Toon posts:

Nieuw systeem, 1950XTX / 8800GTS?

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Het feit is dat er op dit moment een nieuw systeem besteld is, behalve de graka. In eerste instantie zou dit een Asus 1950XTX 512MB worden omdat de prijzen van de 8800 serie komende maanden flink gaan dalen, maar ondertussen is de kaart die ik in eerste instantie op het oog had de Asus-Radeon-X1950-XTX-512MB-DDR4-(PCI-e-2xDVI-) nog steeds 355 euro terwijl de tweede keus, de Asus GeForce 8800 GTS 640MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI), nog maar 378,50 euro kost dus een verwaarloosbaar verschil als je het mij vraagt. Ik heb verschillende reviews gelezen als tomshardware etc. en de GTS staat inderdaad boven de X1950XTX maar nu hoop ik via dit topic aan de beslissende tips te komen wat jullie in mijn geval zouden doen.
Zoals gezegd is alles dus besteld behalve de graka, de overige kenmerken zijn:

1 Cooler Master Mystique 631 (ATX, Geen PSU, Zwart)
1 Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed)
1 Zalman CNPS9500 LED (Socket 478/754/775/939/940, LED Blauw)
1 Asus P5B Deluxe/WiFi-AP, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
1 Corsair 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL4 (Corsair, TWIN2X2048-6400C4)
1 Creative X-Fi XtremeMusic
2 Samsung SpinPoint T166, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ)
1 Samsung SH-S183A 18x (Dual-layer, SATA, Zwart)
1 Samsung 16x48x SH-D162C (Zwart)
1 NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart)
1 Apacer Embedded Card Reader 15 in 1 (USB 2.0, Zwart)
1 Antec NeoHE 550, 550W (ATX12V 2.2)
1 Microsoft Windows Vista (Ultimate, UK, 32-bit, OEM)
1 Samsung Syncmaster 226BW (22", wide, 2ms (GtoG), D-Sub/DVI-D, Zwart)

Het systeem zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor gamen, films en all-round workstation. De eerstvolgende update staat pas gepland in begin/halverwege 2008 dus nog tijdje vooruit.
Dit wetende, kan ik dan toch beter voor de GTS kiezen omdat hij DX10 ondersteund, sneller is en toch vooral omdat hij nieuwer (en helaas stroomvreter) is? Of is dat DDR4 van die 1950XTX toch een stuk sneller dan dat DDR3 van de 8800GTS? 8)7

• Gadgets
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-04 23:07
[b][message=27449379,noline]Robbertje schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:06
knip
ga voor de GTS, ik heb hem zelf ook (zelfde specs als je systeem) gaat tot 11000 punten in 3dmark 06 (wel overclocked) standaard rond 9000 punten

die 11000 is gelijk aan 2x 1950xtx in crossfire opstelling, dus tel uit je winst _/-\o_

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
De GTS is zoals je zelf terecht al opmerkt maar verwaarloosbaar duurder tov de X1950XTX. Leuk pluspuntje is ook nog DX10 Wat wil je nu nog precies horen? Ik zou er gewoon voor gaan :)

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 02:14
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:06:
Ik heb verschillende reviews gelezen als tomshardware etc. en de GTS staat inderdaad boven de X1950XTX

Of is dat DDR4 van die 1950XTX toch een stuk sneller dan dat DDR3 van de 8800GTS? 8)7
Als het DDR4 van de 1950XTX sneller zou zijn, dan zouden de benchmarks toch ook in het voordeel zijn van deze kaart :?

Al met al zou ik jouw geval voor de 8800GTS, tenzij je nu al of op korte termijn onder Vista wil gaan draaien nieuws: Gebrekkige drivers zorgen mogelijk voor aanklacht nVidia ;)

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Pluspunten van de 8800GTS:
-Sneller in games
-betere beeldkwaliteit
- Ondersteund Dx10 / Vista
- Beter overclockbaar

Pluspunten van de X1950XTX:
- 20 euro goedkoper

Lijkt me wel duidelijk: de 8800GTS.

• Gadgets
Daacuso schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:17:
[...]

Als het DDR4 van de 1950XTX sneller zou zijn, dan zouden de benchmarks toch ook in het voordeel zijn van deze kaart :?

Al met al zou ik jouw geval voor de 8800GTS, tenzij je nu al of op korte termijn onder Vista wil gaan draaien nieuws: Gebrekkige drivers zorgen mogelijk voor aanklacht nVidia ;)
draai prima op vista en de benches zijn ook uitgevoerd onder vista, dus geen zorgen 8)

• RoD
  • Niet online

RoD

Gadgets schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:18:
[...]

draai prima op vista en de benches zijn ook uitgevoerd onder vista, dus geen zorgen 8)
Even een quote van het hierboven aangehaalde artikel:
Bij sommigen werkt alles prima, maar bij minder gelukkige gebruikers werken bepaalde functies niet of crasht het systeem simpelweg
"Geen zorgen" lijkt me dus niet helemaal terecht.

• Gadgets
RoD schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:20:
[...]

Even een quote van het hierboven aangehaalde artikel:

[...]

"Geen zorgen" lijkt me dus niet helemaal terecht.
das waar, maar kijk maar eens op de asus update site, ladingen met nieuwe stable drivers

Verwijderd

Topicstarter
Daacuso schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:17:
[...]

En dat gaan we dus ook inderdaad doen, Vista Ultimate 64 bit, maar kreeg mailtje of het ook 32 bit mocht zijn, moet ze morgenmiddag even mailen met mijn besluit, want zodra het 64 is wordt het waarschijnlijk NL ipv UK, maar goed. 64 bit is na veel lezen beter in de toekomst en daar is het systeem toch voor gebouwd of zou het toch naar jullie mening dan net zo verstandig zijn om nu alsnog morgen te mailen om voor de 32 bit te gaan?

• Gadgets
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:21:
[...]

En dat gaan we dus ook inderdaad doen, Vista Ultimate 64 bit, maar kreeg mailtje of het ook 32 bit mocht zijn, moet ze morgenmiddag even mailen met mijn besluit, want zodra het 64 is wordt het waarschijnlijk NL ipv UK, maar goed. 64 bit is na veel lezen beter in de toekomst en daar is het systeem toch voor gebouwd of zou het toch naar jullie mening dan net zo verstandig zijn om nu alsnog morgen te mailen om voor de 32 bit te gaan?
ben zelf niet zo fan van 64bit, hoor erg veel verhalen van unstable 64bit vistas, de 32bits drivers worden eerst uit ontwikkeld dan de 64

offtopic:

als je gaat overclocken ben ik erg benieuwd naar je temps! en clocks

[ Voor 6% gewijzigd door Gadgets op 06-02-2007 00:24 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:21:
[...]

Hangt er vanaf wat je wil. Afaik ondersteunen nog maar weinig games 64bit, dus als het een gamesysteem moet worden zou ik nu niet voor 64bit gaan. Als alle software voor jou werkt onder 64bit Vista... ga ervoor zou ik zeggen.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:02
Je kan prima 32bit spellen op 64bit vista spelen.. Alleen kan je geen 16bit programma's meer draaien op Vista x64.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

humm je kan ook een anderen ati 1950 model kopen .
Maar goed

Als ik zal kiezen?
De eerste generatie kaarten sla ik over.
Koop wel de 8600serie voor directx 10

Verwijderd

Topicstarter
RoD schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:24:
[...]

Hangt er vanaf wat je wil. Afaik ondersteunen nog maar weinig games 64bit, dus als het een gamesysteem moet worden zou ik nu niet voor 64bit gaan. Als alle software voor jou werkt onder 64bit Vista... ga ervoor zou ik zeggen.
Dan wordt het dus toch de 32-bit, ik was er al bang voor maar omdat gamen toch wel een belangrijk doel is voor het systeem is het verstandigste gewoon om voor de 32 ipv de 64 te gaan. Je hebt ook zeker gelijk dat er nog maar weinig 64 bit games zijn, had ik zelf eigenlijk niet aan gedacht (nog niet :*) ) Maar het wordt dus zo te merken wel de GTS, die 20 euro is verwaarloosbaar vooral met een nieuw systeem, als je het doet moet je het naar mijn mening in 1x goed doen... O-)

• RoD
  • Niet online

RoD

FatalError schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:26:
Je kan prima 32bit spellen op 64bit vista spelen.. Alleen kan je geen 16bit programma's meer draaien op Vista x64.
Ik heb toch anders gehoord... heb je hier een bron van oid?

Edit: Je hebt gelijk, ik zit dus poep te praten. Alleen de drivers kunnen dus een issue zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door RoD op 06-02-2007 00:32 ]

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 02:14
Inderdaad zit je momenteel met name wat betreft drivers nog beter met 32-bits. Echter als je inderdaad "klaar voor de toekomst" wil wezen kan je beter voor 64 bits gaan. Anders heb je hier nog wel even wat leesvoer [Vista] Kiezen tussen 32- en 64-bits editie

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:57
Is zelfs een website opgericht tegen nvidia vanwege het ontbreken van knappe drivers voor de 8800gts/gtx, dus echt no worries is het niet helemaal.

Doel van de website is overigens om nvidia min of meer te dwingen om eindelijk eens met knappe drivers te komen voor de kaarten die al een aantal weekies "Vista ready" op de doos hebben staan. Rechtzaak behoort zelf ook tot de mogelijkheden. Is dus wel vrij serieus en niet zomaar een flame site.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:27:
humm je kan ook een anderen ati 1950 model kopen .
Maar goed

Als ik zal kiezen?
De eerste generatie kaarten sla ik over.
Koop wel de 8600serie voor directx 10
Aan welke ATI 1950 modellen denk je dan suijkerbuijk? Crossfire toch niet? Dat zie ik niet zo zitten evenals dat SLI gebeuren. Zoals zo vaak gezegd ipv oudere bijsteken kun je beter een nieuwe kopen en de oude vervangen. Wat betreft de eerste generatie overslaan, kinderziektes zullen wel meevallen denk ik, updates van drivers beginnen toch goed aangeleverd te woren... en daarnaast is het toch voor 20 euro een betere koop dan mijn 1950XTX gedachte.

• RoD
  • Niet online

RoD

Hij bedoelt denk ik te zeggen dat je meer rendement haalt als je een goedkope X1950Pro neemt en dan later upgrade (zodra de prestaties niet meer bevallen) naar een betere kaart. Doe je nu een stapje terug op grafisch gebied, maar kun je met hetzelfde bedrag wel langer doorgamen op hoge settings (dus inclusief upgrade). Maar als je dit niet wilt is een 8800GTS natuurlijk een prima keuze :)

Verwijderd

Topicstarter
TheGeneral schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:31:
Is zelfs een website opgericht tegen nvidia vanwege het ontbreken van knappe drivers voor de 8800gts/gtx, dus echt no worries is het niet helemaal.

Doel van de website is overigens om nvidia min of meer te dwingen om eindelijk eens met knappe drivers te komen voor de kaarten die al een aantal weekies "Vista ready" op de doos hebben staan. Rechtzaak behoort zelf ook tot de mogelijkheden. Is dus wel vrij serieus en niet zomaar een flame site.
Haha... dacht ik 10 minuten geleden overgehaald te zijn om toch de GTS te kopen, nu begin ik toch weer te twijfelen... mijn eigen verwachting is eigenlijk toch wel dat Nvidia binnenkort met goede (final?) drivers zal komen, ook mede door de komst van de R600. Om deze concurrentie beter aan te kunnen gaan horen ze snel met fatsoenlijke drivers te komen om voor de komstvan de R600 medio april nog veel 'klanten' te trekken. Want negatieve reclame kunnen ze niet echt gebruiken in dit duel...

• Operations
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:31:
[...]

Aan welke ATI 1950 modellen denk je dan suijkerbuijk? Crossfire toch niet? Dat zie ik niet zo zitten evenals dat SLI gebeuren. Zoals zo vaak gezegd ipv oudere bijsteken kun je beter een nieuwe kopen en de oude vervangen. Wat betreft de eerste generatie overslaan, kinderziektes zullen wel meevallen denk ik, updates van drivers beginnen toch goed aangeleverd te woren... en daarnaast is het toch voor 20 euro een betere koop dan mijn 1950XTX gedachte.
Crossfire is iets meer futureproof imho, daar hoef je niet 2 exact dezelfde kaarten voor te hebben iets wat bij SLI wel nodig is. Bij Crossfire kan je er later een betere "master" kaart bij steken. Maar goed dat is de kwestie nu niet.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Verwijderd

Topicstarter
RoD schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:33:
Hij bedoelt denk ik te zeggen dat je meer rendement haalt als je een goedkope X1950Pro neemt en dan later upgrade (zodra de prestaties niet meer bevallen) naar een betere kaart. Doe je nu een stapje terug op grafisch gebied, maar kun je met hetzelfde bedrag wel langer doorgamen op hoge settings (dus inclusief upgrade). Maar als je dit niet wilt is een 8800GTS natuurlijk een prima keuze :)
Dat kan kloppen inderdaad, maar op verschillende forums (waaronder tweakers) staan topics met crashes en andere negatieve ervaringen over deze kaart daarom is dit voor mij geen keus. Dan kan ik net zo goed nu voor de GTS (met kinderziektes) gaan en hopen op een goede final driverset. Maar zo zie ik het dan...

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

k zou voor de geforce 7950gs 512 mb passief gekoeld gaan. Zodra de 8-serie betaalbaar is geworden (over 1 jr) graka vervangen met 8-serie en 7950 inbouwen in goedkoop mediacenter pc.

d:)b :henk d:)b

Verwijderd

Topicstarter
MrJayMan schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:40:
k zou voor de geforce 7950gs 512 mb passief gekoeld gaan. Zodra de 8-serie betaalbaar is geworden (over 1 jr) graka vervangen met 8-serie en 7950 inbouwen in goedkoop mediacenter pc.
En als je geen mediacenter pc hebt;) dan doorverkopen, zitten we nog hetzelfde als met het voortijdig kopen van een X1950PRO en die later updaten.

• Operations
Persoonlijk vind ik het verhaal van nu een goedkope halen en dan over een paar weken weer een nieuwe beetje onzin dan blijf je namelijk bezig, gaan voor de kaart die meeste bang for bucks levert snap ik daarin tegen dan weer wel. Als je echt max wilt games haal je een 8800GTX. Ben je meer voor de bang for buck dan is de 8800GTS nu een zeer goede keuze, en DX10 wat voor vista nodig is. Dus in jouw geval heb je met die kaart zeer veel bang for buck. Die 1950pro is ook een goede keuze, maar mede door de dx10 is die andere een betere voor jou. vind IK.

[ Voor 11% gewijzigd door Operations op 06-02-2007 00:43 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Kom op zeg, een tweaker kan zelf kiezen...

Bovenstaande link heeft trouwens weinig/niets over prijsontwikkelingen en dat soort wiechelroederij. Bij gebrek aan glazen bol kun je in koffiedik gaan kijken of de lever van geslachte dieren, maar bottom line is om altijd *nu* te nemen wat *nu* het best voor je is. Iets voor de toekomst kopen is zuivere kapitaalvernietiging...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.