[Spreekbeurt] moederbord en alles wat je eraan kunt hangen

Pagina: 1
Acties:
  • 667 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:49

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
hallo beste tweakers,

Ik moet 28 februari een spreekbeurt houden en heb dus als onderwerp computers gekozen.
ik heb al een heel verhaal getypt en vraag nu jullie expertise om op fouten van mijzelf te wijzen en eventuele informatie te geven die handig voor mij zou zijn. houd in gedachte dat mijn klas (HAVO3) niet bijzonder veel van computers afweten en dus niet te veel moeilijke woorden, ik heb speciaal voor hun ook een woordenlijst waar afkorting als CPU RAM etc. vol uit staan en woorden als Cachegeheugen en flank kort staan beschreven

zie hier mijn spreekbeurt tot dus ver:

Computers:

1. Moederbord (Mainboard)
2. Processor (CPU)
3. Werkgeheugen (RAM)
4. Hardeschijven
5. AGP en PCI-E(grafische kaarten, geluidskaart en overige)
6. Grafische kaarten
7. Overklokken en waterkoeling????

1). Moederbord (Mainboard)

Het moederbord is het skelet van de PC deze zorgt ervoor dat alles met elkaar verbonden kan worden. Op het moederbord zitten dus verschillende aansluiting die ik in dit en de volgende hoofdstukken uitgebreid ga uitleggen.
Het moederbord heeft in de loop der tijd steeds meer functie gekregen. Waar het vroeger voornamelijk de socket voor de processor en de slots voor je werkgeheugen waren is er nu heel veel standaard aanwezig op deze moederborden. Onder andere geluid en videokaarten zijn tegenwoordig al standaard aanwezig maar nog veel meer andere kleinere dingen.
Naast een socket en de werkgeheugenslots zijn standaard aanwezig ook de North- en Southbridge, deze zorgen dat alles op elkaar aangesloten kan worden. De Northbridge verbindt je processor, werkgeheugen en videokaart met elkaar terwijl de Southbridge de langzamere onderdelen zoals geluid, hardeschijf, optische spelers en insteekkaarten verbindt, natuurlijk zijn de North- en Southbridge ook onderling verbonden met elkaar.

2). Processor (CPU)

De CPU is het rekenmachinetje van je pc. Het is in feite niets meer dan een van jullie rekenmachines die aan steroïden heeft gezeten.
Elke chip bestaat uit transistors, hierover leg ik niets uit omdat we dit jaar met natuurkunde ook met transistors zullen werken. Maar houd wel in gedachte dat de transistors in de CPU vele malen kleiner zijn dan die van natuurkunde. Deze zijn 90 nm groot. De CPU moet dus constant rekenen wat jij aan het doen bent een van zijn simpelste taken is het bereken waar de muisaanwijzer komt als jij je muis beweegt.
De snelheid van de CPU wordt gemeten in Hertz, hierin wordt Hertz anders gebruikt dan in de natuurkunde waar ze het met geluid gebruiken. Voor de CPU rekenen 1 Hertz is 1 berekening per kloktik dus de pc’s van tegenwoordig die op ruim 2 Gigahertz lopen, dat ze per kloktik enkele miljarden berekeningen kunnen maken. Dat lijkt heel veel maar meestal heeft de CPU toch niet genoeg snelheid met de hedendaagse eisen van pc’s.
Een ander belangrijk onderdeel van de CPU is het Cachegeheugen dit is een verbindingsbrug(omdat het vele malen sneller is dat werkgeheugen) tussen het werkgeheugen en de CPU, het cache komt in een zeer kleine hoeveelheid voor ongeveer 1 tot 6 MB. De reden waarom een CPU cachegeheugen heeft is zodat het informatie gedeeltelijk opslaat en kan opvragen zodat het sneller toegankelijk is.

3). Werkgeheugen(RAM)

Het Werkgeheugen ook wel RAM genoemd is het geheugen voor de tijdelijke opslag van informatie. Als je bijvoorbeeld in Word aan het werken bent wordt de tekst die je typt opgeslagen in het RAM geheugen zodat je snel dingen kunt aan passen.
RAM geheugen heeft een mooie geschiedenis gehad qua ontwikkeling en daardoor een grote snelheid boost gekregen. De recentste ontwikkelingen zijn van SDRDDR  DDR2 en binnenkort  DDR3.
Bij SDR, kan het geheugen alleen informatie versturen en ontvangen tijdens de opgaande flank, bij de neergaande flank kan er niets verstuurd en ontvangen worden want dus er onhandig was aangezien je zo per kloktik een halve tik niets kon doen. Bij de ontwikkeling van DDR geheugen was de mogelijkheid hiervoor wel dus dat betekende een snelheids verdubbeling ten opzichte van het SDRAM, bij het tegenwoordig veel gebruikte DDR2 geheugen is weer een snelheids verdubbeling omdat het geheugen nu 2x zoveel bandbreedte tot zijn beschikking heeft. En bij het toekomstige DDR3 geheugen is de snelheid verdriedubbeld ten opzichte van DDR geheugen.

4). Hardeschijven

De hardeschijf dankt zijn naam aan het feit dat een hardeschijf uit meerder niet-flexibele ronde platen bestaat, die zijn gecoat met een microscopisch dunne laag die magnetiseerbaar is.
In de behuizing van de hardeschijf zitten dus ronde platen met daarnaast ook een beweegbare arm, de actuator, op deze arm zitten de lees- en schrijfkoppen voor de hardeschijf. De arm zit op een spoel die tussen 2 magneten zit en door deze magneten van meer of minder spanning te voorzien(negatief of positief) kan de arm zeer precies over de platen worden bewogen.
Hardeschijven kunnen tegenwoordig op 4 manieren worden verbonden met het moederbord name via IDE/ATA/P-ATA, S-ATA, SCSI en USB. De eerste IDE/ATA/P-ATA zijn hetzelfde maar elke naam is ergens anders bekender hier was het vooral ATA. S-ATA is de opvolger van ATA en heeft een hogere bandbreedte net als bij het RAM geheugen.
SCSI is een type aansluiting speciaal voor workstations en servers, deze schijven zijn het snelste van dit moment. USB Hardeschijven zijn meestal extern en bedoelt als back-up medium.
Snelheids verschillen zijn verschillend:
Laptop 5400rpm
Gewoon 7200rpm
Raptors 10000rpm
SCSI 15000rpm

5). AGP/PCI-E

AGP is de oude standaard voor grafische kaarten die qua snelheid nog niet helemaal gebruikt wordt maar toch al verouderd is omdat het niet genoeg toepassingen heeft, het ondersteund alleen grafische kaarten.
PCI-E daar in tegen heeft een veel hogere snelheid en een veel grotere toepasbaarheid, zo wordt PCI-E ook voor geluids- en netwerkkaarten en raidcontrollers hoewel deze 3 meestal in het moederbord zijn geïntegreerd is er meestal toch een voorkeur om bijvoorbeeld een losse geluidskaart erbij te steken omdat dit een betere kwaliteit geeft.

6). Grafische kaarten

Grafische kaarten zorgen ervoor dat wat je typt ook zichtbaar is op je scherm.
Er zijn verschillende soorten Grafische kaarten namelijk AGP, PCI-E en onboard het verschil tussen AGP en PCI-E is in mijn vorige hoofdstuk al uitgelegd, dus hier zal ik niets meer over toevoegen. Maar onboard grafische kaarten zijn geheel anders deze zijn gemaakt op bestaande losse kaarten maar meestal enorm veel kleiner( en daarmee slechter) gemaakt ze hebben ook geen eigen werkgeheugen maar gebruiken dat van het moederbord.
Een Grafische kaarten heeft in plaats van de CPU een GPU en heeft veel sneller werkgeheugen dan dat op het moederbord zit. Dit geheugen moet zo snel zijn zodat hij snel de textures kan opslaan en verwerken.
De 2 grootste spelers in de grafische markt zijn nVidia en ATI, ze hebben sinds een tijdje een speciale manier uitgevonden om 2 grafische kaarten met elkaar te laten communiceren(iets wat nog nooit eerder kon). nVidia heeft als eerste zijn SLI uitgebracht en een tijdje hierna kwam ATI met iets soortgelijks, namelijk Crossfire.
Sinds kort zijn er nieuwe kaarten van nVidia uit namelijk de GeForce 8800GTX en GTS deze zijn voorbereid op Windows Vista en DirectX 10. ATI is momenteel bezig zijn eigen variant hiervan uit te gaan brengen namelijk de Radeon X2xxx serie.

7). Overklokken en waterkoeling????

Ik zou graag iets over Overklokken en waterkoeling willen vertellen maar hier weet ik niet zo gek veel over dus informatie hierover zou erg handig zijn.

mijn grote dank aan iedereen die mij verder kan helpen _/-\o_ _/-\o_

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

heb je de verschillende FAQ's al eens doorgelezen? Daar staat zoveel info in dat je wel een week bezig kan zijn. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 21:57

EnnaN

Toys in the attic

wat veel mensen pas heel laat doorhebben is de verhouding cache/ram/hdd . wat er nou verschil tussen geheugen en opslag en blah is.

dus misschien zijn veel mensen je dankbaar als je een verhaal houdt over snelheid van 'opslag' (want dat is het in princiepe allemaal), kostbaarheid etc etc.
dus waarom heb je cache + RAM + hdd nodig (en als je tijd over hebt kun je ook nog hippe verhalen gaan houden over usb/flash en dat soort dingen)

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 08:29

DeluxZ

Livin' the good life

Je kon toch al 2 videokaarten samenlaten werken voordat nVidia met hun SLi kwam en ATi/AMD met Crossfire ?

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:13

Haan

dotnetter

Als je een begrijpelijke spreekbeurt wilt houden voor mensen die vrij weinig van computers weten zou ik in ieder geval het overklok gedeelte volledig weglaten, dat is namelijk een onderwerp voor een complete andere spreekbeurt ;) Ook omdat je zelf al zegt dat je er niet veel vanaf weet zou ik het lekker bij de pc zelf laten.

En inderdaad, de FAQ's van de subfora bevatten heel veel informatie :)
DeluxZ schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 12:14:
Je kon toch al 2 videokaarten samenlaten werken voordat nVidia met hun SLi kwam en ATi/AMD met Crossfire ?
Ja dat kon al met de Voodoo2

[ Voor 37% gewijzigd door Haan op 07-02-2007 12:18 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:06
Kijk! Dit is nou leuk! Eens iemand die ons vraagt voor tips over een spreekbeurt, weer eens wat anders dan een nieuw systeem! _/-\o_

Ik heb nog een tip: Neem een PC kast mee, of vraag op school of je er 1 mag openschroeven. Kun je iedereen mooi laten zien waar alles zo ongeveer zit en hoe het werkt, dan krijgen ze daar ook een beter beeld over.

* GENETX zal nu ff de spreekbeurt doorlezen om te kijken of er wat verbeterd kan worden :+

Edit: @ Haan, het is idd een voodoo kaart geweest. Het is zelfs zo dat ook Dat SLI heette. Omdat nVidia de hap heeft overgenomen hebben ze de naam SLI dus weer opnieuw geïntroduceerd.

Stukken wat er nog bij kan:

CPU/Mobo:
Houd er rekening mee dat de AMD K8 (Athlon 64, Opteron, Sempron (64) en Turion) geen north/southbrige meer hebben. Zei hebben nog maar 1 nortbridge. Die verbind alles. Deze northbridge maakt contact met de CPU door middel van de HyperTransport bus. Verder communiceert de AMD K8 familie met het geheugen door middel van een ingebouwde geheugen controller en dus niet meer via een northbridge. Dat heeft als effect dat het geheugen "dichterbij" ligt en er dus sneller data kan worden opgevraagd. Verder heeft AMD ook daar een grotere bus waardoor meer bits kunnen wordne verstuurd met het juiste geheugen (Intel FSB @ 1333 tov AMD HT 1600MHz, binnenkort zelfs 5400MHz meende ik!). Verder kan je daar nog wat vertellen over het AMD fusion project om net als de geheugen controller dan ook de gfx te integreren.

Videokaarten:
nVidia is al bezig om 4 kaarten te kunnen laten samenwerken. Verder kan de 8800 serie ook natuurkundige berekeningen uitvoeren door zelfgeschreven software die van de hardware van de kaart gebruik maakt. Verder kunnen de laatste kaarten (GF 6,7, 8/ Ati X1xxx) HD video encoden op de kaart waardoor de CPU minder belast wordt.

HDD:
Zoek eens wat op over het perpendicular systeem (oid :P), en over de toekomst (holografische schijfen). Verder is een plaatje van de eerste HDD wel leuk, 50 platters, weer je ook direct waar het icoontje vandaan komt :)

Verder zou je nog het inlezen van data kunnen toevoegen. Hoe men eerst met floppy's moest, toen CD en nu DVD. Binnenkort HDDVD/Blu-ray en tegenwoordig ook geheugenkaarten.

Ik wens je veel suc6 met je spreekbeurt!

[ Voor 71% gewijzigd door GENETX op 07-02-2007 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 08:29

DeluxZ

Livin' the good life

Jup, VooDoo2 daar was ik naar aan het zoeken :+ Het is dus niet iets compleets nieuws van nVidia dat SLi ;)

[ Voor 38% gewijzigd door DeluxZ op 07-02-2007 12:27 ]

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 01:46
Deze (1) zijn 90 nm groot. De CPU moet dus constant rekenen wat jij aan het doen bent een van zijn simpelste taken is het bereken waar de muisaanwijzer komt als jij je muis beweegt.
De snelheid van de CPU wordt gemeten in Hertz, hierin wordt Hertz anders (2) gebruikt dan in de natuurkunde waar ze het met geluid gebruiken. (3) Voor de CPU rekenen 1 Hertz is 1 berekening per kloktik dus de pc’s van tegenwoordig die op ruim 2 Gigahertz lopen, (3) dat ze per kloktik enkele miljarden berekeningen kunnen maken. Dat lijkt heel veel maar meestal heeft de CPU toch niet genoeg snelheid met de hedendaagse(5) eisen van pc’s.
1. tegenwoordig al 60 of zelf 45nm (1 nm = 0,000.001 mm)
2. zelfde Hertz, (frequentie) Omwentelingen / kloktikken per seconde
3. 1 Hz = 1 kloktik per seconde (1Ghz = 1.000.000 kloktikken per seconde
4. per SECONDE enkele milj......
5. eisen van gebruikers/programma's (mijn mening?)

could be wrong, maar zo moet t wezen volgens mij..

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

QinXi schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 12:04:
hallo beste tweakers,
1). Moederbord (Mainboard)

Het moederbord is het skelet van de PC deze zorgt ervoor dat alles met elkaar verbonden kan worden. Op het moederbord zitten dus verschillende aansluiting die ik in dit en de volgende hoofdstukken uitgebreid ga uitleggen.
Het moederbord heeft in de loop der tijd steeds meer functie gekregen. Waar het vroeger voornamelijk de socket voor de processor en de slots voor je werkgeheugen waren is er nu heel veel standaard aanwezig op deze moederborden. Onder andere geluid en videokaarten zijn tegenwoordig al standaard aanwezig maar nog veel meer andere kleinere dingen.
Naast een socket en de werkgeheugenslots zijn standaard aanwezig ook de North- en Southbridge, deze zorgen dat alles op elkaar aangesloten kan worden. De Northbridge verbindt je processor, werkgeheugen en videokaart met elkaar terwijl de Southbridge de langzamere onderdelen zoals geluid, hardeschijf, optische spelers en insteekkaarten verbindt, natuurlijk zijn de North- en Southbridge ook onderling verbonden met elkaar.

vermeldt ook dat er dingen verdwijnen van het mobo, zoals cacheslots/geheugen en geheugencontrollers

2). Processor (CPU)

De CPU is het rekenmachinetje van je pc. Het is in feite niets meer dan een van jullie rekenmachines die aan steroïden heeft gezeten.
Elke chip bestaat uit transistors, hierover leg ik niets uit omdat we dit jaar met natuurkunde ook met transistors zullen werken. Maar houd wel in gedachte dat de transistors in de CPU vele malen kleiner zijn dan die van natuurkunde. Deze zijn 90 nm groot. De CPU moet dus constant rekenen wat jij aan het doen bent een van zijn simpelste taken is het bereken waar de muisaanwijzer komt als jij je muis beweegt.
De snelheid van de CPU wordt gemeten in Hertz, hierin wordt Hertz anders gebruikt dan in de natuurkunde waar ze het met geluid gebruiken. Voor de CPU rekenen 1 Hertz is 1 berekening per kloktik dus de pc’s van tegenwoordig die op ruim 2 Gigahertz lopen, dat ze per kloktik enkele miljarden berekeningen kunnen maken. Dat lijkt heel veel maar meestal heeft de CPU toch niet genoeg snelheid met de hedendaagse eisen van pc’s.
Een ander belangrijk onderdeel van de CPU is het Cachegeheugen dit is een verbindingsbrug(omdat het vele malen sneller is dat werkgeheugen) tussen het werkgeheugen en de CPU, het cache komt in een zeer kleine hoeveelheid voor ongeveer 1 tot 6 MB. De reden waarom een CPU cachegeheugen heeft is zodat het informatie gedeeltelijk opslaat en kan opvragen zodat het sneller toegankelijk is.
cache is lang niet aaltijd minstens 1MB, er zijn genoeg redelijk recente cpus met 64kB cache, daarentegen is 32MB ook nog wel te vinden op high-end xeons.

verder zou ik het verhaal van de co-processor ook betrekken, vroeger waren het losse processors op een bord, nu zijn het instructies in de cpu

3). Werkgeheugen(RAM)

Het Werkgeheugen ook wel RAM genoemd is het geheugen voor de tijdelijke opslag van informatie. Als je bijvoorbeeld in Word aan het werken bent wordt de tekst die je typt opgeslagen in het RAM geheugen zodat je snel dingen kunt aan passen.
RAM geheugen heeft een mooie geschiedenis gehad qua ontwikkeling en daardoor een grote snelheid boost gekregen. De recentste ontwikkelingen zijn van SDRDDR  DDR2 en binnenkort  DDR3.
Bij SDR, kan het geheugen alleen informatie versturen en ontvangen tijdens de opgaande flank, bij de neergaande flank kan er niets verstuurd en ontvangen worden want dus er onhandig was aangezien je zo per kloktik een halve tik niets kon doen. Bij de ontwikkeling van DDR geheugen was de mogelijkheid hiervoor wel dus dat betekende een snelheids verdubbeling ten opzichte van het SDRAM, bij het tegenwoordig veel gebruikte DDR2 geheugen is weer een snelheids verdubbeling omdat het geheugen nu 2x zoveel bandbreedte tot zijn beschikking heeft. En bij het toekomstige DDR3 geheugen is de snelheid verdriedubbeld ten opzichte van DDR geheugen.
vergeet dual channel niet, en benoem ook even de verschillende soorten ram (zoals EDO, Rimm en SDRAM, waarbij je tegenwoordig enkel SDRAM tegenkomt)

4). Hardeschijven

De hardeschijf dankt zijn naam aan het feit dat een hardeschijf uit meerder niet-flexibele ronde platen bestaat, die zijn gecoat met een microscopisch dunne laag die magnetiseerbaar is.
In de behuizing van de hardeschijf zitten dus ronde platen met daarnaast ook een beweegbare arm, de actuator, op deze arm zitten de lees- en schrijfkoppen voor de hardeschijf. De arm zit op een spoel die tussen 2 magneten zit en door deze magneten van meer of minder spanning te voorzien(negatief of positief) kan de arm zeer precies over de platen worden bewogen.
Hardeschijven kunnen tegenwoordig op 4 manieren worden verbonden met het moederbord name via IDE/ATA/P-ATA, S-ATA, SCSI en USB. De eerste IDE/ATA/P-ATA zijn hetzelfde maar elke naam is ergens anders bekender hier was het vooral ATA. S-ATA is de opvolger van ATA en heeft een hogere bandbreedte net als bij het RAM geheugen.
SCSI is een type aansluiting speciaal voor workstations en servers, deze schijven zijn het snelste van dit moment. USB Hardeschijven zijn meestal extern en bedoelt als back-up medium.
Snelheids verschillen zijn verschillend:
Laptop 5400rpm + 4200rpm
Gewoon 7200rpm + 5400rpm
Raptors 10000rpm
SCSI 15000rpm + 10000rpm

Vergeet verder niet dat S-ATA ook gewoon IDE is. Verder is USB geen interface voor hdds. Achter je USB connector zit altijd een chip naar IDE. Wil je USB benoemen moet je ook firewire, SAS en E-SATA benoemen

5). AGP/PCI-E

AGP is de oude standaard voor grafische kaarten die qua snelheid nog niet helemaal gebruikt wordt maar toch al verouderd is omdat het niet genoeg toepassingen heeft, het ondersteund alleen grafische kaarten.
PCI-E daar in tegen heeft een veel hogere snelheid en een veel grotere toepasbaarheid, zo wordt PCI-E ook voor geluids- en netwerkkaarten en raidcontrollers hoewel deze 3 meestal in het moederbord zijn geïntegreerd is er meestal toch een voorkeur om bijvoorbeeld een losse geluidskaart erbij te steken omdat dit een betere kwaliteit geeft.

vergeet ISA en PCI en 64bit PCI en PCI-X niet. ACR, CNR en AMR zou ik noemen, maar niet diep op ingaan

6). Grafische kaarten

Grafische kaarten zorgen ervoor dat wat je typt ook zichtbaar is op je scherm.
Er zijn verschillende soorten Grafische kaarten namelijk AGP, PCI-E en onboard het verschil tussen AGP en PCI-E is in mijn vorige hoofdstuk al uitgelegd, dus hier zal ik niets meer over toevoegen. Maar onboard grafische kaarten zijn geheel anders deze zijn gemaakt op bestaande losse kaarten maar meestal enorm veel kleiner( en daarmee slechter) gemaakt ze hebben ook geen eigen werkgeheugen maar gebruiken dat van het moederbord.
Een Grafische kaarten heeft in plaats van de CPU een GPU en heeft veel sneller werkgeheugen dan dat op het moederbord zit. Dit geheugen moet zo snel zijn zodat hij snel de textures kan opslaan en verwerken.
De 2 grootste spelers in de grafische markt zijn nVidia en ATI, ze hebben sinds een tijdje een speciale manier uitgevonden om 2 grafische kaarten met elkaar te laten communiceren(iets wat nog nooit eerder kon). nVidia heeft als eerste zijn SLI uitgebracht en een tijdje hierna kwam ATI met iets soortgelijks, namelijk Crossfire.
Sinds kort zijn er nieuwe kaarten van nVidia uit namelijk de GeForce 8800GTX en GTS deze zijn voorbereid op Windows Vista en DirectX 10. ATI is momenteel bezig zijn eigen variant hiervan uit te gaan brengen namelijk de Radeon X2xxx serie.

Nvidia was helemaal niet als eerste met SLI. Dat was 3DFX met zijn voodoo kaarten die je al mooi in SLI kon draaien. Dat zou ik zeker noemen als stukje geschiedenis.

Onboard VGA vind je bijna niet meer op moederborden (hooguit wat highend plankjes met ATI Rage chipje). Het meeste is integrated VGA, dat is een behoorlijk verschil.

7). Overklokken en waterkoeling????

Ik zou graag iets over Overklokken en waterkoeling willen vertellen maar hier weet ik niet zo gek veel over dus informatie hierover zou erg handig zijn.
gewoon lekker weglaten, dat is totaal niet interessant in een spreekbeurt waarin je eigenlijk alleen de basis bespreekt.

mijn grote dank aan iedereen die mij verder kan helpen _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 19:40
Voor waterkoeling kan je in ons geweldige topic komen kijken! :)
[WC] Het grote waterkoelings topic deel XXI
Maar lees dan eerst de TS door, staat veel info in.

Ik zou je laatste kopje qua naam wel aanpassen, wc word nm niet alleen gebruikt om te oc'en. Ook vaak voor stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Idd, ik vind mijn AMD Turion 64 X2 niet bepaald langzaam. Ik denk dat de CPU al lang snel geneog is. In de meeste gevallen eet hij uit zn neus met internetten. In games is de CPU de bottleneck (behalve als je 8800in SLI hebt zo ongeveer) dus daar maakt het ook niks uit. Dat je over een Rarretje langer doet lijkt me ook te overzien. De enige punten wat ik me kan bedenken is het compileren vane en programma en video bewerking. In alle andere gevallen zijn CPU's snel zat en groeien normaal mee met de eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnob
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
als inleiding bij RAM zou je ook iets kunnen hebben als:
---
De CPU heeft maar een klein aantal tellers, deze worden gebruikt om programma code te doorlopen en instructies uit te voeren. Aangezien er vele dingen worden bijgehouden/onthouden tijdens het uitvoeren van een programma zijn er geheugen modules nodig. Deze zitten los van de CPU.
Hierin worden worden tellers en buffers in opgeslagen en ook de gegevens zelf van de applicatie zoals de tekst die men intypt in bijvoorbeeld een tekstverwerker.
--
Dat geeft misschien een duidelijker beeld. Anders krijg je misschien al snel de vraag waarom men niet alles samenvoegd in 1 chip.
Over vragen gesproken, bedenk ook wat vragen die men waarschijnlijk gaat stellen zodat je je daarop kan voorbereiden.

[ Voor 0% gewijzigd door arnob op 07-02-2007 12:49 . Reden: t->d ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:34

TheBorg

Resistance is futile.

Ik denk dat het wel belangrijk is om het over de laatste technieken te hebben, maar ik denk dat het voor de mensen in de klas totaal niet spannend is wat een "opgaande flank" is. Het gaat erom hoe het in de basis werkt. Ik zou ook een schema tekenen van CPU, cache, geheugen, harddisk, agp/pci (north/southbridge gewoon weglaten) en alle onderdelen ook meenemen. Bij de lokale computer boer kun je vast wel kapotte CPU/HD/Mem/Mobo scoren (afdekplaat van HD halen natuurlijk). Dan heb je wat om in de klas door te geven, dat spreekt tot de verbeelding.

-edit-
@arnob, je moet dan ook uitleggen wat tellers en buffers zijn, anders wordt het een onduidelijk verhaal. Het is wel de essentie van hoe een computer werkt, dus niet geheel onbelangrijk...

[ Voor 15% gewijzigd door TheBorg op 07-02-2007 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Verder zou ik trouwens ook nog iets over software erbij doen. Dat is toch het meeste dat de mensen zien op hun PC. Kun je ook direct uitleggen dat je zonder OS eigenlijk niets kan met je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 22:42

Turkish

zhé germans

Het lijkt me niet de bedoeling dat we hier in CSL je spreekbeurt voor je gaan uitschrijven 8)7

Het is al vaker gezegd in dit topic, maar in de diverse FAQ's van de harde waren fora kan je al meer dan genoeg informatie halen om je spreekbeurt te vullen. Echter het is aan jou om daar een begrijpelijk en vooral ook voor de niet geïnteresseerden een interessant verhaal van te maken.

Daarvoor moet je toch echt ander soort informatie vinden en gewoon leren hoe je een spreekbeurt moet maken. Dit topic gaat dus dicht :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.