Toon posts:

Multimedia PC t.w.v. €1200,-

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ellow

ik ben van plan een dezer dagen een nieuw systeem te bestellen, maar nu zou ik toch graag eerst de mening horen van enkele mensen die meer weten over hardware dan mij, vooraleer ik m'n centjes uitgeef :)

de bedoeling is om een multimedia-systeem samen te stellen, ik ben geen hardcore gamer (meer :p), maar af en toe een spelletje is wel leuk ;) voor de rest vooral surfen / films kijken / programmeren

de pc komt in de woonkamer te staan dus ik zou hem liefst zo stil mogelijk houden

ik heb reeds wat rond gesurft en kwam min of meer tot deze setup;
graag jullie mening (/antwoorden op mijn kleine vraagjes :))

case: Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)
lijkt me in orde, mooie case, en zou behoorlijk stil zijn :)

mobo: Asus P5B, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
niet echt een goed idee hierover maar lijkt me wel in orde..
moet ik hier ergens rekening houden met de snelheid van het geheugen ofzo evt.?
of P5B Deluxe? de meerprijs van 50 euro waard? lijkt me echter niet nodig... wat levert een 'deluxe' meer op?
of MSI P965 Neo-F, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID), wat toch iets goedkoper is?

cpu: Intel Core 2 Duo E6400 (S775, 2x2.13GHz, 2MB, 1066MHz FSB, Boxed)
en eventueel dan nog overclocken naar FSB van 333Mhz ipv 266
of de E6300 (2x1.86Ghz) (25 euro minder), de E4300 met hogere multiplier (30 euro minder), of de E6600 (2x2.4Ghz, 4MB Cache) (100 euro meer)?
of toch voor AMD gaan (en dan ander mobo ook i guess)?

ram: 1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G)
or something like this
die CL5 weet ik niet direct waar het voor staat
PC5300 is genoeg om dual channel 10,6GB/s te halen, wat overeenkomt met 333x4x8 van m'n chipset dan

hdd: Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
of iets analoog van WD: Western Digital Caviar SE16 WD3200KS, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
als ik centjes over heb misschien 2 van deze kopen, en dan eventueel RAID-1 werken (zou dat lukken of heb ik dan iets anders nodig van hardware ofzo?)
broer van m'n vriendin zei om een WD Raptor te nemen om m'n OS op te zetten, zodat dit sneller zou werken... lijkt me echter overbodig, zeker als je ziet dat een raptor van 36GB al duurder is dan een 'gewone' hdd van 320GB

vga: GeForce 7600 GS 512MB DDR2 ofzo
zoiets? totaal geen idee hier... 7600 GT, 256Mb mss?
of toch beter nVidia?

scherm: 19" tft
19" lijkt me genoeg hier, eventueel 20"
breedbeeld of niet?
van LG of Philips ofzo?
refreshrate.. 6ms? 8ms? no idea

dvd: niet echt een voorkeur hier... Samsung? Plextor? Philips? NEC?
denk dat de meeste DVD schrijvers op de markt wel hun werk doen tegenwoordig

i/o: speelt niet echt een rol... something something Logitech i guess

budget hiermee zal rond de 1200-1250 euro zijn (in België), en ik zou liefst niet veel hoger gaan :)

vooral qua VGA kaart (en eventueel scherm) zou ik graag nog wat voorstellen horen :)

grtz!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Als je gaat overklokken zou ik niet voor het MSI bordje gaan, die is er niet zo geschikt voor. Als je echt wil gaan overklokken dan zou ik de E4300 pakken. Door de hoge multiplier is een hoge overklok goed mogelijk en bespaar je veel geld door niet voor een E6400 te gaan. Wat versta jij trouwens onder af en toe een spelletje? Wil je dan ook de nieuwste games nog spelen? Of is dat af en toe patiencen? :P Als je ook nog met de nieuwste games mee wilt kunnen zou je een X1950Pro of een 7900GT kunnen nemen. Als je de E4300 neemt zou ik wel voor PC6400 gaan om echt een flinke overklok te kunnen krijgen.
Over je scherm, breedbeeld of niet is een keuze, check anders eens: [Discussie] Breedbeeld of niet?
Met een refreshrate van 6ms is er bijna nooit meer ghosting te zien, dus dan zit je sowiesl wel goed. Voor welk scherm het beste voor je is zou je \[19"TFT]De Ultieme TFT - Deel 23 en \[20" TFT en groter] De Ultieme TFT - Deel 17 kunnen raadplegen.
Als dvdfikker zou ik voor eentje met Sata gaan. Scheelt weer dikke kabels en goed voor de airflow.

[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 05-02-2007 19:03 ]

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als moederbord zou je ook eens naar de Gigabyte DS-3 kunnen kijken, is goedkoper als de P5B en klokt minstens net zo goed over.

Als CPU zou ik sowieso niet voor de E6400 gaan, pak dan de E6300, die klok je gemakkelijk een heel stuk over. Meer waarde van een E6400 is in mijn ogen vrijwel nihil.

Ik zie dat je voor de 7600 GS gaat ? Hiervan kan je dan ook prima de 256 MB versie nemen, snelheid genoeg om die 512MB vol te krijgen heeft hij niet. Ik zou je trouwens aanraden om voor die paar euro extra voor een 7600GT te gaan, die is echt een stuk sneller. Je zou eventueel ook nog de X1950 Pro van Ati of 7900GT van Nvidia kunnen overwegen, weer wat duurder maar ook weer een heel stuk sneller (en met stock koeler lawaaiiger meende ik, maar die is te vervangen).

DVD-brandertjes doen inderdaad tegenwoordig allemaal hun werk wel, maakt niet zo heel veel uit maar zoals hierboven gezegd zijn de sata kabels wat fijner.

Als scherm heb ik zelf overigens een 19" TFT, in principe groot zat maar houd er wel rekening mee dat er vrijwel geen 19" TFT's met een resolutie hoger dan 1280 x 1024. Zelf stoor ik me er niet aan maar tegen een hogere resolutie zou ik ook zeker geen nee zeggen. En zoals gezegd: Breedbeeld is een persoonlijke keuze, je zal voor jezelf uit moeten maken of je dat prettig lijkt of niet...

Ziet er netjes uit verder :)

[ Voor 26% gewijzigd door Dick op 05-02-2007 19:22 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
RAID gaat niet lekker werken op een p5b dan kan je beter naar een ds3 kijken die heeft teminste RAID op 2 interne poorten.

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-01 15:40
De Seagate 7200.10 schijnt nog wel eens last te hebben van fluiten, althans dit is wat de productsurvey mij leert. Je zou kunnen kijken naar een Samsung Spinnpoint T166 serie. Zijn erg stil en erg snel.

[ Voor 26% gewijzigd door Marcusso op 05-02-2007 19:31 ]

No Shame, only Fame!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Ik weet niet hoever je wilt gaan met het scherm, maar een Samsung 226BW is wel een heerlijk scherm. Het is 22''(ongeveer 55 CM). De prijs is ongeveer 340 euro. Lijkt me een leuk scherm om op te programmeren :Y .

En ga je er Vista op draaien?

Verwijderd

Topicstarter
22" voor een scherm lijkt mij misschien net iets te groot, maar als het niet zoveel duurder is misschien toch eens overwegen

het is niet zo dat ik direct alles zal beginnen overclocken, maar binnen een jaartje zal ik dat misschien wel willen doen, om weer iets beter mee te kunnen :) maar zal eens kijken naar die DS3 mobo
wat is eigenlijk het verschil tussen de DS3 en de DS4 (of zelf de DQ6)
en tussen de P5B en P5B Deluxe?

ik ben al overtuigd om eerder de 7600GT te nemen ipv de 7600GS
X1950 Pro lijkt me misschien ook nog doenbaar qua prijs, maar niet iedereen heeft even goede ervaringen met nVidia hoor ik in m'n vriendenkring
de 7900GT is dan weer al net iets te duur voor wat ik zoek
maakt het veel uit of er DDR3 of DDR2 bij staat trouwens?

qua cpu kunnen jullie ook wel gelijk hebben ivm. dat overclocken, maar zooo belangrijk is dat voor mij nu ook weer niet
bovendien zijn de E4300 en E6300 precies veel moeilijker te vinden, en zijn de E6400 en E6600 wel in overvloed aanwezig. iemand zegt me van toch al voor de E6600 te gaan omdat hij 4MB cache heeft, maar denk niet dat ik daar het prijsverschil voor over heb momenteel..

Vista zal waarschijnlijk nog niet voor onmiddelijk zijn, al is het wel deels met die reden dat ik toch al 2 gig ram wil hebben steken. ik was van plan om er direct Vista op te zetten, maar het is nog iets te nieuw denk ik (problemen ivm drivers enzo?), dus ik vermoed dat ik nog enkele maanden bij XP zal blijven. niet zeker though

het is wel de bedoeling om de nieuwste games nog wel eens te kunnen testen (moet daarom niet op high detail), maar het is niet zo dat ik echt altijd het maximale fps enzo wil halen :)

bedankt voor de replies alvast!

-edit-
en om titel thread duidelijker te maken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 00:29 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:41

Thandor

SilverStreak

vga: GeForce 7600 GS 512MB DDR2 ofzo
zoiets? totaal geen idee hier... 7600 GT, 256Mb mss?
of toch beter nVidia?
Of toch beter nVidia? De GeForce is van nVidia ;).
X1950 Pro lijkt me misschien ook nog doenbaar qua prijs, maar niet iedereen heeft even goede ervaringen met nVidia hoor ik in m'n vriendenkring
Het is een ATi Radeon X1950Pro en nVidia GeForce 7600GS of GT. Wat betreft de kwaliteit tussen beide merken: Beide merken zijn prima :).

Bekijk voor prestatieverschillen eens: Tom's Hardware VGA Charts :).
Bekijk naast de prestaties ook het geluidsniveau. Schaf eventueel een optionele VGA koeler aan. (Zoals de Zalman VF-700AlCu o.i.d.)

Tevens een titelfix naar: 'Multimedia PC t.w.v. €1200,-'.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 23:51:
22" voor een scherm lijkt mij misschien net iets te groot, maar als het niet zoveel duurder is misschien toch eens overwegen
Het is een heerlijke grootte, vooral voor films en games. Ik zou er toch eens naar kijken als ik jou was. Als je een halve meter van je scherm af zit is het echt ideaal.
Niet naar luisteren. Nvidia in z'n geheel wegcijferen is totaal ongefundeerde onzin. Maare, de X1950Pro is van Ati hoor?
de 7900GT is dan weer al net iets te duur voor wat ik zoek
maakt het veel uit of er DDR3 of DDR2 bij staat trouwens?
Hij staat in de PW voor zowat evenduur als de X1950Pro. DDR3 vs DDR2 is geen zinnige discussie, het gaat puur om de prestaties. Staar je niet blind op specs.
qua cpu kunnen jullie ook wel gelijk hebben ivm. dat overclocken, maar zooo belangrijk is dat voor mij nu ook weer niet
bovendien zijn de E4300 en E6300 precies veel moeilijker te vinden, en zijn de E6400 en E6600 wel in overvloed aanwezig. iemand zegt me van toch al voor de E6600 te gaan omdat hij 4MB cache heeft, maar denk niet dat ik daar het prijsverschil voor over heb momenteel..
Weer een argument wat niet erg zinvol is, die 4MB cache. Als je een beperkt budget hebt, moet je kijken naar de meerwaarde tov de prestaties. Zoek maar eens op Tom's Hardware naar vergelijkingen. Zul je zien dat de prestaties niet zoveel verschillen als je zou denken @ stock. Voor jou eisen voldoet een mindere proc ook wel. Wat betreft die E4300... hij is lekker goedkoop, en als je em overklokt kan ie goed meekomen met een E6x00 (hangt natuurlijk van je overklok af)

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:00:
[...]
Of toch beter nVidia? De GeForce is van nVidia ;).
[...]
RoD schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:01:
[...]
Niet naar luisteren. Nvidia in z'n geheel wegcijferen is totaal ongefundeerde onzin. Maare, de X1950Pro is van Ati hoor?
[...]
nja idd :p foutje van mij
had die per ongeluk omgewisseld (a)
RoD schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:01:
[...]
Het is een heerlijke grootte, vooral voor films en games. Ik zou er toch eens naar kijken als ik jou was. Als je een halve meter van je scherm af zit is het echt ideaal.
[...]
nu maar een 30-35cm eigenlijk, maar das omdat ik niet veel plaats heb op de kleine bureau, en ik nog met een CRT zit... een TFT zou ik dus wel makkelijk nog een 20tal cm naar achteren kunnen verplaatsen denk ik

ik blijf ondertussen surfen op tweakers en tom's hardware en google (h)

• RoD
  • Niet online

RoD

Dan lijkt me een 22" qua grootte prima passen. Ik zou zeggen, kijk eens bij de MM om te kijken of de grootte je bevalt. Ik ging van 17" naar 22" wide en zou absoluut niet meer naar zo'n klein vierkant beeldje terugwillen :)

Verwijderd

Topicstarter
de X1950 Pro scoort precies wel beter op benchmarks en de reviews die ik lees, maar het is wel geen passief gekoelde kaart...
zou die niet té veel lawaai gaan maken dan?
weet niet of het makkelijk is om op die kaart zomaar een zalman te monteren
ik heb ook geen 2 DVI connectoren nodig

ik denk dat ik het bij monitors bij een 940BW (19") hou ipv een 225BW (22"), het scheelt toch een 120 euro... alhoewel je me nu sterk doet twijfelen :)
kingrichard47 schreef op maandag 05 februari 2007 @ 19:15:
DVD-brandertjes doen inderdaad tegenwoordig allemaal hun werk wel, maakt niet zo heel veel uit maar zoals hierboven gezegd zijn de sata kabels wat fijner.
waar zie ik of een DVD-brander met S-ATA aan te sluiten is ? (of wat bedoel je juist ? :$)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 00:48 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

In de Pricewatch staat het er wel bij. Bij een satabrander staat dan simpelweg "sata" :P

Verwijderd

Topicstarter
oké ik ben er bijna denk ik :)

ik twijfel gewoon nog tussen de ASUS P5B en ASUS P5B Deluxe.
iemand die me van een bepaald soort kan overtuigen ? :)
ik lees dat de P5B iets te duur bevonden wordt voor wat hij maar doet, maar die Deluxe zit dan weer vol met features die ik waarschijnlijk toch niet zal gebruiken (2e netwerkinterface, wireless) denk ik...
en dan zijn er nog die Vista editions, en P5B-V en P5B-VM, P5B-E, P5B-E Plus... :p
argh ik weet het niet meer :?

iemand een andere reden waarom ik bijvoorbeeld voor de Deluxe (of nog een andere) zou moeten gaan? ik las ergens iets ivm. een heatpipe over de southbridge, wat de gewone P5B niet heeft ofzo...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 11:02 ]

Verwijderd

waarom pak je niet een DS3? of een DS4? van gigabyte. Zijn erg goede bordjes, ook voor overclocken.(ik hoor minder klachten over de DS3/4 dan over de P5B).

pricewatch: Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)

wat dacht je van deze http://tweakers.net/price...riceMin=0&priceMax=&land=
22" wide screen. ik heb hem in het echt gezien en ik vond hem erg mooi. hij past alleen niet niet op mijn bureau.

@edit:

Dat wist ik niet. Ik woon namelijk niet in belgie. Ik zeg bijna bij alle pc's die hier samen gesteld worden met c2d om de DS serie van gigabyte te nemen. Beetje tegen gewicht geven aan die mensen die zeggen: ik neem asus omdat ik daar nooit problemen mee heb gehad(fan boys dus :P).

Jah ik vind het scherm ook erg mooi(5ms en 700:1, das best netjes) ook niet super duur. Ben zelf voor een 19" gegaan. Die past namelijk net :P.

@edit 2:

de S3 is DS3 zonder "Durability" vandaar dat de D ontbreekt. Die heeft geen solid capasators, maar met electroliet. Die kunnen nog wel es(niet zo vaak hoor) plofen en hebben zoizo een kortere levens duur.

@edit 3:
valt mee, alleen de enige IDE aansluiting zit op een rare plaats. Ik zou het gebruikers topic hier op GoT maar es op zoeken en daar ff lezen. Kan je zien hoe (eng) blij ze met dat ding zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 11:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
die DS3 en DS4 zijn precies vrij zeldzaam als ik kijk in de webshops hier in België, worden precies bijna nergens aangeboden...
en Gigabyte S3?
die DS3 en DS4 zijn precies wat lastig qua formaat ook (te klein etc...) lees ik in de productsurveys hier

dat scherm lijkt me idd wel proper :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2007 11:13 ]

• TweakerDwayne
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-03-2021
P5B Deluxe heeft een Wi-Fi antenne uitgang, de heatsink waar je het over had en een extra netwerkaansluiting. Het grootste verschil met de andere borden is het aantal PCI-E 1x en 4x sloten die er op zitten. Verder heb je nog verschil in de soundchips en onboard netwerkkaarten. Heb je er over nagedacht je systeem te laten assembleren? Geen foute bedoelingen ermee hoor, maar je kennis van hardware is niet helemaal super :P (Nvidia, ATi, SATA enzovoort).

Verwijderd

Topicstarter
TweakerDwayne schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:05:
[...]
P5B Deluxe heeft een Wi-Fi antenne uitgang, de heatsink waar je het over had en een extra netwerkaansluiting. Het grootste verschil met de andere borden is het aantal PCI-E 1x en 4x sloten die er op zitten.
die wifi en 2e netwerkaansluiting heb ik geen nood aan, het aantal pci-e sloten zal ook weinig rol spelen denk ik, zolang er maar tenminste eentje is om m'n vga kaart in te steken ;)
TweakerDwayne schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:05:
Heb je er over nagedacht je systeem te laten assembleren? Geen foute bedoelingen ermee hoor, maar je kennis van hardware is niet helemaal super :P (Nvidia, ATi, SATA enzovoort).
i know, maar ik wil er terug van op de hoogte zijn :) ik wil het zelf doen, en ik ben er nu toch bijna
als ik het laat doen heb ik geen controle over wat me aangesmeerd wordt :p
m'n kennis van de nieuwste hardware en dingen als sata, raid, ... is idd niet optimaal, ik zit nu al 5 of 6 jaar met m'n prefab medion pc'tje te prutsen, en ben het dan ook meer dan beu :)
en nvidia <-> ati was een klein foutje omdat het laat was ofzo ;)

niet iedereen kan direct alles weten over hardware ;) maar ik heb nu al vrij veel opgezocht en gelezen, en ik denk toch dat ik min of meer genoeg weet om m'n keuze te maken nu :) enkel qua mobo twijfel ik dus nog min of meer (en qua monitor, maar das een triviale keuze)

• TweakerDwayne
Veel succes. Het gaat je vast lukken als je jezelf erin verdiept! :*)

Monitor: Acer AL1916WAs (19", 5ms, D-sub, Zwart/Zilver) - € 172,86
Deze monitor haal ik zo uit de Best Buy Guide. Voor een multimedia systeem wordt echter deze aangeraden; Monitor: LG L204WT 20" Breedbeeldmonitor - € 268,- .

Verwijderd

Topicstarter
is er een verschil bij het kopen van RAM geheugen tussen 2 latjes van 1024 kopen (2 keer dezelfde entry in pricewatch ;)), of 1 keer iets zoals "2GB (2x1GB) ..." (1 entry in pricewatch :)) ?

ik ben ondertussen tot dit gekomen:
http://cyco.rushke.be/tones.jpg (prijzen vanop tones.be, populairste belgische webshop)

• TweakerDwayne
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 15:19:
is er een verschil bij het kopen van RAM geheugen tussen 2 latjes van 1024 kopen (2 keer dezelfde entry in pricewatch ;)), of 1 keer iets zoals "2GB (2x1GB) ..." (1 entry in pricewatch :)) ?

ik ben ondertussen tot dit gekomen:
http://cyco.rushke.be/tones.jpg (prijzen vanop tones.be, populairste belgische webshop)
Ik snap je post niet helemaal maar het is beter om een Dual Channel kit te kopen dus 2x 1GB in plaats van 2x een losse stick 1024MB.

Verwijderd

Topicstarter
uhu dat bedoelde ik, maar wist niet goed hoe te verwoorden
maar wat maakt dat juist zoveel beter? die kits zijn precies niet overal in aanbod hier, zeker niet PC6400

• TweakerDwayne
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 16:42:
uhu dat bedoelde ik, maar wist niet goed hoe te verwoorden
maar wat maakt dat juist zoveel beter? die kits zijn precies niet overal in aanbod hier, zeker niet PC6400
Dual Channel kit houdt in dat de modules gegarandeerd dezelfde geheugenchips hebben; dus van dezelfde fabrikant. Een Dual Channel kit zijn dus twee modules die achter elkaar geproduceerd zijn.
Als je twee losse modules koopt het je de mogelijkheid dat ze niet goed samenwerken in Dual Channel mode.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Die kitjes zijn op het moment niet meer dan een marketing trucje, alhoewel ze vaak niet eens duurder zijn. In principe moet al het geheugen gewoon in Dual Channel draaien en in 90 % van de gevallen doet dit het ook. Dus of het echt nodig is ? Nee. Als er geen of weinig prijs verschil is zou ik het echter wel doen, just to be shure.

Verwijderd

Topicstarter
hier is het toch tussen de 35 en 60 euro verschil, tussen 2 aparte latjes of 1 'kit' ...

• RoD
  • Niet online

RoD

Gewoon 2 latjes kopen. Werkt ook. Je hoeft echt niet zo'n kit te kopen, en al helemaal niet als het zoveel geld scheelt.
Pagina: 1