Toon posts:

Welke externe hdd te kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 372 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij een goede en goedkope externe harde schijf aanraden? Ik wil eentje van 400/500 gb met koeler.

Bij de pricewatch zijn zoveel verschillende dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Bedankt

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Welke vind je zelf goed? Welke prijs heb je in gedachten?
Moet die gevoed zijn of niet? Via USB/ firewire? Winkels/ webwinkels?

WIj zijn hier geen hulpcentrum dus kom zelf even met wat concrete voorbeelden ;)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Topicstarter
http://www.alternate.nl/h...=A9UW16&showTechData=true

Ik zat aan deze te denken maar is western digital een goed merk?

Tussen de 100 en 200 euro vind ik een goede prijs.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 18:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar klopt die prijs wel?

Want bij die winkel zit die op 129 euro maar bij alle andere webwinkels zit ie over de 200.

http://tweakers.net/price...n-1394-16MB)-prijzen.html

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Life is not about specs, it is about joy!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je kan ook gewoon een losse behuizing kopen die je mooi vind en voldoende koelt en daar dan gewoon een losse schijf inzetten.

Mijn externe HDD gebruik ik alleen voor backups dus die heeft helemaal geen koeling omdat ie toch maar max 1 uur aan staat.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:06

Coldcat

HODL

Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 18:50:
Kan iemand mij een goede en goedkope externe harde schijf aanraden? Ik wil eentje van 400/500 gb met koeler.

Bij de pricewatch zijn zoveel verschillende dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Bedankt
Waarom wil je zo graag een koeler, ik zou voor een passief gekoelde HD gaan.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op zondag 04 februari 2007 @ 19:01:
Je kan ook gewoon een losse behuizing kopen die je mooi vind en voldoende koelt en daar dan gewoon een losse schijf inzetten.

Mijn externe HDD gebruik ik alleen voor backups dus die heeft helemaal geen koeling omdat ie toch maar max 1 uur aan staat.
Dat heb ik al eens gedaan maar na een paar maanden maakte die losse behuizing al mijn harde schijfen corrupt dus ik koop geen losse behuizing meer. En ik heb nu al 1 jaar een externe hdd van 300 gb van Trekstor die heel goed voldoet maar ik wil een nieuwe met meer gb's zodat ik alles kan back uppen.

Verwijderd

Topicstarter
Coldcat schreef op zondag 04 februari 2007 @ 19:01:
[...]

Waarom wil je zo graag een koeler, ik zou voor een passief gekoelde HD gaan.
Wat is het verschil?

• Coldcat

Coldcat

HODL

uit de TS
Een koeler is iets wat door middel van airflow(luchtstroming) de HD koelt. Hij blaast koude lucht tegen de warme schijf aan waardoor hij afkoelt. Een passief gekoelde schijf doet het zonder koeler. Vaak zit er meer metaal om heen en is hij zwaarder, het contact tussen de buitenlucht en de schijf is dan al voldoende voor de koeling.

Veruit de meeste externe schijven zijn passief gekoeld en ik zie ook geen reden om voor een koeler te kiezen. Je hebt alleen maar kans dat er iets kapot kan gaan. Bovendien is een koeler niet nodig omdat een externe schijf nooit lang achter elkaar aan staat. Daarnaast staat hij in de "open" lucht die altijd flink koeler is dan de lucht in jouw systeemkast.

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Wat dacht je van de WD My Book Pro Edition. Deze gaat ook vanzelf uit als hij niet gebruikt wordt, begrijp ik uit de tekst op hun site. Hij's ook van Aluminium dus heeft hij toch een goede koeling. Of deze actief wordt gekoeld weet ik niet, maar ik denk dat je juist blij moet zijn met een goede passief gekoelde externe HDD. Bij Salland is deze €191,-. (Artikel nr. 27840)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 19:06:
[...]

Dat heb ik al eens gedaan maar na een paar maanden maakte die losse behuizing al mijn harde schijfen corrupt dus ik koop geen losse behuizing meer. En ik heb nu al 1 jaar een externe hdd van 300 gb van Trekstor die heel goed voldoet maar ik wil een nieuwe met meer gb's zodat ik alles kan back uppen.
Dan zal je wel een bagger behuizing gehad hebben. Ik heb hier een Acomdata en die bevalt mij erg goed. Gewoon een 320GB WD HDD ingezet en die draait hier al een jaartje ofzo.

• bartvl

bartvl

Bij een 'goed' * ontwerp is inderdaad geen koeler nodig, levert alleen maar lawaai op.
Ik weet niet wat Traguardo bedoelt met 'staat nooit lang aan', mijn Externe schijf staat gemiddeld elke dag wel een paar uur (4-8) achterelkaar te spinnen. Nooit problemen mee. (Icybox met een maxtor 160 GB schijf)

*Met 'goed' bedoel ik dat de behuizing strak om de hd heen moet zitten, een luchtlaagje is namelijk funets voor de ventilatie/geleiding. De warmte moet direct aan de (veelal aluminium) platen doorgevoerd worden waardoor de warmte goed wegkan.

[ Voor 29% gewijzigd door bartvl op 04-02-2007 19:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat denken jullie van deze externe harde schijf?http://www.alternate.nl/h...astPage=Productinformatie

En is er veel verschil tussen usb 2.0 en firewire 400? Ik heb namelijk beide op mijn laptop.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 20:16 ]

• Coldcat

Coldcat

HODL

bartvl schreef op zondag 04 februari 2007 @ 19:25:
Bij een 'goed' * ontwerp is inderdaad geen koeler nodig, levert alleen maar lawaai op.
Ik weet niet wat Traguardo bedoelt met 'staat nooit lang aan', mijn Externe schijf staat gemiddeld elke dag wel een paar uur (4-8) achterelkaar te spinnen. Nooit problemen mee. (Icybox met een maxtor 160 GB schijf)

*Met 'goed' bedoel ik dat de behuizing strak om de hd heen moet zitten, een luchtlaagje is namelijk funets voor de ventilatie/geleiding. De warmte moet direct aan de (veelal aluminium) platen doorgevoerd worden waardoor de warmte goed wegkan.
Als je een externe HD hebt die 4 tot 8 uur per dag aan staat zou ik niet meer voor een externe HD kiezen. Dan zou ik hem toch echt veel liever intern hebben zitten omdat dat toch altijd sneller is en veiliger (ivm. dataverlies).

• bartvl

bartvl

Wordt moeilijk met een laptop ;) En ja, die wordt veel als desktop gebruikt, maar ook veel mobiel.

Verwijderd

Topicstarter
bartvl schreef op zondag 04 februari 2007 @ 20:27:
Wordt moeilijk met een laptop ;) En ja, die wordt veel als desktop gebruikt, maar ook veel mobiel.
Wat word moeilijk met een laptop?

• bartvl

bartvl

Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 20:32:
[...]

Wat word moeilijk met een laptop?
Coldcat schreef op zondag 04 februari 2007 @ 20:25:
[...]

Als je een externe HD hebt die 4 tot 8 uur per dag aan staat zou ik niet meer voor een externe HD kiezen. Dan zou ik hem toch echt veel liever intern hebben zitten omdat dat toch altijd sneller is en veiliger (ivm. dataverlies).

Verwijderd

Topicstarter
Oh zo, maar ik heb mijn externe hdd meestal ook niet 4 - 8 uur aanstaan op een dag.

Verwijderd

Topicstarter
Shaggy_NL schreef op zondag 04 februari 2007 @ 19:16:
Wat dacht je van de WD My Book Pro Edition. Deze gaat ook vanzelf uit als hij niet gebruikt wordt, begrijp ik uit de tekst op hun site. Hij's ook van Aluminium dus heeft hij toch een goede koeling. Of deze actief wordt gekoeld weet ik niet, maar ik denk dat je juist blij moet zijn met een goede passief gekoelde externe HDD. Bij Salland is deze €191,-. (Artikel nr. 27840)
Die lijkt me erg goed inderdaad. Maar My Book is voor mij niet echt bekend merk.

En Western Digital is mij wel bekend. http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=A9FW25 En bij deze western digital krijg je 24 maanden garantie en bij die my book aanbieding bij Salland staat niks over garantie.

• Coldcat

Coldcat

HODL

Dacht dat ze bij de MediaMarkt ook een WD in de aanbieding hadden. Moet je het foldertje maar even opzoeken wat dinsdag door de bus kwam. Stonden diverse externe harde schijven in en ze waren niet duur.

• Ibix
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09-2025
Ik heb sinds 2 dagen een WD My Book 250GB Pro. FIrewire 400/800 en USB 2.0. 3 jaar garantie gekocht bij komplett. Doet het uitstekend hier samen met mijn macbook.Zeer compleet en ziet er ook nog eens heel goed uit.

http://www.komplett.nl/k/ki.asp?sku=322612

Prijs is op dit moment beste van alle webwinkels!

Verwijderd

Topicstarter
Ibix schreef op zondag 04 februari 2007 @ 20:51:
Ik heb sinds 2 dagen een WD My Book 250GB Pro. FIrewire 400/800 en USB 2.0. 3 jaar garantie gekocht bij komplett. Doet het uitstekend hier samen met mijn macbook.Zeer compleet en ziet er ook nog eens heel goed uit.

Zit dat drie jaar garantie er standaard bij?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie net dat het beide Western Digital is. Weet iemand het verschil tussen de pro edition en de essential edition?

Verwijderd

Topicstarter
En weet iemand het verschil in snelheid tussen firewire 400 en usb 2.0?

Verwijderd

Ibix schreef op zondag 04 februari 2007 @ 20:51:

Deze ben ik ook serieus aan het overwegen, alleen dan de 500gb versie. Zou je mss een foto kunnen plaatsen of mij 1 per mail kunnen toesturen van de HD naast je Macbook. Ik ben namellijk zeer benieuwd naar de grote van het ding. Ik weet de afmetingen, maar dat zijn alleen maar cijfertjes op papier, een foto zegt zoveel meer.
Thanks in advance!

• Ibix
Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 20:54:
[...]

Zit dat drie jaar garantie er standaard bij?
Ja, WD geeft 3 jaar garantie alleen op de My Book Pro line.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 21:12:
[...]

Deze ben ik ook serieus aan het overwegen, alleen dan de 500gb versie. Zou je mss een foto kunnen plaatsen of mij 1 per mail kunnen toesturen van de HD naast je Macbook. Ik ben namellijk zeer benieuwd naar de grote van het ding. Ik weet de afmetingen, maar dat zijn alleen maar cijfertjes op papier, een foto zegt zoveel meer.
Thanks in advance!
Ik ga die aanschaffen bij salland automatisering. Salland automatisering is 4 euro goedkoper dan komplett.nl Zeer mooi en goed ding.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zijn allemaal onderzoeken met allemaal tabellen en hele pagina's. Als hier nou gewoon iemand is met verstand ervan die kan zeggen ja usb 2.0 is sneller of firewire 400 is veel sneller.

Verwijderd

dit staat onder de eerste hit(je weet wel, die linkjes die je kan aan klikken in google)

Question: Which is faster Hi-Speed USB 2.0 or FireWire?
Answer: In sustained throughput FireWire is faster than USB 2.0.

Question: If Hi-Speed USB 2.0 is a 480 Mbps interface and FireWire is a 400 Mbps interface, how can FireWire be faster?
Answer: Differences in the architecture of the two interfaces have a huge impact on the sustained throughput.

moet ik het ook nog vertalen naar engels? daar gaan we!
In sustained throughput FireWire is faster than USB 2.0.
bij doorvoer van data is firewire sneller dan usb 2.0

@ hier onder. Het enige nadeel is dat niet op alle PC's firewire zit. Dus hem ff bij je buurman aanprikken gaat (soms) niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 22:15 ]

• Ibix
Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 21:27:
dit staat onder de eerste hit(je weet wel, die linkjes die je kan aan klikken in google)

Question: Which is faster Hi-Speed USB 2.0 or FireWire?
Answer: In sustained throughput FireWire is faster than USB 2.0.

Question: If Hi-Speed USB 2.0 is a 480 Mbps interface and FireWire is a 400 Mbps interface, how can FireWire be faster?
Answer: Differences in the architecture of the two interfaces have a huge impact on the sustained throughput.

moet ik het ook nog vertalen naar engels? daar gaan we!
In sustained throughput FireWire is faster than USB 2.0.
bij doorvoer van data is firewire sneller dan usb 2.0
Dat is ook een van de redenen waarom ik voor een firewire externe HD heb gekozen. Het is bewezen dat het veel sneller is dan USB en vooral als het om externe HD's gaat. Ik heb de My Book Pro gekocht want ben van plan om een Macbook pro te kopen in de komende maanden en aangezien de firewire 800 port standard op de macbook pro zit, ben ik firewire 800 ready :)

Verwijderd

@ thewongandonly,

Afbeeldingslocatie: http://www.westerndigital.com/global/images/products/lifestyle2/wdfMyBook_Pro_1T.jpg

voor meer foto's; http://www.westerndigital.../Products.asp?DriveID=242

heb deze zelf ook besteld en verwacht hem a.s. dinsdag.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de WD pro 500 gb aangeschaft. Ik zal binnen een paar dagen zeggen wat ik ervan vind.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er loopt dus een topic waarin je ervaringen met externe schijven kunt posten. Daarnaast is er ook nog de http://tweakers.net/productsurvey. Zie ook OM FAQ / Beleid » Welke moet ik nemen? :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.