[Upgrade] Budget Dual-core/Mobo/Geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Tweakers, doe maar weer eens een beroep op jullie.

Zit namelijk met een klein dilemma. Mijn broer produceert muziek (voor Johan Gielen) helaas wordt het systeem waar hij nu mee werkt te langzaam. Programma's naast elkaar draaien, q-base, scope (nogwat) en tegelijkertijd openmen wordt toch allemaal wat teveel voor een 3Ghz Pentium presscot. Hiermee loopt het CPU gebruik op tot 100%. Daarbij heb ik paar dagen geleden mijn handen gekregen op 2x1GB PC3200 DDR. Deze heb ik in zijn PC gezet, dit mocht ook niet baten (logisch ;) ).

Nou is mijn grote vraag, wat ik het beste kan doen. Het volgende gaat vervangen worden:

CPU: P4 3.0GHz
Mobo: Asus P4P800
Videokaart: ATI 9550 AGP

Nou ga ik de videokaart ergens 2e hands wel op de kop tikken (zo'n 256MB moet genoeg zijn, dacht zelf aan een 6800GT/X800)

Kan ik het beste het volgende doen:

S939 Moederbord aanschaffen, zat zelf te kijken naar een Asus A8N 2e hands zo'n 60 euro. Daarbij een Opteron 165 nieuw kopen en die wat klokken, zo'n 2.6GHz moet voldoende zijn lijkt me.
Hierbij kom je al gauw op boven de 200 Euro uit.

De hele meuk verkopen en een AM2 systeem aanschaffen.
X2 3800+
2x1GB DDR2 geheugen. Heb hier geen idee van welk merk prijs/kwaliteit tegenwoordig goed is. Het moet wel een beetje overclockbaar zijn.
Mobo: Zou geen idee hebben welk moederbord ~80-100 euro goed is om een beetje mee over te klokken.

Core 2 Duo systeem

E4300 of E6300
2x1 GB DDR2, hier kom je weer op het dillema, welk geheugen? zelfde als bij AM2 systeem.
Mobo: Geen idee, overklok bordjes in topics zoals: Core 2 Duo komen vaak op 140 euro uit. AsRock heeft bijvoorbeeld bordjes die erg goedkoop zijn, maar kom ik hier wel ergens mee als je een beetje wilt overklokken. Dus weer prijs/kwaliteit.

Of zeggen jullie, standaard configuratie Dual-core is prima op de snelheid waarop hij draait en gaat voor de rest geen problemen opleveren (AM2 X23800+/Opteron 165/Core 2 Duo E6300)

Ik zou geen idee hebben wat ik nou het beste kan kopen. Heb zelf de neiging om of te gaan voor S939 vanwege een redelijk goed moederbord wat je 2e hands kan krijgen. Of een compleet nieuw Core 2 Duo systeem, deze is toch stuk sneller dan een AM2 3800+ lijkt me.

PC wordt enkel gebruikt om muziek te produceren. Systeem wordt gebruikt icm 2 beelschermen.
/edit
Ook wel handig. Er wordt gebruik gemaakt van Windows XP Professional.

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 13-02-2007 15:44 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ
Kansloze topics: alle topics in de trant van de volgende voorbeelden gaan in veel gevallen ook zonder omwegen op slot. Soms worden zulke topics (met name de "Welke moet ik nemen?" topics) ook voorzien van erg veel uiteenlopende reacties dat je door de bomen de bos niet meer ziet. Daarnaast zijn deze vragen ook simpel te beantwoorden met behulp van gezond verstand en research. In plaats van $apparaat kun je processor, moederbord en geheugen lezen:

Welke $apparaat moet ik kopen? (een echte Tweaker kan wel kiezen)
Wanneer komt $apparaat op de markt? (check nieuwssites)
Waar kan ik $apparaat kopen? (zie prijslijsten of bel/mail leveranciers)
Wanneer zullen de prijzen van $apparaat dalen? (check nieuwssites)
Wie heeft ervaringen met $apparaat? (GoT is een en al ervaringen)
Hoe lang duurt de RMA van $apparaat? (vraag het de fabrikant/leverancier)
Lijkt me duidelijk :z

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.