Toon posts:

Videokaart en voeding.

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen mensen!

Ik wil mijn Compaq PC gaan uitbreiden met een betere videokaart daar er een standaard 6200TurboCache inzit die niet naar goedkeuring functioneert alleen heeft de voeding van de kast slechts 300 Watt. Het enige probleem waar ik nu een beetje mee zit is het probleem dat de laatste keer dat ik in een PC bezig ben geweest de tijd was dat ik een Voodoo 3dfx kaart moest inbouwen, kortom; er liepen nog dinosaurussen rond op straat.

Is het moeilijk om dit te doen en waar moet ik op letten? Zijn er meerdere voedingsystemen of kan ik gewoon een willekeurige pc voeding met 400+ Watt kopen? Is het kwestie van schroeffie uit schroeffie in of allerlei moeilijke bios processen enzo.

Met vriendelijke groet voor alle hulp!

Rick Hendrikse

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Beste Rick,

Welkom op GoT :) . Het is tegenwoordig nog steeds erg makkelijk hoor, vrees niet ;) . Je kan gewoon een nieuwe videokaart kopen, hoe sterker deze is, hoe zwaarder de bijpassende voeding het liefst moet zijn. Stel je koopt een 6600GT en deze 300Watter is een fatsoenlijk, dan hoef je hem misschien niet eens te vervangen.

Je kan het bijvoorbeeld checken door motherboard monitor te installeren en hiermee de zogenaamde spanningslijnen uit te lezen (als ik dat goed vertaal). Daarbij zijn je 3.3V, je 5V en de 12V van belang :) . Deze moet zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke waarden zitten, anders loopt de voeding op zijn teentjes.

Koop je bijvoorbeeld een 7600GS, kan deze 300 ook nog wel als hij goed is. Voor een 7600GT / X1600 zou ik kijken naar een goede 350, 7800/7900 of X1800/X1900 een fatsoenlijke 400 watter.

Merken die je kan onthouden zijn Antec, Tagan, Cooler Master, Seasonic, FSP. Succes!

De meeste mensen deugen!

• Nozzman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 15:16

Nozzman

The bastards have landed.

Ik loop ook tegen een voedingprobleem aan:

Net een ASUS EN7900GS erin gehangen. Mijn voeding is 400 Watt. Nu zit er op de videokaart de optie om hem via de molexconnectoren van de de voeding van extra stroom te voorzien. Zelfs al sluit ik die niet aan klapt mijn systeem iedere keer als ik opstart. Kan dat een stroomprobleem zijn?

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nozzman schreef op zondag 04 februari 2007 @ 15:34:
Ik loop ook tegen een voedingprobleem aan:

Net een ASUS EN7900GS erin gehangen. Mijn voeding is 400 Watt. Nu zit er op de videokaart de optie om hem via de molexconnectoren van de de voeding van extra stroom te voorzien. Zelfs al sluit ik die niet aan klapt mijn systeem iedere keer als ik opstart. Kan dat een stroomprobleem zijn?
400W is wel erg mager voor zo'n kaart. Zeker als het een wokkietokkie geval is. Een beetje meer power zou geen kwaad kunnen

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het ligt er heel erg aan van welk merk die 400W is. Als het een A-merk voeding is zou ie voldoende moeten zijn. Mijn systeem verbruikt 260W tijdens gamen met een E6600 en X1900XT. Voor die 7900GS zou 400W voldoende moeten zijn mits het een goed merk is.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 11:45

FlyEragon

Alien Monkeys

Verbruik van zo'n kaart valt wel mee. Alleen als het een nep-voeding aka sweex of Qtec is kan het problemen veroorzaken.

Zie hier het verbruik van een complete PC icm met verschillende videokaarten. Zelfs een 7900 in SLI verbruikt dan niet meer dan 275 watt. Een goede betrouwbare merkvoeding van 300 watt zou dus voldoende moeten zijn voor de meeste videokaarten in AGP smaak.
http://www.guru3d.com/article/content/377/3/

[ Voor 4% gewijzigd door FlyEragon op 04-02-2007 15:43 ]

• Nozzman

Nozzman

Mtek MP-400B Platinum 400 Watt SATA

dat is hem.

• PilatuS
  • Niet online
Er zijn veel mensen die zeggen dat je voor een enkele 7900 kaart al 400W nodig hebt. Zoals in die link te zien is klopt dat voor geen meter. Mijn PC verbruikt ook maar 260W tijdens gamen met redelijk high-end hardware. Enige wat echt moet is een voeding van een goed merk die ook echt 400W levert als dat er op staat.

• Nozzman

Nozzman

Dus zit het met die voeding van mij nu wel of niet snor?

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-07 12:06

Format-C

Tracing Rays

Niet echt leuk om minimoi zijn topic te kapen.

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Nozzman

Nozzman

Ach, om er nou een heel nieuw topic voor te openen. En het probleem is vergelijkbaar toch.

• PilatuS
  • Niet online
Zoek ff een review en wat specs op van je voeding. Het merk ken ik niet maar het hoeft nog niet perse een slechte voeding te zijn. Als het een Q-tec was dan zou ik em zeker vervangen maar dit merk kan goed zijn maar ook slecht.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-07 12:06

Format-C

Tracing Rays

Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 11:11:
Goedemorgen mensen!

Ik wil mijn Compaq PC gaan uitbreiden met een betere videokaart daar er een standaard 6200TurboCache inzit die niet naar goedkeuring functioneert alleen heeft de voeding van de kast slechts 300 Watt. Het enige probleem waar ik nu een beetje mee zit is het probleem dat de laatste keer dat ik in een PC bezig ben geweest de tijd was dat ik een Voodoo 3dfx kaart moest inbouwen, kortom; er liepen nog dinosaurussen rond op straat.

Is het moeilijk om dit te doen en waar moet ik op letten? Zijn er meerdere voedingsystemen of kan ik gewoon een willekeurige pc voeding met 400+ Watt kopen? Is het kwestie van schroeffie uit schroeffie in of allerlei moeilijke bios processen enzo.

Met vriendelijke groet voor alle hulp!

Rick Hendrikse
De vraag is een beetje; wat voor videokaart wil je gaan kopen? Voor een 6600 kaartje heb je niet zo'n dikke voeding nodig, en trekt je 300W het misschien wel, maar als je een 6800 kaartje of jhoger erin wil zetten heb je kans dat de 300W voeding het niet trekt.

Misschien handig om DEZE eens door te lezen.

Ducati 899 Panigale / CM MB511/ 7800X3D @ ML360R/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 A-Die/ Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

Verwijderd

Topicstarter
Ben van plan om de XFX 7600 GT/650 Fatal1ty aan te schaffen, wil zo'n € 50 tot € 60 euro uitgeven voor de voeding. Bedankt voor alle snelle reply's!
Pagina: 1