xp installatie kent "vreemde" partitie letters toe

Pagina: 1
Acties:

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-03 12:51
Oke, ik heb al wat zoekwerk verricht maar alles gaat over het niet kunnen installeren op een Raid etc...

Mijn systeem bevat 3 hardeschijven
1 X ide
2 X Sata

de ide schijf is verdeeld in 2 primaire partitiess
beide sata schijven zijn verdeeld in 3 partities

in mijn huidige windows instalatie ziet het geheel er als volgt uit:
sata schijf 1 c, d, e
sata schijf 2 f, g, h
ide schijf i,j

vervolgens ga ik windows opnieuw installeren
en krijg ik het volgende overzicht

schijf1 is de ide schijf
e: en j:

schijf 2 (1e sata schijf)
c:, f:, g:

schijf 3(2e sata schijf)
d: h: i:

waarom krijg ik deze vreemde partitionering?
en wat doe ik eraan?

voor zover ik nu weet heb ik alles ingedeeld met primaire partities, geen uitgebreide logische of wat dan ook.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kan gewoon de schijfletters veranderen hoor:
Je kunt via Control Panel -> Administrative Tools -> Computer Management -> Disk Management de letters van je drives aanpassen. In de Nederlandse versie is dit Configuratiescherm -> Systeembeheer -> Computerbeheer -> Schijfbeheer. Met Start -> Run -> diskmgmt.msc kom je er ook.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Jackbq
Ja, dat weet ik....
maar dat lost niets op tijdens mijn installatie.

het klopt gewoon niet en ik wil het normaal hebben.
normaal als in, c,d,e etc... en niet alles door elkaar....

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-02 17:20
De reden is dat je sata voor de ide komt in je bios (kun je waarschijnlijk instellen)

Ten tweede omdat je op alle 3 de schijven een primaire partitie hebt (die krijgen voorrang op uitgebreide partities..)

Oftewel eerst komt de primaire partitie van je 1e sata schijf (c:), dan de primaire van je 2e sata schijf (d:) en dan de primaire van je ide schijf (e:)..
Daarna komen pas de uitgebreide partities aan de beurt om een driveletter te krijgen..

Als je alleen je c: schijf gebruikt om Windows op te draaien verander de andere primaire dan in uitgebreide partities zodat je dit niet weer krijgt.

Systeem Specs

• Jackbq
oke
ik heb net windows er opnieuw opgezet, door de 2e overige schijven (de ide en 2e sata) even los te koppelen.

ik ga hierna met partition magic de primaire omzetten naar uitgebreide...
zodat ik nog maar 1 primaire schijf overhou en dat zal dan mijn C zijn...

moet deze ook nog als systeem of actief ofzo ingesteld worden?

overigens heb ik 0 uitgebreide partities....
kan dit dan het probleem zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Jackbq op 08-02-2007 23:44 ]

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-02 17:20
Als je Windows installeert/geinstalleerd hebt is die automagisch al actief :)

Systeem Specs

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb in mijn computer 2 IDE schijven en een SATA schijf. Ook heb ik een cardreader. Als ik Windows wil installeren op mijn SATA schijf, kloppen mijn letters ook niet. Mijn cardreader krijgt bijvoorbeeld de eerste letters, daarna komt mijn sata drive eerste partitie, daarna mijn ide disks en dan pas de andere partities van de sata schijf. Alle partities zijn primair. Ik schakel zelf altijd voor ik setup run mijn USB en IDE controller uit, dan ga ik installeren en na de text setup schakel ik de apparaten weer in. Ik schakel dus maar 1 ide controller uit, de andere heb ik uiteraard nodig voor installatie :).
Je hoeft niet specifiek uitgebreide partities te maken, als je maar er aan denkt om van te voren indien gewenst de hdd uit te schakelen/loskoppelen. Dat doe ik iig. Maar ik heb dan ook snel toegang tot de binnenkant van mijn behuizing, niet iedereen heeft dat. Ik heb overigens nog wel mijn twijfels over uitgebreide partities en de letter toekenning. Ik vraag me ook af of je wel een disk mag hebben met alleen maar uitgebreide partities. Als je namelijk via diskmanager op een nieuwe schijf een partitie wilt aanmaken, heb je namelijk niet direct de keuze voor een uitgebreide partitie.

Commandline FTW

• Jackbq
ja, windows maakt direct al is het je C schijf, uitgebreid aan...
ik snap niet waar dit goed voor is persoonlijk.

hoe zit het nu eigenlijk?
wat is beter?

3 X primair op 1 schijf?
of 1 X primair en 2 X uitgebreid?
Pagina: 1