Belichtingsverschillen voorkomen

Pagina: 1
Acties:

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:24
De twee foto's die ik nu post zijn absoluut nog niet testcase waardig, maar puur om te vragen hoe ik deze beter had kunnen nemen of nabewerken zodat het betere foto's worden.

Ik was gisteren aan het fietsen en kwam toen deze mooie lucht tegen. En ja, er staan wat lantaarnpalen, een windscherm en weet ik wat niet meer in de weg, het gaat om het principe wat ik beter wil leren kennen.

Dit zijn twee foto's, gemaakt met verschillende waardes:

klik voor grotere versies, in raw ook te krijgen
Afbeeldingslocatie: http://www.below-zero-degrees.nl/testcase/IMG_1717s.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.below-zero-degrees.nl/testcase/IMG_1737s.jpg
EXIF:
1/500s
f/7.1
ISO200
focus: 25mm
EXIF:
1/2000s
f/4.5
ISO100
focus: 25mm

wat ik zelf opmerk bij beide foto's is dat de foto links, kwa kleur onderin mooier is, maar de lucht extreem overbelicht is. Bij de rechter foto is de lucht een stuk mooier, maar is het behoorlijk donker onderin.

Hoe had ik deze foto's beter kunnen maken? Zijn hier filters voor te krijgen waardoor dit soort foto's mooier worden? Kan hier nog wat uitgehaald worden dmv nabewerking?

Aub geen kritiek over de compositie, want die is er niet eens... Ik plaats ze daarom ook zo klein.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:59

YellowCube

Wait...what?

Je bericht even uit een ander topic gevist.
Zo zonder hulpmiddelen of filters krijg je dit soort foto's niet beter. De lichtmeting van je camera zorgt ervoor dat of de voorgrond of de lucht correct belicht wordt. Allebei is moeilijk, het dynamisch bereik van je camera is gewoon niet groot genoeg.

Qua hardware kun je een gradatiefilter kopen. Da's een filter die boven minder licht doorlaat dan onder. Zo kun je de voorgrond goed belichten en de lucht raakt niet overbelicht. Zo'n filter ziet er ongeveer zo uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.adorama.com/images/Product/LEMG.JPG

Wat ook kan is het door middel van nabewerking te doen. Zeker met een RAW plaat is dat goed te doen aangezien daarbij meer informatie behouden blijft.
Je kunt dan door middel van een beetje handig selecteren de lucht en voorgrond apart bewerken.

Je kunt ook meerdere foto's maken waarbij je resp. voorgrond en lucht goed belicht en dan de foto's samenvoegt tot 1 foto. Zie hiervoor ook:
[HDR fotografie] De kleurrijke belichting

dat is imo alleen nodig als de verschillen te groot zijn of je gewoon op de creatieve toer wilt gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door YellowCube op 12-02-2007 20:24 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Pola filter werkt soms, maar je hebt gewoon te maken met te grote DR (dynamic range), je camera kan ongeveer 8 stops aan, wanneer er in de compositie meer zit dan krijg je of de ene kant of de andere kant, maar alles lukt niet. Om dit goed belicht te krijgen moet je HDR toepassen, dan maak je meerdere foto's van hetzelfde (met verschillende belichting uiteraard), en pakt de juiste stukken per foto eruit.

editL(yellowcube: doe eens niet zo vervelend :P in hetzelfde minuutje posten als ik)

[ Voor 16% gewijzigd door Nomad op 12-02-2007 20:22 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten