algemeen vraagje over (eps-) voedingen

Pagina: 1
Acties:

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik zat wat te kijken naar een EPS voeding voor een dual CPU moederbord en ik stuitte daarbij op een wat vreemd verschijnsel.

Bij voedingen heb je allemal verschillende voltagelijnen en verschillende 12v rails enzo. Nou kwam ik erachter dat voor mijn moederbord (Tyan K8WE) 30A op de 3.3 voltlijn wel handig is en 30A op de 5 voltlijn. Neem nou even deze enermax voeding als voorbeeld. Daar zie je dat 3.3 volt bij 30A en 30A op de 5 volt lijn. Gecombineerd is dit volgens de tabel 200 Watt. Als ik echter zelf het wattage uitreken (3.3 x 30 + 5 x 30) kom ik uit op 249 Watt.

Neem nou als 2e voorbeeld deze Be-Quite voeding, waarbij 3.3 volt op 32A zit en 5 volt op 30A. Dat zou dus meer moeten zijn dan de enermax voeding en toch staat er bij combined wattage 'maar' 170 Watt. En als je het uitrekend kom je uit op 255,6 watt.

Twee vragen dan: waar komt dat verschil vandaan tussen de uitgerekende combined wattage en de opgegeven combined wattage? En: waarom kan die enermax voeding toch meer vermogen leveren terwijl hij een minder amperage heeft?

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-01 08:02
die amperages zijn piekamperages en die wattages zijn maximale constante wattages.

• -krekel-
de_harde_kern schreef op maandag 12 februari 2007 @ 18:38:
die amperages zijn piekamperages en die wattages zijn maximale constante wattages.
dus als je het zo bekijkt is die enermax beter omdat hij continu meer stroom kan leveren?

Verwijderd

1:
de_harde_kern schreef op maandag 12 februari 2007 @ 18:38:
Heeft er volgens mij niets mee te maken.

2: Amperage -> Stroom
Wattage -> Vermogen
Voltage -> Spanning
Leer dat nu toch eindelijk is! (algemeen bedoeld, niet persoonlijk)
Voltage is nog half aanvaardbaar, maar de andere twee bestaan sowieso niet.

3: Je kan maximaal 30A trekken op die lijn, en je voeding kan in het totaal gewoon een maximaal vermogen aan. De reden dat die maximale stromen gegeven worden is dat je met een lijn geen 60A mag trekken. Die 30A is dus de maximale stroom die een lijn aankan (anders gaan er dingen doorbranden enz.) Het maximaal vermogen dat er op staat heeft te maken met warmteafvoer en gedeeltes van je voeding die gemeenschappelijk zijn tussen de verschillende lijnen.
Het maximaal vermogen hangt dus eigenlijk absoluut niet samen met de maximale stroom op de individuele lijnen.

Verwijderd

3.3v en 5v zitten vaak in hetzelfde gebiedje, waar maar een bepaalde stroom doorheen kan.
12v zit apart.
Staat hier ergens tussen.

• -krekel-
Bedankt voor de reactie's! Maar waar moet ik nou op letten? Op het gecombineerde vermogen of op de verschillende stromen? Wat is in dit geval belangrijker? Is die enermax bijvoorbeeld beter omdat hij uiteindelijk toch meer vermogen kan leveren?

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:47:

Leer dat nu toch eindelijk is! (algemeen bedoeld, niet persoonlijk)
Voltage is nog half aanvaardbaar, maar de andere twee bestaan sowieso niet.
Dikke van Dale
wat·ta·ge (de ~ (v.), ~s)
1 elektrisch vermogen in watts

Ik denk dat de voedingen elkaar niet veel zullen ontlopen hoewel Enermax wel een beter imago heeft en onder de tweakers als een van de betere voedingsbouwers wordt gezien. 30 of 32A is natuurlijk geen wereldschokkend verschil. Ik ben ook benieuwd waarom het gecombineerd vermogen zoveel hoger uitvalt bij de Enermax. Misschien met de overige opbouw van de onderdelen te maken dus dat de Enermax meer discreet is opgebouwd of met betere onderdelen.

/edit van Welke voeding heb ik nodig? Deel 16

Combined power : Dit is het vermogen dat 2 verschillende voltage lijnen samen in het totaal kunnen leveren. De combined power waarde, is altijd lager, dan de som van de 2 (3) vermogens die de desbetreffende voltlijnen appart kunnen leveren.
Dit is dus eigenlijk een nadeel, en je moet dan ook oppassen wanneer deze combined power waarde een héél pak lager ligt dan de som van het vemogen van de apparte voltlijnen. Het streefdoel is dan ook, dat de combined power waarde zo fel mogelijk deze som-waarde benaderd
Combined power komt altijd voor als volgt:
- Combined power tussen +3.3V en +5V
- Combined power tussen +3.3V en +5V en +12V
- Combined power tussen +12V1 en +12V2

Conclusie is dat de Enermax toch een behoorlijk betere voeding is aangezien de combined waarde het maximale vermogen veel dichter benaderd dan bij de Be Quiet

[ Voor 77% gewijzigd door under-world op 13-02-2007 13:20 ]

Pagina: 1