Mhh Bose , de enigste beetje goed klinkende Bose speakers waren de 301 van de jaren 80 en 90
nouja goed het is maar net hoeveel geld je wilt besteden en er waar voor terug krijgt en helaas is Bose duur maar je krijgt er gemiddeld tot matig geluid voor terug.
wil absoluut geen Bose af gaan kraken maar of een speaker goed klinkt hangt niet alleen van de speakers af !
het ligt er ook aan welke versterker/reciver en geluidsbron wordt gebruikt, als mede is acostiek van de kamer waar het wordt in gebruikt ook erg van belang.
zo kan het bij piet bagger klinken in zijn woonkamer terwijl de zelfde set bij kees wordt geplaatst en het klinkt stukken beter.
er zijn zoveel factoren bij geluid die meespelen of speakers klinken of niet klinken , afmeting woonkamer , hoeveel demping door vloerbedekking ,gordijnen etc etc.. een speaker die overwegend schel is zal in ee goed gestoffeerdekamer beter klinken als in een huis waar alles marmer is met een tegel vloer en lamellen voor de ramen hangen.
accoustiek geeft de doorslag bij geluid.
zelf heb ik in de woonkamer een Logitech Z-680 (voorloper van de Z-5500) geinstalleerd en geluidsbron een goedkope 30euro kruitvat DVD-speler met DivX en een pioneer Sub 150Watt
nouja die is gek

nou wehh ik had hiervoor een compleet JVC RX5038 5.1 reciever met 2 grote zuilspeakers en center en rears van magnat ,klink indrukwekkend toch ?
nou nadat ik eens ben gaan expiriementeren met de logitech Z-680 , deze heeft ook Dolby 5.1 en DTS aan boord en met een Sub van 288Watt schrok ik mij toch echt het apenzuur !
ik had de set geinstalleerd , speakertjes opgehangen aan de muur , DVD aangesloten en besloot een DVD van Save privat ryan maar een te testen..
euhh nou de logitech Z-680 gaf dus 10x beter geluid als mij hele JVC set van 1200euro
voor DTS kwam er stukken beter uit , veel meer detail en de rears werkten zoals rears hoorden te werken ,het leek net alsof er van achteren ook echt werd geschoten.
nouja mischien de JVC en dergelijk niet goed aangesloten of ingesteld.. na veel proberen kon ik dat geluid echt niet evenaren als met de Logitech Z-680
muziek klonk duidelijker met veel meer detail en klank, ja en dat voor een pc speakerset van toen der tijd 300euro !
maar, ik heb hier ook nog een logitech G51 set, ook natuurlijk geprobeerd alleen deze heeft geen Dolby digital en DTS maar oke, gelukkig kan mijn DVD speler dit omzetten naar 5.1 analoog en toch zo deze set aansturen en zelf dat setje klonk beter als de JVS set ! , het zij dat de Subwoofer wat onderbemand was bij hoog volume maar buiten dat.
ik heb ook Kef speakers beluisterd ,jamo's maar sjees Kef speakers van 1299euro de 2stuks en ik kon wel janken toen ik die hier in huis mocht beluisteren op een haman Set..
ik vond het dan ook bagger klinken , het is zo afgevlakt dat geuid uit Kef's , de jamo's gillen weer in het hoog maar nee geheel niet mijn smaak kwa speakerset.
ik heb dan ook heel de zooi de deur uitgedaan en de Logitech Z-680 laten hangen aan de muur en ik ben tot mijn verbazing zo tevreden met dit geluid, en niet alleen ik ook het vrouwtje kon het duidelijk hoor dat dit het beste is wat er tot nu toe aan geluid in huis is geweest en het is nog vrij compact ook op de subwoofer na dan.
er zit afstandbediening bij dus wat wil je nog meer..
maar dat is mijn ervaring, dus ik heb de zuilen en de 5.1 Reciever dan ook allemaal de deur uitgedaan.
Maar Bose ?
ik heb die melkpakjes ook gehad , gewoon baggerzooi 1e klass en daar betaald je in de jaren 80 1599gulden voor !
de enigste Bose speaker die in mijn oren goed geluid gaven waren de 301serie maar de prijs veel te duur voor wat je er voor krijgt, voor die prijs kon je ook best goede magnats of jamo's kopen en hield je nog geld over maar je kreeg het zelfde ervoor terug , gewoon simpel goedkope gefabriceerde consumenten speakers die niet zijn te verglijken met de Bose speakers in zalen of zoals het wert genoemd Amstel Live hal.