downclocken geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ddopey
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik ga binnenkort een nieuw systeem aanschaffen alhier de link met de exacte specs

Ik ben niet van plan om te gaan overclocken met het Gigabyte GA-965P-DS3P moederbord met Corsair 2048 Mb DDR2 PC5300 kit en de E6600. Opzich is PC4200 geheugen snel genoeg,maar de PC5300 is goedkoper, en handig mocht ik toch in de toekomst willen overclocken.

Om nou toch 't geheugen synchroon te laten lopen zou ik het graag willen downclocken, ik heb hier echter totaal geen ervaring mee, en kan ook nergens vinden hoe het werkt en of het met mijn systeem kan. In het PMO FAQ staat alleen dat het mogelijk is.

Vandaar de vraag is het mogelijk om het geheugen naar PC4200 snelheid te brengen met mijn (toekomstige) systeem en voor iemand met totaal geen overclock-ervaring?

Verwijderd

1) Dat kun je in het BIOS instellen
2) Waarschijnlijk gebeurt het automatisch
3) Waarom zou je het überhaupt willen?

• cyctech
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 08:43
Gewoon ind e bios alles op auto zetten, en klaar.

Je kan ook de DSP can de DDR uitschakelen en zelf de freq bepalen waar je mem op draait.

• ddopey
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 15:15:
3) Waarom zou je het überhaupt willen?
Bedankt voor de reacties, mijn beweegreden was dat ik overal lees dat het systeem sneller draait als de FSB en de geheugensnelheid synchroon lopen.

Verwijderd

Daar ga je echt 0,0 van merken. In enkele benchmarks kan het enkele procenten schelen, maar in dagelijks gebruik heeft het totaal geen invloed.
Als je niet weet waar je mee bezig bent kun je het bovendien beter allemaal automatisch laten gaan dan dat je iets verkeerd instelt!

• ddopey
  • Niet online
dan is de keuze snel gemaakt en ga ik voor het goedkopere snellere geheugen en laat ik alles wel op auto staan, totdat ik me erin verdiep en eventueel wil OCen! :*)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

ddopey schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 15:29:
[...]

Bedankt voor de reacties, mijn beweegreden was dat ik overal lees dat het systeem sneller draait als de FSB en de geheugensnelheid synchroon lopen.
Vroeger met de nVidia nForce2 was het van belang dat het geheugen dezelfde klokfrequentie had als de FSB. Een FSB van 166MHz (DDR333) met 166MHz DDR-SDRAM (PC2700, DDR333) leverde optimale prestaties terwijl een FSB van 166MHz (DDR333) met 200MHz DDR-SDRAM (PC3200, DDR400) simpelweg minder optimaal draaide. Ook bij bepaalde SiS chipsets is sneller geheugen niet altijd beter. De SiS745 had ondersteuning voor een 133MHz (DDR266) FSB en een RAM-clock van 166MHz (PC2700, DDR333). Echter waren de prestaties met het RAM op een hogere klokfrequentie lager dan met het geheugen op 133MHz (PC2100, DDR266).

Oftwel: Met die twee chipsets is verstandig om het geheugen synchroom te laten draaien. In MHz'en wel te verstaan. Wil dit zeggen dat dit met een Intel 965 chipset ook het geval is? Neen, dit is chipset die in de verste verte niet lijkt op de nForce2 of de SiS745 chipset. Ofwel: Het verhaal wordt anders.

Wat is nu nodig? Geheugen dat voldoende bandbreedte heeft. Die bandbreedte zien we terug in MB/s ofwel Megabyte per seconde. Met de FSB van een Intel Core 2 Duo E6600 (266MHz, QDR1066) kunnen we 8,53GB/s (8533MB/s) aan data doorpompen. Dit is eenvoudig uit te rekenen met het volgende rekensommetje: 266MHz x 4 (QDR) x 8 bytes (64 bits geheugenbus). Geheugen wat daar op 'aansluit' is geheugen welke ook 8533MB/s kan verwerken. Dankzij dual-channel techniek is het dus mogelijk om 266MHz DDR2-SDRAM (PC2-4300, DDR533) te gebruiken omdat de beschikbare bandbreedte dan 8,6GB/s is (4,3GB/s per DIMM).

Op deze manier heb je theoretisch voldoende bandbreedte. Trager geheugen is dus niet aan te raden en sneller geheugen is in principe niet nodig. Toch is het verstandig om sneller geheugen te nemen. De reden? Het is iets sneller, handiger bij het overclocken en toekomstbereid.
Interessant om te lezen is wellicht: [Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon - Welk geheugen kan ik het beste nemen? :)

Dit wil overigens niet zeggen dat een systeem met trager geheugen (DDR-SDRAM i.c.m. i865) meteen afgekeurd hoeft te worden wat betreft prestaties. Zie bv. deze analyse.

[ Voor 5% gewijzigd door Thandor op 13-02-2007 16:15 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1