Correct
RAID0: Méér MB/sec schrijven/lezen, maar langere zoektijden.
Half verhaal; de access time mag dan wel hoger zijn; een RAID0 array kan meer I/O requests verwerken per seconde; en heeft dus een hogere I/O verwerking dan een enkele schijf. Met een Areca hardware controller heb je vaak ook een hogere accesstime (door de processing en overhead) maar toch behaalt deze een significant hogere snelheid; en dan heb ik het over realistische I/O en niet alleen over 'grote data'. Zelf noem ik dat 'random I/O' alhoewel realistische I/O patterns natuurlijk niet random zijn, al lijkt het er soms wel op.
RAID0 is dus ook sneller met hele kleine blokken data (random I/O); de vraag is: wat is sneller? 2x desktop schijf in RAID0 of een raptor? Ik heb zelf geen benches van de WD Raptor kunnen doen; maar ik denk dat een RAID0 config sneller zal zijn. Maar dan gebruik je dus wel twee hardeschijven en dat is dus wel minder betrouwbaar dan een enkele WD Raptor schijf. Maar misschien is dat geen issue omdat je toch wel een backup maakt van de data.
Ik zou dus stemmen: 2 schijven in RAID0 sneller dan een enkele raptor, komt qua prijs ook overeen. Uiteraard wel onder goede omstandigheden (geen misalignment en optimale stripesize).