Toon posts:

ASUS M2R32-MVP of m2n sli deluxe of helemaal geen Asus?

Pagina: 1
Acties:
  • 73 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

aller eerst mijn excuses als ik wellicht onnodig een nieuwe topic hier start.

Ik ben geheel nieuw op het gebied van zelf pc samenstellen, maar wil het toch eens proberen.

Ik zit te twijfelen tussen enkele moederborden maar ik heb eigenlijk geen idee welke betrouwbaarder is. Probleem komt eigenlijk omdat ik niet weet welke videokaart beter is, Ati X1650XT of een 7600GT van nVidea. Volgens veel benchmarks scoort 7600GT toch beter qua prestaties terwijl X1650 XT toch op papier meer te bieden heeft. Dus als ik voor een nVidea kies, heb ik nix aan een crossfire moederbord, en andersom x1650xt beter is, heb ik nix aan een SLI moederbord. Ben wel van plan om in de toekomst crossfire of sli te gebruiken.

Nou lees ik ook laatste tijd vaak dat Asus niet meer zo goed is als vroeger. En dat bij M2N sli ook nog eens een brak bios had/heeft. (http://tweakers.net/productsurvey/survey/3316)
Of zal ik helemaal geen Asus moederbord kopen maar iets heel anders? bijv. Msi K9N SLI Platinum of iets anders?

Zouden jullie mij een advies kunnen geven welke videokaart en moederbord beter/betrouwbaarder is?

Alvast bedankt. _/-\o_

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
moederbord: ASUS M2R32-MVP ( crossfire) of Asus M2N-SLI Deluxe
Videokaart: Asus X1650 XT of XFX 7600GT

proc: AMD Athlon 64 X2 4200+ EE (AM2)
cpu cooler: Arctic Cooling 64 Pro
geheugen: kingston hyper X 1 Gb
voeding: Cooler Maaster 430W
case: Thermalake Soprano
dvd rw:NED LabelFlash IDE
Hard disk: Samsung Spinpoint 250 Gb
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

• Fonzie27
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-05 12:46
Wil je later echt SLI of Crossfire gaan gebruiken? Feit is namelijk dat een redelijk goede videokaarten veel games al prima kunnen draaien, single wel te verstaan. Crossfire en SLI is mooi maar veelal overbodig.

En voornaamste vraag, wat wil je met de PC gaan doen en wat is je budget. Verder lijkt het me gewoon verstandig om meer verschillende revies te lezen, er is voldoende te vinden met complete benchmarks e.d. om zo tot een redelijke keuze te komen. Asus heeft overigens prima bordjes maar die van Gigabyte en MSI mogen er ook zijn, wat mischien een idee is om ook te kijken naar extra features e.d., succes iig met je keuze :)

[ Voor 37% gewijzigd door Fonzie27 op 12-02-2007 01:42 ]

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:19
Gezien je open titel, wilde ik daar mijn opinie over geven.

Ik hoor alleenmaar klachten over Asus. Als ze het doen, doen ze het prima, maar als je een probleem hebt, dan vaak een groot probleem.

In de kennissenkring heb ik persoonlijk redelijk wat Worskatation moederborden defect gehad. Ik lees ook dat er steeds meer anderen de ervaring delen met standaard moederborden. Ik ben bang dat dit "A-merk" aan het afdwarrelen is.

Vaak is dat geen groot bezwaar, je hebt garantie. Maar als gebruiker hoop je nimmer te maken te krijgen met garantie. Immers, als het in je eigen handen defect is gehad, zit je met een zure smaak dat het een tweede keer gebeurt. Vaak komen ex-RMA moederborden als passed uit een test die daarna nog blinde kuren vertonen. Hiermee bedoel ik dat het op het eerste gezicht normaal lijkt te functioneren totdat je echt alles gaat gebruiken. Er zit dan vaak maar 3 maanden garantie op het gerepareerde exemplaar en soms kom je er na die tijd pas achter dat je hard genaait bent.

Het RMA process gaat voor veel consumenten middels de winkel waar je hem gekocht hebt. Soms ontkom je er niet aan direct RMA aan te vragen bij de fabrikant. Asus is hier heel vreemd in. Ze vereisen jou een creditcard op te geven, iets wat in Nederland absoluut niet ingeburgert is. Bij het gros loopt het hier dus staak. Je hebt garantie maar kan geen aanspraak maken hierop.

Zoals gezegt, garantie kan meestal direct bij de winkel te verhalen zijn. Meestal ligt het een weke op de plank en gaat via hun distributie naar een distributiepunt van de fabrikant. Hier gaat vaak wel 3 weken overheen. Steeds vaker hoor ik klachten van mensen die dergelijke procedures doorlopen en gewoon 4 tot 5 maanden in de kou gelaten worden en uiteindelijk geschikt wordt met geld.

Mij moet je niet vragen waar Asus mee bezig is, ik moet niets, maar dan ook niets meer van dat merk in mijn huis hebben. Gezien je gekozen titel moet ik dit simpelweg vermelden.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• robdejongNL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-05 17:42

robdejongNL

Bite me

Hardware Junk schreef op maandag 12 februari 2007 @ 01:49:
Gezien je open titel, wilde ik daar mijn opinie over geven.

Ik hoor alleenmaar klachten over Asus. Als ze het doen, doen ze het prima, maar als je een probleem hebt, dan vaak een groot probleem.

In de kennissenkring heb ik persoonlijk redelijk wat Worskatation moederborden defect gehad. Ik lees ook dat er steeds meer anderen de ervaring delen met standaard moederborden. Ik ben bang dat dit "A-merk" aan het afdwarrelen is.

Vaak is dat geen groot bezwaar, je hebt garantie. Maar als gebruiker hoop je nimmer te maken te krijgen met garantie. Immers, als het in je eigen handen defect is gehad, zit je met een zure smaak dat het een tweede keer gebeurt. Vaak komen ex-RMA moederborden als passed uit een test die daarna nog blinde kuren vertonen. Hiermee bedoel ik dat het op het eerste gezicht normaal lijkt te functioneren totdat je echt alles gaat gebruiken. Er zit dan vaak maar 3 maanden garantie op het gerepareerde exemplaar en soms kom je er na die tijd pas achter dat je hard genaait bent.

Het RMA process gaat voor veel consumenten middels de winkel waar je hem gekocht hebt. Soms ontkom je er niet aan direct RMA aan te vragen bij de fabrikant. Asus is hier heel vreemd in. Ze vereisen jou een creditcard op te geven, iets wat in Nederland absoluut niet ingeburgert is. Bij het gros loopt het hier dus staak. Je hebt garantie maar kan geen aanspraak maken hierop.

Zoals gezegt, garantie kan meestal direct bij de winkel te verhalen zijn. Meestal ligt het een weke op de plank en gaat via hun distributie naar een distributiepunt van de fabrikant. Hier gaat vaak wel 3 weken overheen. Steeds vaker hoor ik klachten van mensen die dergelijke procedures doorlopen en gewoon 4 tot 5 maanden in de kou gelaten worden en uiteindelijk geschikt wordt met geld.

Mij moet je niet vragen waar Asus mee bezig is, ik moet niets, maar dan ook niets meer van dat merk in mijn huis hebben. Gezien je gekozen titel moet ik dit simpelweg vermelden.
De angst voor RMA kan ik niet helemaal begrijpen, ligt er maar net aan waar je je bord cq. onderdeel gekocht hebt. Bij de zaak waar ik werkzaam ben is het vrij normaal dat als er een bord voor RMA binnenkomt, wij direct een vervangend product aanbieden danwel bestellen zodat de klant niet lang zonder het onderdeel hoeft te leven. En dan regelen wij het onderling wel weer met onze leverancier of Asus zelf.

Wat betreft de keuze moederbord, zou ik mezelf zeker niet vastspinnen op het SLI of CF verschijnsel. De praktijk wijst vaak uit dat verstandiger is na 2 jaar bijvoorbeeld gewoon een 'losse' videokaart-upgrade te doen. Zeker met het oog op nieuwe technieken e.d.
Dit houdt echter wel in dat je op dit moment een verstandige keuze moet maken voor de videokaart. In mijn optiek zou ik toch wel voor de 7600GT gaan.

Het voordeel van SLI of CF borden betekent vaak wel dat ze meer luxe hebben. Meestal in de vorm van RAID-chippies onboard etc. Dit kan dus enige meerwaarde voor de aanschaf betekenen.

Maar ik zou zeker eens kijken naar de Asus M2N-E. Deze heeft de NVIDIA nForce 570 Ultra MCP chipset (en passieve koeling). En zit in een mooie prijsklasse.

In ieder geval veel succes met je keuze!

I'm a big fan of the Mars Bar Diet. Stick it up your arse and let a rottweiler chase you home

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT Masoud :)

Zoals je in de PMG FAQ kunt lezen verwachten we van een Tweaker dat hij zelf in staat is te kiezen op basis van reviews, guides, ervaringen van anderen en natuurlijk de pricewatch. Topics met de vraag "wat moet ik kopen?" gaan dan ook dicht.

Toch een paar tips omdat je nieuw bent :)

1) begin bij het begin. Merk is juist het *laatste* wat je moet kiezen :o

Allereerst moet je je eigen eisen op een rijtje zetten. Dan:
- features kiezen die je nodig hebt om aan die eisen te voldoen
- chipset kiezen die het beste aan je eisen voldoet
- kijken naar moederborden met dat chipset en overige features die voldoen
- dan pas kijken naar welke merken je te pakken hebt en misschien een keuze maken.

2) de meningen over Asus zijn nogal verdeeld. Veel van de problemen komen van het feit dat Asus borden erg kieskeurig zijn qua geheugen. Als je een Asus overweegt, hou je strict aan de QVL voor het bord in kwestie (op de Asus site te vinden). Anders is het vragen om ellende. Bij andere merken speelt dit minder, maar kan het nog geen kwaad om QVL aan te houden. Daarnaast is het vaak jammerlijk gesteld met de ACPI-compliancy (IRQ routering) van Asus BIOSsen. Windows gebruikers hebben hier zelden last van, maar als je iets anders wilt draaien kun je gedonder verwachten, met name bij integrated apparaten.

3) Crossfire en SLI zijn leuk en wel, maar eigenlijk zelden zinnig tenzij je twee exemplaren van de allerduurste kaarten gaat kopen. In bijna alle andere gevallen is een enkele snellere kaart goedkoper en zuiniger (dus makkelijker koel te houden) dan twee losse kaarten. Vergelijk voor de grap eens 2x 7600GT vs 1x 7900GS. De 1x 7900GS is sneller dan 2x 7600GT, kost hooguit 33% meer dan een enkele 7600GT en verbruikt hooguit 25% meer stroom dan een enkele 7600GT.
En het argument van nu eentje kopen en later een tweede erbij is ook niet zo zinnig: je ziet nu al klaagtopics van mensen die een jaar terug een kaart kochten en nu geen tweede identieke kunnen vinden. En dan nog, nu is een 7900GS sneller en goedkoper dan een tweede 6800 erbij kopen en in SLI draaien. Dat is vast over een jaartje ook weer zo met de opvolgers van de 7xxx reeks.

Kortom, laat SLI lekker voor wat het is tenzij je een nagenoeg onbeperkt budget hebt en *NU* twee monsterkaarten wilt kopen.

4) specs op papier zeggen niets. Negeer ze. Het aantal MHz zegt binnen een bepaalde serie wel wat, maar het is onzinnig om twee verschillende series te vergelijken. Net zoals een Core2Duo op 1.8GHz sneller kan zijn in veel taken dan een P4 op 3.6GHz, kan videokaart A op X MHz sneller zijn dan videokaart B op Xx2 MHz. Bepaal gewoon wat je eisen zijn (bijvoorbeeld welk framerate je wil op bepaalde resolutie in bepaalde game) en zoek benchmarks van de kandidaten op daarin. Evt is het wel interessant om verbruik - dus warmte- en herrieproductie in het oog te houden. Hete kaarten maken meer herrie en gaan vaak sneller stuk (zie al die topics over Radeon 9800jes die bij bosjes sterven).

Zo, wel erg uitgebreide sluitmessage, maarja, hopelijk kun je zo wat beter jezelf helpen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.