Toon posts:

High-end systeem (+/- € 5500)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 813 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:00:
Zijn er trouwens veel performance verschillen tussen een nForce 680i chipset en een Intel P965 chipset? Is deze laatste al niet wat verouderd kwa snelheid?
Benchmarks zoeken??

En als ik jou was zou ik lekker gaan kijken naar een Dual Socket F systeem
Met 2 x FX70 er in...
Mooie raidcontroler+Grote hoeveelheid aan schijven (750gb seagate's?)
Systeem schijf 10.000rpm raptor oid...in raid..
da houdt je misschien nog wel genoeg geld over om een fatsoenlijke geluids instalatie te kopen..
ipv. zo'n Z-5500 ofzo echte speakers kopen...(JBL, B&W, etc.)
30" Dell scherm?..of 2x 24"Dell?

Ga zo maar door

• Mxxx
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Dit klinkt best wel ziekelijk :?

een systeem van 5500 euro 8)7

Doe gewoon wat iedereen zegt, koop nu een systeem 2500 kan je zeker alles mee spelen en over paar jaar ook weer. Dan heb je er ook veeeel meer plezier van.
En waarom ingodsnaam zoveel hd ruimte dat krijg je toch onmogelijk vol |:(

koop gewoon 2 seagate 10 320gb zet ze in raid 0 en als je meer nodig heb dan koop je nog samsung t116 500gb hd's bij.....

En update je Startpost want dan kunnen wij je ook verder helpen ipv elke keer commetaar geven op je (ziekelijke) startpost....

succes (je zult het nodig hebben :/ 0

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Zijn er trouwens veel performance verschillen tussen een nForce 680i chipset en een Intel P965 chipset? Is deze laatste al niet wat verouderd kwa snelheid?
Denk dat er nauwelijk tot geen verschil tussen zit.

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-01 16:01
Eisen:

- goed uitbreidbaar
- moet een paar jaar meegaan
[..........]

C. Zit er genoeg koeling in de kast? [........] komt het dus totaal neer op acht 120mm fans totaal in de hele kast... en dan natuurlijk nog de boxed cooler van de cpu, de video cooler op de geforce 8800 en de geheugen koelertjes op de 4 pc10000 modules... Heb ik nu zat koeling in de kast? Gaat dit erg veel herrie maken? Specs van die 120mm fans zijn 1220 RPM aan speed en 22 dB-A aan noise. Ik vind t erg belangerijk dat alles goed gekoeld blijft dus ik wil er best wat stilte voor inleveren... maar het moet ook weer niet als een stofzuiger klinken.
Waarom wordt er altijd serieus in gegaan op dit soort onzinnige topics waar mensen na 5 pagina's commentaar nog niet door hebben dat ze een belachelijk duur systeem samen stellen, als ze geld over hebben en er vanaf willen laat ze dit doneren aan welk goed doel dan ook of een alienware o.i.d. kopen

En dan ook nog....
TS: "8 fans niet genoeg?" ...google....GOT.....

TS: "retesnel, budget 5500, paar jaar mee gaan" |:(
Enig google werk naar hardware van 3 jaar geleden maakt duidelijk dat 3 jaar oude systemen tegenwoordig niet meer "retesnel" zijn. 3 jaar geleden had je net s939mobo met een athlon 64 3400+ en een geforce fx 5900XT....

er gaan topic's dicht om minder

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 20:27
Mxxx schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:05:

koop gewoon 2 seagate 10 320gb zet ze in raid 0 en als je meer nodig heb dan koop je nog samsung t116 500gb hd's bij.....
Rekenen is moeilijk :P 6 * 36 = 216 < 2 *320. De reden waarom hij 6 schijven in raid0 wil is om ontzettende hoge snelheden te halen. Alleen zal zoiets nog wel tegenvallen met zo'n onboard controllertje, niet te spreken over de ontzettend grote kans dat je alle data op die array een keer kwijtraakt.

[ Voor 16% gewijzigd door robbert op 12-02-2007 22:15 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Mxxx schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:05:
Hij heeft anders een rede gegeven voor de hoeveelheid ruimte die hij denkt nodig te hebben. Daarnaast zijn er ook mensen die 2TB+ servers thuis hebben staan en nog klagen over ruimtegebrek. Jij kan nooit bepalen voor de TS dat hij dit niet volgestampt krijgt.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Kijk maar eens hier.

Verder zou ik graag een update willen zien van wat je systeem gaat worden. Zitten er twijfels bij, zet dan bijv. 2 moederborden neer en zet erbij dat je twijfelt.

Lees verder de posts van rapture eens door (voor de lol :)), met alleen zijn commentaar kom je al een heel eind.

Geef eens aan waarom je niet een pc van €3500 wil, dat 90% van de prestaties heeft van een systeem van €5500. Het zou fijn zijn als je deze vraag een keer beantwoordt.

[ Voor 19% gewijzigd door stefan001 op 12-02-2007 23:27 ]

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-01 18:12
Sorry maar, 5500? Dieptriest 8)7

• Igorvans
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-01 21:31
Beste Alexander01, heb jij nou echt zo weinig verstand van computers,of neem je nou iedereen in de maling? Lees eens wat meer reviews, doe wat meer onderzoek en laat zien dat je meedenkt!! De meeste mensen die hier op GOT zitten, hebben als hobby computers/ techniek. En ik denk dat de meeste het met mij eens zijn,dat de voorpret van een nieuwe pc is...Het uitzoeken / samenstellen / reviews lezen op basis van een goede prijs/prestatie gehalte. En als je alle onderdelen binnen hebt, het bouwen / klooien met de bios en weken zoet zijn met het optimaliseren van je systeem. Wat jij wilt uitgeven aan je pc, staat niet in verhouding met de prestatie die je krijgt. Belangrijk is dat je zeer goed geluid wilt hebben, maar je vind een zo stil mogelijk systeem niet echt belangrijk. Je stelt een super game/overclock systeem samen, maar je overclockt niet en speelt maar af en toe een game!!?? Is een dell pc niet iets meer voor jou?

[ Voor 3% gewijzigd door Igorvans op 13-02-2007 01:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Igorvans schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 01:15:
Beste Alexander01, heb jij nou echt zo weinig verstand van computers,of neem je nou iedereen in de maling? Lees eens wat meer reviews, doe wat meer onderzoek en laat zien dat je meedenkt!! De meeste mensen die hier op GOT zitten, hebben als hobby computers/ techniek. En ik denk dat de meeste het met mij eens zijn,dat de voorpret van een nieuwe pc is...Het uitzoeken / samenstellen / reviews lezen op basis van een goede prijs/prestatie gehalte. En als je alle onderdelen binnen hebt, het bouwen / klooien met de bios en weken zoet zijn met het optimaliseren van je systeem. Wat jij wilt uitgeven aan je pc, staat niet in verhouding met de prestatie die je krijgt. Belangrijk is dat je zeer goed geluid wilt hebben, maar je vind een zo stil mogelijk systeem niet echt belangrijk. Je stelt een super game/overclock systeem samen, maar je overclockt niet en speelt maar af en toe een game!!?? Is een dell pc niet iets meer voor jou?
Moet jij eens luisteren, ik heb nog nooit zelf al mn onderdelen bij elkaar moeten zoeken, ik hoef geen pc van 5500 nee als ik voor 3500 hetzelfde systeem heb kwa prestaties... er waren dingen die ik nog niet zeker wist, daarom ben ik ook dit topic gestart... dat jullie nog geen update hebben gezien van mn configuratie komt omdat ik nog steeds dingen aan het vergelijken ben, maar je kunt er echt wel vanuit gaan dat ik de adviezen hier aanneem en dat de pc een stuk goedkoper zal worden omdat bepaalde onderdelen geen nut hebben kwa prestaties. Daarbij heb ik al 3 a 4 jaar dezelfde pc en het enige wat ik eraan veranderd heb is meer geheugen en een andere schijf.... Alle kennis die ik opdoe komt van internet en nauwelijks in de praktijk... dan is het logisch toch he dat ik niet alle ins en outs weet als ik onderdelen moet gaan samenstellen! Overigens had ik ook in de eerste instantie een alienware in gedachte maar toen ben ik zelf eens wat gaan samenstellen bij een webwinkel en merkte dat dat een zooi geld scheelde zodat je veel meer kon krijgen voor je geld en ze het ook daar konden assembleren voor je... Maargoed met al die heisa die ik alleen al oplever met dit topic is het misschien maar beter dat ik bij een alienware blijf.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 07:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eruit, ik wacht nog ff tot mei met kopen, volgens verschillende forums komen er dan allerlei nieuwe dingen uit, februari schijnt geen goeie maand te zijn om een nieuwe pc te kopen omdat je dan vaak al hw koopt die op t punt staat vervangen te worden de aankomende maanden... iig bedankt voor alle reacties, heb er toch een hoop aan gehad voor in de toekomst als ik er een ga samenstellen.

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 20:59
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 11:11:
Ik ben eruit, ik wacht nog ff tot mei met kopen, volgens verschillende forums komen er dan allerlei nieuwe dingen uit, februari schijnt geen goeie maand te zijn om een nieuwe pc te kopen omdat je dan vaak al hw koopt die op t punt staat vervangen te worden de aankomende maanden... iig bedankt voor alle reacties, heb er toch een hoop aan gehad voor in de toekomst als ik er een ga samenstellen.
Elke maand heb je kans op veranderingen die er aan staan te komen >_<. Je moet toch eens een pc kopen;).

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:00

rapture

Zelfs daar netwerken?

De rushes naar de computerwinkels door Vista zal de hardwareprijzen opdrijven, meestal koop ik mijn hardware tijdens de zomervakantie. De periode, waar geen kat achter de computer zit, een groot gedeelte van het land op vakantie is en de lage vraag tov een goed aanbod zal de prijzen naar beneden duwen. Nooit hardware kopen tijdens het start van een schooljaar, na de vakantie komen de meeste mensen tot conclusie dat ze 1 of ander hardware moeten kopen, de kinderen komen met systeemeisenlijstjes thuis, supermarkten/OEM's slokken scheepsladingen hardware op om terug-naar-school-computers te bouwen en er ontstaat een hardwareschaarste, vooral geheugen wordt bovengemiddeld duur.

De quadcore in de topicstart is een EE-versie, Extreme Edition met als bijnamen zoals Emergency Edition. Toen Intel las dat een Athlon 64 sneller kon zijn, ze konden dat niet verkroppen en zorgen voor een reviewprocessor (soort paper release). Deze processors zijn niet gemaakt om verkocht te worden en om dat duidelijk in de oren van de consument te knopen zijn er 1000-dollar-prijskaartjes erop geplakt. Na verloop van tijd komen de verkoopbare quadcores uit. Gaming en quadcore gaan nog niet samen in 1 zin. 4 cores verbruiken dubbel zoveel stroom, geven dubbel zoveel warmte,... zodat de cores lager geklokt moeten worden. Aangezien games op slechts 1 core draaien, zal je games traag draaien op 1 laaggeklokte core. In gaming gaat je 910-euro-processor niet sneller, dan een E6700 processor van € 466.

Balancering tussen aantal cores voor multithreadedsoftware en hoge performance per core voor games. Voor gaming ga je meer plezier beleven door een erg goedkope processor op te klokken tot een "onzinnig hoge frequentie" en je geld kan je bv in overklokkersmateriaal steken. Zo zijn er nog veel meer richtingen waar je heen kan balanceren. Je kan even goed 2000 euro in een computer steken en de rest allemaal in goede luidsprekers en versterker voor audiofiele redenen. Of 2000 euro in computer en 3000+ euro in raid-array zodat je 2TB opslag hebt. Of 2000 euro computer en 3000+ euro aan een dedicated fileserver over gigabit met de nodige raid-array. Of geld in stille en liefst passiefgekoelde onderdelen steken? Dual screen? Beamer in je kamer?

Er zijn teveel mogelijkheden en de TS weet niet goed waar hij heen moet. De gotters leggen de TS op de rooster om te zien wat zijn profiel is, wie hij is, wat hij wilt,... Zolang we dat niet weten, wordt er lukraak wat advies rondgesmeten.

• metallicelmo
  • Laatst online: 12-05-2021
ik vind het een mooi lijstje! alleen die 6 schijven niet.. Neem minstens de 72 GB versie van de Raptor.. En RAID 0 met 6 schijven is echt als rijden zonder gordel... :)
Ik zou kijken of je mainboard RAID 5 ondersteund..

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03-2025
een advies zou kunnen zijn: koop toch een stille machine, ga je je echt aan ergeren. Kijk eens bij machines bij www.ikbenstil.nl. ze hebben snelle maar ook stille machines waar je echt alles mee kunt. Als ik geld had zou ikzelf daar gaan kijken. jou sterkte met je aankoop en laat vooral weten wat het wordt uiteindelijk.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• metallicelmo
  • Laatst online: 12-05-2021
Hou er rekening mee dat als je XP draait ( 32 bits ) dat je pc niet de volle 4 GB geheugen gebruikt.. Dit probleem heb ik vaker gehad.. Je kunt van alles proberen zoals schakelopties e.d. in je boot.ini maar dit helpt vaak niet.. In Windows ziet ie dan 2,75 GB geheugen ipv 4 GB... Weet iemand hier een leuke oplossing voor die ook echt werkt?

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-01 22:28
Is het niet beter om voor RAID 5 setup te gaan? Ik kan me voorstellen dat een rainbow table waar je weken op hebt lopen rekenen dat het zonde zou zijn als die verloren gaat door een HD crash.

Het moederbord biedt ondersteuning voor RAID5. Berekenen van pariteit heeft idd invloed op het systeem. Maar een quadcore processor zal daar geen moeite mee hebben. Ik zou ook voor de 150GB varianten gaan. 3 daarvan in RAID5 levert je meer opslag op, plus data safety.

Neem 2x2GB. Neem wel een 64bit XP of Vista licentie anders wordt het herkennen van 4GB nogal problematisch.

Ik zou ook gaan voor een Samsung Syncmaster 226BW. Het audiogedeelte zou ik anders oplossen. Alleen is dat een andere discussie :) Succes met het systeem. Ga je ons ook verrassen met benchmarks?

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 20:27
et36s schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 13:29:
Is het niet beter om voor RAID 5 setup te gaan? Ik kan me voorstellen dat een rainbow table waar je weken op hebt lopen rekenen dat het zonde zou zijn als die verloren gaat door een HD crash.

Het moederbord biedt ondersteuning voor RAID5. Berekenen van pariteit heeft idd invloed op het systeem. Maar een quadcore processor zal daar geen moeite mee hebben. Ik zou ook voor de 150GB varianten gaan. 3 daarvan in RAID5 levert je meer opslag op, plus data safety.
Volgens mij is het dan handiger om meer dan 3 schijven te nemen, volgens enkele hierboven is raid5 met 3 schijven niet nuttig.
Neem 2x2GB. Neem wel een 64bit XP of Vista licentie anders wordt het herkennen van 4GB nogal problematisch.
Wie zegt dat die überhaupt Windows wil draaien O-)

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 13:05
robbert schreef op maandag 12 februari 2007 @ 22:13:
[...]

Rekenen is moeilijk :P 6 * 36 = 216 < 2 *320. De reden waarom hij 6 schijven in raid0 wil is om ontzettende hoge snelheden te halen. Alleen zal zoiets nog wel tegenvallen met zo'n onboard controllertje, niet te spreken over de ontzettend grote kans dat je alle data op die array een keer kwijtraakt.
6 * 36GB, ik kwam op 144GB :|

Zie iemand aankaarten te kijken of moederbord Raid 5 ondersteund. De gebruikte firmware Raid5 chippies onboard presteren veelal voor geen meter. Vandaar dat ik eerder aankaartte überhaupt een losse controller te nemen.

Meer dan 4 Raptors in Raid 0 op een onboard controller zit je tegen de maximale doorvoer van de bustopologie aan te hikken. De PCI-E linkage kan maar 250MB/s verkroppen, koop je 6 van die schijven dan word je daar 'drietig van.

Besluit je voor Raid 5 onboard gaan, zie ik veelal maximaal 120MB/s in grafiekjes (met mazzel).

Neem je een aparte controller ben je blij :) Die dingen zijn vaak PCI-E x4 of x8 en geven je genoeg soep. Zou zonde zijn met een voor velen relatief oneindig budget om op een dergelijk belangrijkpunt geld te besparen.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje nog hoor, wat is de truc om een stille kast te krijgen? Een andere stillere CPU koeler pakken dan die je bij je CPU krijgt? Of stille casefans plaatsen die temparatuur geregeld zijn?
En waterkoeling is dat iets om aan te beginnen, of vergt dat veel onderhoud?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 15:06 ]

• Hardware Junk
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 15:05:
Vraagje nog hoor, wat is de truc om een stille kast te krijgen? Een andere stillere CPU koeler pakken dan die je bij je CPU krijgt? Of stille casefans plaatsen die temparatuur geregeld zijn?
En waterkoeling is dat iets om aan te beginnen, of vergt dat veel onderhoud?
Waterkoeling is een verkeerde benaming maar wordt alleen gebruikt. Waterkoeling is eigenlijk het transporteren van warmte. Na transport moet je het evengoed afkoelen, dat doet het water niet voor je. Het koelt bij wijze van je systeem op 100 graden totdat het droogkookt ;)

Ga je van dit basisprincipe uit, is het makkelijk te verkiezen voor een veel efficiëntere warmte transport -> heatpipes.

Dit werkt in fijte dus hetzelfde, de warmte transporteer je naar een veel groter en makkelijker te koelen oppervlak. Alleen met water heb je een extra pomp nodig en vergt het vaak veel onderhoud.

Wil je een stille kast is het aan te raden een zo zwaar als mogelijke kast te nemen, immers is massa traag. 1mm plaatstaal is een aanrader, liefst ongeperforeerd (zoals bijvoorbeeld de Enlight 8950). Extra demping is te behalen door loodbitumen aan te brengen als extra massa en schuim wat zorgt voor absorptie. Roosterpatronen wegknippen bij ventilatoren (elimineert gelijke turbulente stromingen). Stille en grote ventilatoren te nemen, en het controleerbaar houden -> dichtkitten is soms een optie. Waarom dit zo? Als je alles goed uitkient kan je elk component passief koelen en heb je een continustroom door de kast en koelt het goedje alles prima passief. Heb je een lek, is de flow niet controleerbaar, loop je kans dat bepaalde plekken niet gekoeld worden.

Het is een wereld apart. Wil je een meesterlijk snelle PC van 5500 euro, zal je zeker geen stil systeem hebben! Of je moet zeggen dat je een vlot systeem wil hebben die een prioriteit stilte heeft. Dan zal je bijvoorbeeld een 8800GTX moeten laten vieren, de Quadcore moeten laten gaan, andere schijven moeten nemen etc.

Alleen al voor een minuscuul beetje extra efficiëntie op passieve koeling zelf 9x Zalman 2HC2's gekocht @ 20 euro per stuk. Je krijgt een complete ommezwaai aan uitgaves.

[ Voor 4% gewijzigd door Hardware Junk op 13-02-2007 15:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hardware Junk schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 15:31:
[...]

Waterkoeling is een verkeerde benaming maar wordt alleen gebruikt. Waterkoeling is eigenlijk het transporteren van warmte. Na transport moet je het evengoed afkoelen, dat doet het water niet voor je. Het koelt bij wijze van je systeem op 100 graden totdat het droogkookt ;)

Ga je van dit basisprincipe uit, is het makkelijk te verkiezen voor een veel efficiëntere warmte transport -> heatpipes.

Dit werkt in fijte dus hetzelfde, de warmte transporteer je naar een veel groter en makkelijker te koelen oppervlak. Alleen met water heb je een extra pomp nodig en vergt het vaak veel onderhoud.

Wil je een stille kast is het aan te raden een zo zwaar als mogelijke kast te nemen, immers is massa traag. 1mm plaatstaal is een aanrader, liefst ongeperforeerd (zoals bijvoorbeeld de Enlight 8950). Extra demping is te behalen door loodbitumen aan te brengen als extra massa en schuim wat zorgt voor absorptie. Roosterpatronen wegknippen bij ventilatoren (elimineert gelijke turbulente stromingen). Stille en grote ventilatoren te nemen, en het controleerbaar houden -> dichtkitten is soms een optie. Waarom dit zo? Als je alles goed uitkient kan je elk component passief koelen en heb je een continustroom door de kast en koelt het goedje alles prima passief. Heb je een lek, is de flow niet controleerbaar, loop je kans dat bepaalde plekken niet gekoeld worden.

Het is een wereld apart. Wil je een meesterlijk snelle PC van 5500 euro, zal je zeker geen stil systeem hebben! Of je moet zeggen dat je een vlot systeem wil hebben die een prioriteit stilte heeft. Dan zal je bijvoorbeeld een 8800GTX moeten laten vieren, de Quadcore moeten laten gaan, andere schijven moeten nemen etc.

Alleen al voor een minuscuul beetje extra efficiëntie op passieve koeling zelf 9x Zalman 2HC2's gekocht @ 20 euro per stuk. Je krijgt een complete ommezwaai aan uitgaves.
Oke dus als ik een Stacker 832 en ik doe vier 120mm fans aan de zijkant van de kast en een 120mm fan in de bovenkast van de kast en dan heb je nog een 120mm exhaust fan aan de achterkant en twee 120mm intake fans bij de twee 3-in-4 harddisk modules... totaal 8 120mm fans dus in de hele kast... die fans draaien allemaal op 1220 R.P.M en maken 22 dB-A aan geluid... Kun je dat inschatten of dat te doen is kwa geluid? En dan nog uitgaande van een standaard quad core cooler en een nvidia G80 cooler op de 8800GTX...

Deze kast heb ik t dus over:

Afbeeldingslocatie: http://www.barrys-rigs-n-reviews.com/reviews/2007/hardware/nvstacker/images/photos/nvstacker63.jpg

4 fans kunnen aan de zijkant

Afbeeldingslocatie: http://www.barrys-rigs-n-reviews.com/reviews/2007/hardware/nvstacker/images/photos/nvstacker64.jpg

intake fan (onder) die aan de 4-in-3 harddisk modules vastzit waarvan ik er 2 in will hebben

Verwijderd

Ook van zelf zoeken gehoord, dit is tog wel heel makkelijk te vinden. Ik raad je aan om je zelf eerst wat meer in de hardware wereld te verdiepen. Nu moete alle tweakertjes jou vraagjes beantwoorden. Ik hoop dat je me begrijpt :)

• Hardware Junk
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 17:08:
[...]

Oke dus als ik een Stacker 832 en ik doe vier 120mm fans aan de zijkant van de kast en een 120mm fan in de bovenkast van de kast en dan heb je nog een 120mm exhaust fan aan de achterkant en twee 120mm intake fans bij de twee 3-in-4 harddisk modules... totaal 8 120mm fans dus in de hele kast... die fans draaien allemaal op 1220 R.P.M en maken 22 dB-A aan geluid... Kun je dat inschatten of dat te doen is kwa geluid? En dan nog uitgaande van een standaard quad core cooler en een nvidia G80 cooler op de 8800GTX...

Deze kast heb ik t dus over:

[afbeelding]

4 fans kunnen aan de zijkant

[afbeelding]

intake fan (onder) die aan de 4-in-3 harddisk modules vastzit waarvan ik er 2 in will hebben
22 + (3 x log8/log2) = 31dB voor alleen de casevins.

Voeding:Ultra stille135mm fan (< 16dBA) ~18dB
HDD: 6x WD360ADFD = 29dBA idle -> 29 + (3 x log6/log2) = 36.8dB
CPU: yja, niet 123 terug kunnen vinden, wel 'sehr deutlich hörbar'
VGA: 8800GTX Stock nVidea ref. ~48dB

Als je dit samen vat, kan je op je vingers na tellen dat dit een zeer irritant geluid geeft bij het kijken van een film. Het is zowiezo al zinloos als je de CPU passief kan koelen, de harde schijven per stuk acoustisch kan ontkoppelen, geluidsdemping toe kan voegen en gewoon kan volstaan aan 3x 120mm in het midden van je kast.

[ Voor 18% gewijzigd door Hardware Junk op 13-02-2007 17:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hardware Junk schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 17:20:
[...]

22 + (3 x log8/log2) = 31dB voor alleen de casevins.
dus dat betekent dat t te doen is? (sorry maar heb hier geen ervaring in de praktijk mee)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 17:25 ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 21:43:
Doel:

- veel multitasken met zware progs (virtualisatie, rainbow tables, encoden/decoden, unrarren etc.)
- af en toe ns n film kijken of spel spelen
- veel muziek luisteren
- voor de rest dagelijkse dingen als surfen, email, office etc.

Volgende had ik in gedachte:

1x Asus Striker Extreme nForce 680i SLI, SATA2 RAID
Goede keus. Mooi snel moederbord en veel PCI-E lanes.
1x Asus Videokaart PCI-e GeForce 8800GTX 768MB GDDR3 2xDVI
Leuke videokaart om goed mee te gamen. Geluidsproductie valt naar zeggen best mee, dus je kunt er best wel twee nemen in SLi (en dan wordt een quadcore een vereiste).
1x Cooler Master Big Tower Stacker 832 E-ATX No PSU (zwart) + 1 Extra 4 in 3 Module + 5 Extra 120mm Blue LED Casefans
Ultieme kast. Ik heb hier in huis ook twee Stackers staan. Misschien is de Stacker 810 nog een betere keus, want deze heeft veel meer ruimte en maar iets minder koeling.
1x Cooler Master Powersupply Realpower 850W
Beetje overkill voor dit systeem (voor praktisch elk systeem overigens). Met 700W kom je er ook wel. Maar je vindt upgradebaarheid belangrijk, dus dan heb je met 850W meer marge.
2x Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC10000 CL5.0 TwinX
PC10000 is weggegooid geld. Met PC8500 kan je al synchroon draaien met de FSB van je processor, en dat is de ideale situatie. Zorg voor veel ram, dus neem maar 4x1GB van PC8500 ram.
1x Creative Geluidskaart X-FI Xtreme Gamer Fatality Pro 7.1
Uitstekende keus. Goed geluid en EAX is echt een must voor de gamer met wat meer budget.
1x Creative Speakerset GigaWorks S750 7.1
Ik heb deze set ook, al vanaf de introductie drie jaar terug. Nog steeds beste wat je kunt krijgen voor puur PC audio. Zeker nemen dus.
1x Dell 24" LCD Monitor 2407WFP, DVI, Cardreader
Klinkt misschien wat lomp, maar met zo'n budget is 24 inch een beetje klein. Zeer binnenkort komt er een supergoede 27 incher op de markt van Samsung en Dell. Je kunt ook voor de 3007 WFP van Dell gaan. Gelijk 30 inch en een mooie resolutie.
1x Intel Core 2 Extreme QX6700 4x2.67GHz FSB1066 8MB Boxed
Beste wat je momenteel kunt kopen en gezien jouw eisen en budget een must.
1x Logitech G5 Laser Mouse
Persoonlijke keus. Logitech is een goed merk.
1x Logitech G15 Keyboard
Idem
2x Samsung DVD-/+/RAM SH-S182M 18x/18x/8x DL (zwart)
Twee branders? Is dat niet een beetje anno 2002? Ik doe de meeste dingen via netwerkserver/schijf en iso's enz. Maargoed, zo duur is dit niet.
1x Teac Floppydrive 1,44MB 3,5" + 7in1 cardreader (zwart)
Altijd handig voor sommige hardware, maar als Vista echt een beetje ingeburgerd is zal ie niet meer nodig zijn. BIOS flashen kan vaak al via Windows.
6x Western Digital 36GB SATA150 16MB Raptor, WD360ADFD
Ik weet niet hoeveel opslagruimte je nodig hebt, maar de prijs per GB is verschrikkelijk bij de 36GB versie. De 74GB heeft zich bewezen als snelste Raptor, sneller dan de 150GB versie. Gezien storage het sloomste onderdeel in de PC is zal ik hier ruim inzetten. Ik denk aan een Areca ARC-1220LP 256MB met daaraan een stuk of vijf 74GB Raptors in RAID5. Met deze controller kun je uitbreiden naar 8 en dat lijkt me genoeg.
Dikgedrukt staan de opmerkingen/alternatieven.

Goud is geen geld

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-01 19:22
Dell scherm is zijn geld waard omdat deze 1920 x 1200 pixels heeft.
Een samsung 226BW kan maar 1680 x 1050
Goed, als je de prijzen gaat vergelijken is die samsung wel veel voor wat je ervoor moet neertellen.

Onthoud wel, een pc is de slechtste investering die er is. een half jaar later is dat mega systeem van 5500 euro nog de helft waard. Dan kun je beter een mooie versterker kopen met goeie speakers, die behouden hun waarde langer, en die sluit je dan aan met een glaskabel oid. op een pc van 2000 euro oid. hoe duurder de pc hoe sneller je meer moet afschrijven.

Verwijderd

Topicstarter
frankknopers schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 17:30:
[...]

PC10000 is weggegooid geld. Met PC8500 kan je al synchroon draaien met de FSB van je processor, en dat is de ideale situatie. Zorg voor veel ram, dus neem maar 4x1GB van PC8500 ram.
PC4200 bedoel je toch? Als ik 2 modules van 2GB PC4200 in dit dual channel moederbord gooi dan lopen ze toch syncroon? Of had ik toch gelijk ;p ?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 17:43 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 17:41:
[...]

PC4200 bedoel je toch? Als ik 2 modules van 2GB PC4200 in dit dual channel moederbord gooi dan lopen ze toch syncroon? Of had ik toch gelijk ;p ?
Zoals al gemeldt, ja.

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-01 10:47
muppet99 schreef op zondag 11 februari 2007 @ 21:59:
ik kan het systeem nog wel duurder krijgen.... Tis allemaal een beetje overkill denk ik. Je noemt geen belemmering voor games.... Denk dat je daar wel een iets goedkopere videokaart voor kan nemen.

Als je echt goede muziek wilt, neem je een aparte versterker met een leuke 7.1 speakerset van een goed merk.

Qua hardeschijven zou ik zeggen... Neem een paar leuke grote schijven en hang deze in een raid 0.
3 schijven in raid 5 zou het al voldoende moeten zijn. Ik zie niet waar je de snelheidswinst van de raptors zou kunnen halen. Heb je al wat benchmarks bekeken? Misschien is een arc. raid controller een betere investering voor je, belast je systeem minder. (gezien de grote behoefte naar rekenkracht)

Verder weet ik niet welk besturingssysteem je wilt gaan draaien, maar quadcore wordt nog niet volledig ondersteund door de huidige versies van gangbare os'en.....
Vind ik ook, kan veel duurder. Volgens mij kun je best 2 GTX-en kopen, je koopt dan flink wat superstille 120mm fans. Volgens mij kun je er ook best 4 beeldschermen op aansluiten, dus...... Je koopt natuurlijk zeker de beste voeding. Alle nieuwste software die je kunt gebruiken koop je ook. Er zijn vast wel wat dingen die ik vergeet, maar....

ALs je dan nog geld over hebt doneer je dat aan mij ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 21:50:
[...]

Hoeft ook niet, belangerijke dingen gaan toch op usb stick, dus crash + reinstall maakt me niet zo veel uit, t wordt toch een hobby pc... en raid 5 gaat dat niet ten koste van de doorvoersnelheid en cpu verbruik ivm parity gebeuren?
Een hobby pc van 5500 euro. Je bent hardstikke gek, of je hebt de lotto gewonnen en weet niet waar je je geld aan uit moet geven. Als je voor 2000euro een pc haalt, heb je al echt een HEEL dik ding. Upgrade na 2 jaar gewoon weer wat. Dan blijf je een beetje up to date en zul je veel meer profeit van je geld hebben.

• bassie
  • Registratie: November 2006
AMD1800 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 17:45:
[...]

Vind ik ook, kan veel duurder. Volgens mij kun je best 2 GTX-en kopen, je koopt dan flink wat superstille 120mm fans. Volgens mij kun je er ook best 4 beeldschermen op aansluiten, dus...... Je koopt natuurlijk zeker de beste voeding. Alle nieuwste software die je kunt gebruiken koop je ook. Er zijn vast wel wat dingen die ik vergeet, maar....

ALs je dan nog geld over hebt doneer je dat aan mij ;)
Wat heb je aan 2 gtx-en? De processor word een zware bottleneck en kost alleen maar extra stroom. En de ts is ook niet echt een gamer ofzo.

Verwijderd

En waarom geen areca controller? Een ARC-1210 met 4x Raptors ofzo. :)

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
bassie_ schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 17:50:
[...]

Wat heb je aan 2 gtx-en? De processor word een zware bottleneck en kost alleen maar extra stroom. En de ts is ook niet echt een gamer ofzo.
1 GTX to run it all, 1 GTX to anti-alias it all.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 17:53:
En waarom geen areca controller? Een ARC-1210 met 4x Raptors ofzo. :)
Areca ARC-1220 (V2)(8x SATA300 RAID, XOR, 256MB, PCI-e x8)

die werd net aangeraden... die kan ik dan mooi in zon tweede pci x16 slot waar normaal een 2e videokaart in moet gezien ik er toch maar 1 videokaart erin wil... Als ik deze ARC kaart erin heb lopen die raptors dan wel als een tierelier in raid5 of is het moederbord dan nog steeds de botleneck? (ff uitgaande van een 680i model)

edit: die areca dingen zijn bijna niet te krijgen, maar 3 online shops gemiddeld ;x

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 18:13 ]

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 18:36

4VAlien

Intarweb!

Doel:

- veel multitasken met zware progs (virtualisatie, rainbow tables, encoden/decoden, unrarren etc.)
- af en toe ns n film kijken of spel spelen
- veel muziek luisteren
- voor de rest dagelijkse dingen als surfen, email, office etc.
Voor vlotte virtualisatie hoef je eigenlijk alleen een willekeurige cpu uit de x86-64 klasse te hebben. Rainbow tables, encoding en rarren zijn typische batch toepassingen, het maakt in principe niet uit of het 2 of 1 uur duurt. Uberhaupt snap ik niet dat je claimt op dagelijks basis rainbow tables nodig te hebben. Met een extra core en voldoende geheugen kan je die toepassingen gewoon laten draaien en ondertussen overige dingen doen met de tweede core. Ook ter vergelijking: als het een paar uur duurt om iets te downloaden dan maakt 50% langer unrarren niet uit.

• bassie
  • Registratie: November 2006
TweakerNummer schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 17:54:
[...]

1 GTX to run it all, 1 GTX to anti-alias it all.
Dat is voor de ts totaal nutteloos.

• JossKp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-01 20:20
Mooi, laat maar weten wanneer je er een gaat samenstellen, tegen die tijd helpen we je wel weer verder :O.

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-12-2025

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 17:56:
[...]

Areca ARC-1220 (V2)(8x SATA300 RAID, XOR, 256MB, PCI-e x8)

die werd net aangeraden... die kan ik dan mooi in zon tweede pci x16 slot waar normaal een 2e videokaart in moet gezien ik er toch maar 1 videokaart erin wil... Als ik deze ARC kaart erin heb lopen die raptors dan wel als een tierelier in raid5 of is het moederbord dan nog steeds de botleneck? (ff uitgaande van een 680i model)

edit: die areca dingen zijn bijna niet te krijgen, maar 3 online shops gemiddeld ;x
Als je zo'n areca raid-kaart gebruikt dan is je mobo niet meer de bottleneck aangezien de raid-kaart al het verkeer regelt. Ook heeft dit model cache op de kaart, hierdoor wordt het nog eens sneller.

Ik zou idd wel voor Raid 5 gaan, de prestaties zijn zeer goed, en als er dan is een keer 1 schijf uitvalt ben je niet gelijk AL je data kwijt (met raid 0 ben je AL je data kwijt als er 1 schijf uitvalt).

Kun je nog een geupdate lijst posten, zodat we nog eens kunnen zien of dat een goed systeem is? In ieder geval goed dat je niet voor het originele systeem bent gegaan, maar eerst advies hebt gevraagt, de originele configuratie zou echt verschrikkelijk geweest zijn qua prijs-kwaltiteit verhouding.

Als je het zelf gaat bouwen lees dan goed de FAQ's door, zodat je weet waar je mee bezig bent. Pas vooral op met statische electriciteit, want je wilt dit soort hardware niet omzeep helpen...

Everybody lies

Verwijderd

Topicstarter
XplodingForce schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 00:15:
[...]

Als je zo'n areca raid-kaart gebruikt dan is je mobo niet meer de bottleneck aangezien de raid-kaart al het verkeer regelt. Ook heeft dit model cache op de kaart, hierdoor wordt het nog eens sneller.

Ik zou idd wel voor Raid 5 gaan, de prestaties zijn zeer goed, en als er dan is een keer 1 schijf uitvalt ben je niet gelijk AL je data kwijt (met raid 0 ben je AL je data kwijt als er 1 schijf uitvalt).

Kun je nog een geupdate lijst posten, zodat we nog eens kunnen zien of dat een goed systeem is? In ieder geval goed dat je niet voor het originele systeem bent gegaan, maar eerst advies hebt gevraagt, de originele configuratie zou echt verschrikkelijk geweest zijn qua prijs-kwaltiteit verhouding.

Als je het zelf gaat bouwen lees dan goed de FAQ's door, zodat je weet waar je mee bezig bent. Pas vooral op met statische electriciteit, want je wilt dit soort hardware niet omzeep helpen...
Ik heb het geupdate ( zie topic start post ) hoe ie zou zijn als ik hem nu zou pakken, rekening houdend met de adviezen die ik heb gekregen... maar ik denk dat ik dus nog ff wacht tot de zomervakantie.. juli / augustus als iedereen op vakantie is de vraag / aanbod het gunstigs omdat er dan toch geen kip een nieuwe pc koopt... + dan denk ik dat t merendeel nieuw spul wel uit is dan (nieuwe ati kaart, 1333 fsb quad core cpu, nieuwe mobos, ddr3 geheugen etc).

Enige waar ik nog niet helemaal zeker van ben zijn die hd's, wat ik o.a. belangerijk vind is de accesstime, die moet zeer snel zijn zodat dingen snel aangeroepen kunnen worden zonder lang te moeten wachten en uit uitpakken van rars moet ook zo vlot mogelijk.. maar dat heeft met de snelheid in MB/s te maken geloof ik he en niet met de accesstime? ... nou heb ik wel die ARC controller erbij maar ik vraag me af of ik het echt goed ga merken en of het geen overkill is... ik kan natuurlijk ook kiezen om geen ARC erin te doen en voor een andere mobo met 6 sata aansluitingen te kiezen en er daarvan 2 gebruiken voor 2 raptors in raid en de rest voor opslag... ik las ook dat de seagates 7200.10 serie bijna net zo snel is als een raptor alleen met accesstime zal een raptor er nog altijd uitspringen denk ik he?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 09:50 ]

• pkopf
  • Laatst online: 11-04-2025
bastian433 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 17:37:
Onthoud wel, een pc is de slechtste investering die er is. een half jaar later is dat mega systeem van 5500 euro nog de helft waard. Dan kun je beter een mooie versterker kopen met goeie speakers, die behouden hun waarde langer, en die sluit je dan aan met een glaskabel oid. op een pc van 2000 euro oid. hoe duurder de pc hoe sneller je meer moet afschrijven.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 17:47:
Een hobby pc van 5500 euro. Je bent hardstikke gek, of je hebt de lotto gewonnen en weet niet waar je je geld aan uit moet geven. Als je voor 2000euro een pc haalt, heb je al echt een HEEL dik ding. Upgrade na 2 jaar gewoon weer wat. Dan blijf je een beetje up to date en zul je veel meer profeit van je geld hebben.
Mee eens, alhoewel dit in de voorgaande vijf pagina's ook al meerdere keren is verteld. Maar het is natuurlijk iemands keuze om bijna 12.000 oud-hollandsche guldens (ja ik reken het nog graag terug) aan een pc te besteden. Ik ben in ieder geval erg benieuwd wat je in elkaar flanst Alexander!

Maar voor dat geld, zou je ook kunnen gaan denken aan een 'mooi' uiterlijk. Case-mod ofzo? Meerdere mensen hebben immers gezegd dat je voor de helft van het geld ook een über-high-end systeem hebt. Je kan ook vast wel op bestelling wat case-mods laten maken, of het zelf proberen.
Want ik denk echt dat 5500 euro aan hardware echt een verkeerde investering is. Zelfs als geld geen probleem voor je is.

wild mutant space hamsters

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2025

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 09:36:
[...]
Enige waar ik nog niet helemaal zeker van ben zijn die hd's, wat ik o.a. belangerijk vind is de accesstime, die moet zeer snel zijn zodat dingen snel aangeroepen kunnen worden zonder lang te moeten wachten en uit uitpakken van rars moet ook zo vlot mogelijk.. maar dat heeft met de snelheid in MB/s te maken geloof ik he en niet met de accesstime? ... nou heb ik wel die ARC controller erbij maar ik vraag me af of ik het echt goed ga merken en of het geen overkill is... ik kan natuurlijk ook kiezen om geen ARC erin te doen en voor een andere mobo met 6 sata aansluitingen te kiezen en er daarvan 2 gebruiken voor 2 raptors in raid en de rest voor opslag... ik las ook dat de seagates 7200.10 serie bijna net zo snel is als een raptor alleen met accesstime zal een raptor er nog altijd uitspringen denk ik he?
Dude, no offence, maar bijna alles wat je bij elkaar gesprokkeld hebt is overkill. Ik wil eigenlijk 1 ding van je weten:

Wat ga je doen met je pc?

Nergens in dit topic valt ook maar iets daarover te lezen. En volgens mij, wil jij gewoon een snelsysteem waarop je lekker kan gamen, en de komende 2 jaar mee vooruit kan. Als dat zo is, koop dan de pc uit de Tweakers.Net Best Buy Guide, en daar het High-End systeem van. Daar heb je deze configuratie écht niet voor nodig.

Het systeem wat jij nu samen wil stellen, is niet High-End, het is Overkill. Zoals HEEL veel mensen al gezegd hebben, gaat dit systeem nog steeds niet 'langer mee' dan het eerder genoemde best buy guide systeem in jouw ogen. Koop gewoon dát systeem, en upgrade het over 2 a 3 jaar. Ten eerste bespaar je jezelf een sloot geld, en je kunt een stuk langer met je pc vooruit.

Serieus, als je dit systeem koopt, ben je een dief van je eigen portemonnee zoals ze dat altijd zo mooi zeggen. Ik hoop dat deze reactie wél bij je aankomt, want alle adviezen van mede-tweakers lijk je zo goed als te negeren, behalve dan het geheugenbankje. :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Verwijderd

Topicstarter
wolkje schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 10:16:
[...]

Dude, no offence, maar bijna alles wat je bij elkaar gesprokkeld hebt is overkill. Ik wil eigenlijk 1 ding van je weten:

Nergens in dit topic valt ook maar iets daarover te lezen. En volgens mij, wil jij gewoon een snelsysteem waarop je lekker kan gamen, en de komende 2 jaar mee vooruit kan. Als dat zo is, koop dan de pc uit de Tweakers.Net Best Buy Guide, en daar het High-End systeem van. Daar heb je deze configuratie écht niet voor nodig.

Het systeem wat jij nu samen wil stellen, is niet High-End, het is Overkill. Zoals HEEL veel mensen al gezegd hebben, gaat dit systeem nog steeds niet 'langer mee' dan het eerder genoemde best buy guide systeem in jouw ogen. Koop gewoon dát systeem, en upgrade het over 2 a 3 jaar. Ten eerste bespaar je jezelf een sloot geld, en je kunt een stuk langer met je pc vooruit.

Serieus, als je dit systeem koopt, ben je een dief van je eigen portemonnee zoals ze dat altijd zo mooi zeggen. Ik hoop dat deze reactie wél bij je aankomt, want alle adviezen van mede-tweakers lijk je zo goed als te negeren, behalve dan het geheugenbankje. :)
Wat ik ga doen ermee staat in mn start topic... maar ga er gewoon vanuit dat ik graag een pc wil met snelst mogelijk opstelling

Waar zit volges jou dan nu nog de overkill (even die schijven uitgezonderd dan want daar ben ik nog niet zeker van). Ik heb diverse dingen veranderd waaronder t moederbord, geheugen, geluidskaart etc... Hou er rekening mee dat ik er 3 tot 4 jaar mee wil doen met die bak en dus GEEN 2 jaar dat vind ik te kort...

Ik neem aan dat alle neiuwe versies van programmas die gaan uitkomen de komende tijd geoptimaliseerd worden voor een quad core processor?

En dan de videokaart, ik ben van plan om er later nog een 2e lcd tv aan te hangen aan de 2e dvi-d van die videokaart.. der moet dus full hd overeen naar 2 schermen... en ik denk als ik een tragere kaart pak dat die het dan minder lang volhoud bij games....

En tja wat is verder nog overkill, misschien wat teveel koelers maar ik wil alles goed koel houden, en ja ik kan wel heel moeilijk gaan doen met metertjes maar ik kan ook gewoon alle fan mogelijkheden in die kast benutten, dan is het ook klaar en weet ik zeker dat het koel zat is... van dat soort dingen heb ik echt geen verstand en je zult een echte tweaker moeten zijn om zoiets perfect te krijgen (lees reactie van Hardware Junk maar eens)

Verwijderd

5000+€??? wilt ge aandacht ofzo?? koop nu een pc van 2000€ en dan achter 2 jaar nog een pc van 2000€ deze 2 kan je dan verkopen en dan kan je 2 jaar later nog een pc kopen voor 2000€

ik heb mij 2jaar geleden ook een pc van 3000+€ gehaald maar ik had dan wel 1500€ aan hd's en die kan je overnemen naar u nieuw systeem

• stefan001
Je geeft wel een reply zelfs met een quote naar zijn post, maar je geeft geen antwoord op de vraag...
Reactie op Alexander01

[ Voor 16% gewijzigd door stefan001 op 14-02-2007 10:48 ]

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Je mist mijn punt geheel:
wolkje schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 10:16:
Ik wil eigenlijk 1 ding van je weten:

Nergens in dit topic valt ook maar iets daarover te lezen. En volgens mij, wil jij gewoon een snel systeem waarop je lekker kan gamen, en de komende 2 jaar mee vooruit kan.
Is dit zo? Wil jij gaan gamen voor de komende 4 jaar?

Als dat zo is, dan gaat dat je niet lukken. 4 jaar is een te lange periode, en in die periode zullen er nieuwe technieken uitkomen waarvoor je nieuwe videokaarten nodig zult hebben. En dus is jouw systeem dan alweer achterhaald. Ik durf zelfs te stellen dat dit na 2 jaar al zo gaat zijn.

Aan de andere kant, wil je niet gamen, maar ben je een dikke multitasker (ik zou niet weten wat je doet want dat vertel je dus steeds niet) dan kun je weer zonder die vette videokaart en dan zou ik gewoon een normale goede kaart kopen. Daarmee kun je ook een hele tijd vooruit. Dan is 4 jaar wel te halen, zelfs met een veel minder systeem als dit.

Plus, wat versta jij onder '4 jaar vooruit kunnen'. Wat wil jij aan het eind van die 4 jaar nog steeds kunnen doen? Nog steeds de allerlaatste games in de allerhoogste resoluties spelen?

Dus mijn punt is nogmaals:
Afhankelijk van wat jij met je systeem wilt gaan doen, is dit systeem overkill. (en dat is eigenlijk in alle gevallen zo) :) Ik vraag je maar wéer:

Wat wil je met je systeem gaan doen?

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Het is onmogelijk een systeem te kopen wat 4 jaar lang aan jouw eisen voldoet! Als je de snelheid van je PC over het gebruik van 4 jaar wilt optimaliseren, dan moet je je geld gespreid uitgeven: een overkill PC van 2007 is veel langzamer dan een standaard-aldi PC van 2011.

[ Voor 5% gewijzigd door j-w op 14-02-2007 10:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
wolkje schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 10:49:
Je mist mijn punt geheel:

[...]

Is dit zo? Wil jij gaan gamen voor de komende 4 jaar?

Als dat zo is, dan gaat dat je niet lukken. 4 jaar is een te lange periode, en in die periode zullen er nieuwe technieken uitkomen waarvoor je nieuwe videokaarten nodig zult hebben. En dus is jouw systeem dan alweer achterhaald. Ik durf zelfs te stellen dat dit na 2 jaar al zo gaat zijn.

Aan de andere kant, wil je niet gamen, maar ben je een dikke multitasker (ik zou niet weten wat je doet want dat vertel je dus steeds niet) dan kun je weer zonder die vette videokaart en dan zou ik gewoon een normale goede kaart kopen. Daarmee kun je ook een hele tijd vooruit. Dan is 4 jaar wel te halen, zelfs met een veel minder systeem als dit.

Plus, wat versta jij onder '4 jaar vooruit kunnen'. Wat wil jij aan het eind van die 4 jaar nog steeds kunnen doen? Nog steeds de allerlaatste games in de allerhoogste resoluties spelen?

Dus mijn punt is nogmaals:
Afhankelijk van wat jij met je systeem wilt gaan doen, is dit systeem overkill. (en dat is eigenlijk in alle gevallen zo) :) Ik vraag je maar wéer:

Wat wil je met je systeem gaan doen?
Wat ik ga doen ermee staat in mn start topic... maar ga er gewoon vanuit dat ik graag een pc wil met snelst mogelijk opstelling

-----
Voornamelijk multimedia, maar ook games en processor intensieve dingen als films encoden/decoden, rbtables genereren etc

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 10:38:
Hou er rekening mee dat ik er 3 tot 4 jaar mee wil doen met die bak en dus GEEN 2 jaar dat vind ik te kort...
Ooit van de term "afschrijving" gehoord? :P Het is niet zoals bij auto's waar je beter 1 Lexus kan kopen dan 2 Toyota's.

Wat is overigens je bezwaar tegen het kortere gebruik? Er staat geen vitale data op, zoals je zelf zegt. Omdat de kast zo mooi is - nee, daar hoef je het ook niet voor te doen. Je probeert die langdurigheid te forceren terwijl het productiemodel dat niet ondersteunt. Vergelijk het met afwasbaar WC-papier, dat werkt ook niet. Velletje gebruikt, doorspoelen en een nieuwe pakken. :P
Ik neem aan dat alle neiuwe versies van programmas die gaan uitkomen de komende tijd geoptimaliseerd worden voor een quad core processor?
Het gros van de programma's heeft nog niet eens voordeel bij dualcore; het moet er specifiek voor geschikt zijn en specifiek voor geprogrammeerd worden. Dat ligt heel erg aan de toepassing.
En dan de videokaart, ik ben van plan om er later nog een 2e lcd tv aan te hangen aan de 2e dvi-d van die videokaart.. der moet dus full hd overeen naar 2 schermen... en ik denk als ik een tragere kaart pak dat die het dan minder lang volhoud bij games....
Kaarten zijn na 1 jaar toch al in snelheid al lang weer ingehaald. En jij wilt er perse 4 jaar mee doen?
van dat soort dingen heb ik echt geen verstand
Wil je het goed doen, dan pak je een aparte computer voor je storage. Je hebt "trage" data die je makkelijk van een snelle netwerkverbinding kunt draaien - je muziek en lage-resolutie films bijvoorbeeld. Centraliseer je opslag en hou 'm buiten je bestaande workstation, dan zit je stukken minder met dingen als koeling.

teveel zooi, te weinig tijd

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 10:53:
[...]

Waarom? Waarom heb je dat nodig? Waarom denk je een boel verschil te gaan merken met een pc die de helft goedkoper is? Waarom denk je dat je systeem 4 jaar meegaat? Waarom denk je -per onderdeel- dat dat de beste keus is?

Zoals ik al eerder zei jou redenatie is iets van "als ik maar zo duur mogelijk onderdelen doe is het vast wel goed". Je verspilt een gigantische hoop geld doordat je er gewoon te weinig verstand van hebt. Doe jezelf een plezier en doe eerst wat meer onderzoek voordat je een systeem samen gaat stellen, want dit gaat je tegenvallen, dat kan ik je garanderen. No way dat je systeem 4 jaar meegaat als je hoge eisen hebt aan performance.
Goed, ik ben me er van bewust dat dit al zon 20x gezegd is, maar ik heb nog steeds geen enkele goede onderbouwing gezien van de TS.

• - J.W. -
  • Laatst online: 09:20
@Alexander01: Lees de post van wolkje nog een keer voor mij zou ik zeggen, kan het niet beter verwoorden eigenlijk...

Grootste waanzin vind ik iig de 8 raptor schijven.. dat je er 1 koopt om je OS op te zetten kan ik misschien nog inkomen.. professioneel doen bedrijven dit nog niet eens..

Dus mijn tip voor je portemonnee: koop 2 grote snelle harde schijven met normale raid controller (wordt hij ook behoorlijk stiller van en kun je ook een zooitje fans skippen..)

Kan nog wel meer verzinnen zoals een iets minder processor, videokaart, gewoon omdat je altijd de hoofdprijs voor het snelste betaald.. over 2 jaar even nieuwe processor etc. erin geeft je niet alleen een sneller systeem maar is zeer waarschijnlijk ook nog goedkoper.

Maar goed, het zijn jouw zuur verdiende centen..

En sorry hoor: maar je gebruikt het gewoon voor amateur zooi, dus is het echt bs dat je dit 'nodig' hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door - J.W. - op 14-02-2007 11:02 ]

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 10:53:
Dat laatste was duidelijk ja.
Voornamelijk multimedia, maar ook games en processor intensieve dingen als films encoden/decoden, rbtables genereren etc
Voor multimedia, heb je dit niet nodig.
Voor games, ga je de 4 jaar al helemaal niet halen. Niet eens 2. Dus niet nodig.
Films encoded/decoden? Doe je dit voor je werk? Doe je dit iedere dag?
En rainbow tables genereren? :? Leg es uit. Het lijkt erop dat je es iets gelezen hebt...

Vraag jezelf dit soort dingen af. Processor intensieve dingen is leuk, maar hoe vaak gebruik je dit nu werkelijk. En van de meeste componenten gaat de effectieve snelheidswinst op het totaal, om seconden. Is het erg om nét iets langer te wachten?

Zolang jij geen 3d studio/Maya toepassingen (en zelfs dan!!!) gebruikt, is dit systeem veel te veel van het goede. Hou je voor jouw doel gewoon aan de Best Buy Guide van Tweakers.net. Volg het advies van j-w en:

Koop over 2 jaar een geheel nieuwe pc, weer volgens de guide en verkoop je oude. Dan kun je zelfs 2 jaar daarná weer een nieuwe pc kopen volgens de guide, en dan ben je nog steeds goedkoper uit dan 5500 euro. En wat heb je dan? Dan heb je wel een high-end systeem, wat aan jouw eisen voldoet, én meer dan 4 jaar meegaat. :)

Ik ga je niet tegenhouden om dit te kopen hoor, maar het is gewoon pure onzin. Je koopt toch ook geen Ferrari om je boodschappen mee te doen en af en toe een ritje van 50 km naar een andere stad te maken!? Zelfs niet als je die beide dingen élke dag zou moeten doen. cliche ik weet het, maar het maakt mijn punt hopelijk duidelijk

Verwijderd

Topicstarter
Oke reacties zijn duidelijk, ik wacht er toch nog mee tot de zomervakantie dus dan horen jullie het dan wel... wat ik overigens nog niet snap met die harddisks... en hd is het raagste gedeelte van je pc.. dan moet je daar toch flink in investeren met een flink aantaal rpm en laage accesstimes? Waarom zou ik normale grootere hds moeten pakken en die in raid 0 zetten om meer snelheid te krijgen, dat snap ik niet echt..

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 11:09 ]

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

RoD schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 10:58:
Waarom? Waarom heb je dat nodig?
Even nog een kanttekening bij dit; Alexander01, vat dit soort commentaar niet op als een "jij hebt dit niet nodig" of "je kunt niet zo'n systeem samenstellen tenzij je er een heel goede reden voor hebt".

Waar het op neer komt is dat je door meer uit te geven geen voordeel kunt behalen en je lange-termijn idee voor je systeem niet overeenkomt met de realiteit (wet van Moore o.a.). Je ziet hoe de snelheid van processors opklimt, en nu het aantal cores, en de programmering is er nog niet eens voor geoptimaliseerd in alle gevallen.

Toch kies jij er voor (zonder echt goede reden, want voor snelheid of opslag hoef je het niet te doen) om jezelf vast te ketenen aan het systeem - hoogstwaarschijnlijk onder het motto "1 keer iets fatsoenlijks kopen dat lang meegaat".

Computers zijn geen wasmachines, auto's of degelijke kleren; en met het 2 keer vervangen van je systeem voor dat bedrag heb je netto gezien zelfs meer winst over de gehele levensduur (zeker omdat je je oude systeem voor die rainbowtables kunt inzetten in een muurkast) dan dat je 1 keer zo'n duur geval koopt.

teveel zooi, te weinig tijd

• j-w
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 11:07:
Oke reacties zijn duidelijk, ik wacht er toch nog mee tot de zomervakantie dus dan horen jullie het dan wel...
maar ook na de zomdervakantie koop je geen PC die 4 jaar lang "meegaat" (dat is, snel genoeg is om redelijk nieuwe games te spelen), hoeveel geld je er ook tegen aan smijt.

• RoD
  • Niet online

RoD

Yoozer: Ik wilde graag een onderbouwing horen. Want een dergelijk duur systeem hoort behoorlijk onderbouwd te worden. Zoiets koop je niet zomaar.
Edit: Wat Rapture hieronder ook zegt.

Enne, als jij aan het gamen bent, dan is je videokaart (vaak) de bottleneck en als je aan het encoden bent is de processor (vaak) de bottleneck. Je kunt echter wél snelheidswinst pakken met bijvoorbeeld een Raid0 setup. Bijvoorbeeld het laden van een map of het booten gaat dan sneller. Maar 6 Raptors is dan wel weer gigantische overkill. 2 grote Seagate schijven in Raid0 is imo performance zat. Bovendien weegt de extra performance door de Raptors niet op tegen de gigantische schep geld die je er voor neer moet leggen.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Yoozer schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 10:54:
Ooit van de term "afschrijving" gehoord? :P Het is niet zoals bij auto's waar je beter 1 Lexus kan kopen dan 2 Toyota's.

Wat is overigens je bezwaar tegen het kortere gebruik? Er staat geen vitale data op, zoals je zelf zegt. Omdat de kast zo mooi is - nee, daar hoef je het ook niet voor te doen. Je probeert die langdurigheid te forceren terwijl het productiemodel dat niet ondersteunt. Vergelijk het met afwasbaar WC-papier, dat werkt ook niet. Velletje gebruikt, doorspoelen en een nieuwe pakken. :P
€ 5500 in 2 jaar tijd afschrijven kost € 229 per maand, daarmee kan de topicstarter een auto leasen/financiëren/afbetalen. Lijkt mij buitenproportioneel, tenzij als hij dat kan rechtvaardigen. Tot nu toe is er niks geschreven dat ons op 1 of ander manier moet overtuigen.

Zonder eerst 1000-woordenpost te schrijven om een bepaalde systeem te rechtvaardigen, zal dit niet goed aflopen. Op de eerste beste lanparty wordt zijn 5500-euro-systeem voorbijgefietst door een 2000-euro-systeem. Laat staan wat er over 2 jaar gebeurd. Hij gaat ook geen plezier beleven aan een systeem dat slecht gebouwd is, dan merkt hij weinig tot geen voordelen tov een 2000-euro-systeem.

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 11:15:
[...]
€ 5500 in 2 jaar tijd afschrijven kost € 229 per maand, daarmee kan de topicstarter een auto leasen/financiëren/afbetalen. Lijkt mij buitenproportioneel, tenzij als hij dat kan rechtvaardigen. Tot nu toe is er niks geschreven dat ons op 1 of ander manier moet overtuigen.

Zonder eerst 1000-woordenpost te schrijven om een bepaalde systeem te rechtvaardigen, zal dit niet goed aflopen. Op de eerste beste lanparty wordt zijn 5500-euro-systeem voorbijgefietst door een 2000-euro-systeem. Laat staan wat er over 2 jaar gebeurd. Hij gaat ook geen plezier beleven aan een systeem dat slecht gebouwd is, dan merkt hij weinig tot geen voordelen tov een 2000-euro-systeem.
Als ik die ARC controller en de raptors vervang door 2 seagate schijven in raid 0 op t mobo dan is volges mij alles wel op elkaar afgestemd... scheelt ook 1000 euro kom je op 4500... Wat is er verder nog slecht aan dan? Alleen dat er wat meer fans inzet dan gebruikelijk?

• RoD
  • Niet online

RoD

Die 8800GTX is overkill als je maar af en toe een spel gaat spelen. Neem dan een X1950Pro of een 7900GT. Daarmee kun je ook aardig een spelletje spelen, en zodra de performance niet meer voldoet doe je gewoon een upgrade. Zo haal je meer rendement en bespaar je zelfs nog geld. Verder vind ik 4GB nu een beetje overdreven. Zet er eerst eens 2GB in, en doe een upgrade naar 4GB zodra dat nodig is. Bespaar je ook geld mee, en lever je maar weinig performance in.

• Pheno79
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 15:26
Oke reacties zijn duidelijk, ik wacht er toch nog mee tot de zomervakantie dus dan horen jullie het dan wel... wat ik overigens nog niet snap met die harddisks... en hd is het raagste gedeelte van je pc.. dan moet je daar toch flink in investeren met een flink aantaal rpm en laage accesstimes? Waarom zou ik normale grootere hds moeten pakken en die in raid 0 zetten om meer snelheid te krijgen, dat snap ik niet echt..
Weet jij wat er over 4 jaar aan hd techniek is? Ik verwacht iig weer nog snellere accestimes etc. En vind jij het leuk als je met een oordoppen op naast je pc moet gaan zitten? Meer rpm is meer geluid.
Je kunt dus betere een goede gemiddelde nemen, raid 0. Dat werkt een stuk efficienter, performancetechnisch gezien. Als je bang bent dat je hd opstelling de encoding/decoding niet aankan: kijk naar de grote van de hdcache. Ik heb liever meer cache in mijn hd dan dat ik mezelf waan op een startbaan op schiphol.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 11:27:
Als ik die ARC controller en de raptors vervang door 2 seagate schijven in raid 0 op t mobo dan is volges mij alles wel op elkaar afgestemd... scheelt ook 1000 euro kom je op 4500... Wat is er verder nog slecht aan dan? Alleen dat er wat meer fans inzet dan gebruikelijk?
Wat wil je ermee doen?

2 Seagates 7200.10 in raid 0 levert hoge transfer rates voor laadtijden van games sneller te laten gaan. Unrarren is veel meer processor, dan harde-schijf-afhankelijk en met welke programma doe je dat? 7-zip is multithreaded, maar de rest van compressietooltjes ook?

Lage accesstimes zijn eerder voor specialere omstandigheden goed, maar harde schijf caching kan dit opvangen. Zeker onder Linux is harde schijf caching interessant.

Zonder de nodige details, kunnen wij niet zomaar zeggen of iets goed of niet goed is. Als je bij een Mercedes-dealer zit te klagen dat ze een 250km/h-begrenzer hebben, dat zit te verkoper te lachen met de gedachte: "Die klant gaat nooit op de Duitse Autobahnen en zal voor 50+% van de tijd in files staan.". Kunnen rijden is ook zoiets, een snellere auto zal pas sneller kunnen gaan, als je fatsoenlijk kan rijden. Je begint ook te leren om op bepaalde dingen van een wagen te letten.

Ook met computers moet je kunnen omgaan, na verloop van tijd leer je ook jezelf kennen zodat je begint te weten wat je wilt. Hoe hoger de maatwerk-percentage, hoe beter het op jouw eisen afgestemd is.

Verwijderd

Wat ga je in godsnaam doen met dit ding.
zoals zoveel hier zeg ik dat je met 2500 a 3000 voor de pc meer dan genoeg hebt, ik zou er zelf een 30" scherm aanhangen ipv 2x 24" (te breed)
als je superieur geluid wilt voor muziek: een decente stereo versterkert met goede audiospiekerts klinken beter dan welke surround computerset dan ook.
als je surround wilt weet ik het niet want daar heb ik niks mee. :)

• Floep
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Ook al eens gedacht aan een Mac Pro?
http://www.apple.com/nl/macpro/

Kijk dan even bij de uitbreidingsopties voor quadcore etc.

• - J.W. -
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 11:27:
[...]

Die 850W voeding heb je ook niet meer nodig bijv.

* * *

Nou goed, aangezien ik het idee hebt dat je maar wat koopt en geen idee hebt wat je aan het doen bent (heb niet hele thread doorgelezen hoor) zal ik je een idee aan de hand doen.

Zoals ik het zie is het 'gewoon' een pc voor thuis, maar wil je wel dat hij lekker snel is, je lekker kunt gamen, enz, oftewel je wilt goeie performance (en je hebt er geld voor (over)).

* * *

Mijn idee:
Neem als basis het high-end gaming systeem van januari en maak die op maat, linkje:
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2007

Maatwerk:
processor: ik heb het idee dat je een E6700 ipv E6600 wilt ondanks de wat slechtere prijs/kwaliteitsverhouding, doe dat dus gewoon (had zelf die 200 euro in m'n zak gehouden, maar goed).

videokaart: in dat systeem zit nu een top videokaart, ik weet niet wat voor spelletjes je speelt, maar als je bijvoorbeeld van WoW ofzo houdt kan er een veel minder goeie in, maar de nieuwste flightsimulator ofzo zal zo'n kaart zeker wel waarderen. Dus vraag aan jou: wat voor spelletjes speel je?

kast: zoek gewoon een leuke op al dan niet met geintegreerde voeding (zorg wel dat er een goeie voeding in zit van zeg 450-500W)

monitor: je wilt een grotere, dus neem gewoon degene uit je startpost

luidsprekers: je wilt 'boom boom' luidsprekers dus neem gewoon die uit je startpost

headset: hoefde je niet, die kan dus weg

toetsenbord: je wilde een verlichte dus neem die uit je startpost

muis: als je G5 wilt neem je die gewoon, boeit niet zo

Hierboven staat nu een fantastisch systeem wat menig tweaker doet kwijlen en is al best prijzig maar niet over-the-top. Ik zal het nog maar eens herhalen, bovenstaand is een vreselijk snel systeem en ik weet 99.9999999% zeker dat je er gigantisch blij mee zult zijn (prijs is nu <3000 euro).

[ Voor 5% gewijzigd door - J.W. - op 14-02-2007 16:24 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Die E6700 vind ik echt zonde. Klok dan liever de E6600 wat over om dezelfde performance te krijgen. (Ja, de E6700 kan ook overgeklokt worden)

• Igorvans
De TS schreef ook, dat hij de pc laat assembleren door de pcshop.. Om dat hij teweinig er vanaf weet. Maar ookal laat je hem in elkaar zetten en een os instal doen... 9 van de 10x zal je zelf nog moeten optimaliseren in je bios. Meestal laten ze hem basic. En dat zal nog een leuk karwei worden, om het optimale uit zo´n systeem te krijgen. Dus mijn advies is ook... wat je ook kiest download alvast de handleidingen... want je kan uit zoooveel opties kiezen. En om een top systeem op een basic bios te laten lopen is ook zonde... maar nogmaals succes, en over je vorige post naar mij....ik luisterde!!! Maar ja, we proberen je iets duidelijk te maken...... good luck

Verwijderd

Oke reacties zijn duidelijk, ik wacht er toch nog mee tot de zomervakantie dus dan horen jullie het dan wel...
Tegen die tijd passeert een geheel nieuwe lading pc-onderdelen en zal je waarschijnlijk niet dezelfde pc samenstellen als nu.

Betreft de harde schijven zijn er al genoeg reply's gemaakt die het goed uitleggen, ik denk dat 8 raptors een overkill is. Volgens mij merk je na twee raptors in raid 0 (stripe) het verschil al niet meer met 8 raptors bij normaal pc-gebruik. Tenzij je die-hard videobewerking gaat doen met bestanden van meerdere gigabytes zal je profijt hebben van de 8 schijven (maar tegen welke belachelijke meerprijs?).

Ik heb zelf twee raptors 74 GB in raid 0 staan, ik moet zeggen dat dit al gehoorlijk snel gaat t.o.v 1 normale schijf. Maargoed, het is wat de gek ervoor overheeft. =)

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

ff snel met de sloophamer door het boodschappenlijstje gaan.
1x 2GB x 2 (4GB) PC4200 DDR2 ECC CL4 (Kingston KVR533D2E4K2/4G) [€ 676,09]
ECC is voor servers en werkt trager dan gewone niet-ECC geheugen. PC5300 kost niet veel meer dan PC4200.
1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G) € 121
1x Areca ARC-1220 (V2)(8x SATA300 RAID, XOR, 256MB, PCI-e x8) [€ 499,-]
De RAID-controller laat ik enkel staan, als je 2 TeraByte raid-array nodig hebt. Dus raid-controller overboord.
1x Asus GeForce 8800 GTX 768MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) EN8800GTX/HTDP [€ 534,60]
Afhankelijk van je gamingstijl, er zijn gamers die jarenlang aan 1 dezelfde game verslaafd zijn, dan wordt er specifiek op 1 game gericht. Onderschat de speciale Counter-Strikers-eisen niet, ze willen altijd minstens 60fps, ookal lopen er 32 spelers op je scherm smoke nades te smijten. Al ontploft de wereld, de ftp moet en zou goed moeten blijven. Terugslag van wapens in CS zijn fps-afhankelijk.

Of ben je eerder een gamer die regelmatig allerlei nieuwe games consumeert. Na een weekje gamen, begin je aan een ander spel en je hebt geen speciale eisen. Een GeForce 7900GT is zuinig, wordt niet te warm en zou niet meer dan € 180 mogen kosten.
1x Asus P5W DH Deluxe, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a) [€ 182,50]
Er zijn geen specifieke eisen aan het mobo gesteld zodat ik beter naar beneden zal stellen. P965-chipset heeft geen PATA en ICH8/R geeft troubles als je onboard raid wilt gebruiken. PATA heb je niet nodig en indien je raid wilt draaien, kan je voor een raid-controller gaan.
MSI P965 Neo-F, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 94
1x Cooler Master CM Stacker 832 (ATX/BTX, Geen PSU, Zwart) [€ 186,96]
Gekozen wegens prijskaartje/design?
Cooler Master CM Stacker STC-T01 (E-ATX/BTX, Geen PSU, Zwart) € 133
1x Cooler Master Real Power Pro, 850W (ATX 12V V 2.2) [€ 168,50]
Volgens Anandtech verbruikt een highendsysteem met GeForce 8800GTX 300 echte Watt'en. Met 450W voeding kom je toe, tenzij als je SLI of grote raid-array's wilt hebben.
Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W (ATX) € 73
1x Cooler Master SPB-3T4-E1 4 in 3 Device Module (4x 3.5" in 3x 5.25") [€ 11,50]
5x Cooler Master TLF-S12-EB (120mm, 22dB, 3p, Blauw, NEON LED) [€ 29,45]
Zijn er zoveel koelers nodig om wat te koelen?
1x Creative GigaWorks S750 (7.1) [€ 359,86]
1x Creative X-Fi XtremeMusic [€ 69,-]
Definitie van "superieur geluid"?
1x Dell Ultrasharp 2407WFP (24", 16ms, D-sub/DVI-D, 4x USB, cardreader, Zwart) [€ 699,-]
Scherm laat ik staan.
1x Intel Core 2 Extreme QX6700 (S775, 4x2.67GHz, 8MB, 1066MHz FSB, Boxed) [€ 909,92]
E6600 levert goede prestaties zonder de prijs te hoog op te drijven en extra snelheid klok je zo bij. 3 jaar garantie op deze processor en er zit een reservekoeler bij.
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed) € 280
Een stille koeler met goede prijs/kwaliteitsverhouding erbij.
Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) € 16
1x Logitech G5 Laser Mouse (USB) [€ 45,90]
1x Logitech G15 Gaming Keyboard (USB) [€ 58,90]
Kan goedkoper zonder prestaties in te leveren.
1x NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart) [€ 5,-]
2x NEC AD-7173 18x (Dual-layer, Labelflash, Zwart) [€ 56,90]
Pak ineens SATA-versies om problemen uit te sluiten.
2 x NEC AD-7170S 18x (Dual-layer, Labelfish, SATA, Zwart) € 64
8x Western Digital Raptor WD360ADFD, 36GB (10000rpm, SATA, 16MB, NCQ) [€ 807,36]
Single WD Raptor als snelle boot/programmaschijf en een Seagate 7200.10 320GB als dataschijf.
Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) € 138
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 85

Totaal vanaf € 2354, naar boven afronden en aanpassen waar nodig.

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 16:10:
ff snel met de sloophamer door het boodschappenlijstje gaan.

[...]
ECC is voor servers en werkt trager dan gewone niet-ECC geheugen. PC5300 kost niet veel meer dan PC4200.
1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G) € 121
Ik dacht juist dat ECC een verstandige keuze was bij moederborden met geheugen capiciteiten van 8gb... Heb ooit gehoord dat als je met je geheugen boven de 4gb komt, ECC sterk aangeraden wordt.. En waarom kies je voor 1Gb PC5300 modules met een CAS latency van 5.0? Dat is toch trager en minder efficient als een 2GB pc4200 module met een CAS van 4.0..

En bij de core 2 duo zit al een retail cpu cooler inbegrepen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 18:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens nog een vraag... als ik de audio connectors van de aansluitingen die voorop de kast zitten in het moederbord doe, krijg ik dan onboard audio door de koptelefoon? Of wordt dit toch doorgelust naar de externe X-FI kaart?

• - J.W. -
Zowel ik als rapture hebben een behoorlijk ander systeem voorgesteld en wij (ik spreek ook maar even voor hem en een groot deel van de andere lezers) zijn denk ik meer geinteresseerd wat je daar nou van vindt ipv meteen door te draven over weer andere technische details...

[ Voor 7% gewijzigd door - J.W. - op 14-02-2007 18:50 ]

• Solid_Aapie
  • Laatst online: 28-01 23:12
Afbeeldingslocatie: http://img131.imageshack.us/img131/3331/123123123123wr1.jpg

Zit zo alles in wat er op je lijstje stond, kan 5500 euro alleen geen budget noemen :P

Ojah xfi geluidkaart die nog ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Solid_Aapie op 14-02-2007 19:17 ]

Specs

• TweakerNummer
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 18:28:
Trouwens nog een vraag... als ik de audio connectors van de aansluitingen die voorop de kast zitten in het moederbord doe, krijg ik dan onboard audio door de koptelefoon? Of wordt dit toch doorgelust naar de externe X-FI kaart?
Stel:
Je hebt on-board audio en een X-Fi geluidskaart. Dan kan je instellen in Windows welke geluidskaart het geluid moet processen. Als je voor de on-board audio kiest, moet je daarop je speakers aansluiten om geluid te horen. Als je voor de X-Fi kiest, moet je daarop je speakers aansluiten om het geluid te horen.

Je hebt de audio front-panel van de case met het mobo verbonden hebt. Als je dan in het audio front-panel van de case je speakers doet, moet je opgeven aan Windows dat al het geluid door de on-board audio ge-processed wordt.

Je kan dus niet opgeven aan Windows dat de X-Fi het geluid processed en dat dit signaal afgespeeld wordt op de speakers die op de front-panel van je case aangesloten zijn.

Daarom verkoopt Creative ook de een bracket bij de dure geluidskaarten (zie http://nl.europe.creative...ategory=208&product=14065), zodat je de front-audio panel van de case niet nodig hebt.

Overigens is het geluid dat via een front-audio panel of via een creative bracket gaat van lagere kwaliteit dan geluid dat alleen via de geluidskaart gaat.

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-01 23:12
rapture schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 11:44:
[...]
Wat wil je ermee doen?

2 Seagates 7200.10 in raid 0 levert hoge transfer rates voor laadtijden van games sneller te laten gaan. Unrarren is veel meer processor, dan harde-schijf-afhankelijk en met welke programma doe je dat? 7-zip is multithreaded, maar de rest van compressietooltjes ook?

Lage accesstimes zijn eerder voor specialere omstandigheden goed, maar harde schijf caching kan dit opvangen. Zeker onder Linux is harde schijf caching interessant.
Ligt eraan welke rar's je vaak moet openenen meeste dvd's en series zijn alleen maar gestored in rar formaat. Ook je p3 met een gelijke harde schijf pakt deze net zo snel uit.

Daarnaast denk ik dat ts beter een stapje lager kan zitten en na 2 jaaar weer een gedeelte gebruiken om te updaten. Betere performance over de gehele periode.

Verwijderd

Topicstarter
- J.W. - schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 18:35:
Zowel ik als rapture hebben een behoorlijk ander systeem voorgesteld en wij (ik spreek ook maar even voor hem en een groot deel van de andere lezers) zijn denk ik meer geinteresseerd wat je daar nou van vindt ipv meteen door te draven over weer andere technische details...
Als je ergens lang voor gespaard hebt en je hebt al een tijd iets in gedachten dan is het moeilijk te accepteren als je ineens zulke stappen naar beneden moet gaan met wat je in gedachte hebt... quad core naar basis model dual core, 4gb naar 2gb geheugen, een hele andere mobo etc etc... Maargoed jullie zullen het wel weten hoe het in de praktijk zit, het enige waar mn ervaringen vandaan haal zijn van reviews van internet, daarom is het voor mij moeilijk in te schatten wat overkill is en wat niet..

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:57:
Ik dacht juist dat ECC een verstandige keuze was bij moederborden met geheugen capiciteiten van 8gb... Heb ooit gehoord dat als je met je geheugen boven de 4gb komt, ECC sterk aangeraden wordt.. En waarom kies je voor 1Gb PC5300 modules met een CAS latency van 5.0? Dat is toch trager en minder efficient als een 2GB pc4200 module met een CAS van 4.0..
ECC is handig voor high performance servers. Het heeft verder niets uit te staan met de hoeveelheid geheugen.

En zolang jij niet gaat overklokken kun je gewoon geheugen bankjes van PC5300 CL5 nemen want het verschil met CL4 of lager, is niet merkbaar. Tenzij je geilt op benchmarks, maar zelfs daarbij zal het een verschil van hooguit 5% geven. Terwijl de kosten ongelooflijk veel hoger zijn voor CL4 of lager. Kortom; leuk voor de stats maar je pc wordt er echt niet sneller van en absoluut de meerprijs niet waard.

En waarom hij PC5300 aanraad in plaats van PC4200? Dat komt omdat ze beide even duur zijn, en PC5300 op de toekomst is voorbereid, omdat je dan ook processoren met een FSB van 1333 MHz kunt gebruiken, zonder dat je geheugen te traag is.

Maar alsjeblieft, reageer nu eens op de door andere mensen voorgestelde systemen. Sorry dat ik dit zeg, maar iedereen lijkt enorm z'n best voor je te doen terwijl jij je eigenlijk druk maakt om details die toch geen reet uitmaken. Ik heb nu al twee mensen gezien die een volledig high-end systeem voor je samen hebben gesteld, en het enige waar jij je druk om kunt maken zijn de CAS Latencies. 8)7 Als je hier op GoT advies vraagt voor een nieuw systeem, dan is het gebruikelijk dat je ook reageert op het advies van de mensen. Je hoeft het niet aan te nemen, maar zeg op z'n minst wat je er van vindt.

Verwijderd

Topicstarter
TweakerNummer schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 19:10:
[...]

Stel:
Je hebt on-board audio en een X-Fi geluidskaart. Dan kan je instellen in Windows welke geluidskaart het geluid moet processen. Als je voor de on-board audio kiest, moet je daarop je speakers aansluiten om geluid te horen. Als je voor de X-Fi kiest, moet je daarop je speakers aansluiten om het geluid te horen.

Je hebt de audio front-panel van de case met het mobo verbonden hebt. Als je dan in het audio front-panel van de case je speakers doet, moet je opgeven aan Windows dat al het geluid door de on-board audio ge-processed wordt.

Je kan dus niet opgeven aan Windows dat de X-Fi het geluid processed en dat dit signaal afgespeeld wordt op de speakers die op de front-panel van je case aangesloten zijn.

Daarom verkoopt Creative ook de een bracket bij de dure geluidskaarten (zie http://nl.europe.creative...ategory=208&product=14065), zodat je de front-audio panel van de case niet nodig hebt.

Overigens is het geluid dat via een front-audio panel of via een creative bracket gaat van lagere kwaliteit dan geluid dat alleen via de geluidskaart gaat.
Bah, snap niet dat die zelfde aansluiting voor audio op het mobo ook niet gewoon op externe x-fi geluidskaart zitten, dan je tenminste kiezen... nu zou je die draadjes moeten gaan solderen op je x-fi.... slechte zaak van creative

• j-w
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 19:19:
[...]

Als je ergens lang voor gespaard hebt en je hebt al een tijd iets in gedachten dan is het moeilijk te accepteren als je ineens zulke stappen naar beneden moet gaan met wat je in gedachte hebt...
Ik denk dat de teleurstelling heel wat groter is er in 2009 erachter komt dat bij de Aldi een systeem staat voor 1500euro dat stukken beter presteert dan je 5500 euro systeem uit 2007.

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:37

Beugelfles

I love rusty spoons

Ik dacht laat ik eens even zoeken naar topics van andere high-end systemen met een dergelijk absurd budget. Kom ik dit tegen:

wil een nieuwe krachtige computer

Het is weliswaar aardig oud maar het benadrukt wel maar weer dat je beter als je toch geld wil uitgeven elke 2/3 jaar een nieuw systeem kan kopen met de beste prijs kwaliteit verhouding.

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Verwijderd

[...]

Als je ergens lang voor gespaard hebt en je hebt al een tijd iets in gedachten dan is het moeilijk te accepteren als je ineens zulke stappen naar beneden moet gaan met wat je in gedachte hebt... quad core naar basis model dual core, 4gb naar 2gb geheugen, een hele andere mobo etc etc... Maargoed jullie zullen het wel weten hoe het in de praktijk zit, het enige waar mn ervaringen vandaan haal zijn van reviews van internet, daarom is het voor mij moeilijk in te schatten wat overkill is en wat niet..
Dat zullen de meesten hier wel weten.
Maar weet je zelf ook, dat je erg teleurgesteld word als je over 1 jaar je 8800GTX vergelijkt met een andere videokaart?
Ik heb nu ongeveer 2 jaar een 6600GT , eerst een agp uitvoering en nu een pci-e uitvoering, 2 jaar geleden was het de bom, een half jaar later zat je in de mid-range, en nu zit ik in het budget gedeelte. Ik wil niet zeggen dat het een slechte kaart is, maar computers zijn apparaten die elke dag een nieuwer of sneller onderdeel hebben.
"Jij hebt straks een top videokaart, top processor, top geheugen, top harde schijven, top moederbord, en over een half jaar is het op het randje van mid-range / hig-range computerspul.
En dat is dan zonde, maar als jij er 5500 euro voor uit wilt geven moet je dat natuurlijk zelf weten, bedenk wel dat je die 5500 euro nooit terug zult krijgen.
Ik had zelf op mijn 2e pc ook een 8800gtx gepropt met grof geweld en druipend kwijl uit m'n mond, alleen vind ik het geen 500 euro waard om elke dag 2 uur te kunnen gamen op high detail.
Misschien kun je wel een console halen? Daar kun je zeker nog wel een aantal jaar mee vooruit en de Xbox360 heeft volgens mij geen slechte graphics, haal anders een xbox360, ps3 en wii voor dat geld :P

• - J.W. -
[...]

Ja, kan ik me goed voorstellen. Punt dat ik beetje probeerde te maken is dat er nu al 7 pagina's lang over de prijs/prestatie gedebateerd wordt en je daar niet echt op in gaat. De ene groep zegt zoiets van: Als hij het zo wil moet hij dat zelf weten en helpt je dan met je systeem en de andere groep vindt het helemaal van de gekke om zoveel geld uit te geven aan een systeem (voor de doeleinden waarvoor jij hem gebruikt).

Aan de reacties kun je merken dat het geen normaal bedrag is om een pc te kopen, zelfs niet voor de 'enthousiasts' op dit forum. Nog even afgezien van de prijs/kwaliteit die nogal daalt kun je zoveel andere leuke dingen kopen/doen voor dat geld en denk ik niet dat je plezier achter de computer echt toe zal nemen door de extra uitgaves en is de afschrijving van zo'n pc ter hoogte van het hebben van een auto.
Zoals ook al genoemd heb je de langste adem door gewoon 2-3x een nieuw systeem te kopen gespreidt over wat jaartjes.

Ik zou je aanraden om even afstand te nemen hier van de drukte en alles even rustig te laten bezinken en dan weloverwogen een basis beslissing te nemen (super duur systeem vs goed systeem) en er dan ook echt voor gaan. De meningen van de diverse mensen staan vertegenwoordigd in dit topic en echt veel nieuws zal er op dat gebied niet komen.

Ik heb mijn mening ook gegeven en ik denk persoonlijk dat dat de juiste keuze voor jou is, maar uiteindelijk ben jij degene die dat beslist.

Nou succes ermee, ik hoop dat je er een beetje uit kunt komen!

Verwijderd

jongens toch...De ts heeft ondertussen door dat zijn 5500 euro way over the top is,maar als hij zoveel geld wil geven aan een pc,dan is dat toch zijn eigen keuze?JA,we kunnen hem raad geven over wat overkill is en wat niet,maar hij beslist als het moment daar is,nog steeds ZELF wat hij met zijn geld doet..dan mogen hier nog 5000 mensen hoog van de toren komen blazen,dat het te veel geld is...ik ben iemand die veel leest en weinig post op meerdere fora,en altijd maar weer zijn er threads met een vastgelegd budget en immer weer zeggen ze op fora dat het goedkoper kan...Wie zegt dat we dat willen?We weten heus wel dat wat vandaag 3000 euro kost,volgende maand nog maar de helft waard is...vooral als het op hardware aankomt...ik begin hoe langer hoe meer de indruk dat er bij sommige mensen een stuk jaloezie in het spel is.PAS OP:hier op GoT zijn er ook mensen die weten waar ze het over hebben,en die echt wel goede raad geven,maar anderen....

De TS wil een pc van 5500 euro?Wel geef hem dan een van 5500 euro!Ik zou willen dat ik ook zoveel geld kon uitgeven aan een pc'tje:)

• - J.W. -
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 20:34:
jongens toch...De ts heeft ondertussen door dat zijn 5500 euro way over the top is,maar als hij zoveel geld wil geven aan een pc,dan is dat toch zijn eigen keuze?JA,we kunnen hem raad geven over wat overkill is en wat niet,maar hij beslist als het moment daar is,nog steeds ZELF wat hij met zijn geld doet..dan mogen hier nog 5000 mensen hoog van de toren komen blazen,dat het te veel geld is...ik ben iemand die veel leest en weinig post op meerdere fora,en altijd maar weer zijn er threads met een vastgelegd budget en immer weer zeggen ze op fora dat het goedkoper kan...Wie zegt dat we dat willen?We weten heus wel dat wat vandaag 3000 euro kost,volgende maand nog maar de helft waard is...vooral als het op hardware aankomt...ik begin hoe langer hoe meer de indruk dat er bij sommige mensen een stuk jaloezie in het spel is.PAS OP:hier op GoT zijn er ook mensen die weten waar ze het over hebben,en die echt wel goede raad geven,maar anderen....

De TS wil een pc van 5500 euro?Wel geef hem dan een van 5500 euro!Ik zou willen dat ik ook zoveel geld kon uitgeven aan een pc'tje:)
Jaloezie?? lol, denk je echt dat het mij of wie dan ook iets kan schelen wat voor pc iemand op een forum heeft?

Doe verder even normaal please.. de meesten hier proberen hem oprecht te helpen. Bij voldoende beargumentatie over waarom hij zo'n systeem nodig zou hebben / de goeie keuze is (ja dat heb je op een forum nodig bij zulke exotische bedragen, zeggen dat geld geen rol speelt is ook prima natuurlijk) zou deze discussie er helemaal niet zijn. Hij schrijft dat hij er lang voor gespaard dus ga ik me dan gewoon dingen afvragen.. maar nogmaals, wat hij ook besluit ik slaap er geen seconde meer of minder om...
En zoals ik zeer duidelijk vermeld in m'n vorige post is het ZIJN keuze, hoewel iedereen daar wel zo z'n eigen ideeen over heeft natuurlijk.

Maar goed, laat de TS maar posten of hij doorgaat voor z'n 5500 euro systeem, dan wordt er wat mij betreft geen woord meer over de prijs gerept. Ik zou de TS dan meteen willen aansporen om z'n eigen topic dan on-topic te houden en dus van zich af te bijten als het over andere dingen gaat dan de invulling van de 5500 euro en het niet maar een beetje in het midden te laten of hij het er misschien ergens wel mee eens is. Zulk soort topics zijn nou eenmaal erg gevoelig voor wildgroei..

[ Voor 7% gewijzigd door - J.W. - op 14-02-2007 22:14 ]

Verwijderd

Dit hele topic gaat nergens meer.. nu blijkt de ts pas tot de zomervakantie te willen wachten. :o

Laten we dan maar eens verder kijken lijkt me. :)

Of, wat wil je nu precies Alexander01?

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Ik zou gewoon tot 2000 euro een pc halen en over een lange tijd wat upgraden, dan blijf het leuk en heb je iedere keer weer wat nieuws en kan je weer blij ermee zijn etc :P

Just my 2 centz :z

Goedkoop bellen via VoIP

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

- J.W. - schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 18:35:
Zolang het profiel van de topicstarter niet bekend is en we weten niet wie hij is, wat hij wilt,... Dan blijven we systeem samenstellen die gedeeltelijk op onze referentiekaders en manier van balanceren gebaseerd zijn.
Als je ergens lang voor gespaard hebt en je hebt al een tijd iets in gedachten dan is het moeilijk te accepteren als je ineens zulke stappen naar beneden moet gaan met wat je in gedachte hebt... quad core naar basis model dual core, 4gb naar 2gb geheugen, een hele andere mobo etc etc... Maargoed jullie zullen het wel weten hoe het in de praktijk zit, het enige waar mn ervaringen vandaan haal zijn van reviews van internet, daarom is het voor mij moeilijk in te schatten wat overkill is en wat niet.
quad-core-review-processor-van-het-type-dat-niet-verkocht-mag-worden teruggaan naar een highend dualcore. 4GB ram ga je met 32 bits besturingssystemen niet volledig kunnen gebruiken en waarvoor wil je 4GB ram? 2GB krijg ik met serieuze multitasking niet vol, videobewerking/Xvid-encoding staat regelmatig op de achtergrond te draaien, dan fotosoep ik graag 10+ foto's van 55MB tegelijkertijd, firefox slurpt nog enkele honderden MB's. Dan nog Battlefield 1942 Forgotten Hope mod erboven op draaien zonder problemen. Heel ander mobo, omdat die kaler is en dezelfde performance levert.
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:57:
Ik dacht juist dat ECC een verstandige keuze was bij moederborden met geheugen capiciteiten van 8gb... Heb ooit gehoord dat als je met je geheugen boven de 4gb komt, ECC sterk aangeraden wordt.. En waarom kies je voor 1Gb PC5300 modules met een CAS latency van 5.0? Dat is toch trager en minder efficient als een 2GB pc4200 module met een CAS van 4.0.
Bitjes kunnen in het geheugen "omvallen" door kosmische straling ofzoiets. :? Dit is zeldzaam en 1 bitje van bv 4GB ram maakt voor thuis gebruik niks uit, Windows kan serieus wat geheugenfouten opvangen (in praktijk ondervonden met een geheugenlatje dat fouten geeft zonder dat je in Windows XP iets merkt). Voor servers kan zo'n omgevallen bitje iets uitmaken, stel je voor dat de "autochtoon/allochtoon-bitje" omvalt en Verdonck vliegt achter je achterwerk. :+

PC5300 heeft CAS-latency van 5 klokpulsen (1/333MHz*5) nodig, je kan uitrekenen wat de absolute wachttijd (15ns) is. De FSB kan slechts PC4200 aansturen, het geheugen wordt ook op PC4200 geklokt, de klokpulsen worden langer zodat je met 4 klokpulsen (1/266MHz*4) dezelfde absolute wachttijd (15ns) kan behalen. Dus je zal hier geen performance moeten inleveren.
En bij de core 2 duo zit al een retail cpu cooler inbegrepen
Stil zijn ze meestal niet, Arctic Freezer Pro koelt beter zonder teveel lawaai te maken en het is goed geprijst.
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 21:30:
Dit hele topic gaat nergens meer.. nu blijkt de ts pas tot de zomervakantie te willen wachten. :o

Laten we dan maar eens verder kijken lijkt me. :)

Of, wat wil je nu precies Alexander01?
Tussen nu en de zomervakantie heeft de topicstarter alle tijd om te bezinnen, na te denken wie hij is, wat zijn profiel is, wat hij wilt, wat hij doet,... Eens dat duidelijk wordt, dan kunnen we adviezen geven zonder dat iedereen zijn eigen referentiekaders toepast.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 14-02-2007 22:44 ]

• Igorvans
Heb een algemeen vraagje... wat is het voordeel van 8 raptor schijven van 36Gig. zoals telezen in het start topic. Dat er dan 2 voor het OS is snap ik. Maar waar zijn die andere 6 voor nodig? Heeft dat dan nog meer snelheids winst? Is dat zoveel sneller ans 2 36Gig. voor OS en 1 raptor 150Gig.?

[ Voor 38% gewijzigd door Igorvans op 14-02-2007 23:14 ]

• TweakerNummer
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 19:28:
[...]

Bah, snap niet dat die zelfde aansluiting voor audio op het mobo ook niet gewoon op externe x-fi geluidskaart zitten, dan je tenminste kiezen... nu zou je die draadjes moeten gaan solderen op je x-fi.... slechte zaak van creative
Er zijn (inmiddels) wel interne X-Fi kaarten die een Intel Audio connector hebben, kijk maar eens in het welke geluidskaart heeft Intel Frontpanel Audio Connector topic. Daarmee kan je (als het goed is) je front-panel audio op je Creative kaart aansluiten, mits het mobo een Intel Audio front-panel connector heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door TweakerNummer op 14-02-2007 23:15 ]

• stefan001
Alexander01,

Koop jij maar lekker een pc waar voor de hardwarefabrikanten een marge op zit van 80%, dan hebben ze lekker veel geld over voor onderzoek waardoor er hele goede componenten worden ontwikkeld. Wij tweakers wachten tot deze in prijs zijn gedaald, en kopen vervolgens deze componenten voor weinig geld en hebben binnen een jaar een computer die beter is dan die van jou voor de helft van het geld.

;)

Verwijderd

Wat een ongelooflijke onzin,een pc van 5500 euro. Daar koop ik een high end game pc + LCD TV +Xbox 360 voor.
Koop gewoon een mega goeie pc voor 3000 euro en ga is op vakantie ofzo.

Verwijderd

Echt waar, kan het nou eens afgelopen zijn met die afzeik-acties op de TS? Hij stelt een PC samen, heeft daar best wel over nagedacht, hoewel hij duidelijk erkent hier nieuw in te zijn, en stelt gewoon kritische vragen aan de hand van de reacties. Als hij een budget van 5500 euro te besteden heeft, dan mag dat toch gewoon? Waarom de hele tijd dat kleinzielige gezever dat het teveel is, met belerend commentaar over wat hij dan wel met dat geld zou moeten doen. Zeur niet, lever inhoudelijk commentaar of wees stil.

[/rant off]

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De TS wil minstens 4 jaar met zijn PC doen. Al gooit hij er 100.000 euro tegenaan, binnen 2 jaar is de hardware, die hij nu zou kopen, achterhaalt. Over 2 jaar heb je voor veel minder geld een veel beter systeem. Als er een niet rendabele zaak is waarin je je geld kunt investeren, dan is het wel PC hardware.

Van mij mag de TS, maar wat hij wil is een utoptie. Het is domweg slimmer en beter om nu een systeem van +/- 2000 a 2500 euro te kopen (dat vrijwel net zo snel is) en dan over 2 jaar weer een nieuw systeem te kopen. Mijn geld is het niet, en nogmaals, mijn zegen heeft hij, maar rendabel en slim is het zeker niet om zoveel geld in een PC te stoppen. ;)

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-01 22:21
Beste Alexander01,

Ik heb nog niks gepost in dit topic, maar wel deze discussie een beetje gevolgd. Erg interessant moet ik zeggen en sluit me volledig bij warp aan.
Ik weet nog dat de eerste systemen met Pentium4's en "een gigahoeveelheid" van 512 mb geheugen tegen de 10.000 gulden kostten. Nog geen half jaar later kostte diezelfde configuratie nog geen 4500 gulden meer.
En dat gegeven is het belangrijkste denk ik zelf: hoeveel geld dat je er nú ook tegen aan gooit (alla Bill Gates een eurootje of 200.000 :P ): binnen twee jaar staat een Aldi computer in de folder met die "Fantastische, ongelooflijke snelle Core 8 Quatro met een directX10.1 Geforce 9800GTO en 4 Gb CL2.5 geheugen." Kun je beter dán die computer voor 1999,95 euro kopen, en nu voor 2500-3000 euro een zeer behoorlijke computer kopen die net zolang meegaat als in de TS. Die 2500 euro die je extra wilt uitgeven verlengt namelijk de "levensduur" niet echt meer. Ga daar voor op een erg fijne vakantie of koop drie consoles en wat games voor erbij of spaar het geld op voor je computer die je over 2 jaar weer gaat kopen...
Maar als je per sé zoveel geld wilt uitgeven: ik denk dat er genoeg Tweakers voor je klaar staan om die 5500 euries uit te laten geven aan de meest fancy onderdelen die je op dít moment kunt kopen. Als dit laatste het geval is maak dit dan héél duidelijk (en denk er zeker nog een paar dagen/weken over na).

[ Voor 21% gewijzigd door vogelaarke135 op 16-02-2007 00:17 ]

vogelaarke135

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03-2025
weet je misschien komt de verwarring door het feit dat de ts het heeft over 5.500 euro en niet over 5.000 of over 10.000. Het feit dat er nog 500 euro boven die 5.000 euro zit implicieert dat de ts niet beschikt over oneindige resources. Daarom zijn de commentaren wel terecht. die euros zijn gewoon niet zsuper handig besteed. Als de TS zou zeggen, "joh het maakt niet uit hoeveel het kost als het maar niet meer is dan 10k en ik hou niet van upgraden want dat kost teveel tijd, zouden minder mensen commentaar hebben. ik denk dat juist die 500 euro in zijn budget zorgt voor al dit commentaar, aangezien hij lijkt aan te geven gerekend te hebben, wat dus een conflict oproept met veel tweakers. Als die rekenen zeggen ze namelijk, upgrade vaker en wees daarmee gemiddeld sneller gedurende het tijdvak, voor minder geld..
Als hij gezegd had, niet meer dan 4.000 was er al een hoop minder commentaar geweest.

Wie weet beschikt de TS wel over miljoenen en interesseert het hem geen zier een paar mille extra :)

dus TS je hebt wat mij betreft de volgende 2 opties:
besteed 2500 euro en wees 6 maanden het heertje en daarna "gewoon".
besteed 5000 euro en wees 9 maanden het heertje en daarna "gewoon".
hoeveel geld is het je waard?

persoonlijk loop ik allang niet meer mee met de voorhoede en ben zelf gedowngrade naar een tweedehands goedekope p4 2.4 maar wel bijna helemaal stille pc omdat ik daar ook mee kan wat ik ermee wil. en tjonge wat scheelt dat een geld als je een beetje achteraan bungelt.

[ Voor 18% gewijzigd door Zandor op 16-02-2007 00:52 ]

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• O.D.Smolik
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Om dan ook maar op te reageren :P Helaas geen advies, die heb je al genoeg gehad.
Wat mij opvalt aan je gedachte gang bij samenstellen van je pc. Is dat je totaal geen realiteits besef hebt. Misschien heeft het deels met GoT te maken.
Als je hier nieuw bent in de computerwereld. Wordt je op GoT ongelooflijk opgestookt met de nieuwste en duurste hardware.

Je baseert je keuzes puur op cijfertjes en meningen van andere.
Voorbeeld: tweakers die miereneuken over TFT's schermen met 8 ms.
Wat blijkt in de praktijk, dat bij normaal werk 16/25 ms ook prima werkt.

Heb je zelf wel ervaringen met recente snelle computers? Zoals je dan weet kan je al prima vooruit met een Core Duo 6600, 2 Gig en fatsoenlijk videokaart.
Om maar een voorbeeld te geven en draait prima door jou gestelde eisen.

Iig succes met je keus en denk eens gerust over na. :)

[ Voor 3% gewijzigd door O.D.Smolik op 16-02-2007 01:17 ]

Verwijderd

dubbelepost

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 08:10 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img1.putfile.com/thumb/2/4602025679.jpg
HAHAHA ik heb je 5500 euronog vol gekregen ook, hier is je superultiemdeluxeteringmooiena2jaarverouderdeenvoordehelftverkrijgbarehighendgamenmultimediapcmetuitjes!

• Putyah
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-01 13:15
Waarom geen dominator geheugen? En de coolemaster 850 watt kan toch niet samen met de striker?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Dit topic heeft hierdoor onder andere geen zin meer ;)

Vanwege het aantal offtopic replies en niet al te veel research werk van de topicstarter gaat dit topic op slot :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.