[Laptop] Sony Vaio FE41M

Pagina: 1
Acties:
  • 2.879 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Timbos
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Topicstarter
Ik wil binnenkort heel graag beschikken over de Sony Vaio FE41M laptop. Deze gaat mijn huidige desktop vervangen. Ik kon trouwens zweren dat op GOT een Sony Vaio FE series topic was maar deze kan ik niet meer vinden na 2 keer zoeken. Met het oog op Vista en dat zo'n laptop weer 5 jaar mee kan (technisch levensduur) is deze keuze gevallen. Hier even kort de specs:

- Intel Core 2 Duo T5500 (1.6Ghz; 2Mb L2 Cache; 667Mhz FSB)
- 120GB S-ATA 5400RPM
- 2048MB DDR2 667 (2 x 1024)
- DVD+-RW/+-R DL/RAM/ cardreader
- NVIDIA® GeForce® Go 7400 128 MB
- 3 x USB2.0, 1 x VGA, 1 x Mic, 1 x headphone, 1x TV (S-video), 1 x Firewire, 1 x Type II PC-card, 1 x Express Card, 1 x RJ11, 1 x RJ45, 1 x port replicator
- 15.4" WXGA Onyx Black TFT (1280 x 800)/ 0.3 Megapixel Webcam
- Windows Vista Home Premium
- Interne W-LAN 54Mbps/ Bluetooth 2.0
- 1 jaar carry in garantie

Wat ik er voornamelijk mee ga doen is office, fotobewerking en de wat oudere games spelen. Na veel research heb ik toch een aantal vragen over dit apparaat.

1. Op Sony.nl en via vele webshops wordt er beweerd dat de harde schijf 5400rpm is. Op Sonystyle.nl wordt echter 4200rpm beweerd. Wat is waar?
2. Een groot voordeel is natuurlijk dat Windows Vista al voorgeinstalleerd is op de laptop. Hierdoor hoef ik niet voor 15 maart 2007 een laptop te halen om voor de Vista Upgrade Programma in aanmerking te komen. De vraag is, werken alle hardware componenten binnen deze laptop al met Vista? (Bijvoorbeeld, Bluetooth functie, webcam, touchpad etc, etc.)
3. Ik heb deze vraag al rondgevraagd bij de webshops maar bij het eerste keer gebruik dient men zelf recovery CD/DVD's te maken van Vista. Hierbij gaan tevens veel voorgeinstalleerde programma's die niet altijd nodig/nuttig zijn mee. De vraag is of er toch een manier is om een totale schone installatie erop te krijgen van Vista?

Als dank voor de antwoorden, hier wat plaatjes van het apparaat :) (Klik voor vergroting)

Afbeeldingslocatie: http://www.hoppetaa.com/pics2/sonyklein.jpg

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:27
Timbos schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 12:18:
1. Wat is waar?
2. De vraag is, werken alle hardware componenten binnen deze laptop al met Vista? (Bijvoorbeeld, Bluetooth functie, webcam, touchpad etc, etc.)
3. De vraag is of er toch een manier is om een totale schone installatie erop te krijgen van Vista?
1. Daar kun je waarschijnlijk wel achterkomen door te bellen met Sony
2. Waarschijnlijk wel, anders zouden ze er ook geen Vista opzetten als de hardware niet compatible zou zijn ;)
3. Dat ligt eraan of er een Vista CD bijzit (een "echte" Vista CD, en niet een van Sony met die voorgedefinieerde troep)

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:16
Ben zelf ook al een tijdje naar deze laptop aan het kijken. Dat probleem met de 4200 vs 5400 rpm schijven was mij ook al opgevallen. Zou toch een nadeel zijn wanneer deze 4200 was, wil namelijk toch minstens 5400.
D'r schijnt in ieder geval wel een geweldig scherm in te zitten.

Er heeft hier idd ook een FE topic gelopen, maar deze ging over de FE21 dacht ik.

Verwijderd

Mijn oog was ook op deze laptop gevallen. Volgens mij heeft dit type inderdaad een 5400 schijf erin zitten, terwijl de duurdere S en Z versies een 4200 schijf hebben. Als ik het goed heb, heeft Sony bij de laptops uit de FE serie met een GeForce Go 7400 een 5400 schijf geplaatst, en bij de GeForce Go 7600 een 4200 schijf. Waarschijnlijk doordat de snellere graka's meer warmte produceren?

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 20:59
Ik vind het eigenlijk nog steeds jammer om te zien, dat de processor (ook al is het een dual-core) toch maar 1,6 ghz is. Lijkt alsof alles wel meer wordt in de loop der tijd (geheugen, hardeschijf), maar dat de CPU nogal achterblijft.. En dit kan je in NL niet veranderen.. Voor de Sony laptops dan.

En als jij zegt dat je hem met oog op 5 jaar koopt. Kijk het ligt er natuurlijk aan wat je eisen zijn. Gezien die hardeschijf en het vele geheugen zal hij heus wel snel lopen.
Maar ik hoop niet dat je op een punt komt waar je CPU toch te langzaam is (in de komende 5 jaar)

Voor de rest een mooie laptop!

En voor de antwoorden op je vragen wijs ik naar frankiepankie:p

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 20:59
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 13:30:
Mijn oog was ook op deze laptop gevallen. Volgens mij heeft dit type inderdaad een 5400 schijf erin zitten, terwijl de duurdere S en Z versies een 4200 schijf hebben. Als ik het goed heb, heeft Sony bij de laptops uit de FE serie met een GeForce Go 7400 een 5400 schijf geplaatst, en bij de GeForce Go 7600 een 4200 schijf. Waarschijnlijk doordat de snellere graka's meer warmte produceren?
Mijn broer heeft een FE serie (wel uit Amerika), maar gewoon met een Go 7600 en een 5400 rpm schijf. En hier had hij niks aangepast.

• Timbos
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 12:22:
1. Daar kun je waarschijnlijk wel achterkomen door te bellen met Sony
2. Waarschijnlijk wel, anders zouden ze er ook geen Vista opzetten als de hardware niet compatible zou zijn ;)
3. Dat ligt eraan of er een Vista CD bijzit (een "echte" Vista CD, en niet een van Sony met die voorgedefinieerde troep)
Bedankt voor de antwoorden allen.

Ben zelf 99% zeker dat er een 5400rpm schijf inzit, ook gezien de overige reacties op deze topic. Ik kan Sony wel even mailen als het mogelijk is. Bij vraag 2 dacht ik meer van dat je inderdaad wel Vista kan installeren maar toch blijkt dat bepaalde functies niet werken met de standaard Vista drivers. Bij de Vaio FE41M krijg je geen enkele CD/DVD bij. (Volgens mij is dat een top 3 klacht bij de VAIO gebruikers).

Verwijderd

Trouwens, bij de zwart met witte laptops uit de FE serie deed zich een probleem voor met de verf op bepaalde buttons. Die liet op een gegeven moment gewoon los. Weet iemand of dat bij deze laptop ook het geval is? Zou mooi zijn als ze dat hebben verbeterd.

• Timbos
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 13:48:
Trouwens, bij de zwart met witte laptops uit de FE serie deed zich een probleem voor met de verf op bepaalde buttons. Die liet op een gegeven moment gewoon los. Weet iemand of dat bij deze laptop ook het geval is? Zou mooi zijn als ze dat hebben verbeterd.
Heb een topic kunnen vinden: Sony VAIO FE20. Het ging hier om een spierwitte VAIO FE21M. Bij andere FE modellen heb ik niks kunnen vinden.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/jeroenj/vaio.jpg

• -DD-
  • Laatst online: 27-01 23:23
Is de videokaart die erin zit geschikt voor Aero? 128MB lijkt mij nogal weinig.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:06
Ja hoor, Aero draait perfect op een 6100 integrated. Klasgenoot draait het met gemak op een X1300 128MB HM in zn laptop.

Echt, het sprookje dat aero zwaar is moet zo snel mogelijk de wereld uit, ik merk namelijk helemaal niks..

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
sony biedt ook een uitbreidingspakket aan voor de garantie. DIt is wel het overwegen waard als je serieus 5 jaar met je laptop wilt doen.

• Nickienick
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
De laptop is zekerweten 5400 RPM, zie nu de website van Sony:
http://vaio.sony.nl/view/...iew&category=VN+FE+Series
Ook heb ik het bekeken bij de mediamarkt waar het product opgesteld stond.
Wat zijn de minimale prijzen waarvoor jullie de laptop hebben gezien?
Slomy schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 13:20:
Ben zelf ook al een tijdje naar deze laptop aan het kijken. Dat probleem met de 4200 vs 5400 rpm schijven was mij ook al opgevallen. Zou toch een nadeel zijn wanneer deze 4200 was, wil namelijk toch minstens 5400.
D'r schijnt in ieder geval wel een geweldig scherm in te zitten.

Er heeft hier idd ook een FE topic gelopen, maar deze ging over de FE21 dacht ik.

Verwijderd

Ik heb deze laptop ook al een tijdje op het oog, nu vraag ik mij af wat de meerprijs is voor Vista Ultimate (en wel een cleane, zonder sony modifications).

Verwijderd

Ik heb sinds een weekje een Sony Vaio FE41E. Het kleinere broertje, met 1GB geheugen in plaats van de 2GB van de FE41M. Ik kan bevestigen dat er een 5400 RPM harde schijf in zit. De meegeleverde programma's werken ook allemaal onder Vista; ze zijn immers voor geïnstalleerd, dat zou wat zijn als ze niet zouden werken. Aero is op de GO7400 grafische kaart geen enkel probleem. Op de laagste stand (energiebesparing) draait Windows Vista nog zonder problemen.

Een cleane installatie zal trouwens niet zonder slag of stoot gaan. De Sony applicaties (voor touchpad, functie toetsen etc.) waren voor mijn notebook nog niet los verkrijgbaar. Verder levert Sony alleen een Windows Vista upgrade dvd mee, voor de mensen die willen upgraden naar een andere versie van Windows Vista (zoals Ultimate). Sony levert dus géén Windows Vista installatie cd, waarmee je een eventuele schone installatie zou kunnen doen. Ik heb mijn installatie zelf grondig opgeschoond. Mocht je toch geïnteresseerd zijn in een nieuwe installatie van Windows Vista, dan loopt er in het forum van Sony's Club Vaio een draadje over dit onderwerp.

Gegroet, een tevreden FE41E gebruiker :)

Verwijderd

Na wat opzoekwerk kwam ik terecht op deze pagina:
http://esupport.sony.com/...template_id=1&info_id=172
Deze legt stap voor stap uit om een clean install uit te voeren vanaf een Vista dvd.

• Timbos
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Topicstarter
-krekel- schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:41:
sony biedt ook een uitbreidingspakket aan voor de garantie. DIt is wel het overwegen waard als je serieus 5 jaar met je laptop wilt doen.
Ja, bij Laptop4u kan je voor 3 jaar garantie €249 bijleggen als je dat wilt.

• Timbos
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Topicstarter
Nickienick schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:59:
De laptop is zekerweten 5400 RPM, zie nu de website van Sony:
http://vaio.sony.nl/view/...iew&category=VN+FE+Series
Ook heb ik het bekeken bij de mediamarkt waar het product opgesteld stond.
Wat zijn de minimale prijzen waarvoor jullie de laptop hebben gezien?
Dat was dus de vraag. Als je op diezelfde pagina klikt op "Koop bij Sony Style" kom je op een specs pagina waar staat 4200RPM. Voor prijzen zie uiteraard pricewatch: Sony Vaio FE41M (Core 2 Duo T5500; 2GB; 120GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; Vista Home Premium)

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

wat betreft de go 7400 videochip. Deze heeft 128mb ram van zichzelf en snoept wat ie verder nog nodig heeft van het interne geheugen af (turbocache technology meen ik). De 128mb is dus niet de grens voor textureverwerking oid.

k heb vista upgrade gedaan op m'n sz3xp (xp pro naar business) en mis nu idd specifieke software voor: touchpad & fingerprint, Wifi gaat goed, BT niet geprobeerd. Rest is ook ok (graka bv. en powermanagement is zelfs verbetert). Geluid-driver is wel beschikbaar op site van Sony overigens.

@ v: tnx! :)

[ Voor 4% gewijzigd door JJ Le Funk op 12-02-2007 21:59 ]

d:)b :henk d:)b

• Timbos
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Topicstarter
MrJayMan schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:40:
wat betreft de go 7400 videochip. Deze heeft 128mb ram van zichzelf en snoept wat ie verder nog nodig heeft van het interne geheugen af. De 128mb is dus niet de grens voor textureverwerking oid.

k heb vista upgrade gedaan op m'n sz3xp (xp pro naar business) en mis nu idd specifieke software voor: touchpad & fingerprint, Wifi gaat goed, BT niet geprobeerd. Rest is ook ok (graka bv. en powermanagement is zelfs verbetert). Geluid-driver is wel beschikbaar op site van Sony overigens.
Ik heb hier een link voor je: http://support.vaio.sony.ie/downloads/os/vista/upgrade.html
Fingerprint, Bluetooth driver is beschikbaar voor jouw laptop. Ik weet alleen nog niet waar touchpad onder valt, wellicht pointing?

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:42:
Ik heb sinds een weekje een Sony Vaio FE41E.
.....
Gegroet, een tevreden FE41E gebruiker :)
Hoe is het met de fan? is die uit als systeem niet belast wordt of als je beetje aan het surfen bent?

Verwijderd

MrJayMan schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:40:
wat betreft de go 7400 videochip. Deze heeft 128mb ram van zichzelf en snoept wat ie verder nog nodig heeft van het interne geheugen af (turbocache technology meen ik).
Helaas heeft de chip 64 MB dedicated geheugen. De rest wordt met turbocache erbij genomen.
dolby schreef op maandag 12 februari 2007 @ 22:17:
[...]

Hoe is het met de fan? is die uit als systeem niet belast wordt of als je beetje aan het surfen bent?
Goed dat je het vraagt, want dat vind ik persoonlijk ook een groot pluspunt van deze laptop. De laptop maakt gewoon erg weinig geluid in vergelijking met andere notebooks. Ik heb ook nog geen grote veranderingen opgemerkt in het geluid van de laptop bij verschillende taken. Het is mij nog nooit opgevallen dat de fan niet draait, volgens mij blijft de fan gewoon op een lage stand draaien. Dat weet ik echter niet helemaal 100% zeker, omdat het mij pas op valt als iets meer geluid begint te maken.

Op de website van Notebookcheck.net staat een review van de Sony Vaio FE31B (met dezelfde behuizing) waarin ook een stukje staat over het geluid. De link staat hieronder.

http://www.notebookcheck....aio-VGN-FE31B.2448.0.html

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:16
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 18:29:

Op de website van Notebookcheck.net staat een review van de Sony Vaio FE31B (met dezelfde behuizing) waarin ook een stukje staat over het geluid. De link staat hieronder.

http://www.notebookcheck....aio-VGN-FE31B.2448.0.html
Wel een magnesium behuizing, dat is toch wel een enorm pluspunt. Volgend jaar ga ik naar t buitenland en ik wil toch wel een laptop hebben die niet na de eerste keer vervoeren vol met krassen zit.

De grafische kaart is wel misschien weer een minpunt. Maar ik ben niet van plan er de meest zware games op te gaan draaien en een potje AoE 3 zal nog wel lukken op deze laptop.

Verwijderd

Ik vind die VAIO's ook echt mooie producten, echt jammer dat ze vaak van die magere grafische kaarten gebruiken. Je betaalt ook aanzienlijk meer dan bij andere merken notebooks. Maar die beeldkwaliteit schijnt echt heel goed te zijn. Verder zijn de specs redelijk, maar niet top notch. Maar 1 jaar garantie, drie usb-poorten, en een T5500 terwijl bijna alle concurrentie een T7200 biedt. Het verschil in snelheid zal niet heel groot zijn, maar toch.

In de PCM stond verder dat de Sony's meestal helemaal vol zitten met allerlei freeware. Maar dat is bij Asus volgens mij ook zo.

• Timbos
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 21:27:
In de PCM stond verder dat de Sony's meestal helemaal vol zitten met allerlei freeware. Maar dat is bij Asus volgens mij ook zo.
Dat is misschien wel het grootste nadeel van de apparaat. Er zit volgens mij ook veel meer troep op vergeleken met bijvoorbeeld een Asus. Op de Vaio Club Forum wordt veel geklaagd dat er een applicatie "My Club Vaio" steeds vanzelf opkomt bij het opstarten maar daar schijnt een oplossing voor te zijn.

Verwijderd

Ik heb de Sony net besteld, hoop m binnen een week te hebben. Enige min punt is idd al die 'sony rommel' die r op zit. Weet iemand hoe ik die makkelijk kan verwijderen?

GreetZ Rougemac

• Timbos
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 15:24:
Ik heb de Sony net besteld, hoop m binnen een week te hebben. Enige min punt is idd al die 'sony rommel' die r op zit. Weet iemand hoe ik die makkelijk kan verwijderen?

GreetZ Rougemac
Zit zelf regelmatig op de VIAO forum en er lopen een aantal topics over hoe die onnodige software kan verwijderen. Maar dit betreft alleen maar Windows XP. Voor Vista zou je waarschijnlijk handmatig de programma's 1 voor 1 moeten deinstalleren.

Vraag: Ga je nog een review posten als tie binnen is?

Verwijderd

Antwoord: Jazekers! Zodra ik m binnen heb zal ik een post plaatsen. Ik laat jullie mijn ervaring weten.
Tot snel :P

• Evano
  • Registratie: April 2006
Ik vind dit ook zeer mooie laptops.

Zelf overweeg ik de FE41S versie te bestellen.

Zie voor meer info: Link

Ben benieuwd naar je review, rougemac, kan je ook een aantal foto's posten dan?

• Timbos
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Topicstarter
blacktarantulaX schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 19:24:
Ik vind dit ook zeer mooie laptops.

Zelf overweeg ik de FE41S versie te bestellen.

Zie voor meer info: Link

Ben benieuwd naar je review, rougemac, kan je ook een aantal foto's posten dan?
Wat is jouw overweging om deze te halen? Het grootste nadeel bij deze laptop is de harde schijf dat 4200 RPM is.

• Evano
Oh, lol, dat had ik helemaal niet gezien.. =/

Mijn punten waren dat hij 2Gb aan geheugen heeft, een Core 2 Duo en een Geforce 7600 Go (welliswaar 128 Mb i.p.v. 256 :'( ), verder is hij voor die specs redelijk geprijsd: rond de €1300,-

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:51
Heb zelf ook de FE41S, maar heb er meteen een andere schijf in laten zetten, namelijk een 100GB 7200rpm, werkt lekker :) In Vista haalt de nieuwe schijf een score van 4.9 i.p.v. de 4.1 die de 4200rpm schijf haalt. Perfecte laptop, eigenlijk niets op aan te merken. Scherm is geweldig, prestaties en bouw zijn goed, bluetooth, firewire, webcam, etc. alles zit erop.
De 128MB aan videogeheugen wordt uiteraard wel uitgebreid met je normale geheugen, waar je toch zat van hebt met 2GB :)

Qua software zit het inderdaad propvol, maar doe gewoon even een schone installatie of verwijder al die troep. Heb zelf een schone installatie gedaan (Vista via een torrent en installeren met de key die bij de laptop hoort, is gewoon legaal). Het is even zoeken naar alle drivers op de Sony sites, maar uiteindelijk kom je er wel uit. Wat je ook kunt doen is een recovery DVD maken uit de Sony installatie en daar de drivers van gebruiken. Zelf was ik dat vergeten, dus moest via een omweg de drivers alsnog van de recovery partitie en de website gaan halen.

Wat ik wel jammer vindt is dat hij standaard geen DVI of HDMI uitgang heeft voor je TV. Weinig laptops hebben dit helaas of enkel de duurste modellen. Heb nu het dockingstation erbij gekocht welke wel een DVI uitgang heeft. DVI naar de TV, audio-out naar de versterker en je kan alles op je TV doen :) Moet alleen de exacte resolutie van m'n TV nog even nazoeken en kijken hoe hij automatisch van resolutie kan wisselen als hij in het dock gaat. Voordeel is ook dat hij dan meteen wordt opgeladen...

Eventjes wat foto's gemaakt, dit is dus de FE41S i.p.v. de FE41M uit de topicstart, maar qua uiterlijk scheelt dat niets.

De bovenkant met mooi chroom-look logo
Afbeeldingslocatie: http://dump.petervanwezel.nl/vaio_10.jpg

Het toetsenbord,
had ik wel wat beter af mogen stoffen :)
Afbeeldingslocatie: http://dump.petervanwezel.nl/vaio_4.jpg

Opengeklapt met scherm aan
Afbeeldingslocatie: http://dump.petervanwezel.nl/vaio_3.jpg

Rechterkant
(pcmcia, firewire, 3x usb, s-video, vga, stroom)
Afbeeldingslocatie: http://dump.petervanwezel.nl/vaio_9.jpg

Linkerkant
(modem en netwerk, dvd-brander)
Afbeeldingslocatie: http://dump.petervanwezel.nl/vaio_7.jpg

Voorkant
(schermvergrendeling, koptelefoon, microfoon, ingebouwde microfoon, wireless schakelaar, kaartlezer)
Afbeeldingslocatie: http://dump.petervanwezel.nl/vaio_8.jpg

Logitech V270 Bluetooth muis
Wat ik iedereen aan kan raden met een Bluetooth laptop is de Logitech V270 muis. Geen losse ontvanger, zitten twee AA batterijen in en werkt gewoon lekker. Wel wat lastiger te krijgen in de computerwinkels, maar online te bestellen.
Afbeeldingslocatie: http://dump.petervanwezel.nl/vaio_1.jpg

Als je nog specifieke vragen hebt laat het dan even weten :)

[ Voor 89% gewijzigd door man-o-script op 25-02-2007 14:04 ]

//

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-01 21:17

_Christiaan_

Master of SOG

blacktarantulaX schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 20:46:
Oh, lol, dat had ik helemaal niet gezien.. =/

Mijn punten waren dat hij 2Gb aan geheugen heeft, een Core 2 Duo en een Geforce 7600 Go (welliswaar 128 Mb i.p.v. 256 :'( ), verder is hij voor die specs redelijk geprijsd: rond de €1300,-
Rond de €1300? Waar zie je dat? In de pricewatch staat hij namelijk voor >€1.362,- :o

Ik zit zelf ook te denken aan de FE41M (of de FE41S als die wat goedkoper is). Design, bouwkwaliteit (magnesium _/-\o_ ) en beeldkwaliteit spelen bij mij namelijk een grote rol. Het enige wat me niet aanstaat is die videokaart.

Want dat is een Geforce 7400. Eigenlijk nét iets te min. Hoe ervaren jullie de 7400? Ik wil af en toe nog wel een spelletje kunnen spelen, zoals Flight Simulator 2004. Is zo'n 7400 dan echt een beetje te min?

NOSIG

• man-o-script
Neem dan de FE41S, dan heb je een 7600 :p
Ik heb hem bij Laptops4u vandaan, kun je er meteen een andere schijf in laten zetten ;)
In de praktijk scheelt de FE41S €150 met de FE41M, daar krijg je dan een 7600 videokaart, een scherm met twee lampen en een iets sneller ladende accu voor terug.

[ Voor 23% gewijzigd door man-o-script op 25-02-2007 14:01 ]

//

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

man-o-script schreef op zondag 25 februari 2007 @ 13:56:
Neem dan de FE41S, dan heb je een 7600 :p
Ik heb hem bij Laptops4u vandaan, kun je er meteen een andere schijf in laten zetten ;)
In de praktijk scheelt de FE41S €150 met de FE41M, daar krijg je dan een 7600 videokaart, een scherm met twee lampen en een iets sneller ladende accu voor terug.
Ja eigenlijk zit de FE41M al aan de rand van m'n budget. Met die FE41S zou ik daar nog eens €200 overheen gaan, plus een eventuele notebook hardeschijf van €125 (woekerprijs van Laptops4u imo).

Nope dat zit er helaas niet in :)

edit: dan kan je beter deze Hitachi Travelstar nemen en die ingebouwde HDD van Sony verpatsen op Marktplaats ofzo.

[ Voor 12% gewijzigd door _Christiaan_ op 25-02-2007 15:05 . Reden: ATA <-> SATA ]

NOSIG

• man-o-script
Toen ik hem bestelde was die schijf ook nog 99,- bij Laptops4U :)

//

Verwijderd

Wat is het verschil tussen de 7400 en 7600? Beiden hebben 128 MB geheugen.

• man-o-script
De memory interface bij de 7600 is 128-bit i.p.v. 64-bit, de memory bandwidth is 16 GB/s i.p.v. 7.2 GB/s. Hij kan 3.6 billion pixels/s aan i.p.v. 1.8 billion pixels/s samen met 550 vertices/s i.p.v. 330 vertices/s. Verder zijn ze qua ondersteuning en specs volgens mij identiek, had je ook zelf ff op kunnen zoeken op de Nvidia site ;)

//

Verwijderd

en merk je die verschillen nu enorm bij Need for speed underground o.i.d?
Is het die 150 euro waard? (FE41M en FE41S)

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
man-o-script schreef op zondag 25 februari 2007 @ 12:00:

En hoe is het met fan geluid op jou Vaio? is ie stil? :)

• man-o-script
Merk je de verschillen, tja geen idee, heb ze niet beide naast elkaar staan :D
Bekijk anders deze pagina eens: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=39568

Qua geluid: kan het niet vergelijken met een andere laptop, maar wat mij betreft is hij heel stil, zelfs met de 7200rpm schijf erin. Alleen een DVD'je lezen is een ander verhaal, maar da's logisch.

//

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

man-o-script schreef op maandag 26 februari 2007 @ 11:27:
Merk je de verschillen, tja geen idee, heb ze niet beide naast elkaar staan :D
Bekijk anders deze pagina eens: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=39568

Qua geluid: kan het niet vergelijken met een andere laptop, maar wat mij betreft is hij heel stil, zelfs met de 7200rpm schijf erin. Alleen een DVD'je lezen is een ander verhaal, maar da's logisch.
Mooie site. Volgens mij kan ik beter gaan voor de 7400, aangezien de praktijk uitwijst dat ik maar heel zelden een spel speel. Slechts af en toe FS2004.

Ik ga eerst maar eens kijken bij Mediamarkt of Saturn, om het ding IRL te bekijken. En ik ga ff met m'n ouweheer bespreken of er iets mogelijk is omtrent een zakelijke aankoop >:)

NOSIG

• man-o-script
IRL bekijken scheelt inderdaad wel, heeft mij ook over de streep getrokken ;)

//

• Evano
Ik twijfel: de FE41M heeft een betere schijf (5400RPM), maar slechts een 7400 Go i.p.v. een 7600.

Ik denk dat ik toch voor de FE41M ga. Is ook goedkoper. Maar ik wil toch nog ff over de grafische 'power' weten.. In Oblivion he, op de resolutie 1280x800 (max. resolutie van het scherm), met HDR aan en details op max:
  1. Hoeveel FPS zou ik halen met de FE41M -> 7400 Go ?
  2. Hoeveel FPS zou ik halen met de FE41S -> 7600 Go ?

• man-o-script
Werkelijk geen flauw idee, maar er moeten heus wel ergens 7400 vs 7600 tests te vinden zijn, of anders benchmark databases.
Hier alvast eentje: http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html

3DMark05
Go 7600: 3400
Go 7400: 1900

3DMark06
Go 7600: 1900
Go 7400: 800

//

• Johny Cash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-02-2025
Zojuist een besteld. Altijd acer gehad maar ik verwacht bij deze een meer degelijke kwaliteit. Voor de rest ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe de on-boardboxen klinken. Komt daar een beetje fatsoenlijk geluid uit?

Verwijderd

Ben van plan een FE41M te bestellen.
twijfel alleen nog over de harde schijf. is 5400rpm gewoon goed, of is het verstandig
een 7200rpm aan te schaffen? Doe voornamelijk photoshoppen, een beetje gamen, internetten en teksverwerking.

Verwijderd

Eventjes wat foto's gemaakt, dit is dus de FE41S i.p.v. de FE41M uit de topicstart, maar qua uiterlijk scheelt dat niets.

Het toetsenbord,
had ik wel wat beter af mogen stoffen :)
[afbeelding]

Opengeklapt met scherm aan
[afbeelding]

Heb je dit model in Nederland gekocht? Zie namelijk dat er een pond-teken onder de '3' zit, en het @ ergens rechts.
Ben namelijk wel benieuwd of dit standaard is.. :X

• man-o-script
Wel in NL gekocht met inderdaad een UK toetsenbord, maar boeit me niet zo. Doos en spullen erbij waren netjes in het Nederlands, dus neem aan dat heel Europa een UK toetsenbord krijgt o.i.d. :)
Johny Cash schreef op maandag 26 februari 2007 @ 14:26:
Zojuist een besteld. Altijd acer gehad maar ik verwacht bij deze een meer degelijke kwaliteit. Voor de rest ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe de on-boardboxen klinken. Komt daar een beetje fatsoenlijk geluid uit?
Nee, zitten geen lage tonen in, maar heb nog nooit een goedklinkende laptop gehoord :)
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 15:03:
Ben van plan een FE41M te bestellen.
twijfel alleen nog over de harde schijf. is 5400rpm gewoon goed, of is het verstandig
een 7200rpm aan te schaffen? Doe voornamelijk photoshoppen, een beetje gamen, internetten en teksverwerking.
Nodig is het niet, maar heb je het geld er voor over dan zou ik het wel doen :)

[ Voor 26% gewijzigd door man-o-script op 26-02-2007 15:29 ]

//

• mark9534
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:23

mark9534

Ondertitel ?

Ik ben al een tijdje opzoek naar een laptop en vind de Vaio FE41M heel mooi. Ik ga er niet op gamen dus de videokaart is voor mij geen issue.

Maar kan iemand me laten weten hoelang de batterij meegaat met normaal internet/office gebruik?
Dit vind ik namelijk nogal belangrijk bij een laptop en hoor het liever van iemand die de laptop ook werkelijk gebruikt.

Verwijderd

Voor iedereen die twijfelt, ga eens kijken bij mediamarkt. Daar staan de 3 modellen opgesteld. Heb ik ook gedaan. Kun je ze (voor zover mogelijk) even vergelijken. Ik zelf denk de FE 41S of zelfs de FE 41Z (NEW) aan te schaffen. De laatste heeft een T7200 processor.

• Timbos
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Topicstarter
man-o-script schreef op zondag 25 februari 2007 @ 12:00:
Je zei al dat je Vista erop hebt. Nog problemen met drivers en het verwijderen van de veelal voorgeinstalleerde software?

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 19:25:
Voor iedereen die twijfelt, ga eens kijken bij mediamarkt. Daar staan de 3 modellen opgesteld. Heb ik ook gedaan. Kun je ze (voor zover mogelijk) even vergelijken. Ik zelf denk de FE 41S of zelfs de FE 41Z (NEW) aan te schaffen. De laatste heeft een T7200 processor.
Oei die laatste is (helaas) wel knetterduur in de pricewatch. Hoe duur is deze bij MediaMarkt?

NOSIG

• man-o-script
Timbos schreef op maandag 26 februari 2007 @ 19:38:
[...]

Je zei al dat je Vista erop hebt. Nog problemen met drivers en het verwijderen van de veelal voorgeinstalleerde software?
Zie m'n eerdere post :)
Heb zelf een schone installatie gedaan (Vista via een torrent en installeren met de key die bij de laptop hoort, is gewoon legaal). Het is even zoeken naar alle drivers op de Sony sites, maar uiteindelijk kom je er wel uit. Wat je ook kunt doen is een recovery DVD maken uit de Sony installatie en daar de drivers van gebruiken. Zelf was ik dat vergeten, dus moest via een omweg de drivers alsnog van de recovery partitie en de website gaan halen.
Als je een schone installatie wil doen, moet je er met onderstaande pagina's wel uitkomen.
http://support.vaio.sony....ory=0&serie=VGN-FE&m=2550
http://support.vaio.sony.ie/downloads/os/vista/upgrade.html
Handig is echter ook om een recovery DVD te branden met daarop alle drivers, dit kun je doen vanuit de standaard installatie. Mocht je later alsnog bij die recovery partitie willen (als je hem niet hebt verwijderd) kun je dat doen met bijvoorbeeld ERD commander, vanuit Windows kun je namelijk die partitie niet lezen.

//

Verwijderd

De FE41Z heb ik alleen op Internet gezien. Prijs ongeveer 2000 Eur. Is inderdaad een stuk duurder. Vraag me af of het grote prijsverschil alleen komt door de processor. Zie op het 1ste gezicht geen ander groot verschil met de FE41S. De schijf is iets groter maar dezelfde snelheid: 4200.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 21:02:
De FE41Z heb ik alleen op Internet gezien. Prijs ongeveer 2000 Eur. Is inderdaad een stuk duurder. Vraag me af of het grote prijsverschil alleen komt door de processor. Zie op het 1ste gezicht geen ander groot verschil met de FE41S. De schijf is iets groter maar dezelfde snelheid: 4200.
Ik heb hier nog een review gezien van de FE41Z. Misschien interessant voor een aantal van jullie.

• man-o-script
Zie de FE41Z in Duitsland voor veel lagere prijzen staan :)
Verschil is zo te zien inderdaad enkel de processor, de harddisk welke wat groter is maar nog steeds 4200rpm en de videokaart welke een 7600GT is i.p.v. een normale 7600 :)

//

Verwijderd

man-o-script schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 09:45:
Zie de FE41Z in Duitsland voor veel lagere prijzen staan :)
Verschil is zo te zien inderdaad enkel de processor, de harddisk welke wat groter is maar nog steeds 4200rpm en de videokaart welke een 7600GT is i.p.v. een normale 7600 :)
Ja maar in de test waar ik een link van opgaf, werd aangegeven dat er alles behalve een 7600gt inzat, terwijl dat wel door Sony werd aangegeven. De grafische prestaties van deze notebook waren ook lager dan een normale go7600 en dus ondermaats.

Verwijderd

Hoe is de kwaliteit van de camera? is dat wat?

• man-o-script
Geen optisch wonder zoals je kunt verwachten, maar net zo als de webcam 0,3 MP webcam gebruikt door Asus.

//

Verwijderd

Zijn er meer mensen die problemen hebben met de standby? Ik wil dat als ik de laptop dicht klap, ie gewoon doordraait en niet op standby gaat. Bij energiebeheer heb ik het profiel op geen powermanagement gezet, maar toch gaat ie op standby.

• barrel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-01 20:30
Ik heb een cleaninstall gedaan van een fe41e home premium, draait primma. Ik krijg alleen de ingebouwde webcam met geen mogelijkheid aan de praat. drivers ? ik kan ze niet vinden.

Iemand anders met een cleaninstall die wel drivers gevonden heeft ? (ik heb geen recovery dvd)

• man-o-script
Had zelf ook geen recovery DVD, maar als je de recovery partitie nog hebt kun je ze daar vinden ;)
Waren bij mij ook de enige drivers die ik niet via de Sony sites kon vinden.

Om die partitie te lezen kun je het makkelijkst ERD commander gebruiken, de partitie aan een drive letter koppelen en binnen ERD commander de data kopieeren naar de Windows partitie. De recovery partitie onder Windows zelf werkend krijgen is me niet gelukt.

[ Voor 43% gewijzigd door man-o-script op 03-03-2007 13:49 ]

//

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Ik heb de FE41M pas IRL gezien, maar ik had er eigenlijk meer van verwacht.

Vroegâh (lees: een paar jaar geleden ;) ) waren ze nog best bijzonder, en strak vormgegeven. Ik vond dees eigenlijk een beetje teveel doorsnee. Hoewel de bouwkwaliteit natuurlijk goed is.

NOSIG

• man-o-script
Het is inderdaad qua vormgeving niet het meest spectaculaire model (zie ook de foto's in dit topic), maar gewoon een mooi, goed gebouwde laptop met een redelijk zakelijke uitstraling :)

//

Verwijderd

hoe zit het eigenlijk met de warmte ontwikkeling?

• Johny Cash
De koeler is sowiezo harstikke stil en hij blijft mij gewoon redelijk warm dus niet heet ook wanneer wanneer hij volledig gebruikt wordt. Deze warmte is btw aan de onderkant van de laptop en heb je dus weinig last van. De koeler zit volgens mij ook achter de laptop ipv rechts bij acer dus daar heb je ook totaal geen last van.

Voor de rest ben ik zeer tevreden over de laptop en ben ik blij dat ik toch voor sony heb gekozen ipv acer. Het is toch net wat meer kwaliteit en design. Ook al zijn de specs/prijs verhouding iets slechter.

[ Voor 21% gewijzigd door Johny Cash op 05-03-2007 12:23 ]

Verwijderd

Ik heb sinds 13-02 de FE41-M en ben best tevreden. Heb wel al contact gehad met Sony-support omdat ik de kwaliteit van de monitor wat zwakjes vind. Vooral onscherpe weergave van letters en ook soms wat rare kleuren. Ook vond ik dat de fan wat rare geluiden maakte, bij een aantal applicaties ging ie harder en zachter in een irritant tempo. Ik ben hier nu wel aan gewend, en Sony zei dat dit normaal was. Hebben meer mensen hier last van? Vooral als de processor het wat zwaarder krijgt gaat een extra fan aan die dan wat op en neergaande geluidssterktes produceert. Verder is ie erg snel en het automatisch opstarten van de Club Vaio kun je simpelweg uitzetten door deze te verwijderen uit de automatisch op te starten programma's.

Als meer mensen last hebben van de omschreven problemen graag posten! Ben benieuwd en kan ook wel helpen in overleg met Sony-support!

• Johny Cash
Ik heb hier totaal geen last van, de fan is bij mij muisstil en heel soms zoemt hij eventjes om wat warmte kwijt te komen denk ik.

Als je echt zwaar gaat gamen kun je wel verwachten dat dit gezoem wat vaker voorkomt maar dan nog is het niet echt een hard geluid.

Beeldscherm ook totaal geen problemen mee

• Johny Cash
Ik heb wel een probleem als ik de laptop op mijn tv aansluit krijg ik een heel wazig beeld. Alles behalve scherp.

Iemand een idee waar dit aan ligt?

• man-o-script
Waarschijnlijk aan je resolutie neem ik aan? Op wat voor TV sluit je het aan en met welke aansluiting?
Heb zelf een dockingstation met DVI en dat is haarscherp op m'n LCD scherm :)

//

• Johny Cash
S-Video daarmee sluit ik hem mee aan.

philips tv maar er lopen allemaal wazige balken en heb al verschillende resoluties geprobeert, maar sony past ook automatische zijn resolutie aan wanneer je hem op een tv aansluit. Het word echter nooit scherp, misschien ligt het aan de drivers van nvidia. ik kan op de site ook geen drivers of software voor de nvidia geforce 7400 incl vista vinden.

[ Voor 30% gewijzigd door Johny Cash op 16-03-2007 17:41 ]

Verwijderd

LOL die waslijst die op de sony site staat voor een clean install :)

Install all Windows Vista operating system applications, drivers and utility updates available for your model in the following order:
Sony Shared Library 3.0.00.10180
Sony Utility 7.0.00.11210
Setting Utility Series 2.0.00.11230
Video
Audio
Wireless
Modem
Toshiba Bluetooth
Sony Ericsson driver
Novatel driver
Novatel Firmware update
Touch pad
Touch screen
TPM
VAIO camera Filter
VAIO camera utility
TV tuner library
MPEG encoder card
Application monitor
VAIO Event Service 3.0.00.11240
Sony Video Shared Library 3.1.00.10240
Special Button Utility 2.0.00.11220
PX Engine
SonicStage Mastering Studio 2.3.00.11090
OpenMG Setup 4.6.01.10041
VAIO Action Setup
VAIO Entertainment Platform 1.4.00.11020
VAIO Media 6.0 SP-013471-00
VAIO Media Integrated Server 6.0.0.10240
VAIO Media Redistribution SP-013497-00
VAIO Media AC3 decoder 1.0.01.09210
DVgate Plus 2.3.00.09300
VAIO Update 3.0.00.11280
Click to DVD 2.6.00.11281
Click to DVD Basic Menu 2.0.03.13120
Click to DVD Add-on Menu
SmartWi
Changer application
My DVD application
InterVideo WinDVD
InterVideo WinDVD BD
Roxio Easy Media Creator v9.0

Zou dit niet gewoon volstaan: Video, Audio, Wireless, Modem, Toshiba Bluetooth, Sony Ericsson driver(?), Novatel driver(?), Novatel Firmware update(?), Touch pad, Touch screen en camera drivers?

• man-o-script
Ik ben gewoon doorgegaan tot alles werkte :) Kijk of er conflicten zijn in je aparaatbeheer en doe alleen het hoognodige zou ik zeggen, kun je zelf wel een beetje inschatten zo te zien.

Edit: De berg aan drivers die nu op hun site staan had me een hoop tijd gescheeld zie ik, maar die stonden er toen nog niet :/

Als je die zip met 'Preinstalled Drivers' neemt moet het voldoende zijn toch?

[ Voor 37% gewijzigd door man-o-script op 17-03-2007 14:28 ]

//

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-01 15:48
Yess. Ik heb er nu een gekocht. Een FE41E bij de mediamarkt voor € 1199,-

Verwijderd

Gefeliciteerd met je nieuwe laptop! Ik heb ook een FE41E en bij mij bevalt hij in ieder geval erg goed. Ik heb hem alleen gekocht bij Encyclue, daar kostte hij ongeveer 1070 euro (plus verzendkosten).

• Johny Cash
man-o-script schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 16:33:
Waarschijnlijk aan je resolutie neem ik aan? Op wat voor TV sluit je het aan en met welke aansluiting?
Heb zelf een dockingstation met DVI en dat is haarscherp op m'n LCD scherm :)
Welk docking station gebruik jij dan ik krijg em naar niet goed aan de praat op mijn tv?

• mark9534
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:23

mark9534

Ondertitel ?

Ik zat lang te twijfelen tussen de Sony Vaio FE41M en de Acer Aspire 5684. Gelukkig heb ik voor de FE41M gekozen wat een prachtig ding is het toch, ben er 100% tevreden mee.

Alleen heb ik er nu een clean install van Vista Home Premium opgezet en zit met een paar dingetjes in de knoop.

Ik heb alle drivers kunnen installeren behalve de SATA en SonyImgF drivers, die op de tweede recovery dvd staan. De laatste driver weet ik ook niet waarvoor deze dient.

Ook kan ik nu niet d.m.v. de Fn toets de blauwe toets combinaties gebruiken.

En als ik het geluid zachter zet zie ik het balkje met de streepjes van hoe hard het geluid staat niet in beeld.

Hoe los ik dit op?

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Niemand hier die misschien de FE-31M overweegt?

Ding heeft een snellere processor dan de 41-serie (T5600 vs T5500). Verder heeft-ie een betere graka dan de 41M (7600 vs 7400, zelfde dus als de 41S).

Minpuntjes: intern geheugen is 1 gig en draait op 533 MHz. Harde schijf is 4200 toeren, maar is dus dezelfde als de 41S. De batterij gaat 10 minuten minder lang mee ( 8) ).

De 31M is nu €1200. Ik denk dat ik dees ga nemen.

NOSIG

• Timbos
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Topicstarter
_Christiaan_ schreef op maandag 02 april 2007 @ 16:20:

Ding heeft een snellere processor dan de 41-serie (T5600 vs T5500). Verder heeft-ie een betere graka dan de 41M (7600 vs 7400, zelfde dus als de 41S).

Minpuntjes: intern geheugen is 1 gig en draait op 533 MHz. Harde schijf is 4200 toeren, maar is dus dezelfde als de 41S. De batterij gaat 10 minuten minder lang mee ( 8) ).

Voor een paar tientjes zou ik persoonlijk voor de FE41M gaan. Het verschil is al voor mij de keuze snel gemaakt:

- 7400 kaart is voldoende voor mij (Zal toch geen games erop spelen)
- Vista i.p.v. Media Center en de upgrade periode naar Vista is al afgelopen.
- 5400rpm schijf (120 GB is voldoende)
- 2 GB geheugen (677 MHz)

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Ja maar ik heb Vista al (MSDNAA :9 ) Ik speel af en toe games. De originele harde schijf kan je voor een goede prijs verpatsen op Marktplaats (160GB is wel wat waard). Vervolgens kan je een 120 GB schijf kopen voor €60 à €70.

Enige is dan nog het geheugen. Maar daar staat weer een snellere proc tegenover.

edit: of gewoon de 41S nemen, die heeft wel veel en snel intern geheugen. Maar die is weer €100 duurder :/ En een tragere proc.

[ Voor 17% gewijzigd door _Christiaan_ op 02-04-2007 22:05 ]

NOSIG

• d1xi
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-01 20:32
_Christiaan_ schreef op maandag 02 april 2007 @ 16:20:

Ik typ dit bericht vanaf een fe31m, heb 'm nu zo'n 5 maanden denk ik en heb inmiddels van sony's gratis vista update gebruikt gemaakt.
Echt geweldige laptop, heb wel het geheugen moeten verdubbelen, met 120 euro bij mycom was ik klaar (in tegenstelling tot de 598,- die sony vraagt voor 2 1024 reepjes).
Met de snelheid van de hdd heb ik totaal geen moeite tot nu toe.

• extreme
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01-2024
Hoe hebben jullie het upgraden van de FE41 laptops ervaren? zijn de onderdelen goed geplaatst en makkelijk te vervangen?

Ik sta op het punt een Vaio FE41S te halen en wil de 160gb 4200rpm schijf vervangen door een 7200rpm schijf. Het vervangen van laptoponderdelen is nieuw voor mij. Vaio FE41 hardware replace guides heb ik nog niet kunnen vinden op internet.

• man-o-script
Ik heb het laten doen door de winkel waar ik hem heb gekocht, maar neem aan dat het niet al te moeilijk zal zijn, kijk ook hier eens:
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2501
http://repair4laptop.org/notebook_hard_drive.html

//

Verwijderd

Ik heb me pas een nieuwe HP Pavillion dv6256 aangekocht maar die irriteert me mateloos door de ventilator die heel veel aanslaat en die me echt stoort. Ik ga hem dan ook opnieuw verkopen en overweeg om een FE41S te kopen in de plaats. Vandaar dat ik een paar vragen heb:
- Aangezien ik de laptop vaak gebruik als ik in de zetel zit en die dus op mijn schoot plaats, vraag ik me af hoe het zit met de warmteontwikkeling in deze omstandigheden.
- Hoe zit het met het geluid van de koel ventilator en andere componenten. Met welke regelmaat slaat deze aan bij "gewoon" gebruik zoals surfen, office toepassingen,...
Werkt deze storend?
- Zou er een verschil zijn in geluid en warmteontwikkeling tussen de FE41S en de FE41M, vooral aangezien de FE41S een zwaardere grafische kaart heeft.
Ik weet dat een paar van mijn vragen al vaag beantwoord werden maar had graag wat meer preciese informatie om mijn keuze te bepalen. Bedankt

• man-o-script
- Uiteraard krijg je wel een warme schoot, maar niet vervelend ;)
- Het is me werkelijk nog nooit opgevallen, enkel de schijf hoor ik wel eens ratelen, maar dit is ook niet de standaard ingebouwde schijf
- Ik betwijfel het, uiteraard zal hij wel warmer worden. Maar zelfs mijn laptop met 41S met snellere en dus warmere harde schijf is gewoon stil. Zit er nu mee in de volle zon :)

//

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

@cruizer1, kan je niet een programmaatje downloaden om je fan mee te besturen?

Ik heb zelf een Asus A8Fm en ik had ook een fanprobleem: als de fan 1 keer was aangeslagen bleef hij draaien, ondanks dat de processor weer afkoelde. Met "Notebook Hardware Control" kan ik zelf het profiel van m'n fan instellen. :)

NOSIG

• Maurizio
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-10-2025
niet helemaal het juiste topic voor mn vraag ... (om er nou een voor aan te maken...)
ik heb een fe31m, dus met 1 gb 533 mhz geheugen
maar volgens de specs heeft ie een bussnelheid van 667mhz
kan ik er nu ook gewoon 667mhz geheugen in knallen? dit moet ie toch vreten?
is het overigens wel de moeite waard? want ik wil naar 2gb... of 2x1gb 667 geheugen of 1gb 533 erbij...

iemand ervaring mee?

Verwijderd

'k Ga ook eens kijken voor zo'n FE41*-reeks, want het toetsenbord typt echt lekker,
en het (dure) alternatief voor mij is een MacBook Pro.
In vergelijking met die Mac, is Sony nog goed van prijs.

Nog een vraagje over die webcam:
't Is een 0.3MP webcam.
Kan je daar nog net deftig beeld uit krijgen voor op MSN,
of is dit niet echt super?

En, zijn er nog modellen van deze reeks beschikbaar met een mat scherm,
in plaats van zo'n scherm met een glanzende toplaag?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2007 11:18 ]

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-01 14:33
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 19:11:
Gefeliciteerd met je nieuwe laptop! Ik heb ook een FE41E en bij mij bevalt hij in ieder geval erg goed. Ik heb hem alleen gekocht bij Encyclue, daar kostte hij ongeveer 1070 euro (plus verzendkosten).
thx voor die naam ;)
eindelijk een NL shop die levert in België
vermits de prijzen bij jullie toch iets goedkoper zijn, is dat altijd mooi meegenomen ;)

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

0,3 Megapixel zijn 300.000 beeldpunten..? Dus dat is gewoon VGA-kwaliteit a la 640x480 pixels

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Pagina: 1