Toon posts:

[XP] WinXP laat zich niet installeren; Win98 wel.

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

PC= laptop medion microstar FID 2030

Ben al een tijdje bezig om win xp op een lege net geformateerde HD te installeren maar wil niet echt lukken
elke keer als ik bij de xp setup ben loopt hij vast of krijg ik een blauw scherm met:

(an attempt was made to write to read only memory)
of
(IRQL_IS_NOT_EQUAL_OR_LESS)

Ook testen gedaan met memtest86 24 uur lang ..geen fouten???

Als ik de hd aan mij desktop hang werkt alles perfect, schrijven, deleten alles..dus die werkt

Nu dat ik alles geprobeerd had, dacht ik laat ik dat win 98 cd-tje is proberen, en tot mijn verbasing geen problemen..installatie loopt gewoon door installatie ging perfect.

Toen dacht ik, ik installeer xp er naast als extra besturings systeem, maar helaas kom ik weer niet verder dan het moment in de setup dat zegt"druk enter om xp te installeren" of ik krijg een blauw scherm of de laptop reboots.

Ik heb geen flauw idee wat xp nou aanspreekt op het moment dat ik enter druk, ik dacht eerst dat me RAM kapot was (vandaar die memtest) maar als win 98 werkt zonder problemen lijkt me dat toch sterk.

Dus wat is nu het verschil waardoor ik wel win 98 kan installeren en geen Xp

Iemand enig idee, begin aardig wanhopig te worden, en het ergste is nog de laptop is niet van mij...ik zou er wel fff naar kijken..ken je dat :'(

Ik hoop dat iemand een antwoord voor me heeft _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

alvast bedankt

gr, ED ;)

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01 06:19

Griffin

Is mythical

ik weet niet of Medion aan recoverydisks doet, maar anders moet je die een keer proberen?

trouwens als je de hardwarespecificaties even neer zet (mocht je die weten) dan hebben we alles in 1 oogopslag en hoeven we niet te googlen. (ja het is zondag en ik ben lui)

PS: groeten hoeft niet :P

[ Voor 42% gewijzigd door Griffin op 04-02-2007 16:03 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:03

ralpje

Deugpopje

Heb je het ook al met een ander winxp cd-tje geprobeerd?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
Hier is iets wat mee info

Medion microstar MD6030/ modelnummer FID 2030
Pentium 3
222MB ram
------------------------------------

Recovery Cd's heb ik geprobeerd maar die werken niet

Xp pro CD geprobeerd zelfde probleem

Het is toch raar dat win 98 wel doorloopt tijdens installatie en win xp niet, er moet ergens een verschil zijn tijdens de installatie en dat is dan waarschijnlijk mijn probleem??

iemand een idee-tje

ed

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 03:14
Is dat niet een beetje te weinig voor windows XP, ik dacht dat je toch wel 256MB geheugen nodig had..

Verwijderd

Topicstarter
sorry is een 256 MB

Hiervoor stond XP home erop

ed

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Megamind schreef op zondag 04 februari 2007 @ 16:24:
Is dat niet een beetje te weinig voor windows XP, ik dacht dat je toch wel 256MB geheugen nodig had..
Dan zou hij het als nog moeten doen, hoe traag ook...

Zelfs op 128mb zou hij het gewoon moeten trekken. Je ram geheugen houdt niet over, maar is zeker geen reden waarom hij geen xp zou trekken.

Hoi!

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-01 16:28
Nee hoor, hij werkt ook op de P2 350 MHz met 128 MB van mijn broertje, dus dan moet hij het hier makkelijk op kunnen doen.

Edit: Iets te laat...

[ Voor 9% gewijzigd door Jakkus op 04-02-2007 16:27 ]

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Zegt ie ook iets van:

IRQL_IS_NOT_EQUAL_OR_LESS.
"0x0000000A"

Dan zou je hier eens kunnen kijken:

Troubleshooting a Stop 0x0000000A error in Windows XP

Hoi!

Verwijderd

Topicstarter
Dat geeft hij ook ja...ik ga ff die lap tekst lezen en proberen

je hoort me nog

ed

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
(Mits het mogelijk is): Zet even alle poorten uit in je bios! Dus:
- USB
- LPT
- COM
- LAN
- AUDIO

En probeer het dan nog eens.

Verwijderd

Ik zal het je vertellen, daar draait windows xp niet op. en als je er wel van overtuigd ben dan zoek je het maar op op google
Modbreak:Onderbouwde reacties, daar houden we van O+.
Ofwel, laat dit soort reacties dus maar achterwege :z.

[ Voor 32% gewijzigd door Thandor op 05-02-2007 21:44 ]

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 14:42
Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 16:35:
Ik zal het je vertellen, daar draait windows xp niet op. en als je er wel van overtuigd ben dan zoek je het maar op op google
zeer informatief, een goede onderbouwing met uitstekende argumenten.

Verwijderd

Topicstarter
Controleren of er andere hardwareproblemen zijn
Als u een Stop 0x0A-fout blijft ontvangen tijdens de installatie van Windows XP, voert u de volgende stappen uit. Probeer na elke stap opnieuw of u Windows kunt installeren.

Dit onderstaande lukt

1. Druk tijdens het starten van de installatie op F5 wanneer het bericht 'Setup is inspecting your computer's hardware configuration' wordt weergegeven. Geef als dat wordt gevraagd het juiste computertype en HAL (hardware abstraction layer) op. Als u bijvoorbeeld een computer met één processor hebt, kiest u de HAL 'Standaard PC'.

Maar hoe doe ik dit onderstaande (waar en hoe)???

2. Schakel in de CMOS-instellingen van de computer de volgende functies uit. Raadpleeg de hardwaredocumentatie of de fabrikant voor instructies.• Alle caches, inclusief L2, BIOS, intern/extern en write-back caches op schijfcontrollers
• Alle instellingen voor schaduwgeheugen
• Plug en Play
• Alle op het BIOS gebaseerde virusbeveiligingsfuncties

Hoor het wel

ed

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-01 21:57
Dat doe je in je bios.
Beste is als je even je handleiding erbij pakt. Wij kunnen je er namelijk niet veel over vertellen aangezien er erg veel verschillende soorten biossen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
De handleiding die ik heb gaat niet echt ver daarin.

en de bios is aardig leeg, weinig opties om in te stellen.

Ga het weer checken

tot zo

ed

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt het raar dat ik geen CMOS-instellingen heb in mijn Bios??

Ook kan ik niets vinden van instellingen voor schaduwgeheugen

Bios is een Phoenix Bios version 1.0D-1.10-0812 voor wie het wat zegt

dusse uhhhh ja ik weet het ff niet meer

ed

• Griffin

Griffin

Is mythical

Het kan zijn dat je bios gemodificeerd is door medion. (gebeurt niet veel maar het kan)
zoek ipv schaduwgeheugen even naar videogeheugen oid, zet dit op 16mb dat is al zat om windows te gebruiken en/of filmpjes te kijken.
Je zou kunnen zoeken naar een BIOS update voor die bios, zorg wel dat je voor die specifieke laptop de bios pakt en niet zomaar een random phoenix bios.

[offtopic]
Je kan trouwens je post editen door op Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knopje te drukken, en groeten hoeft niet

Verwijderd

Topicstarter
iemand?

Verwijderd

Ik heb XP draaiend gekregen op een laptop (toshiba) met 64MB ram en een 600mhz CPU. Voor puur officewerk volstaat dat als je niet al te veel haast hebt.

• Griffin

Griffin

Is mythical

kicken van een topic is niet toegestaan zo snel. Lees even de CSL policy door. daarin staan de regels waar je jezelf aan moet houden tijdens het posten van topics en replys

Verwijderd

Topicstarter
sorry was iets te snel.. ben een beetje ten einde raad :'(
Griffin schreef op zondag 04 februari 2007 @ 17:09:
[...]

kicken van een topic is niet toegestaan zo snel. Lees even de CSL policy door. daarin staan de regels waar je jezelf aan moet houden tijdens het posten van topics en replys

• hensdesk
nieuwe bios kan je hier downloaden

even je modelnummer intypen en je krijgt een hele waslijst met drivers e.d.

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
Als ik het goed heb gezien, heb je een Medion Microstar MD40854 MD6030 met Bios versie 1.0D. Op de site van medion (klik) staat al een nieuwere bios release (1.0g); misschien kun je die er eens opzetten? (dubbelcheck wel eerst of het inderdaad bovenstaand typenummer is... Anders dan gaat het zeker niet meer lukken om XP er op te krijgen als je de verkeerde bios er in flasht..)

Het kan ook een oorzaak zijn van de BSOD's

[ Voor 7% gewijzigd door tommie-boy op 04-02-2007 17:45 . Reden: Tommie-boy moet beter lezen ]

Humor moet je serieus nemen

• hensdesk
verhip ik dacht hij een MD6030 had.

• Griffin

Griffin

Is mythical

hensdesk schreef op zondag 04 februari 2007 @ 17:23:
verhip ik dacht hij een MD6030 had.
dat denk / dacht ik ook gezien dit topic:

Windows start niet meer op blijft hangen! help

Verwijderd

Topicstarter
De MD6030 is op de een of andere manier FID 2030?? vraag me niet waarom

Hoeveel kans bestaat er dat het me bios is..kan ik deze evt backuppen en hoe?

ed

• Griffin

Griffin

Is mythical

hoeveel kans het is weet ik niet, maar je kan je bios flashen met een flash tool (meestal wel bijgeleverd). Hierin zit ook een backup mogelijkheid. alleen je heb dan misschien een extra diskette nodig oid.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wellicht kun jij beter even zoeken, Windows XP draait an sich al snel op een systeem. Als voorbeeld draait het hier ook op een laptop met een Pentium III en 256 MB RAM, en dan nog redelijk vlot ook.

Maw, als niet weet waar je over praat, laat het dan achterwege ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt.

Ik ga de gok wagen, nu doet hij het toch ook niet wat ik wil

Ik hoop dat het werkt

tot zo

ed (better pray) _/-\o_

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Wat je misschien ook nog kunt overwegen, is om Windows Fundamentals te gebruiken.
Hoe je eraan komt moet je zelf weten :), maar het is een officiële Windows-versie van Microsoft, met de installer van Vista, met het XP-besturingssysteem wat op oudere hardware draait.

Vanwege de nieuwe setup zijn veel vreemde fouten uit de originele XP-setup te voorkomen, waarschijnlijk zal die Windows-versie dus wel installeren :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Exorcist schreef op zondag 04 februari 2007 @ 19:00:
[...]

Wellicht kun jij beter even zoeken, Windows XP draait an sich al snel op een systeem. Als voorbeeld draait het hier ook op een laptop met een Pentium III en 256 MB RAM, en dan nog redelijk vlot ook.

Maw, als niet weet waar je over praat, laat het dan achterwege ;)
dat geld niet voor elke oude pc, en ik weet dat het niet werkt want ik heb het opgezocht
Modbreak:Als je zo goed bent en het opgezocht hebt kun je dan ook zo goed zijn om even de zoekresultaten te plaatsen? Zonder onderbouwing zijn dit soort reacties nogal nutteloos.

[ Voor 16% gewijzigd door Thandor op 05-02-2007 21:46 ]

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 19:44:
[...]

dat geld niet voor elke oude pc, en ik weet dat het niet werkt want ik heb het opgezocht
"elke oude pc", Nee op een 8086 zal Windows XP niet draaien!..

Maar vanaf een PII 233 + 128 Mb draait Windows XP prima (Wellicht nog minder)

(Mits overige onderdelen in orde zijn uiteraard), overigens gratis tip zet je klassieke
windows skin aan; gooi de Internet Cache naar 1 Mb en vraag nog even of iemand
wat extra geheugen heeft liggen.

[ Voor 18% gewijzigd door avon op 04-02-2007 19:51 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-01 15:46
Idd Timoclonecd : luister maar naar avon, want dit komt vam MS :

Here's What You Need to Use Windows XP Professional

PC with 300 megahertz or higher processor clock speed recommended; 233 MHz minimum required (single or dual processor system);* Intel Pentium/Celeron family, or AMD K6/Athlon/Duron family, or compatible processor recommended

128 megabytes (MB) of RAM or higher recommended (64 MB minimum supported; may limit performance and some features)

1.5 gigabytes (GB) of available hard disk space*

Super VGA (800 x 600) or higher-resolution video adapter and monitor

CD-ROM or DVD drive

Keyboard and Microsoft Mouse or compatible pointing device

* Ow en als tip wilde ik nog geven : probeer een XP opstartdiskette, daarna installatie starten.

[ Voor 6% gewijzigd door MEN-O op 04-02-2007 19:58 ]

Verwijderd

dan weet ik het niet meer, en ik ga ook niks voor je opzoeken want dat kan jezelf en ik weet dat je dat nog niet gedaan hebt.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 03:14
Nou Timocloned ik zie je probleem niet, je praat jezelf nu omver, want er staat: proc minimaal 300 Mhz, die van de TS is een P3, dus zeker wel > 300 Mhz, en geheugen moet minimaal 128MB zijn en de TS heeft 256MB.

edit: spuit 11

[ Voor 10% gewijzigd door Megamind op 04-02-2007 20:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu met de bios bezig, maar krijg nu dit

Phlash16 error

Cannot flash if memory managers (e.g. HIMEM ) present

Press any key to exit

iemand een idee wat die HIMEM is?

ed

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ligt aan je bootfloppy. Probeer eens een andere.
Heb je deze aangemaakt in XP o.i.d?

Probeer dan eentje van www.bootdisk.com ;)

En weet je zeker dat je je BIOS moet updaten? Want als dat verkeerd gaat dan is je laptop onherstelbaar beschadigd!! :o (ervaring mee ;( )

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Een opmerking van mijn kant: op mijn werk hadden/hebben we een hele stapel medion laptops gehad die ook Windows XP absoluut NIET wilden installeren. Pentium 4 laptops nog wel. Was met geen mogelijkheid er op te krijgen/werkend te krijgen. 98 werkte altijd prima. Bios updates lukten ons ook nooit.

Verwijderd

Topicstarter
Yo sebastius,

Klinkt een beetje wat ik heb, hoe wat ...welke versie xp ik ook probeer ik krijg het er niet op, jullie hebben dus ook geen oplossing kunnen vinden? mmm :?

Weet je wat het ergste is dat toen ik hem voor iemand fff zou fixen win xp home erop stond, hij werkte maar half maar het stond er wel op..nu moet ik de laptop terug geven met helemaal niets |:(

toch ga ik nog ff klooien, als iemand nog ideen heeft hoor ik dat graag

ed

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Ik heb beneden een pc met pentium 1 166 mhz @ 200 mhz en 128 ram. Daar draait xp leuk op(wat office en internet lukt wel). Ik heb hem maar es voor de gein op 75 mhz(laagste wat mogelijk is) gezet en 1 latje van 32 ram(kan niet lager, de lager elatjes die ik heb zijn 4 MB en daar gaat het inderdaad niet op 8) ) Wat denk je? Hij start mooi op en na 10 minuten opstarten kan ik na nog eens 5 minuten een tekstje typen in word en wat muziek luisteren. Dit alles met een oude laptopschijf van 30 GB en 4200 rpm.

Kunje niet met nLite een xp cd slipstreamen zoveel mogelijk er af gooien? Wie weet is het een bepaald onderdeel dat je laptop niet graag heeft(weet ik veel) en dan zit de kans erin dat ej dat onderdeel er van smijt.

[ Voor 27% gewijzigd door skelleniels op 04-02-2007 22:03 ]

http://specs.tweak.to/16567

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 20:20:
Ben nu met de bios bezig, maar krijg nu dit

Cannot flash if memory managers (e.g. HIMEM ) present

Press any key to exit

iemand een idee wat die HIMEM is?
Dat is wel oldscool, in je config.sys van die bootdisk staat ergens de verwijzing naar
Himem. Even die weghalen (Edit config.sys en dan zie je vanzelf die regel).

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
skelleniels schreef op zondag 04 februari 2007 @ 21:58:
[...]
Kunje niet met nLite een xp cd slipstreamen zoveel mogelijk er af gooien? Wie weet is het een bepaald onderdeel dat je laptop niet graag heeft(weet ik veel) en dan zit de kans erin dat ej dat onderdeel er van smijt.
Dat is Windows Fundamentals dus eigenlijk, het is Microsofts antwoord op alle mini-XP versies die met nLite e.d. zijn gemaakt, maar dan met volledige stabiliteit, die anders nog wel eens ontbreekt.
Ook heeft Fundamentals de nieuwe installer waardoor hij bijna overal op installeert :)
(En idd, een P1-75Mhz met 32MB ram draait XP ook gewoon, maar om te voorkomen dat mensen XP traag gaan vinden is 300Mhz/128MB als 'minimumeis' ingesteld, daaronder is het te traag om goed mee te kunnen werken.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik hoor zoveel over die Windows Fundamentals ...Ik look even into it!

Bedankt

ed

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:21

Thandor

SilverStreak

>> WOS & Titelfix.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
avon schreef op zondag 04 februari 2007 @ 19:49:
[...]

"elke oude pc", Nee op een 8086 zal Windows XP niet draaien!..

Maar vanaf een PII 233 + 128 Mb draait Windows XP prima (Wellicht nog minder)
"Prima" is relatief. ;) Maar het draait op zich niet verkeerd zodra het is opgestart. Heb het een aantal jaren terug bij iemand op een PII-350 Mhz met 192 Mb geinstalleerd, en die persoon werkt er nu nog mee. (Doet alleen e-mail en internet web browsen, en af en toe een beetje Word)

Overigens had de PC maar 128 Mb, alleen had ik nog een reepje 64 Mb liggen die in die PC paste, en waar ik toch niets aan had. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door maartena op 05-02-2007 22:40 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• fraQ
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-12-2024
Mijn originele oude XP CD gaf ditzelfde probleem. Nieuw CD-tje maken met SP2 geïntegreerd loste de zaak op.

edit: misschien ook even het vermelden waard dat mijn PC ook van Medion is....

[ Voor 27% gewijzigd door fraQ op 06-02-2007 00:09 ]

Pagina: 1