Toon posts:

RAID0 met twee SATA-schijven?

Pagina: 1
Acties:
  • 26 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben een nieuw systeem aan't samenstellen, niet de eerste keer, maar wel de eerste keer dat ik RAID ga gebruiken. Ik wil dus een snelle HD voor mijn besturingssysteem en applicaties op te zetten. Data komt gewoon op een 500GB HD (SATA) opgedeeld in partities uiteraard.

Maar voor mijn OS en applicaties wou ik dus twee HD's in RAID 0 zetten, ik heb hier geen ervaring mee ... kan ik dan gewoon twee schijven (SATA) aansluiten op het mobo (software RAID?) of kan ik beter een aparte controller daarvoor kopen? Is er veel verschil? Zijn er dingen waar ik zeker aandacht aan moet besteden tijdens de aankoop van mijn mobo? Ik weet het dus niet goed. Maar als er mensen zijn die een voorstel kunnen doen voor een snelle combinatie ... ga uw gang.

mvg

Verwijderd

Je kan gewoon onboard RAID gebruiken; software RAID is namelijk niet bootable. Bij het installeren van windows heb je een diskette (ja windows werkt nog met diskette's :+) nodig voor de RAID-drivers; kun je vaak met de CD van je moederbord aanmaken; SATA RAID driver-diskette.

Dus in volgorde:
1) je sluit je SATA dingen aan, in je BIOS schakel je SATA RAID modus in
2) je krijgt je RAID BIOS en stelt daar een RAID0 array in
3) je gaat windows installeren en drukt dan op F6 voor de RAID-drivers (precies als je dat blauwe scherm krijgt)
4) it works =)

Neem wel een 128KB stripe size en niet 64KB (mijn advies).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik mis een heleboel aantoonbare basiskennis, inzet en research in je topicstart. Begin hier eens: OM FAQ / Beleid :) De volgende stukken uit deze FAQ zijn in jouw geval interessant: Welke moet ik nemen?, Hoe kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?, Hoe installeer ik windows op een externe controller? en de RAID FAQ

Basic/FAQ-gevalletje, topic dicht dus. Neem ook eens de Registratievoorwaarden / korte FAQ door voor een uitleg over de werking van GoT ;)

[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 12-02-2007 12:32 ]

Dit topic is gesloten.