Dvd writer: IDE of SATA

Pagina: 1
Acties:
  • 1.505 views sinds 30-01-2008

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-02 09:43
Hallo! Waarschijnlijk moet ik een nieuwe dvd-writer kopen omdat mijn "oude" kapotte niet meer onder garantie valt (zie ander topic van mij).

Maar nu kijk ik alvast naar een nieuwe dvd-writer. Ik wil geen NEC meer.

Nu zag ik de Samsung dvd-writers die ook bij de Best Buy staan aangegeven. Echter heb je nu een IDE en SATA versie.

Wat is precies het verschil? Nu gaan er 2 kabels in de dvd-writer. Hoe weet ik of ik zonder problemen een SATA dvd-writer kan installeren? Ik bedoel dus qua kabels. Ik kan best 2 kabeltjes in een dvd-writer stoppen maar hoe werkt een SATA writer? Wat voor een kabeltje(s) gaat daar in? En hoe weet ik of ik die heb?

Graag wat hulp want ik heb hier weinig verstand van.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:24
Een SATA-brander sluit je aan met een SATA-kabel in plaats van met de 'ouderwetse' IDE-kabel. Dat heeft als voordeel dat het vrij veel ruimte bespaard. Als je moederbord een SATA-aansluiting (over) heeft zou ik aanraden om die te nemen, is meestal hooguit een paar euro duurder :)

The devil is in the details.

• bsmpower
Ok dit heb ik gevonden. Maar hoe weet ik of ik de volgende kabels heb?

De voeding blijft hetzelfde (ik heb geen witte maar een zwarte connector met meer kabels dan de witte op het bovenste plaatje. Lijkt erg op de zwarte kabel van onderste plaatje)?

En die dikke kabel die je op het bovenste plaatje ziet kan er dus uit, en vervangen worden door de rode van het onderste plaatje? Waar gaat die rode dan heen?

En als het klopt wat ik zeg, wordt er zo'n kabel meegeleverd?

Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y38/muaz/sata-ide_lg.jpg

[ Voor 64% gewijzigd door bsmpower op 06-02-2007 18:23 ]

Verwijderd

Kabel wordt niet meegeleverd; hoort bij je moederbord te zitten, je voeding heeft vaak de zwarte SATA stroomkabel, op onderste plaatje links afgebeeld.

En je moet natuurlijk zeker weten dat jouw moederbord wel SATA poorten heeft, anders gaat het sowieso niet werken. Welk moederbord heb je?

• bsmpower
Ik heb een Asus A8R-MVP moederbord.

Ik weet niet of ik die kabels heb. Ik heb alleen 1 harde schijf. Geen diskette station of andere cd/dvd-drive dus ik neem aan dat ik wel een sata poort over heb!? Zitten er 4 op zie ik in de specificaties.

Hoe duur is zo'n kabel als ik die niet heb? 8,- ?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:24
Enkele euro's. En als je maar 1 apparaat via SATA hebt aangesloten zul je wel een paar poorten over hebben ja :)

The devil is in the details.

• DoomSayerSantos
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-02 13:54
een gewone sata kabel zou niet meer dan 2.5 mogen kosten.
als je maten hebt die wat met hardware bezig zijn kan je dat best aan hen vragen.
ik heb stuk of 10 rondslingeren.

• bsmpower
Ok ik heb de kast open gehad. Ik heb inderdaad nog 3 sata aansluitingen. Ik heb ook nog een paar SATA kabels in de verpakking van het moederbord zitten.

Dus ik denk dat ik maar ga voor de Samsung SH-S183A.
Dat is als het goed is de SATA versie van de Samsung SH-S182M die overal goed uit de test komt.

ps. wat is het voordeel van SATA ten opzichte van IDE? Behalve de dunne kabel ipv een brede kabel?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

bsmpower schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 19:01:
ps. wat is het voordeel van SATA ten opzichte van IDE? Behalve de dunne kabel ipv een brede kabel?
Geen.

Overigens is S-ATA ook gewoon IDE, maar dan serieel aangesloten :)

• The 7th Guest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-02 16:31
bsmpower schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 19:01:
Ik heb zelf de SH-S183A. Naast de dunne kabel is er geen verschil. Ik heb in mijn nieuwe pc voor SATA-drives gekozen omdat ik dan die brakke JMicron IDEcontroller kon uitschakelen >:) . En dat is het grootste voordeel. :D :*)

EDIT: ik zie dat je een AMD-mobo hebt. Heeft die een nVidia chipset, dan maakt het niet uit, NV heeft een goede IDE-ondersteuning. Let wel, ik heb wel eens gelezen dat SATA-opticals alleen werkne op een Intel-chipset, maar dat weet ik niet zeker. Een goede winkel weet dat wel.

[ Voor 24% gewijzigd door The 7th Guest op 06-02-2007 19:12 ]

• bsmpower
The 7th Guest schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 19:09:
[...]

Ik heb zelf de SH-S183A. Naast de dunne kabel is er geen verschil. Ik heb in mijn nieuwe pc voor SATA-drives gekozen omdat ik dan die brakke JMicron IDEcontroller kon uitschakelen >:) . En dat is het grootste voordeel. :D :*)
Wat is een JMicron IDEcontroller, en hoe schakel je die uit? Wat kan er mee gebeuren?

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:43

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

JMicron, is voor zo ver ik kan achterhalen de fabrikant van de IDE controller, echter niet op jouw board. Dus in dit geval niks om je zorgen over te maken.

Verder is imho SATA altijd de betere optie, omdat het (door de kleinere kabels) de airflow in je case minder aantast.

[ Voor 28% gewijzigd door Kluk-Kluk op 06-02-2007 19:37 ]