Toon posts:

Compaq Deskpro uit 1999

Pagina: 1
Acties:
  • 2.867 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment nog steeds eigenaar van een Compaq Deskpro EN Desktop PC 6266, afstammend uit het jaar 1999 of zoiets dergelijks. Ik vroeg mij dus af of hier wat aan te tweaken valt of dat, dat gewoon no-done is? Ik heb op het forum namelijk veel negatieve dingen gehoord over Compaq, ook met aanzien van de bios, wat echt gewoon pruts-werk is. Dus ik hierbij mij vraag:

“Valt er nog wat te maken van dit systeem?”

Processor :: Intel Pentium III, 500 Mhz
Moederbord :: Compaq 0400h, Intel i440BX/ZX
Geheugen :: NEC 128Mb PC100 SDRAM
Videokaart :: ATI Technologies 3D Rage Pro Turbo
Geluidskaart :: [ onboard ]
Harde schijf :: Western Digital Caviar AC31000R, 10Gb
CD-Rom Speler :: Compaq CRD-8322B(CP1)
Diskettestation :: NEC FD1231T-269, 1.44Mb
Behuizing :: Compaq Deskpro 178990-002 (200W)
Monitor :: Compaq V700 (17” CRT)
Luidsprekers :: Labtec Spin-45 (2.1)
Toetsenbord :: Lite On SK-1100CW-2D
Muis :: Logitech M-SBF96

Het is niet zo dat het systeem nu niet naar behoren werkt, want ik gebruik het gewoon voor school en oldskool games van voor 2003, want de spellen die daarna volgde kan het systeem niet aan. Maar ja, iets meer geheugen en/of snelheid is altijd fijn.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Servertje?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zo'n PC gebruik ik als downloadbakkie en heb ik ooit als servertje gebruikt. Moet je er wel geheugen bijprikken, 128 Mb is echt te minimaal. Welke Windows-versie draai je hierop?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Windows XP, wat goed na behoren werkt

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Geheugen verhogen naar 256 of 384 MB. Het is overigens SDRAM niet DDR.

[ Voor 30% gewijzigd door Gianni Rombios op 09-02-2007 17:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, daar zat ik zelf ook al aan te denken, maar ik las dus laatst dat, dat nog weleens voor problemen kan zorgen i.v.m. het herkennen van het geheugen, of zou ik dna op zoek moeten gaan naar dergelijke gehugen stickjes van NEC als die nog ergens vandaan te toveren zijn

en ik heb het geëdit

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2007 17:08 ]

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:04
Gianni Rombios schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 17:04:
Geheugen verhogen naar 256 of 384 MB. Het is overigens SDRAM niet DDR.
384MB is nog te weinig, wil je er mee om gaan. Pas met 768MB zit je echt aan een getal wat erg fijn werkt (je mobo zal wss max 512MB pakken). Dit loopt daarna nog wel toe alleen niet in extreme maten. Het probleem is eigenlijk de gebruiker met zijn gebruikservaring zelf. Als je een slak gewent bent en je weet niet anders, dan loopt het prima. Een 550MHz met 1790MB loopt echt bruut snel in verhouding met een XP1800 met 128MB geheugen.

... maar inderdaad, ik doe er dan ook alleen schoolwerk op ;)

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 3 geheugen slotjes dus ik zou wel voor de 768Mb kunnen gaan, maar idd eventueel upgrade naar 512Mb ofzo zou al beetje het verschil kunnen maken, maar ja hij moet nog minimaal half jaartje mee gaan, want daarna wordt het tijd voor een goed systeem, wara ik dan nu ook voor spaar ;)

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Zijn best leuke machientjes voor servers, heb er zelf nog 2 of 3 staan P3 600 en 733 met 512mb in beide, ene voor file servertje andere voor download bakkie/ftp/IIS/MSSQL.

En ja de bios is ruk, hardware valt nog wel mee, was alleen even moeilijk om een aantal "werkende" 256mb pc100/133 modules te vinden dat was eigenlijk het enige waar hij nogal kieskeurig mee was.

Maar wat al vermeld werdt probeer er wat geheugen bij te zetten scheelt aanzienlijk.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
welk geheugen modules heb jij dan? of verschilt die kieskeurigheid echt per Compaq Systeem?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Hardware Junk schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 17:10:
[...]

384MB is nog te weinig, wil je er mee om gaan. Pas met 768MB zit je echt aan een getal wat erg fijn werkt (je mobo zal wss max 512MB pakken). Dit loopt daarna nog wel toe alleen niet in extreme maten. Het probleem is eigenlijk de gebruiker met zijn gebruikservaring zelf. Als je een slak gewent bent en je weet niet anders, dan loopt het prima. Een 550MHz met 1790MB loopt echt bruut snel in verhouding met een XP1800 met 128MB geheugen.

... maar inderdaad, ik doe er dan ook alleen schoolwerk op ;)
Ik heb hier eenzelfde machine staan (Compaq Deskpro EN SFF met P3 600), en daar zit ook maar 256MB geheugen in. Het ding is webserver (Apache/PHP/MySQL), DHCP-server, DNS-server, fileserver, gameserver (Trackmania: nations), en soms gebruik ik 'm ook nog wel eens als downloadbakkie. Weliswaar draait het allemaal onder Linux (Debian zonder X), maar met bijvoorbeeld Windows 2000 zal het ook allemaal wel aardig draaien. Om dan meteen te roepen dat 768MB toch wel minimaal noodzakelijk is vind ik een beetje te gek.

[ Voor 4% gewijzigd door AtleX op 09-02-2007 17:18 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• prutser001
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb toendertijd gewoon wat merken geprobeerd, kwam toen op een beurs 6 stuks van Dane-Elec tegen 256mb PC100 en PC133, deze deden het perfect, ik geloof dat er Samsung chippies opzaten
Als ik me goed herinner staat er iets op als "-8 of -10" weet niet meer precies hoe het zat maar als er "-10" opstaat dacht ik dat het PC100 was en met "-8" PC133 (kan ook -6 en -8 zijn)
Waar het om ging was dat sommige bedrijven modules als PC100 merken terwijl ze PC133 zijn, en als je P3-500 @ 100mhz fsb draait kan hij die PC133 modules nog weleens niet slikken of maar voor de helft zien.

Ik draai trouwens Windows 2003 SP1 op mijn P3-733-512mb IIS/mssql etc. Mijn P3-600-512mb draait RedHat weet ik veel welke versie met Glftpd.

[ Voor 10% gewijzigd door prutser001 op 09-02-2007 17:34 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
prutser001 schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 17:22:
Ik heb toendertijd gewoon wat merken geprobeerd, kwam toen op een beurs 6 stuks van Dane-Elec tegen 256mb PC100 en PC133, deze deden het perfect, ik geloof dat er Samsung chippies opzaten
Als ik me goed herinner staat er iets op als "-8 of -10" weet niet meer precies hoe het zat maar als er "-10" opstaat dacht ik dat het PC100 was en met "-8" PC133 (kan ook -6 en -8 zijn)
Waar het om ging was dat sommige bedrijven modules als PC100 merken terwijl ze PC133 zijn, en als je P3-500 @ 100mhz fsb draait kan hij die PC133 modules nog weleens niet slikken of maar voor de helft zien.
oke daar hek tenminste wat aan, weet ik wat ik kan verwachten en waar ik naar moet kijken

Verwijderd

ik heb 2 compaq deskpro's 2000 (pentium 1 mmx @233mhz) die draaien redelijk onder xp ik gebruik ze als mp3 pc (dan kan je op zolder nog wat luisteren) maar ik zou het als mp3 pc gebruiken

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 18:41

Oceria

I've been in between....

Als je nu aan het sparen bent voor een goed systeem dat er binnen een half jaar gaat komen, zou ik die 50€ dat zo'n 512 reepje voor je Compaq nog kost niet uitgeven aan geheugen dat je binnen 6 maanden niet meer gebruikt, terwijl die PC nu nog aan je eisen voldoet. Stop die 50 euries in een reepje geheugen voor je nieuwe PC zou ik zeggen ;)

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:29

Theo

moederbord

Met totaal 256 MB aan geheugen valt er nog goed op te werken. Ik heb hier een P2 350 Mhz @ 466 MHz staan met 256 MB en een 8 Mb videokaart. Win Xp pro draait als een tiet. Hij is ideaal als internet/officebak (daar wordt hij ook voor gebruikt, kan er zelfs gewoon dvd's mee kijken :D ). Misschien kun je ook de videokaart vervangen als hij 2 of 4 MB aan geheugen heeft. Een eenvoudig kaartje van 8-16 MB is dan ook vaak een behoorlijke vooruitgang.
Totaal zal je misschien een tientje kwijt zijn, en dat is vooral voor het geheugen (tip, dit topic)

Nu met WP, PV, EV en PC

• Gianni Rombios
  • Niet online
Google maar even op je moederbord 686T3. Max geheugen bijna zeker 768MB, het moet dus wel PC100 zijn. Ook zou ik er vanuit gaan dat de module maximaal 256MB mag zijn. Én dual-sided geheugen (=chips aan beide kanten) of 128MB single sided PC100. Kijk even op marktplaats, 1x 128MB kost vanaf 10 euro met verzendkosten. Ik zou er zelf als ik jou was maximaal 15 euro voor over hebben.

Verwijderd

ouwe pc troep ligt voor het oprapen.. 128MB reepjes gooien mensen vrijwel uit ellende weg (256MB reepjes zijn nog wel gewild) en oudere videokaarten worden ook massaal gedumpt (Geforce 2 generatie).
Met middagje rondkijken in V&A moet een "nieuw" videokaartje (als hij tenminste AGP slikt) en en sloot pc133 geheugen voor de prijs van een avondje gezellig drinken te vinden zijn.
Met geluk kan je het zelfs gratis vinden, zat complete p3 pc's die mensen gewoon in z'n geheel wegpleuren omdat ze stuk zijn/te oud zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2007 21:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
dan ga ik wel even rondneuzen op internet
kijken of ik nog wat moois kan vinden
en anders kijken of ik iets via vriend van mijn zus
of mijn vaders werk kan regelen

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
256Mb is minimal voor Xp vind ik zelf. Tot voor kort al mn verslagen ed ook gemaakt op een PII-350Mhz met 256MB en XP Pro. Ik had liever wat langer de tijd voor opstarten (XP) ipv allemaal BSODs en lekken (98) :+. Ik kon zelfs een beejte photoshoppen. Word 2003 ed werkte ook prima. Er was echter 1 woord: Geduld. Meer als 384MB zou ik overkill vinden, 256MB is genoeg tenzij je makkelijk aan een 256MB latje kan komen. Het systeem is zwaar verouderd. Als oude typ/internte-bak volsaat hij wel en ook al servertje. Maar verder zul je niet komen.

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

probeer eens XP lite (of een variant daarvan, werkt al met 64mb!)

dat werkt meestal als een trein op die ouwe beestjes

[ Voor 9% gewijzigd door Colan op 10-02-2007 11:23 ]

Simplicity is de bom...

Verwijderd

Colan schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 11:23:
probeer eens XP lite (of een variant daarvan, werkt al met 64mb!)

dat werkt meestal als een trein op die ouwe beestjes
Eh XP Lite is niets meer dan een kale XP zonder alle meuk wat standaard geleverd wordt. Het wordt er echt niet sneller op, hoewel gevoelsmatig je denkt dattie sneller is :>

Je kan ook de services uitknallen, die je toch niet gebruikt in XP:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ff91eb08653190ece2de200111926242/thumb.jpg

Scheelt ook weer een lekkere brok aan geheugen, en opstarttijd :)

• Rhannie
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Voor 15 euro moet het wel mogelijk zijn om nog 128 of meer MB SDram te krijgen en iets als een Geforce 2 MX/GTS of een Geforce 3. Dat zal je PC ieder geval een stuk sneller maken en dan heb je ook meer performance in games.

Je zou ook eens kunnen kijken hoeveel MB/s je hardeschijf doet met een tooltje als HDTune. Als dat rond de 25 MB/s of lager is (wat vaak voor komt bij zulk soort oude schijfjes), dan kan je een gigantische performanceboost krijgen door een tweedehands hardeschijf van 40GB of groter te kopen. Ik heb laatst nog 2 40GB schijven (die 50 MB/s deden) gekocht voor 10 euro per stuk, dus dat moet wel te doen zijn. :9

Dit zijn denk ik de grootste bottlenecks van jouw systeem.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Al zet je de laatste 200GB erin met 8MB cache en NCQ en al die meuk, dan haal je toch niet meer als dat je controller & PCI Bus kunnen doorvoeren :P

Het is 'm niet waard om er allerlei nieuwe controllers in te steken, want op ten duur is dan weer de PCI bus + CPU de bottleneck, of weer iets anders, en als je dan toch met geld aan het smijten bent kijk dan voor een 2dehands nieuwe plank met snellere CPU & beter onboard I/O controller.

Je kan 'm idd sneller krijgen / maken, maar dat is beperkt. Wees dan zo slim om softwarematige tweaks erin te knikkeren :) (hoewel de tip van padixx niet slecht is natuurlijk.)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 17:16:
welk geheugen modules heb jij dan? of verschilt die kieskeurigheid echt per Compaq Systeem?
Compaq's zijn sinds de pentium classic al niet kieskeurig meer :/
Je kan er zo ongeveer elk SDRAM reepje in smijten dat je wil, en dan werkt het.
Er zijn uitzonderingen die niet willen werken maar dat kom je met zelfbouw desktops ook tegen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 11:50:
Al zet je de laatste 200GB erin met 8MB cache en NCQ en al die meuk, dan haal je toch niet meer als dat je controller & PCI Bus kunnen doorvoeren :P

Het is 'm niet waard om er allerlei nieuwe controllers in te steken, want op ten duur is dan weer de PCI bus + CPU de bottleneck, of weer iets anders, en als je dan toch met geld aan het smijten bent kijk dan voor een 2dehands nieuwe plank met snellere CPU & beter onboard I/O controller.
Ligt eraan. Als dat moederbord een ATA33 controller heeft, dan zal het inderdaad weinig uit gaan maken. Maar als er een ATA66 controller op zit, dan geeft het wel een gigantische snelheidsboost. En dat ga je dan vooral merken in de opstarttijden van Windows en de programma's die erop staan.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Je kan altijd een 2dehands UDMA66 of UDMA100 Controller aanschaffen, en daarop een 40GB schijf (recent) op koppelen. Doe je wat softwaretweaks erbij (zoals Disk Cache in XP vergroten naar bijv 4MB) zal je merken dat het een stuk sneller aanvoelt, en reageert.

Ik heb nog 2 oudere laptops hier liggen, die beide niet echt snel meer te noemen zijn ( :P ) maar daar kan je ook best nog mee spelen, als in snelheidswinst mee maken, door softwaretweaks, mits er maar voldoende geheugen in zit (>128MB) :)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:44

PcDealer

HP ftw \o/

Welk partnumber heeft dat ding? Er zijn er nogal wat.

Over het geheugen: nooit gehoord van Ebay? Zat original parts te vinden en die doen het altijd (afkloppen). Ja Compaq/HP zakelijk spul kan weleens kieskeurig zijn omdat de BIOS is aangepast. Anders kijk je of Kingston vervangers heeft.

Zelf heb ik een Netserver LH4 uit 1999, maar dan wel met 4x Pentium III 700 (was 2x Pentium III 500) met 2GB geheugen. De onboard video is ruk, maar ik mag niet klagen over internetsnelheid.

[ Voor 45% gewijzigd door PcDealer op 10-02-2007 15:27 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mijn Compaq PIII-500's waren een beetje kieskeurig met geheugen, maar de meeste plakjes werden wel geaccepteerd. Ik heb ze naar 384 Mb en 192 Mb opgewaardeerd; de 384 Mb bak heeft ook een 40 Gb harde schijf en is een P2P station en backup-server/Exchange (met W2KAS erop), terwijl de 192 Mb bak een 15 Gb harde schijf heeft en bedoeld is als uitleen PC (Windows 2000) voor mensen die urgent een PC nodig hebben voor tekstverwerken en internetten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

gambieter schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 15:28:
Mijn Compaq PIII-500's waren een beetje kieskeurig met geheugen, maar de meeste plakjes werden wel geaccepteerd. Ik heb ze naar 384 Mb en 192 Mb opgewaardeerd; de 384 Mb bak heeft ook een 40 Gb harde schijf en is een P2P station en backup-server/Exchange (met W2KAS erop), terwijl de 192 Mb bak een 15 Gb harde schijf heeft en bedoeld is als uitleen PC (Windows 2000) voor mensen die urgent een PC nodig hebben voor tekstverwerken en internetten.
Is Advanced Server niet een beetje overkill? :+

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PcDealer schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 15:48:
[...]

Misschien wel, maar die had ik liggen. De PC is ooit mijn eerste mailserver geweest ;) . Het is ook de backupserver als mijn echte server uitvalt, en is ook domaincontroller.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

PcDealer schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 15:48:
[...]

boeie :P
Ik draai hier een Poweredge 2500 server met W2K3 Server er op :P
Nogal overkill voor mijn doeleinden, maja aan de andere kant wel leuk :)
Gebruik het ding atm alleen als internet sharing geval :P FTP moet nog geconfigged worden en later gaat er mayb nog VMWare server op (zodra m'n pa een 2de CPU+VRM+heatsink mee neemt en minstens 1GB geheugen :P )
Wil wel met Active Directory werken, maar me pa wil et niet hebben. Maja als het ooit er van komt, dan ga ik idd wel ff lekker spelen met AD :)
Desnoods een eigen server om mee te spelen waar mijn eigen clients op kunnen aanmelden.

Verwijderd

Topicstarter
oke, dan hou ik de pc wel voor wat het is
want dat halve jaartje houdt hij sowieso wel vol
kan ik daarna als ik nieuw systeem heb gekocht
altijd nog kijken wat ik ermee doe, maar wel allemaal bedankt
voor de handige tips en adviesen ;) :)

Verwijderd

Heren,

Misschien had ik een nieuw topic moeten starten, maar ik probeer het even hier: Ik heb een vergelijkbaar systeem hier, Compaq Deskpro EN met een 1Ghz PIII erin. Ik wil dit bakkie graag als fileserver gebruiken, en heb daartoe een 300 GB schijf van WDC gekocht. Er staat inmiddles win2000 sp4 op het systeem. Nu blijkt dat het systeem de schijf op max 127 GB ziet. Aangezien ik sp4 draai heb ik de windows patch al die een grotere schijfruimte toelaat, blijft mijns inziens het BIOS over als bepekrende factor. ik heb van de compaq site een nieuwe rom gedownload, en dat heb ik geflashed. Nu heb ik versie 3.14 van mijn bios (http://h20000.www2.hp.com...5&swItem=PSG_I16042-38535) echter nog steeds geen grotere schijfherkenning. De bios die ik gedownload heb is van sept. 2002. Heeft iemand anders nog een suggestie of een plek waar een ander bios te vinden is die ik kan proberen?

Alvast bedankt!
Martin

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ontrack Drivemanager?
Of gewoon een ATA controllertje kopen en daarje harddisk aan hangen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

McKaamos schreef op zondag 11 februari 2007 @ 11:45:
Ontrack Drivemanager?
Of gewoon een ATA controllertje kopen en daarje harddisk aan hangen.
Kan inderdaad gewoon met de software van WD. Heb ik ook gedaan met een HP Vectra PIII waar de laatste BIOS nog steeds maar 127 Gb detecteerde.

Verwijderd

Topicstarter
ik zit nu net dus even rond te snuffelen op ebay voor geheugen
en nu stel ik miss een hele domme vraag, maar kan hem beter toch wel stellen
hoe kan ik weten hoeveel pins geheugen ik heb? want er wordt vooral 168pins aangeboden
en ik heb dus geen idee hoe ik na kan gaan hoeveel pins mijn geheugen module is...

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 15:36:
ik zit nu net dus even rond te snuffelen op ebay voor geheugen
en nu stel ik miss een hele domme vraag, maar kan hem beter toch wel stellen
hoe kan ik weten hoeveel pins geheugen ik heb? want er wordt vooral 168pins aangeboden
en ik heb dus geen idee hoe ik na kan gaan hoeveel pins mijn geheugen module is...
Kun je eerst mij helpen? Dan kijk ik verder voor je.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er al uit heb net ff wat geheugen uit andere pc gehaalt
bij mij erin gepropt en het werkt nu prima ;)

Verwijderd

ik heb exact dezelfde pc gehad..maar idd in het jaar 1999..
Was wel pricy toen,mja ik heb hem toen geupdate met een ander moedervord en de eerste duren 1300 :P

Verwijderd

Topicstarter
Paddixx schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 11:41:
Voor 15 euro moet het wel mogelijk zijn om nog 128 of meer MB SDram te krijgen en iets als een Geforce 2 MX/GTS of een Geforce 3. Dat zal je PC ieder geval een stuk sneller maken en dan heb je ook meer performance in games.

Je zou ook eens kunnen kijken hoeveel MB/s je hardeschijf doet met een tooltje als HDTune. Als dat rond de 25 MB/s of lager is (wat vaak voor komt bij zulk soort oude schijfjes), dan kan je een gigantische performanceboost krijgen door een tweedehands hardeschijf van 40GB of groter te kopen. Ik heb laatst nog 2 40GB schijven (die 50 MB/s deden) gekocht voor 10 euro per stuk, dus dat moet wel te doen zijn. :9

Dit zijn denk ik de grootste bottlenecks van jouw systeem.
en mij pc zal gewoon overweg kunnen met een Geforce2 / Geforce3, want ik kan dan al gemakkelijk voor 10 euro aan zo'n kaart komen, wat dus al voor een flinke boost zou kunnen zorgen

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 17:14:
ik heb 3 geheugen slotjes dus ik zou wel voor de 768Mb kunnen gaan, maar idd eventueel upgrade naar 512Mb ofzo zou al beetje het verschil kunnen maken, maar ja hij moet nog minimaal half jaartje mee gaan, want daarna wordt het tijd voor een goed systeem, wara ik dan nu ook voor spaar ;)
Dat verschil ga je zeker merken. Met 768mb aan ram er in zal het heerlijk werken emt 500Mhz. Een wereld van verschil met 128mb. 128mb is echt veel en veel te weinig!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:58:
[...]

en mij pc zal gewoon overweg kunnen met een Geforce2 / Geforce3, want ik kan dan al gemakkelijk voor 10 euro aan zo'n kaart komen, wat dus al voor een flinke boost zou kunnen zorgen
Eerst dat geheugen regelen....daarna die kaart pas!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu 376Mb geheugen erin zitten
of is egt 768 een vereiste om het lekker te laten werken...??

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net een foto gemaakt van mijn videokaart:

Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/2923/dsc00657ci3.jpg

en nu had ik dus zelf mijn twijfels of een Geforce2 of Geforce3 wel wil passen in mijn systeem
waar ik namelijk zelf aan denk van niet, mjah let me know aub ;) :)

Verwijderd

Meten is weten. Ik denk niet dat een geforce2 tenzij je een losse VGA connector erop hebt (met zo'n klein kabeltje) erin zal passen. Ik heb ooit ook zoiets geprobeerd om een Voodoo 3 in een IBM netfinity te planten. Je kan het altijd proberen, maar je hebt kans dat je enig zaag/knip werk moet verrichten aan de kaart of kast om het erin te krijgen :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 18:08:
ik heb nu 376Mb geheugen erin zitten
of is egt 768 een vereiste om het lekker te laten werken...??
ik heb zelf hier een compaq deskpro sff (small form factor) staan, 1ghz chip en 512 Mb das meer dan zat om hem fatsoenlijk te laten draaien. Echter ik heb geen AGP kaart maar een club 3d ati 9200 PCI kaartje er in zitten. Zelfs Call of duty 2 draaid ie nog goed, al is het niet op een zeer hoge resolutie. Counterstrike Source draaid perfect en dat vind ik toch net zo intressant.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 16:17:
Meten is weten. Ik denk niet dat een geforce2 tenzij je een losse VGA connector erop hebt (met zo'n klein kabeltje) erin zal passen. Ik heb ooit ook zoiets geprobeerd om een Voodoo 3 in een IBM netfinity te planten. Je kan het altijd proberen, maar je hebt kans dat je enig zaag/knip werk moet verrichten aan de kaart of kast om het erin te krijgen :P
oke want kijk als ik ook naar de onderkant kijk waarmee je hem vastklikt verschilt dat ook hele erg met de Geforce2, dus vraag ik me überhaupt af of ik hem wel vastkanklikken op mn moederbord

Afbeeldingslocatie: http://www.nvnews.net/previews/geforce2_gts/introduction/card_front.jpg

Verwijderd

als ik het goed zie is je huidige kaart zowiezo een 3,3v kaart.
"Nieuwe" kaarten als een GF2 zijn 1,5v en zullen dus simpelweg niet passen .
Pollewob in "FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen"

zou dus eerst maar eens even utizoeken wat voor een AGP slot er precies op je moederbord zit! Met een beetje pech zit je vast aan 3,3v kaarten en dan is een GF2 zowieso te hoog gegrepen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 17:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
kan aan een Diamond Viper V550 16 MB AGP (2x) video kaart komen
zal dit een verbetering zijn voor mijn systeem, wantik weet niet veel van videokaarten af 8)7
daarom vraag ik jullie voor adviezen, ik blijk namelijk een AGP (2x) 3.3V slot te hebben dus een Geforce2 of Geforce3 zit er dan niet in voor mij :(

Afbeeldingslocatie: http://www.saitekinc.com/images/Viper550agp16.jpg

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik zou die Geforce's niet te snel opgeven. Ik heb ook een tijd met een AGP 4x kaart in een AGP 2x slot gedraaid (Aopen AX6B en een Aopen Geforce 4MX 440). ;)

Op een Viper 550 zit dacht ik een nVidia Riva TNT2 chipset. Dan kan je in ieder geval benchmarks opzoeken om te kijken of die sneller is dan je ATi Rage Turbo.

Verwijderd

Topicstarter
volgens de benchmarks wat ik kon vinden, is het volgens mij wel ene verbetering
correct me if i'm wrong
mjah, iemand anders hier enige zekerheid over, en of een GF2/3 toch wel haalbaar is...??
want ik heb geen zin in een deffect mobo door ene verkeerde videokaart ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 22:36 ]

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ik dacht dat het al genoemd was maar pas vanaf geforce5 en de laatste geforce4 8x agp is de 3.3v ondersteuning afwezig, dus ik zou dit zeker proberen. Ik heb iig de geforce2mx wel eens in specs met dat mobo voorbij zien komen. Mobo gaat niet defect, dat gebeurt als je een 3.3v kaart in 1.5v slot steekt, niet andersom.

Verwijderd

ik zat met m'n neus te kijken: de GF2 op het plaatje is (zoals ook in de faq te zien is) een universal AGP kaart; die past dus zowel in een 3,3v als een 1,5v slot :)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:56:
kan aan een Diamond Viper V550 16 MB AGP (2x) video kaart komen
zal dit een verbetering zijn voor mijn systeem, wantik weet niet veel van videokaarten af 8)7
daarom vraag ik jullie voor adviezen, ik blijk namelijk een AGP (2x) 3.3V slot te hebben dus een Geforce2 of Geforce3 zit er dan niet in voor mij :(

[afbeelding]
Dan zal deze de beste keus zijn denk ik. Heb ik ook gehad. Nostalgie.

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03-2025
mijn vriendin heeft ook een p3 compaq en kan er lekker mee uit de voeten, wij hebben er 256 mb geheugen in en draait 2000. heb jij ook zo'n sff kleine versie, want dan moet je opletten dat er alleen maar en low profile videokaart in kan. oh ja, koop voor weinig een harddisk, kun je meenemen naar je nieuwe systeem en geeft direct een flinke boost in performance

[ Voor 21% gewijzigd door Zandor op 13-02-2007 13:16 ]

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• GENETX
  • Nu online
Paddixx schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:28:
Ik zou die Geforce's niet te snel opgeven. Ik heb ook een tijd met een AGP 4x kaart in een AGP 2x slot gedraaid (Aopen AX6B en een Aopen Geforce 4MX 440). ;)

Op een Viper 550 zit dacht ik een nVidia Riva TNT2 chipset. Dan kan je in ieder geval benchmarks opzoeken om te kijken of die sneller is dan je ATi Rage Turbo.
Nee, die heeft een TNT chip :). 90MHz Core, 110MHz mem als ik me niet vergis :P. Heb hem hier ergens liggen op zolder :+

Verwijderd

Topicstarter
Gianni Rombios schreef op maandag 12 februari 2007 @ 22:44:
Ik dacht dat het al genoemd was maar pas vanaf geforce5 en de laatste geforce4 8x agp is de 3.3v ondersteuning afwezig, dus ik zou dit zeker proberen. Ik heb iig de geforce2mx wel eens in specs met dat mobo voorbij zien komen. Mobo gaat niet defect, dat gebeurt als je een 3.3v kaart in 1.5v slot steekt, niet andersom.
dus gewoon de GeForce2 doen dan maar :9

Verwijderd

Topicstarter
GremliN-Online schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 13:17:
[...]

Nee, die heeft een TNT chip :). 90MHz Core, 110MHz mem als ik me niet vergis :P. Heb hem hier ergens liggen op zolder :+
in ieder geval wel beter dan de huidge videokaart die ik heb toch...??

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ja is wel wat beter, ik heb ook nog wel zo'n TNT2 32MB ergens op zolder liggen. Maar het is nauwelijks een 3D kaart te noemen, tenzij je echt een paar oude spellen hebt liggen die hier precies op kunnen draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens een heel andere vraag, ik wil zowiezo voor mijn nieuwe systeem een behuizing kopen van Xion

Afbeeldingslocatie: http://img.shopping.com/cctool/PrdImg/images/pr/177X150/00/01/b8/40/90/28852368.JPG

kank daar trouwens mijn huidige systeem inbouwen...?? want dan hek zowiezo al een beter eye-catcher op mn kamer staan 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Gianni Rombios schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 16:31:
Ja is wel wat beter, ik heb ook nog wel zo'n TNT2 32MB ergens op zolder liggen. Maar het is nauwelijks een 3D kaart te noemen, tenzij je echt een paar oude spellen hebt liggen die hier precies op kunnen draaien.
oke want ik zit met de vraag op ik die GeForce2 wel in mijn systeem ingebouwt kan krijgen omdat ik zo'n desktop pc heb... en de ruimtes enzo er allemaal beetje anders uitziet...

• GENETX
  • Nu online
Zit er dan Überhaupt wel een AGP slot op (heb het topic iig niet echt gevolgd, ben iig ook te lui om alles door te lezen :P )? En wat zou je verder met een betere graka willen? Gamen?! Ik denk niet dat je er erg veel aan zult hebben iig.

Verwijderd

Topicstarter
GremliN-Online schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 16:41:
Zit er dan Überhaupt wel een AGP slot op (heb het topic iig niet echt gevolgd, ben iig ook te lui om alles door te lezen :P )? En wat zou je verder met een betere graka willen? Gamen?! Ik denk niet dat je er erg veel aan zult hebben iig.
nee pc moet nog zo'n half jaar mee ;)
darana koop ik ene heel nieuw systeem, nu vroeg ik me gewoon af wat de mogelijkheden waren/zijn met dit oude systeem, want dan kan ik hem als downloadbakkie gaan gebruiken ofzo
maar dan wil ik wel gewoon een goed soepel lopend systeem vandaar, dus daar gaat het over ;)

• GENETX
  • Nu online
Daar brengt je videokaart toch geen verschil in. De zorgt er alleen voor dat je de windows te zien krijgt, dat kan iedere videokaart. Tenzij je Aero wilt gebruiken, maar denk niet dat Visa een goed plan is voor die bak :+
Pagina: 1