Er is een klacht ingediend, I'll keep you posted.
Dusss,... tijd voor een update.
Na een aantal maal gebeld te hebben (en ja, ik ben een keer teruggebeld), ben ik het volgende wijzer geworden.
A) Oderzoek van Strato en een Duitse professor toont aan dat tegenwoordig 90% van de emails als spam geclassificeerd kunnen worden.
-> Mooi, duidelijk waarom een spamfilter een essentieel onderdeel van een server is.
B ) Strato filtert voor de managed emailaccounts de spam zelf af met een (eigen) spamfilter. Deze filtert echter niet de mail die verstuurd wordt naar de V-powerservers zoals die in +31 worden aangeboden.
-> Wederom duidelijk waarom een spamfilter nodig is.
C) De klacht is doorgestuud naar iemand van productontwikkeling. De Nederlandstalige m/v (lees: enkelvoud) van die afdeling was afgelopen week ziek.
-> Klinkt als een excuus, maar meer dan hem/haar beterschap wensen kunnen we niet.
D) De V-Power server die aangeboden wordt biedt geen mogelijkheden tot uitbreiding van de Plesk licentie. De spamassassin module van SwSoft kan dus
NIET worden toegevoegd.
-> Verkeerde voorlichting van de verkoop dus, die vooraf bevestigd hebben dat er geen beperkingen waren. Het niet kunnen installeren van modules is een significante beperking die vermeld moet worden en op de website na te lezen moet zijn. Al is het maar in de kleine lettertjes. Op zowel de .nl als de .de site van Strato maken er geen melding (ik heb
goed gezocht) en verwijzen naar de site van SwSoft voor meer informatie over Plesk waar ook geen informatie staat over beperkte licenties. Op laatstgenoemde site wordt
juist gewezen op de extra modules die gekocht kunnen worden.
E) Strato gaat zijn (verkeerde) voorlichting niet aanpassen. Onderstaande reactie op de klacht van afgelopen week over het niet kunnen installeren van modules wil ik jullie niet onthouden

STATO AG Customer Care schreef op donderdag 12 april 2007 @ 19:30
Geachte heer OscarO,
een week geleden heeft u ons gecontacteerd, omdat u niet tevreden bent met de plesk-licencie van onze v-server en de beschrijving op onze website.
Ik heb deze reclamatie doorgegeven aan onze marketingafdeling. In onmiddelijke toekomst wordt sich aan deze omstandigheid niets veranderen.
Ik dank u voor uw geduld en hoop, u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groeten uit Berlijn.
xxxxxxx
Customer Care

Wegens het sturen van dit prachtige stukje proza heb ik de naam van de goede man verwijderd
Tot dus ver verbaast het me echter nog niet. Voldoende hosters meegemaakt om van dit soort zaken niet meer verbaast op te kijken. De verkoop probeert de targets te halen door iets te verkopen wat niet kan (een server zonder spamfilter

) en de techneuten mogen het gezeik aanhoren. Vandaar dat ik niet verwacht de enige te zijn en mijn voorstel was om in de FAQ een artikel op te nemen hoe de spamfilter via de root geinstalleerd kon worden. Vast iemand bij Strato die dat in een uurtje in elkaar zet, mag zelfs in het Duits aangezien dat een onderdeel vormt van het beta-programma. Ik een spamfilter, toekomstige klanten een spamfilter, Strato geen gezeik meer, lijkt me een duidelijke win-win-win situatie.
Met een beroep op de algemene voorwaarden en het eventueel terugstorten van de euri werd daarop een glashard nein verkondigd.
Ik znapte hem even niet meer, maar gezien het korte antwoord krijgen ze de vraag vermoedelijk vaker. FAQ
Na nog wat woorden waaruit blijkt dat Strato momenteel zijn verantwoordelijkheid voor foutieve en onvolledige voorlichting niet wil (c.q. kan) nemen, is me toegezegd volgende week door een Duitstalige leidinggevende teruggebeld te worden.
Prettige weekend en ik hou jullie op de hoogte.