Raid 0 + 1 2x SATA DiamondMax 10 vs. WD RAPTOR

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-02 18:09
De titel zegt eigenlijk al genoeg... ik vroeg me zo af wat sneller is, 2x een Maxtor DiamondMax 10 in raid 0 + 1 of een WD Raptor (niet in raid). Uiteraard sluit ik dit dan SATA aan...

IK heb hierover al flink wat gegoogled maar niks kunnen vinden.....

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:39

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kort maar krachtig:

Raptor: snellere zoektijden. (kop is eerder bij de juiste track of sector)
RAID0: Méér MB/sec schrijven/lezen, maar langere zoektijden.

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 11-02-2007 23:38 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• RuntimeError
Prutz0r schreef op zondag 11 februari 2007 @ 23:36:
Kort maar krachtig:

Raptor: snellere zoektijden. (kop is eerder bij de juiste track)
in dat geval, waar haal je dan bij normaal gebruik meer snelheidswinst uit?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-02 14:59
2x een Maxtor DiamondMax 10 in raid 0 + 1
2 harde schijven in RAID 0 + 1? RAID 0 + 1 kan vanaf 4 harde schijven ;)

Maar het ligt eraan wat je wilt bereiken, een Raptor heeft een lage toegangstijd, 2 "normale" harde schijven in RAID 0 hebben een hogere lees en schrijfsnelheid.

Ik denk dat voor pc gebruik een Raptor sneller overkomt, ook al kan de RAID 0 set sneller zijn bij het werken met grote blokken data.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik denk dat deze post alles wel samenvat:
Satch schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 03:15:
Raptor
lage accestijden, relatief hoge schrijf/lees snelheden tegenover 1 seagate disk, minder risico op data verlies tegenover raid 0.

Raid 0:
Zeer hoge lees/schrijf snelheden, hogere accestimes, kans op data verlies vrij groot. ~44 gig meer ruimte in totaal

Raptor heeft als belangrijkste punt dus lage accestimes en raid 0 heeft als voordeel hoge lees/snelheden. Als je deze 2 punten voor je zelf vergelijkt moet je er wel uit kunnen komen :)
:)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:39

PD2JK

ouwe meuk is leuk

RuntimeError schreef op zondag 11 februari 2007 @ 23:38:
[...]

in dat geval, waar haal je dan bij normaal gebruik meer snelheidswinst uit?
Ligt eraan. Als je veel data kopieert of vaak met winrar werkt is RAID0 sneller. Opstarten van spellen of je besturingssysteem laden gaat met een raptor sneller.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• RuntimeError
GH45T schreef op zondag 11 februari 2007 @ 23:38:
[...]

2 harde schijven in RAID 0 + 1? RAID 0 + 1 kan vanaf 4 harde schijven ;)
Uhm.... stom van me.... ik haal weer 'ns wat door mekaar....

Verwijderd

Prutz0r schreef op zondag 11 februari 2007 @ 23:36:
Kort maar krachtig:

Raptor: snellere zoektijden. (kop is eerder bij de juiste track of sector)
Correct
Half verhaal; de access time mag dan wel hoger zijn; een RAID0 array kan meer I/O requests verwerken per seconde; en heeft dus een hogere I/O verwerking dan een enkele schijf. Met een Areca hardware controller heb je vaak ook een hogere accesstime (door de processing en overhead) maar toch behaalt deze een significant hogere snelheid; en dan heb ik het over realistische I/O en niet alleen over 'grote data'. Zelf noem ik dat 'random I/O' alhoewel realistische I/O patterns natuurlijk niet random zijn, al lijkt het er soms wel op.
GH45T schreef op zondag 11 februari 2007 @ 23:38:
Ik denk dat voor pc gebruik een Raptor sneller overkomt, ook al kan de RAID 0 set sneller zijn bij het werken met grote blokken data.
RAID0 is dus ook sneller met hele kleine blokken data (random I/O); de vraag is: wat is sneller? 2x desktop schijf in RAID0 of een raptor? Ik heb zelf geen benches van de WD Raptor kunnen doen; maar ik denk dat een RAID0 config sneller zal zijn. Maar dan gebruik je dus wel twee hardeschijven en dat is dus wel minder betrouwbaar dan een enkele WD Raptor schijf. Maar misschien is dat geen issue omdat je toch wel een backup maakt van de data.

Ik zou dus stemmen: 2 schijven in RAID0 sneller dan een enkele raptor, komt qua prijs ook overeen. Uiteraard wel onder goede omstandigheden (geen misalignment en optimale stripesize).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

IK heb hierover al flink wat gegoogled maar niks kunnen vinden.....
Googlen is twéé, Gotten is één:

[search=raid0 vs raptor]
[search=raptor of raid0]
OM FAQ / Beleid » Welke moet ik nemen?
OM FAQ / Beleid » Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen?

Gebrek aan aantoonbare inzet en research in de topicstart, plus zoek/FAQ-gevalletje, topic dicht dus. Neem aub de Registratievoorwaarden / korte FAQ nogmaals door voor een uitleg over de werking van GoT. Je bent hier al eerder op gewezen trouwens ;)

[ Voor 21% gewijzigd door BalusC op 12-02-2007 06:22 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.