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Laatst online: 23:07

mace

Sapere Aude

Gurbe de n00b schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 01:03:
Dus als ik het goed begrijp word de voeding bij deze diy vervangen door 2 cap's met een gelijkrichter ?
De orignele hypex lijkt behoorlijk wat meer componenten te bevatten:

Wat zie je dan?
Caps, diodes (in TO220 behuizing), zekeringen en wat relais voor de softstart.
Verder niks bijzonders hoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik mis alleen de DC beveiliging. Softstart zit standaard niet eens op de Hypex voeding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De inschakelpuls mis je ook, maar die en ook de DC beveiliging zijn niet moeilijk zelf te maken, schemas zijn elders wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
voodooless schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 09:25:
De inschakelpuls mis je ook, maar die en ook de DC beveiliging zijn niet moeilijk zelf te maken, schemas zijn elders wel te vinden.
Ik heb met een volle load (600VA) geen last van lampen oid die storen of knipperen. Zonder inschakelpuls moet dat dan lukken toch, op mijn eigen audiogroep? De rest van de groep wordt slechts gebruikt voor een CD-speler, DVD-speler en computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

dat boedoel ik niet, ik bedoel het inschakelsignaal om de module in te schakelen.Wat moet je trouwens met 600VA voor 2x 180W ;) Niet dat het erg is, maar een beetje overkill is het wel.

[ Voor 39% gewijzigd door voodooless op 11-07-2007 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurbe de n00b
Iemand heeft toevallig niet een schema of een site waar zo'n diy voeding word beschreven ?

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurbe de n00b
Ah bedankt :)

Voor de geinteresseerden:
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3677

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik heb mijn UcD modules nu ingebouwd en aangesloten, maar ik krijg een harde brom en zachte muziek. Ik heb de module als volgt aangesloten:

- on/off: niet
- Signal +: aan + van cd speler interlink
- Signal -: aan – (mantel) van cd speler interlink
- Signal ground: niet aangesloten, wel geprobeerd aan – van signal te leggen.

Ook merk ik dat er flink wat lekstroom op mijn cd speler, pre amp en UcD behuizing staat. Vermoedelijk wordt deze overgebracht door de – van het signaal. Tussen de behuizingen en mijzelf (aarde), meet ik 230V.

Kan iemand mij toelichten wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Is het echt zo moeilijk om de handleiding te volgen? Met de aarde los gaat dat natuurlijk niet goed werken.

/ON hoort ook aan GND te hangen, anders gaat de amp niet aan. Hoor je dus brom, gaat er vermoedelijk al wat bij je voeding mis...

[ Voor 30% gewijzigd door voodooless op 02-11-2007 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De afgebeelde terminals kun je beter maar nooit gebruiken.
Voor de lange schroefdraad is het materiaal te veel gehard wat echt een nadelig effect geeft.

De kortere zijn meestal veel beter. Dit kun je simpel testen door te kijken of ze eenvoudig te buigen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
voodooless schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 11:40:
Is het echt zo moeilijk om de handleiding te volgen? Met de aarde los gaat dat natuurlijk niet goed werken.

/ON hoort ook aan GND te hangen, anders gaat de amp niet aan. Hoor je dus brom, gaat er vermoedelijk al wat bij je voeding mis...
Zo heb ik 'm dus ook aangesloten gehad. Maar zelfs met /on los gaat de amp aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Barry|IA schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 10:31:
Ik heb mijn UcD modules nu ingebouwd en aangesloten, maar ik krijg een harde brom en zachte muziek. Ik heb de module als volgt aangesloten:

- on/off: niet
- Signal +: aan + van cd speler interlink
- Signal -: aan – (mantel) van cd speler interlink
- Signal ground: niet aangesloten, wel geprobeerd aan – van signal te leggen.

Ook merk ik dat er flink wat lekstroom op mijn cd speler, pre amp en UcD behuizing staat. Vermoedelijk wordt deze overgebracht door de – van het signaal. Tussen de behuizingen en mijzelf (aarde), meet ik 230V.

Kan iemand mij toelichten wat ik fout doe?
Het zijn gebalanceerde versterkers, en dus heb je een signal +, - en ground.

De + is hot, en de - is cold, deze staan in tegenfase!

Je moet de - en de signal ground aan elkaar verbinden, en deze op de mantel van je RCA connector zetten, vervolgens moet de + op de pin.

edit: leuk verhaaltje op wikipedia (engels):
http://en.wikipedia.org/wiki/Differential_signalling

[ Voor 7% gewijzigd door mace op 02-11-2007 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
MaCe1337 schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 19:29:
[...]

Het zijn gebalanceerde versterkers, en dus heb je een signal +, - en ground.

De + is hot, en de - is cold, deze staan in tegenfase!

Je moet de - en de signal ground aan elkaar verbinden, en deze op de mantel van je RCA connector zetten, vervolgens moet de + op de pin.

edit: leuk verhaaltje op wikipedia (engels):
http://en.wikipedia.org/wiki/Differential_signalling
Thanks. Hier heb ik wat aan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dit staat ook allemaal in de manuals van Hypex...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
voodooless schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 21:37:
Dit staat ook allemaal in de manuals van Hypex...
De manual die jij mij vanmiddag gaf heb ik nooit eerder gezien. Vandaar deze vragen.

Daarnaast, zo'n groot probleem is het toch niet dat ik het vraag? Eindelijk weer 'ns een beetje knutselen op GoT, zo zie ik het..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Die manual staat anders wel gewoon op de Hypex website ;)

Daarnaast hoort de amp gewoon uit te zijn als /ON niet is aangesloten. Daar zou ik me eerst op concentreren eigenlijk.

Sluit eens geen bron aan en leg /ON aan GND. Heb je dan ook brom, dan zou ik eens gaan kijken richting voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
voodooless schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 22:18:
Die manual staat anders wel gewoon op de Hypex website ;)

Daarnaast hoort de amp gewoon uit te zijn als /ON niet is aangesloten. Daar zou ik me eerst op concentreren eigenlijk.

Sluit eens geen bron aan en leg /ON aan GND. Heb je dan ook brom, dan zou ik eens gaan kijken richting voeding.
Oke, dat ga ik nu eens proberen. Waarschijnlijk heb ik een aardlus, want alles ligt op een andere manier aan aarde.

Edit:

Ik heb nu alles geisoleerd van de behuizing en de versterker speelt perfect :)

[ Voor 7% gewijzigd door Barry|IA op 03-11-2007 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 13:27:
De afgebeelde terminals kun je beter maar nooit gebruiken.
Voor de lange schroefdraad is het materiaal te veel gehard wat echt een nadelig effect geeft.

De kortere zijn meestal veel beter. Dit kun je simpel testen door te kijken of ze eenvoudig te buigen zijn.
Over welke terminals heb je het nou eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Feli Barry :D

Maareh, hoe ziet ie er nu eigenlijk uit, en hoe klinkt ie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
voodooless schreef op maandag 05 november 2007 @ 15:57:
Feli Barry :D

Maareh, hoe ziet ie er nu eigenlijk uit, en hoe klinkt ie :?
Ziet er nog niet uit :P Achteraf gezien zijn de kasten te lelijk en te klein voor alle componenten en om de kabels netjes weg te werken. Ik ben dus van plan om volgende maand ofzo een mooie behuizing te bestellen, met voorgemonteerde XLR, LS en power chassisdelen. Een beetje zo'n behuizing als jij hebt zeg maar.

Hij klinkt goed :) Andere versterkers die ik gehad heb verdoezelen nog wel het een en ander. Maar de UcD laat gewoon horen wat er binnenkomt en dat is op dit moment een LG dvd speler :P
Mijn tweeters staan wel keihard te schreeuwen, maar die zou ik al vervangen.
Ik draai momenteel mono omdat een van de speakers is los gehaald voor een ander project, maar met die ene speaker lijkt het geluid wel breder geplaatst als met 2 speakers in de situatie voorheen.

Het enige nadeel vind ik de volumeregeling. Ik heb een voorverzwakker, bestaande uit een Alps 10k potmeter. Maar sommige CD's of (met name) DVD's zijn te zacht opgenomen om een beetje luid te draaien. Ik vrees dat ik dus toch een aktieve voorversterker moet gebruiken, uiteraard DIY :)

Speel jij wel luid genoeg met je pre? Of heb je de gain van de UcD verhoogd?

Ik zal straks eens een foto neerzetten :)

Edit:

Ik zit net mijn zekeringhouders tussen de + en - draden te solderen, kom ik erachter dat ik mijn dag niet echt heb... Steeds vergeet ik de houders over de draden te schuiven vóórdat ik de connectoren soldeer :P En bij dit soort projecten kun je dan beter even stoppen en de volgende dag weer proberen. Morgen weer verder dus :)

[ Voor 12% gewijzigd door Barry|IA op 05-11-2007 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb nu een actieve pre (2.5x versterking), maar aangezien een gebalanceerde CD-speler heb met een relatief hoge output werkte de passive pre ook prima.

Als je alleen mono luistert zul je straks nog een keer schrikken als je weer naar stereo gaat :D en nog een keer als je de opamp gaat vervangen, en dan nog een keer als je de opamp los gaat voeden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barry,

Als je een echt mooie behuizing wilt hebben, zou ik hier eens kijken:

http://www.atiresearch-anodized.com/products.html

Mooi spul, kost niks, alleen verzendkosten zijn hoog als je de behuizing snel in huis wilt hebben.... Ik ga binnenkort een 2 x UcD180HG bouwen in de 649 behuizing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat zijn inderdaad bekende kasten. Zeker erg mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:22:
Barry,

Mooi spul, kost niks, alleen verzendkosten zijn hoog als je de behuizing snel in huis wilt hebben.... Ik ga binnenkort een 2 x UcD180HG bouwen in de 649 behuizing...
Staan dr ook prijzen bij ergens? Ik kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik weet dat je deze kasten ook gewoon direct in NL kunt kopen. Ik kom alleen niet meer op het adres :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Voor prijzen kun je Arthon van ATI toevoegen op msn (tenzij iedereen het gelijk doet, dan wordt hij ook gek), hij kan je dan direct vertellen welke kasten leverbaar zijn en voor welke prijs.

Zo ben ik al een tijdje in onderhandeling met hem over een inkoopactie. Dat zou ons verzendkosten schelen en per 20 kasten nog een staffel korting. Hoe hoog die korting wordt is afhankelijk van de behuizing die je kiest.

Nog iets anders..
Ik ben nu bezig een lichtbak te maken van een scanner en een gezichtsbruiner. De rest van de materialen heb ik al liggen. Dus als iemand zich geroepen voelt een basic voeding te ontwerpen, die zowel geschikt is voor de UcD180 en de 400, dan ontvang ik daar graag een CAD afbeelding van, dan kun je bij mij binnenkort printplaten krijgen voor je DIY voeding :) Moet er natuurlijk wel genoeg interesse zijn in UcD..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
voodooless schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 11:12:
Ik weet dat je deze kasten ook gewoon direct in NL kunt kopen. Ik kom alleen niet meer op het adres :(
Deze was het toch :)

http://www.mm-audio.nl/MMaudio.html

(was eerst http://www.speakerworld.nl/)

[ Voor 7% gewijzigd door B_FORCE op 06-11-2007 17:03 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zover ik weet heeft MM Audio alleen kant en klare amps gebouwd met Hypex modules... geen losse kasten van Arthon....

Barry, hou me even op de hoogte wat betreft de inkoopactie voor die kasten, want heb nog wel interesse in 2 x de 649 in alu kleur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ze staan wel als officiële leverancier.

Volgens mij verkochten ze "vroeger" ook die kasten, maar zijn ze daar mee gestopt.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal zaterdag eens even kijken of ik tijd heb om het uit te zoeken, ik woon in Groningen en MM Audio is dacht ik gewoon een nevenactiviteit van de Speaker & Co vestiging te Groningen... even speakers luisteren en bijbabbelen daaro.

Tevens woon ik in de straat bij een audio-recensent van HVT, en hij meldde mij dat 'ie binnenkort die kant-en-klare units van MM Audio kreeg om te reviewen - mooie gelegenheid om die dingen eens rustig te bekijken en beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 10:22:
Barry,

Ziet er allemaal erg strak uit. Toch vind ik m'n eigen stereo versterkerkast qua vormgeving nogsteeds wat mooier:

Afbeeldingslocatie: http://exirion.mine.nu:8080/DSCN3694_2.jpg

Die komt weer uit Italie en dat kostte me inclusief verzending iets van 120 euro (was in 1 koop met een grotere kast erbij voor totaal zo'n 300 met verzending).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

'T zou me niets verbazen als die ook van ATI is eigenlijk ;) Zeker heel mooie kast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Inderdaad erg mooi. Ik ben gestopt met het rommelen in die kleine kastjes. Op 't werk stond een defecte 19'' PA amp, de kap was nog in nieuwstaat en de behuizing zelf is redelijk sterk.

Ik heb deze behuizing gisteren helemaal gestript en er wordt een nieuw voorfront gemaakt, in de vorm van hout aan de zijkanten en aluminium aan de voorkant. De gehele versterker wordt nog steeds dubbel-mono opgebouwd, waarbij er geen enkel contact is tussen links en rechts (zelfs de voedingen worden apart in- en uitgeschakeld).

De UcD moduls worden doormiddel van een houten L-profiel staand in de kast geplaatst, zodat ik aan beide kanten genoeg ruimte heb voor eventuele modificaties aan de modules.

@Exirion:
Bij welke winkel komt die kast vandaan dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Barry|IA op 11-11-2007 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Barry|IA schreef op zondag 11 november 2007 @ 13:50:
@Exirion:
Bij welke winkel komt die kast vandaan dan?
http://www.hifi2000.it/

Zij maken het spul ook zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Zeg, als je die UcD's aanzet dan wordt /ON naar GND getrokken, maar moet die laag blijven?
Ik ben nog steeds bezig met mijn UcD's, misschien weet je het nog voodooless, toen heette je nog deepspace. ;) Anyway, ik heb hele mooie vandal switches liggen, maar dat zijn momentschakelaars.

Moet ik dan een flipflopje erachter fixen of doet de ucd dat zelf?
Of heeft ie een pullup op de /ON dat je hem dus naar GND moet houden.

[ Voor 9% gewijzigd door mace op 11-11-2007 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De UcD gaat pas aan als je /On actief naar GND trekt. Er zit dus nu een pullup aan. Een momentschakelaar gaat dus niet werken.

Je kunt die wel gebruiken bij bijvoorbeelde de hypex softstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Vanavond heb ik het voor elkaar gekregen stereo te draaien. OMG, wat een sound! Het laag gaat afgrond diep en het hoog is zo schoon als een geslepen diamant.

Ik luister nu Pink Floyd - The Wall, good bye cruel world (track 13). Je hoort hier letterlijk het speeksel van Roger Waters, echt ranzig. Wat een details! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, en mensen maar zeggen dat de verschillen in amps niet zo groot zijn ;)

Je zult niet de eerste zijn die van zijn stoel is gevallen na het horen van de UcD ;) Ik heb het zelf ook al bij iemand meegemaakt, en toevallig las ik gisteren weer een dergelijk verhaal.

Aan de andere kant zijn er ook zat mensen die er niet tegen kunnen en het niet lekker genoeg vinden klinken en dus liever voor een heel ander soort amp kiezen. Er wordt vaak gezegd dat de UcD te kill en steriel is... Niet muzikaal genoeg, te hard.

Achja, ik zou in ieder geval pas oordelen als je alle variaties gehoord hebt ;) Ze klinken namelijk allemaal weer net anders, en zo zijn er ook mensen die de ene versie prefereren boven de andere, an anderen die het weer precies andersom vinden. Zo is er nogal gemixed gereageerd op de nieuwste generatie UcD's (HG met HxR regelaars). Velen vinden ze muzikaler klinken, maar velen vinden het ook een achteruitgang. Zo blijf je altijd weer bezig :) Ik ga me in ieder geval de 210 euro voor 6 HxR regelaars sparen als jullie het niet erg vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Tja, kil en hard kan het zeker zijn, als je bron of speakers niet deugen. De UcD laat mij gewoon goed horen dat ik andere tweeters moet zoeken en een echte CD speler. Terwijl andere amps die aspecten verbloemen, waardoor het beter lijkt te klinken.

Maar over muzikaal gesproken zeg; ik kan Mark Knofler zowat een hand geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
leuk om te horen Barry ! :)

Misschien toch maar die KE 25 SC voor in je speakers ? :P

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
B_FORCE schreef op maandag 12 november 2007 @ 10:50:
leuk om te horen Barry ! :)

Misschien toch maar die KE 25 SC voor in je speakers ? :P
Thank you! Neem ik mee in overweging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik ben de kast nu aan het assembleren, maar i.v.m. de luchtopening in de kast komen de UcD modules wel erg dicht op elkaar. Zo'n 4cm zit er tussen beide onderkanten. Is dit erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nee, is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Mooi. Kan ik weer verder >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Laatst online: 11-09 19:31
Is ie al klaar? Ben benieuwd naar de foto's en de korte review!

Heb gisteren bij een vriend een onlangs gebouwd UcD gehoord, ben zeer onder de indruk. Kenwoorden die ik hierbij wil noemen: strak, schoon/zuiver, gedetailleerd, controle.

Het betrof een stereo opbouw met de UcD400HG HxR modules (en twee grotere 500VA voedingen en buffer). _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 10:47:
Is ie al klaar? Ben benieuwd naar de foto's en de korte review!

Heb gisteren bij een vriend een onlangs gebouwd UcD gehoord, ben zeer onder de indruk. Kenwoorden die ik hierbij wil noemen: strak, schoon/zuiver, gedetailleerd, controle.

Het betrof een stereo opbouw met de UcD400HG HxR modules (en twee grotere 500VA voedingen en buffer). _/-\o_
Hij is nog niet klaar. Hij heeft wel al meerdere malen gespeeld, maar de volgende dingen moeten nog gebeuren:

- Behuizing designen en bouwen.
- Voedingsdraden inkorten, faston connectoren solderen en afschermen met mesh.
- UcD modules modificeren, o.a: bufferelko's vervangen door Pana FC types, opamp vervangen met aparte voeding.
- Gebalanceerde voorversterker maken.

En als dat allemaal gedaan is zal ik de Elna Black-neg caps vervangen door BHC T-Network caps en de brugcellen vervangen door 4 nette diodes. Dit allemaal op 1 printplaat.

De behuizing krijgt vorm! Het gaat iets weg hebben van de Krell KAV-500i:

Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/4821/krellkav500sg8.jpg

Maar dan zonder knoppen (zelfs geen aan/uit), volumeregeling en tekst. Het enige wat er komt is een blauw difuus LED. Hier ga ik nu mee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op zondag 18 november 2007 @ 15:39:
- UcD modules modificeren, o.a: bufferelko's vervangen door Pana FC types, opamp vervangen met aparte voeding.
Doe maar BC136 caps :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Zou dit wat zijn?

10.000 uF 100v
10.000 uF 63v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Niet voor bufferelko's ;) Die 10.000 uF passen niet op de print :P Als voeding zou het natuurlijk wel kunnen dienen, maar zonder typenummers is niet niet echt te zeggen of deze echt goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
6 Euro extra en je hebt slit-foils. Die zitten ook in de HG supplies

[ Voor 3% gewijzigd door Barry|IA op 09-02-2008 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf de UcD400HG-HxR en daarop zitten de Hypex audio grade condensatoren.
Volgens Bruno Putzeys voldoen deze beter dan de BC136 typen, echter hij gaf wel aan
dat dit ook een smaak kwestie kan zijn. Een regelrecht A-B vergelijk is natuurlijk moeilijk,,,,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ja, de nieuwe modules hebben "Hypex condensatoren". Geen idee wat ze echt zijn eigenlijk... Zeker geen slecht spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal zaterdag eens even kijken of ik tijd heb om het uit te zoeken, ik woon in Groningen en MM Audio is dacht ik gewoon een nevenactiviteit van de Speaker & Co vestiging te Groningen... even speakers luisteren en bijbabbelen daaro.
Even mezelf quoten.... ;) Nog geen tijd gehad om te posten, maar ben destijds op zaterdagochtend even bij Speaker & Co langs geweest. Martin is inderdaad MM Audio begonnen aan de hand van zijn lange relatie met Hypex... De behuizingen komen van Arthon, alleen hij laat alles nu in Thailand vooraf voorboren/stansen en screenen. Ook hij klaagt steen en been over de kosten van transport etc, is helaas iets waar je mee moet leren leven. Hij is geen dealer van ATI en hij maakte op mij niet de indruk de kasten te willen importeren en doorverkopen.

Tevens nu de kwaliteit van de kasten goed kunnen beoordelen... damn wat een mooi spul voor de prijs! Even wachten op een kerstbonus en toch maar aan de slag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Hij is klaar :) In een nieuwe behuizing:

Afbeeldingslocatie: http://img160.imageshack.us/img160/7498/img3984qp5.jpg

Er komt misschien alleen nog een LED in ter herkenning van de aan/uit stand.
Deze versterker zal middels een 12V trigger geschakeld worden.

Klinken doet 'ie nog steeds niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Megakick :)

De UcD versterker van hierboven is enkele jaren geleden al verkocht :)
Sindsdien ben ik gestopt met de hobby, weer opnieuw begonnen met een Marantz receiver, daarna Arcam (huidig) en nu weer begonnen met een nieuwe, overtreffende UcD versterker.

Het pakketje kwam vandaag binnen, dus ik ben direct begonnen met boren en monteren :)

Afbeeldingslocatie: http://img691.imageshack.us/img691/6303/img8211y.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img594.imageshack.us/img594/2443/img8212.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img98.imageshack.us/img98/8730/img8214.jpg

De softstart modules zijn al gemonteerd. De voedingen zelf worden morgen gemonteerd aangezien de afstandsbusjes op waren. Wel heb ik alle gaten al geboord en alles past precies zoals ik wil :) Ik heb alles zo ingedeeld dat ik geen draden hoef te verlengen, maar juist moet inkorten, om de signaalweg zo kort mogelijk te houden. Power en signaal wordt ook zo ver mogelijk van elkaar vandaan gehouden.
Uiteraard worden alle +/- draden getwist en met fast-on stekkers aangesloten.

De UcD modules heb ik ook direct besteld, evenals de UcD signaalkabels, luidspreker- en RCA chassisdelen. De AC-in chassis en zekeringhouder haal ik bij een lokale winkel.
Wel heb ik toch besloten om wederom voor de ST modules te gaan, aangezien deze een strakkere laagweergave zouden hebben. Afgezien van het feit dat de versterker full-range wordt ingezet, zal de versterker in de toekomst worden ingezet om 2 15'' subs aan te sturen. Vandaar mijn keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Gezien de winkels vandaag zijn gesloten, heb ik geen afstandsbusjes, schroefjes en moertjes kunnen halen.
Veel vooruitgang zal ik vandaag dan ook niet maken, maar ik heb toch al enkele zaken afgerond.

Zo heb ik de voetjes van de versterker geplaatst en isolatie aangebracht tussen de print van de softstart en de behuizing. Dit betekende wel dat alle onderdelen weer van de bodemplaat af moesten om niks te beschadigen. Wat een gepiel, maar je raakt er wel bekend mee en dan is het resultaat des te mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Weer wat verder..

Afbeeldingslocatie: http://img192.imageshack.us/img192/4408/img8215.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img641.imageshack.us/img641/2203/img8216.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img685.imageshack.us/img685/7977/img8217c.jpg

De ''viezigheid'' die je rond de RCA connector ziet is gesmolten lijm van de schilderstape tijdens het boren. Dit wordt allemaal nog mooi schoongemaakt na het volledig assembleren van de versterker.
De RCA- en LS-chassisdelen zitten boven verwachting kaasrecht gemonteerd. Voor het monteren van de UcD modules tegen de achterplaat heb ik een papieren mal uitgeknipt en met een pen de montagegaten doorgestoken, zodat ik de papieren mal vervolgens kon aftekenen op de behuizing.

Wat moet er nog gebeuren:
Het is nu wachten op de volgende onderdelen: faston stekkers, krimpkous en net-chassisdeel. Nu kan ik dus even niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En je vertrouwt blind op de beveiligingen van de UCD's? Geen DC detectie, inschakelvertraging oid? Ik zou mijn luidsprekers daar niet aan hangen. Ik heb zelf ook een leuk project in huis liggen, maar daar gaan geen luidsprekers aan voordat ik een beveiliging heb. (hopelijk morgen bij mijn locale elektro winkel binnen)

ps. Is de voorversterker ook zelfbouw en zo ja, kom maar op met plaatjes. Ik heb nog wat inspiratie nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2010 17:37 ]

Pagina: 1 2 Laatste